Magyar fejlesztésű app lehet a parkolás jövője: oda is beállhatsz vele, ahová egyébként nem lehetne
Vagyis ahogy ma már taxit is appal hívunk, ételt is így rendelünk, pont ezt miért ne intézhetnénk a telefonunkkal? Így nem kell a pénzbedobós jegykiadó automatával időt tölteni, de még az sms-es megoldáshoz képest is lehet időt spórolni.
Ez a második hullám tavaly év elején indult el, itt már nem a saját rendszerüket építették be az adott helyre, hanem a már meglévővel hangolták össze, hogy az appon keresztül is igénybe vehessék a felhasználók.
Az alkalmazás használata pofonegyszerű: regisztráció után a kezdőképernyőn térképes nézetben láthatod a közelben található parkolási lehetőségeket. Kiválasztasz egyet, az app odanavigál, megérkezel, a telefonodon keresztül nyitod a sorompót, behajtasz. A végén pedig ugyanez fordítva, és levonják az összeget a kártyádról.
A fejlesztések azonban itt sem álltak le: abból indultak ki, hogy az autósok túlnyomó része inkább az utcán hagyja a kocsiját, a lehető legközelebb a végcélhoz.
Így aztán a közterületeket is beépítették az alkalmazásba. Utóbbi esetben az ugyan nem látszik, van-e szabad hely a kinézett szakaszon, de ha a helyszínre odaérve kiderül, hogy igen, a parkolás indítása és leállítása, valamint a fizetés gond nélkül megoldható az appon keresztül, ugyanúgy néhány gombnyomással.
Ehhez arra van szükség, hogy a térképet átváltsuk utca módba, ami után kirajzolódnak az egyes díjzónák. Ha pedig mégse találunk szabad helyet az utcán, egyszerűen visszaválthatunk a parkolóházakat kijelző módba, ahol már az is látszik, hol van szabad hely.
Az utca mód már az egész országban működik, a parkolóházas egyelőre csak Budapesten – azon belül is a belső kerületekben –, de dolgoznak ennek a kiterjesztésén is.
Van még egy üzletáguk: az elektromos autók töltése. Ma még ez jórészt a benzinkutakon zajlik, de ahogy egyre népszerűbbé válik ez a járműtípus, úgy növekszik az igény rá, hogy az emberek ott tölthessék fel autóikat, ahol éppen parkolnak.
Kitalálták tehát, hogy elébe mennek ennek az igénynek, és a velük együttműködő parkolóházakba elektromos töltőket is felszerelnek. A legtöbb márkával már összehangolták a rendszerüket.
„Ma még elenyésző az elektromos autók aránya itthon, de egyértelműen ez a jövő” – fogalmaz Zsolt. Majd ki is fejti:
„Nemrég beszéltem egy kereskedővel, aki az egyik német autómárka hivatalos magyarországi forgalmazója. 2022-től mindegyik modelljükből árulni fognak tisztán elektromosat, 2024-25-től nem fejlesztenek többé benzines autókat, a tervek szerint 2028-tól leállnak gyártásukkal, 2035-től pedig a még közlekedő példányok szervizelése is megszűnik a hivatalos márkakereskedésekben.”
A Parkl arra is megszerezte az engedélyt, hogy elektromos áramot áruljon, és ezt is teljes mértékben integrálták az alkalmazásukba.
Az appot eddig több mint 60 ezren töltötték le, a regisztrált felhasználók száma pedig 26 ezer körül van.
A Parkl csapata, középen Somogyi Zsolt
A cég bevételei elég változatosan alakulnak: a kisebb helyszínektől (például társasházak) nagyobb jutalékot tudnak kérni, a „hivatalos” parkolóházaktól, ahol inkább kényelmi funkciót töltenek be, mint plusz forgalmat generálnak, nyilván kevesebbet.
Bár egyelőre még nem önfenntartóak – vagyis a befektetőik biztosítják a pénzügyi háttér nagyobbik részét –, dinamikusan fejlődnek: 15 embert foglalkoztatnak, és a nemzetközi piacra lépést is tervezik.
Másik nagy fejlesztési tervük, hogy minél több partnercéggel szerződjenek, akik a dolgozóiknak kvázi cafeteria-rendszerben adhatnának parkolási szolgáltatást, és ezt egy egységes adminisztrációs felületen követhetik majd nyomon.
Aki alkalmazottként bekerül ebbe a rendszerbe, annak nem terhelik meg a bankkártyáját, hanem a munkáltatójának számlázzák ki az adott összeget havonta összesítve, amit parkolásra, vagy elektromos töltésre fordít.
„2019 végére szeretnénk elérni, hogy minden autósnak a Parkl legyen az első gondolata, ha parkolóhelyet keres Budapesten. Hiszünk benne, hogy nyújtunk annyival többet a konkurens alkalmazásoknál, hogy piacvezetővé váljuk. Hiszen már messze nem csak arról van szó, hogy eldugott helyekre lehet beállni az app segítségével” – foglalja össze célkitűzéseiket Zsolt.
Az elmúlt időszak jelentős szolgáltatásbővüléseit szeretné felhasználóival együtt ünnepelni a Parkl, ezért május 30-án a fővárosi zárt téri és az országos utcai parkolási szolgáltatását is ingyenessé teszi egy egyszeri parkolás erejéig, felhasználói fiókonként 2000 Ft-os keretösszegig az egész országban.
A keretösszeg minden regisztrált felhasználó rendelkezésére áll május 30-án, csak a PARKL1 kódot kell beírni a Beállítások/Kuponok menüpontban aznap éjféltől másnap éjfélig. Ezt követően az első parkoláskor automatikusan felhasználja a rendszer az adott kódot, így az említett összegig nem kell fizetned.