Danyi Zoltán: A dögeltakarító
Danyi Zoltán: A dögeltakarító
Kinek az oldalán áll ő tulajdonképpen, tette fel, vagy inkább szegezte neki Dali a kérdést, amikor azon a februári estén kihajóztak a jachtjával, hogy megbeszéljék a részleteket a mozaikképpel kapcsolatban. Split fényei gombostűfej nagyságú, ragyogó gyöngyöknek látszottak a nyílt tengerről, és ő arra gondolt, hogy tizenvalahány évvel azelőtt nagyjából innen lőhették a várost a Split nevű rombolóról, de most ez is ugyanolyan valószínűtlennek tűnt, mint a horvát pasas tökön lövése, noha ez az utóbbi csak addig tűnt valószínűtlennek persze, amíg nem kellett vécére mennie, mert amikor lehúzta a sliccet, hogy pisáljon, akkor újra a ház sarkánál állt, és a horvát fószer megint előrehajolt, hogy lefingja a szerb katonákat, de akkor Grb odaugrott mellé, és a tökein keresztül fejbe lőtte, ő pedig csak állt ott, kezében a farkával, és elakadt a vizelete, és azóta mindig görcsbe rándul benne valami, amikor hugyoznia kell, és csak áll a vécé előtt, de nem akar megindulni a pisa egy istenért se. Azon az estén se tudott rendesen hugyozni, amikor Dalival kihajóztak a nyílt tengerre, mert a jacht vécéjében megint felfakadt benne ez a történet, és amikor vizelés nélkül visszament a vodka mellé, erről a tökön lövésről kezdett mesélni Dalinak, aki viszont félbeszakította, és ekkor tette fel a kérdést, hogy kinek az oldalán áll ő valójában, ami ugyan nem esett neki jól, de tulajdonképpen nem is érte váratlanul.
Jó kérdés, felelte, de még jobb lenne, ha kicsit korábban tették volna fel ki, például akkor, amikor besorozták. – Eredetileg persze csak a Richter-festményről akart beszélni ezen az estén, de most hirtelenjében nagyon messzire sodródtak attól, hogy a motorcsónakázó fiatalokat ábrázoló képet megemlítse, ráadásul kezdte úgy érezni, hogy megint neki kellene tekintettel lennie valaki más nemzeti érzékenységére, de vajon megfordult-e bárki fejében, legalább egyszer ebben a rohadék életben, hogy a szerbek és a horvátok, miközben egymást gyakták, egyúttal az ő életét is alaposan elkúrták, noha tulajdonképpen nem sok köze volt az egészhez, legfeljebb csak annyi, hogy a sors különös játéka folytán jugoszlávnak született, jobban mondva úgynevezett „jugoszláviai magyarnak”, amihez viszont megint csak nem sok köze volt, mivel ez meg egy másik, egy korábbi háború következtében alakulhatott így, éppen ezért válaszolta Dalinak azt, hogy ez az egész mégiscsak bonyolultabb annál, semmint hogy el lehetne intézni annyival, hogy ki kinek az oldalán áll, de ha már erről van szó, tette hozzá, akkor viszont messzebbről, jóval messzebbről kellene kezdeni az egészet, az első világháborúnál, vagy még messzebb, az Osztrák–Magyar Monarchiánál, vagy esetleg még annál is messzebb, a török vagy a tatár megszállásnál, mert úgy látszik, hogy az ember egy kurva lépést se tehet itt anélkül, hogy bele ne botlana az elcseszett múltba, habár mindenki belelőtt már mindenkit a Dunába, és mindenki többször is megkúrta mindenki anyját, mondta, úgyhogy jó volna, ha legközelebb, amikor besorozzák, azt is megkérdeznék tőle, hogy akar-e horvát nőket kefélni, vagy még jobb lenne, ha azzal kezdenék, hogy akar-e kefélni egyáltalán. Szél fújt, hullámok lökdösték a jacht oldalát.
[…]
Dali a belső zsebéből egy DVD-t húzott elő, és témát váltott. Úgy döntött, mondta, hogy megmarad az eredeti elképzelésnél, és Kromerrel, az építésvezetővel már délután egyeztetett az üggyel kapcsolatban. A szerb címer pixeles tervrajzai ezen a DVD-n találhatók, mondta, és másnap a mozaikkövek is megérkeznek Pestről, úgyhogy el lehet kezdeni a munkát, hacsak nem gondolta meg persze magát. Ez egyben kérdés is volt, de ő nem válaszolt rögtön. Egy ideig csak a mimózát nézte, ezt a különös virágot, amelynek a halvány citromsárgájához mintha egy kevés hamuszürke is vegyülne, és az járt a fejében, hogy ezek a csontos alkatú, szikár balkáni férfiak harminc-negyven évente újra és újra megpróbálják kiirtani egymást, ugyanolyan elszántan és hősiesen, mint amilyen elszántan és hősiesen nyílnak a mimózabokrok, amelyek a tél végét se várják meg, már február elején rügyezni kezdenek, és a virágok kibontják halványsárga, apró szirmaikat, amelyek színéhez egy kevés hamuszürke is vegyül, mintha csak a balkáni nők, ezek az olívaolajnál is lágyabb ölelésű, de a sziklánál is keményebb szívű nők hintenék be őket hamuval, talán mert ők tudják a legjobban, hogy elenyészik, elhamvad, elporlad minden, és nem marad végül más, csak a szürkésfehér hamurétegek a mimóza virágján.
Meg lehet-e szabadulni az emlékektől? Lehet-e mást tenni, mint nem megszabadulni tőle?
A dögeltakarító a menekülő és a menekülni nem tudó emlékezet könyve. Főhőse, miután átéli a délszláv háborút, keresi a biztonságot és a szabadságot. Útja sokfelé, Berlinbe, Splitbe, Belgrádba és Budapestre vezet, miközben Amerika ígéretével csábít - de a válaszokat talán egy temerini alkony rejti.
Danyi Zoltán regénye groteszk és felkavaró történet arról, hogy az emberi létezés miként tud - és miként nem tud - szabaddá válni néha rémületes, néha felemelő körülményeinktől. (Magvető)