JÖVŐ
A Rovatból

Újra elindult az emberiség a Holdra – miért csúszott ennyit a start és hogyan folytatódik a küldetés?

Rengeteg halasztás után elindult az Artemis-1 küldetés, ami hatalmas lépés a holdraszállás és az állandó holdbázis létrehozása felé. Tamási Dáviddal a kihívásokról beszélgettünk.

Link másolása

Többszöri halasztás után szerda reggel, közép-európai idő szerint 7:47-kor végre elindult a Hold felé az Orion űrhajó, ezzel elstartolt az Artemis program. A holdraszállást megcélzó tervről korábban részletesen írtunk már.

A sorozatos halasztások okairól, és arról, mi várható a következő napokban, Tamási Dáviddal, a Spacejunkie internetes portál és Youtube-csatorna alapító főszerkesztőjével beszélgettem.

A Spacejunkie élő közvetítése. Az indítás 1 óra 37 percnél látható

– Először augusztus 28–ra vártuk az indítást, aztán ezt halasztották jó néhányszor. Mennyire volt váratlan vagy szokatlan, ami történt?

– Azt kell látni, hogy az SLS rakéta, tehát a Space Launch System nevű hordozórakéta, amit a NASA most használ, az űrsikló program örökségén alapul. Tehát olyan rendszereket használnak, amit anno az űrsiklóknál is. Ilyenek a cseppfolyósított állapotban, hidrogénnel és oxigénnel működő hajtóművek, illetve a szilárd hajtóanyagú segédrakéták. Ezek viszont olyan rendszerek, melyekkel már korábban is rengeteg probléma volt. Nem is nagyon volt olyan indítás, amit ne kellett volna legalább egyszer elhalasztani. Ráadásul a NASA úgy akarta elindítani augusztus végén a rakétát, hogy egy teljes tankolási tesztet sem sikerült maradéktalanul, hibátlanul végrehajtani. Tehát úgy, hogy minden egyes pontot ki tudjanak pipálni azon a bizonyos listán. Így aztán nem túl meglepő módon technikai akadályokba ütköztek.

– Miért ezt a rendszert használja a NASA, amikor ennyi probléma van vele?

– Igen, ez jogos kérdés. Az egész projekt Constellation néven indult, még George Bush második kormányzása idején, amit aztán az Obama-adminisztráció törölt. Ez a korai program is az űrsiklóprogram egyes részeit kívánta felhasználni, akkor még a rakétát is Ares-5-nek nevezték. Aztán amikor immár Artemisz program néven 2017–ben, a Trump adminisztráció idején a projekt újraindult, győzött a politikai lobbi. Shelby szenátor ugyanis azt mondta,

vagy az SLS rakétát lövik fel az űrbe, vagy nem kapnak támogatást a Szenátustól.

Az űrsikló program végével, ami a 2011 júliusában, az Atlantis ST-135-ös küldetésével zárult, a NASA-nak nem volt saját használatban lévő rakétája, az amerikaiak rá voltak utalva például az oroszokra, ami a személyzetes repülést illeti. Szerencsére ez a helyzet mára megszűnt, 2020 május óta már Amerika ismét képes eljutni az űrbe, de egy magáncég rakétájával.

Viszont az SLS a NASA űrhajója és rakétája, sőt, úgy szeretnek hivatkozni rá, hogy a „nemzet rakétája”, mert ennek a fejlesztésében mind az 50 tagállam részt vett valamilyen formában.

Ezért is volt ekkora politikai lobbi a szenátorok részéről, hiszen nyilván gazdaságilag nekik nagyon megérte, hogy a rendszer különböző szegmenseit egy adott államban gyártják.

– Nézzük át, hogy mi történt augusztus 28. és november 16. között, mert azért történt egy-két dolog. Ugye először szeptember 2-ra halasztották ezt a startot, akkor a feltöltés során szivárgás volt, ha jól tudom.

– A hidrogénnel nagyon nehéz bánni, hiszen jelenlegi tudásunk szerint ez a a legkisebb sűrűségű anyag. Annyira nehéz kezelni, hogy szinte bármilyen kis résen, szinte még a szigetelésen is átjutnak a hidrogénatomok, arról nem is beszélve, hogy elképesztően alacsony hőmérsékleten kell tartani, hogy cseppfolyós állapotban maradjon. A négy fő hajtómű, az RS-25-ös hajtóművek, melyek szintén az űrsikló programban dolgoztak, cseppfolyós üzemanyaggal működnek, tehát a hidrogént is és az oxigént is cseppfolyós állapotban kell tartani. Ahogy az üzemanyagtartályban a hidrogén eléri a forráspontot, elkezd gázneművé szublimálni, és emiatt elkezd szivárogni is. Arról nem is beszélve, hogy a NASA úgy kezdte el az egész tankolási folyamatot, hogy túl nagy sebességgel, túl nagy nyomáson próbálták ezt az átfejtést végrehajtani, azért, hogy így próbálják behozni valamennyire azt az időt, amit egy korábbi kisebb szivárgás miatt vesztettek el. Ezért is mondtam az elején, hogy úgy akarták indítani első alkalommal, aztán még második alkalommal is a rakétát, hogy nem volt egy teljesen tökéletes tankolási teszt korábban.

– Ha jól okoskodom, a nagy sebesség és a nagyobb nyomás következtében felmelegedhetett a hidrogén. Ez volt a baj?

– Pontosan. Minél nagyobb nyomású egy anyag, annál nagyobb a hőmérséklete is.

– Na jó, ez szeptember másodika volt. Azonban utána sem történt semmi.

– Utána felmerült az a probléma, amitől már tartott is a NASA, hogy bizonyos anyagok, alkatrészek szavatossági ideje hamarosan lejár. Arról nem is beszélve, hogy az Ian nevű hurrikán is közeledett Florida felé, ezért vissza kellett vinni a teljes rakétát a szerelőhangárba, a Vehicle Assembling Buildingbe.

Az SLS rakéta a híres összeszerelő csarnok, a VAB előtt

Ebbe az óriási ikonikus hangárba kellett visszaszállítani a rakétát, mert bizonyos szerelési műveleteket csak ott tudnak elvégezni, az indítóálláson nem.

Tehát több szerelési munkát eredményezett az a korábbi csúszás, ami amiatt alakult ki, hogy nem voltak megfelelően felkészülve a mérnökök a feladatra.

Természetesen, amikor az űrsikló-programot hajtották végre, akkor az a szerelőgárda és az a műszaki gárda rutinosan végezte a dolgát, de a mostaniaknak újra kellett tanulni az egész technológiát.

– Végül miután visszakerült az indítóállásra az SLS, még lábon átvészelt egy újabb hurrikánt...

– Mondjuk úgy, hogy az időjárás sohasem volt kegyes a NASA-hoz. Ahhoz képest, hogy az Ian nevű hurrikán sokkal kisebb veszélyt jelentett a prognózisok alapján a rakétára, mégis visszavitték a szerelőhangárba, míg a legutóbbi Nicole nevű hurrikán, mint utólag kiderült, jóval nagyobb széllökésekkel érkezett. Mégis úgy ítélte meg a NASA, hogy nem kell tartani semmilyen komolyabb kártól, kint is hagyták az indítóálláson. Persze azt is hozzá kell tenni, hogy

egy rakétát nem lehet akárhányszor ide-oda szállítgatni, ugyanis ez a szerkezeti integritását nagyon befolyásolja, még akkor is, ha csak másfél kilométer per órás sebességgel „süvít” a feladatot végző lánctalpas szállítójármű.

Ezért is döntött úgy a NASA, hogy ezúttal kint hagyják az indítóálláson. Csak közben a Nicole, ami egy kisebb trópusi vihar volt eleinte, hurrikánná erősödött. Szerencsére vihar utáni tesztek, illetve vizsgálatok alapján végül nem lett komolyabb baja a szerkezetnek. Alakulhatott volna másképp is, mert bár olyan rakétáról van szó, ami képes a hangsebesség többszörösével repülni, nem mindegy, hogy milyen irányú erőhatások érik. Nem oldalirányú széllökésekre tervezték.

– A legutóbbi start végül sikerült, és jelenleg már a Hold irányába tart az űrhajó. Az elkövetkező napokban mi várható?

– Olyan 1 óra 50 perccel az indítás után vált le az Orion űrhajó a második fokozatról, és az európai szervizmodul segítségével elindult a Hold felé. Ezt nem úgy kell elképzelni, hogy most nyílegyenesen a Hold irányába tart, hanem különböző keringési pályákon keresztül éri majd el a Hold körüli pályát. Ez egy 25 napos küldetés lesz, és ez idő alatt az Orion egy úgynevezett távoli retrográd pályára fog állni, ami azt jelenti, hogy a Hold tengely körüli forgásával ellentétes irányban kering majd, és mivel ez egy elnyújtott pálya lesz, ez azt eredményezi, hogy a Földtől valaha legtávolabbra kerülő űrhajó lesz, ami személyzet szállítására alkalmas. Ez nagyjából 450 ezer kilométert jelent.

– Ha ez a küldetés rendben lemegy, akkor gondolom a tanulságokat elemzik majd, és nyilván ennek alapján készítik fel az első személyzetet.

– Igen. Legkorábban két év múlva indulnak útnak, de amennyi csúszást ez a program már elszenvedett, a 2024-es dátumot érdemes fenntartásokkal kezelni. Az Artemis-1 egy személyzet nélküli tesztküldetés.

Az Artemis-2 szintén tesztküldetés lesz, de akkor az űrhajó már személyzetet is szállít. De még ők sem szállnak le a Holdon.

Viszont már arra a pályára állnak, amiről aztán majd az Artemis-3 küldetés során ténylegesen leszállhatnak a Hold felszínére.

– Addig még azért elég sok mindent meg kell oldani...

– Igen. Többek között maga a hardver is épül, tehát még a második SLS rakéta sincs kész, az Orion űrhajóról nem is beszélve. És egyelőre még az is kérdés, hogy a mostani küldetés milyen sikerrel zárul, milyen adatokat kapnak, hogyan vizsgázik az űrhajó rendszere, hogyan vizsgázik az európai szervizmodul. Tehát rengeteg kérdőjel van, ami még későbbi küldetésekre hatással lehet.

– Gondolom tényleg nincs hova sietni. Talán mégsem véletlen az, hogy ötven évet kellett várni, hogy megérjen a helyzet, hogy ismét eljussunk a Holdra. Azért a '60-as években nagyon vakmerő vállalkozás lehetett ezt megtenni az akkori technológiai szinttel...

– Persze, ma már nagyon mások a biztonsági rendszerek, és a kockázat is. A NASA most körülbelül 10 százalék esélyt ad egy végzetes eseményre, de szeretnének 1-2 százalék alá menni. De amúgy is nehéz az Apollo–programot az Artemisszel összehasonlítani, mert ott eleve más volt a cél. Most egy fenntartható holdbázist szeretnének majd kialakítani, és ehhez az első pár küldetéssel azt kell megtanulni ismét, hogy hogyan tudunk eljutni a Holdra. Ráadásul ezúttal nemcsak önerőből jut el a Holdra a NASA, például beszéltem már az európai szervizmodulról, ami az Oriont gyakorlatilag meghajtja, itt már egy komoly nemzetközi partnerség, együttműködés van, illetve a magántőke is komoly részt vállal a programban.

Páran biztosan hallottak róla, hogy a SpaceX nyerte el a lehetőséget, hogy egy holdi leszállóegységet fejlesszen ki.

Tehát teljesen más kinézete lesz a mostani holdraszállásnak, mint az elsőnek 1969-ben.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
Megkezdték a világ első napelemes autójának sorozatgyártását
Portugáliában akár hét hónapig is lehet közlekedni hálózati töltés nélkül a napelemmel szerelt elektromos autóval.

Link másolása

Elkezdődött a világ első napelemmel hajtott autójának sorozatgyártása, írja a Bloomberg. A holland Lightyear startup első modellje, a Lightyear 0 olyan elektromos jármű, mely közvetlenül a napfényből állítja elő a haladáshoz szükséges energiát.

A vállalat a Valmet Automotive Oyj finnországi üzemében ezer kocsi legyártását tervezi, kezdetben heti egy jármű összeállításával számolva. Lex Hoefsloot vezérigazgató a lapnak elmondta, hogy a termelésnek a jövő év második felére el kell érnie a heti ötöt. A Lightyear mérföldkőnek számító autójára már 150 előrendelést kapott annak ellenére, hogy a típus ára meglehetősen borsos: a kezdőár 250 ezer euró, vagyis 103 millió forint.

A motorháztetőn és a tetőn átívelő, összesen 782 napelemmel felszerelt elektromos autó nyáron Amszterdamban két hónapig, Portugáliában pedig akár hét hónapig is képes hálózati töltés nélkül közlekedni. A csillagunkból származó energia naponta akár 70 kilométerrel is megnöveli a jármű hatótávját.

Hoefsloot szerint először az energiatermelő eszközök nagy méretével küzdöttek meg, majd a befektetőkeresés sem volt egyszerű az új technológia iránti bizalmatlanság miatt. A Lightyear végül szeptemberben jutott 81 millió euróhoz (33 milliárd forint) egy holland vezetésű társaságtól.

A startup már javában fejleszti második autóját. A Lightyear 2 gyártása várhatóan 2025-ben kezdődhet el, és már több autómegosztó vállalat is érdeklődik a jóval olcsóbb, várhatóan 30 ezer euró (12,3 millió forint) körüli áron érkező kocsik iránt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
JÖVŐ
A Rovatból
Álpornót készítettek Billie Eilish arcával mesterséges intelligenciával, milliók látták, mire a TikTok letiltotta
A deepfake felvétel már 11 millió megtekintésénél járt, mire négy nap után levették platformról. Az eset rávilágított, hogy komoly problémák vannak a TikTok algoritmusával.

Link másolása

Gyorsan elterjedt a TikTokon egy deepfake videó Billie Eilishról: a képeken az énekesnő arcát pornós lányok testére retusálták, feltehetően valamilyen mesterséges intelligenciát használó alkalmazás segítségével - írja a Vice.

A feltöltőnek ekkor már 76 ezer követője volt, az Instagramjáról pedig több mint kétezren osztották tovább a képeket. Insta-sztorikban még több manipulált képet osztott meg Eilishről, azt ígérve, hogy 20 dollárért láthatják a „cenzúrázatlan” fotókat is.

A videó 11 millió megtekintésnél járt, mire a TikTok négy nap után le nem vette a platformjáról, mivel megsértette a szexuális zaklatást tiltó előírásaikat.

A galéria viszont annak ellenére került az ajánlott tartalmak közé, hogy a TikTok saját irányelveinek nem felelt meg, miszerint nem elfogadhatók a túlszexualizált tartalmak.

Az elmúlt hetekben nagyon népszerűek lettek az olyan alkalmazások, mint a Lensa és a Midjourney, amikkel az emberek saját képek alapján lehet létrehozni különböző avatarokat. Az appok ellen viszont több nő is felszólalt már, hogy túlságosan szexuális jellegű képeket hoznak létre.

Az énekesnő korábban már beszélt arról, hogy mennyire nehéz volt a nyilvánosság előtt felnőnie, illetve hogy az egyik dalát, a Your Powert is több olyan ember inspirálta, akik visszaéltek a hatalmukkal vele szemben.

2019-ben pedig azt is elárulta, hogy a jellegzetes bő ruháit pont azért hordja, hogy ne kritizálják a testalkatát. „Senki sem szólhat be, hogy túl vékony, nem elég vékony, túl lapos a segge, túl nagy a segge stb. Nem mondhatják, mivel nem tudják” - nyilatkozta.

Az eset arra is rávilágított, hogy komoly problémák vannak a TikTok algoritmusával, illetve gyorsabban ki kellene szűrniük a szexuális és deepfake-tartalmakat.

A jelenség ugyanakkor nem egyedi, több nővédő szervezet felhívta rá a figyelmet, hogy az ilyen típusú, módosított videók és képek az online zaklatás egyik formáját jelentik, sokszor ártó szándékkal készülnek, az algoritmus miatt pedig sok emberhez el is jutnak.

A kérdéssel már a brit kormány is foglalkozik: novemberben jelentették be, hogy egy új törvénycsomag részeként büntethetővé akarják tenni a beleegyezés nélkül készült, pornográf deepfake tartalmak megosztását.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
A Rovatból
Egymillió embert figyelmeztetett előre a Google egy földrengésre, és ez csak a kezdet
A legtöbben percekkel azelőtt megkapták a figyelmeztetést, hogy mozogni kezdett a föld. Mindez egy komoly földrengésnél életeket menthet.
Fotó: Rawpixel - szmo.hu
2022. december 20.


Link másolása

Október utolsó hetében a közepesnél erősebb, a Richter-skála szerinti 4,8 fokos földrengés rázta meg Kaliforniát. A San Franciscó-i öböl térségében tartózkodó több mint egymillió embernek azonban nem kellett megvárnia, hogy megmozduljon a lábuk alatt a föld, már előzőleg – igaz, csak percekkel, másodpercekkel korábban - értesültek róla Android telefonjaiknak köszönhetően.

„Hamarosan földmozgást érezhetsz” – ilyen és hasonló üzenetek érkeztek a készülékekre.

A földrengések általában ember számára látható-érezhető előjel nélkül érkeznek (az állatok, köztük a kutyák és a macskák érzékszervei előbb kapcsolnak), éppen ezért sokszor nincs idejük védett helyre vonulni. Ezt a kiszámíthatatlanságot próbálják az ilyen riasztások némileg enyhíteni – írja a WIRED.

A riasztást a USGS-hez tartozó ShakeAlert adatai alapján adták ki. Ez a rendszer már a földrengés első jelei alapján riasztja az állami szerveket.

A földrengések ugyanis általában enyhébb szeizmikus hullámokkal, úgynevezett P hullámokkal kezdődnek. Ezeket nem mindenki érzi, de a USGS 1300 darab szenzora igen.

Amikor négy szenzor egyszerre működésbe lép, riasztást küldenek egy adatfeldolgozó központba. Az adatok alapján ShakeAlert rendszere megállapítja, hogy várhatóak-e erősebb S hullámok, amelyek már képesek komoly károkat okozni, vagy akár emberi áldozatokkal is járhatnak. Ha igen, akkor beindul széleskörű riasztás.

A Google októberben ezt a riasztást továbbította azoknak, akik a térségben tartózkodtak, és akinek Androidos mobilja volt. Mindezt anélkül, hogy bármilyen applikációt letöltöttek volna.

A rendszernek persze vannak korlátai. A S hullámok gyorsan megérkezhetnek. Minél közelebb van valaki a földrengés epicentrumához, annál kisebb az esély arra, hogy riasztást kapjon, még mielőtt maga is megérezné a földmozgást.

A USGS szenzorai drágák és elsősorban az amerikai nyugati partot fedik le. Ezen kívül az első földrengéserősség-mérések csak előzetes adatnak tekinthetőek, tehát nem feltétlenül pontosak. Az említett Android-riasztás 4,8 fokot jelzett, a későbbi mérések már 5,1-et.

A Google dolgozik egy másik technológiai megoldáson is, amellyel miniatűr földrengés-szenzorokká alakítaná át okostelefonokat. A legtöbben van ugyanis akcelerométer, vagy más néven gyorsulásmérő. Ez érzékeli a különböző mozgásokat, például ez alapján vált a telefon álló- vagy fekvőképre. De ezeket használják a különböző mobilos játékok is a mozgás érzékelésére, például az autósjátékok annak megállapítására, hogy balra vagy jobbra forogjon a kormány.

A akcelerométer az elképzelés szerint felfoghatná egy földrengés jeleit is. Ha bekapcsol, a telefon üzenetet küldene egy központi szerverre, meghatározva a riasztást kiadó mobilok pontos helyét, ami alapján riaszthatnák a többi mobiltelefon-tulajdonost is.

A telefonok átalakítása földrengésjelzőkké sokkal olcsóbb és gyorsabb megoldás lenne, mint 3 méter mélységben szenzorokat elültetni a földrengés-veszélyes zónákban.

Igaz, működésükhöz az kell, hogy a telefonok gazdái közel legyenek a földrengés helyszínéhez, és az így kiadott riasztás később érne el a tömegekhez, pedig ilyenkor minden másodperc számít.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
Tömeges kihalást jósol 2100-ra egy szuperszámítógép
A ma született gyerekek lehetnek az utolsó generáció, akik még láthatnak élőben elefántot vagy koalát.
Címkép: Pixabay - szmo.hu
2022. december 19.


Link másolása

Elég borúlátó jövőt jósol már az évszázad végére egy szuperszámítógép: e szerint 2100-ra már az állatok és növények egynegyede el fog pusztulni - írja az UNILAD.

A számítógép által alkotott tudományos modell azt jelzi előre, hogy 2050-re már a növény- és állatfajok 10 százaléka eltűnik. A jóslat alapján a ma született gyerekek lehetnek az utolsó generáció, akik még láthatnak például elefántokat vagy koalákat.

A tudósok szerint a Föld a hatodik tömeges kihalás felé tarthat, amelyet például a klímaváltozás és a megváltozott földhasználat okoz. A korábbi kihalást előrejelző modellek még nem vették figyelembe az úgynevezett "együttes kihalásokat", vagyis azt, hogy úgy is kihalhatnak fajok, ha a túlélésükhöz szükséges faj eltűnik. Például egy ragadozó faj elveszíti a fő táplálékának számító fajt a klímaváltozás miatt. Vagy egy parazita már nem talál gazdatestet az erdőirtás miatt, egy virágos növény pedig a túl meleg időjárás miatt maradhat beporzók nélkül.

A mostani modellt megalkotó szuperszámítógép - amely Európa egyik legerősebbje - viszont már a biológiai sokféleségre gyakorolt másodlagos hatást is belekalkulálta a számításaiba, és meg is becsüli az egyes fajok kihalásának hatását a helyi táplálékhálóra. Az eredmények szerint a táplálékhálózaton belüli kapcsolódások tovább fokozzák a biológiai sokféleség csökkenését.

„Azok a gyerekek, akik most születnek és megérik a 70 éves kort, arra számíthatnak, hogy több ezer növény- és állatfajt láthatnak eltűnni az orchideáktól kezdve a legkisebb rovarokon át az olyan állatokig, mint az elefánt vagy a koala. Mindezt egyetlen emberi élet alatt”

- mutat rá a kutatás szerzője, Corey Bradshaw, az ausztráliai Flinders University tudósa.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk