Kiderült, kik a legnagyobb magyar YouTube-sztárok a fiataloknál
A 10 és 29 év közötti fiatalok 96 százaléka rendszeresen néz YouTube-videókat, saját bevallásuk szerint átlag napi 2 órát töltenek a videómegosztón – derült ki a SAKKOM Interaktív reprezentatív influencer kutatásából, melyet a Gemiusszal közösen végeztek. Az influencereket nemcsak nézik, de hatásukra vásárolnak is: minden harmadik fiatal vett már meg vagy próbált ki valamit miattuk.
Lakóhelytől, családi háttértől függetlenül szinte minden magyar fiatal rendszeresen néz YouTube-videókat, átlagosan napi 118 percük jut rá.
A legtöbb időt a 10-15 évesek töltik a YouTube-csatornák követésével, 22 százalékuk napi 4 óránál többet szán videónézésre.
A 10-29 évesek körében sorrendben a vicces tartalmak, a gamer videók, illetve a személyes videós tartalmak – vlogok – a legnépszerűbbek. Ezenkívül még a hogyan csináld típusú, életmód, szépség, divat témájú és lakberendezős, DIY tartalmakat fogyasztják.
Visszahúzódók, online tévénézők, vlogger követők és alkalmi látogatók
Nemek tekintetében persze nagy eltérések mutatkoznak. A fiúk, illetve férfiak szűkebb palettáról válogatnak, a tudományos témájú és gamer videók érdeklik őket elsősorban, míg a lányok/nők leginkább életmód, szépség, lakberendezés témában készült tartalmakra kattannak rá, s ők a vlogok rendszeres követői is. „A kor előrehaladtával a változó élethelyzetek is jelentősen befolyásolják a tartalomfogyasztási szokásokat. A 19-23 évesek például a főzéssel kapcsolatos videókra és a márkák csatornáin elérhető tartalmakra nyitottabbak” – mondta Kozarek Andrea, a SAKKOM Interaktív szakmai igazgatója. A használati szokások alapján 4 markáns nézői csoport rajzolódott ki: a videózók több mint harmadát adó visszahúzódó karakterek, az online tévézők, illetve a vloggerekhez magukat legközelebb érző aktív rajongók és az alkalmi látogatók. A kutatásból kiderült az is, hogy a TheVR, Szirmai Gergely és Dancsó Péter YouTube-csatornája a legkedveltebb a magyar 10-29 évesek véleménye alapján, de a top 10-es listán helyet kapott PamKutya, Viszkok Fruzsi, BENIIPOWA és Zsozeatya is.
Elég egy kép, és irány a bolt
A 10-29 évesek 83 százaléka követ influencereket valamilyen csatornán, de nem csak a YouTube-on nézik kedvenceiket: a fiatalok közel fele Facebookon és Instagramon is figyelemmel kíséri őket. Négyből hárman úgy gondolják, hogy hatással vannak rájuk az influencerek, a 10-15 évesek fele kifejezetten nagyra tartja őket. „A fiatalok harmada például konkrétan emlékezett olyan esetre, hogy csak azért vásárolt meg vagy próbált ki egy adott terméket, mert a számára véleményformálónak számító személy Facebook- vagy Instagram-posztjában látta, hogy ő is azt viseli, használja vagy éppen fogyasztja” – tette hozzá Kozarek Andrea.
A spontán kérdésre adott válaszok alapján az influencerek népszerűségi listáját Dancsó Péter vezeti a 10-29 évesek körében, őt követi a TheVR csapata, majd a listán egyedüli nőként szereplő Viszkok Fruzsi, de helyet kapott a rangsorban Magyarósi Csaba, Dezső Bence és Nessaj is.
Toplisták:
(kedveltségi toplista spontán kérdés alapján)
1. TheVR
2. Szirmai Gergely
3. Dancsó Péter
4. Nessaj
5. PamKutya
6. Magyarósi Csaba
7. Viszkok Fruzsi
8. BENIIPOWA
9. Zsozeatya
10. Barni
(spontán kérdés alapján)
1. Dancsó Péter
2. TheVR
3. Viszkok Fruzsi
4. Szirmai Gergely
5. PamKutya
6. Magyarósi Csaba
7. Dezső Bence
8. PewDiePie
9. UNFIELD
10. Nessaj
A kutatás adatai és további toplisták a Special Effects Media szakmai partner bevonásával a SAKKOM Interaktív által összeállított Influencer Magazinban érhetők el.