HÍREK

'Sok szülő azzal jön, hogy érzi: a gyereke összeroppan ebben a rendszerben' – ősszel indul a Budapest School középiskolája

Náluk nincs klasszikus értelemben vett tanrend és tantárgyak. Nem hisznek abban, hogy a gyerekek 'butákra és okosokra' vannak felosztva. Mikroközösségekben, műhelyekben dolgoznak.

Link másolása

A Budapest Schoolról mi is írtunk korábban: ez az a hely, ahol nincs klasszikus értelemben vett tanrend és tantárgyak, az oktatás projektalapon megy. Az általános iskoláik, iskolai előkészítőik ma már organikusan nyílnak, a középiskola viszont a létrejöttével egy kicsit kilóg a sorból. Az ötletgazdáknak, Halácsy Péternek (a Prezi egyik alapítójának), Halmos Ádámnak, Vészi Gábornak, akik anno kitalálták a Budapest School-féle modellt és 2015-ben megalapították az első sulit, már régóta ott volt a fejükben, hogy kellene egy középiskola is, ami egy természetes evolúciós folyamat része. Korábban sokan kérdezték is már tőlük, lesz-e, és hogy mikor lesz. Ezen kívül van egy nagyon ambiciózus törekvésük is, amibe szintén jól adaptálható, nevezetesen hogy legyen 2000 tanulójuk országszerte, ami már egy igencsak jól látható szám - tudtuk meg Babocsay Ádám marketing- és stratégiai igazgatótól.

A Budapest Schoolnál

abban hisznek, hogy az iskola milyenségét az ott lévő emberek határozzák meg.

Mivel eltérő hátterű és tapasztalatú tanárokkal dolgoznak, mindegyik közösségnek van egyfajta saját színezete. Az iskoláik mikroiskolák, ami azt (is) jelenti, hogy mivel limitált a helyszínek mérete, sosem fognak feltöltődni például nyolcévfolyamos intézményekké. Egy iskolában maximum 20-an, 40-en vagy 50-en tanulnak, ugyanis az alapítók a mikroközösségekben hisznek igazán. Tehát, ha több lesz a tanuló, akkor több helyre is lesz szükség.

Az idén elinduló középiskolát is 50 főre optimalizálták eredetileg – ez tűnt reális koncepciónak, de nem is akarják egyből naggyá építeni. Kíváncsiak rá, hogy az a tudás, ami felhalmozódott az általános iskolákban, hogyan konvertálható át eggyel nagyobbakra, a 12-14 évesekre (mintha egy hatosztályos gimi első pár évfolyamáról beszélnénk), magyarázza a szakértő.

A műhelyek ötletével a középiskolai irányvonal szintén különbözik az általános iskoláiktól: lehet jelentkezni érdeklődés alapján a digital making, a STEM, a média, kommunikáció és művészetek, valamint a globális kompetenciák műhelybe. Ettől a csoportosítástól azt remélik, hogy

egymásra találnak azok, akiknek hasonló az érdeklődési köre és erősödik a közösség-élmény is.

De természetesen lehet olyan projekteket is létrehozni, amikben fuzionálnak a különböző műhelyek, tehát lehetséges az átjárás köztük.

500 négyzetméteren 50 gyerek vidáman elfér, a tervek szerint nem is lesznek klasszikusan osztott terek a Belgrád rakparti iskolában. Egyébként sem a korosztály-logika szerint működik a suli, ellentétben a közoktatással, ami abszolút a sztenderdizálás felé megy. A gyerekek azonban nem egyformák, így nem is mindenkinek ugyanazokra a sztenderdekre, ugyanarra a fajta oktatásra van szüksége.

Még a „legmamutabb” vállalatok is rájöttek arra, hogy ki kell szolgálni az egyéni igényeket, az autóipartól kezdve a nagy ruhamárkákig – ezzel szemben az oktatás valahogy elmaradt a megújulással. Nemcsak Magyarországon, de az egész világon mindenhol.

A Budapest Schoolnak ugyanakkor alapelve, hogy nem az a fontos, hogy a gyerek egy láthatatlan sztenderdhez képest hol tart, hanem hogy egy-egy műveltségi területen belül mire képes, eltérő fejlődéssel és tempóval. Ilyen pici rendszerben sokkal könnyebb rugalmasnak lenni, ha valami nem működik, azonnal eldobni és keresni helyette valami újat.

Az egyik első dolog, amit a koncepció részeként ki kellett találniuk, az az volt: hogyan és kiket vesznek majd fel. A felvételi folyamat decemberben indult (azóta folyamatosan lehet jelentkezni), mindenképpen azzal a céllal, hogy ne a pontszámokra épüljön, ellentétben az állami iskolák központi felvételijével és azzal, amit jó néhány másik alternatív iskola is képvisel. A jelentkezők először egy projektfeladatot kapnak, egy listából válogathatnak az érdeklődésüknek megfelelően. Például olyanok közül, hogy szedjenek szét egy elektronikus eszközt, majd az egyik alkatrészéből, ami tetszik, építsenek valami mást, és mondják el, mit csináltak. Vagy járjanak utána annak, hogyan lehet száz legókockából a leghosszabb hidat építeni, vagy stop motion technikával készítsenek egy filmet, és mondják el, milyen technikai problémákkal találták magukat szembe. A projektről egy körülbelül ötperces videót kell visszaküldeniük, majd egyhetes angolozás jön a Duolingo programmal, ahol főleg az számít, önmagukhoz képest mennyit haladtak a gyerekek, és hogy mennyire eltökéltek.

A következő szint már a szóbeli forduló, ahova tízesével-tizenkettesével hívják be a gyerekeket, és egy egész napot eltöltenek velük. Ez azért jó és szükséges, mert egyrészt a felvételi nap szervezőinek van ideje megismerni őket, másrészt a gyerekeknek is kell ennyi idő ahhoz, hogy feloldódjanak. Beszélhetnek a saját projektjükről, adhatnak visszajelzéseket egymásnak. Délután pedig kapnak egy közös projektet, aminek az eredményét a délután megérkező szülők is láthatják, hiszen ők sem „lecsatolt részei” a folyamatnak.

Babocsay Ádám szerint sokféle motivációval érkeznek hozzájuk a szülők és a gyerekek. „Az egyik, hogy látnak valamit a gyerekükön, ami miatt úgy érzik, hogy egy olyan rendszerben kellene lennie, mint amilyen a miénk. Szeretik azt, ha a gyerek kommunikál, felfedez és mindezt együtt teszi másokkal, nem baj, ha angolból vagy matekból egy kicsit le van maradva a többiekhez képest, mert másban meg sokkal jobb. Tehát

nem aggódnak azon, hogy az előre meghatározott sztenderdekhez képest hogy halad a gyerekük, bár az a tapasztalat, hogy a szülők többségének ezt a legnehezebb elengedni.

Nem szeretik és akarják azt, ami ma a közoktatásban zajlik, de attól is félnek, mi történik, ha a gyerek nem a megszabott úton halad előre.”

A középiskolai nyílt napokon az egyik legneuralgikusabb pont, hogy mi lesz az érettségivel. „Akarunk is más sulit, de azért félünk, hogyan fog a gyerek leérettségizni – ez jelzi, hogy sok esetben milyen skizofrén állapotban vannak a szülők is, mert attól félnek, mi lesz a gyerekkel kimeneti oldalon. Holott az érettségi nem válasz mindenre. Egy gyerekről tizenegynéhány éves korában még nem nagyon lehet megmondani, tovább fog-e tanulni, és ha igen, itthon teszi-e, vagy belekezd valami egészen másba.

A magyar érettségi rendszer kizárólag a magyar oktatási rendszerrel kompatibilis, ezen kívül jó nyelvvizsgára, emelt szintű érettségire nem ad megfelelő felkészítést.

Emiatt a közoktatás mellett is kénytelenek a szülők külön erőfeszítéseket és pénzt beletenni, hogy a gyerek a végén jól érettségizzen és a pontszámai alapján bekerüljön egy jó magyar egyetemre.”



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk


HÍREK
Gyereksebész: „Fejem, mikor tegnap délután megtudtam, hogy egyedül maradtunk Észak- és Közép-Magyarország területére”
Kőnig Róbert bejegyzése szerint 24 óra alatt 163 gyereket kellett ellátniuk. Nem mindegyik szülő viselte jól, hogy többet kellett várniuk.

Link másolása

Dr. Kőnig Róbert gyermeksebész a közösségi oldalán írta meg, hogy milyen komoly problémával szembesültek vasárnap.

Mint írja, az

ő kórházuk maradt egyedüli gyermeksebészet és gyermektraumatológiai ügyeletes Észak- és Közép-Magyarország területén. Így nem csoda, hogy hatalmas tömeg várt ellátásra. 24 óra alatt 163 gyereket láttak el.

Még egy fotót is megosztott magáról, melyhez azt írta:

„Fejem, mikor tegnap délután megtudtam, hogy egyedül maradtunk Észak- és Közép-Magyarország területére, gyermeksebészet és gyermektraumatológiai ügyeletesként… Szerintetek, a kialakult helyzetet és a hirtelen rövid idő alatt, nagyon-nagyon megnőtt betegforgalmat és az egymás után érkező mentőket, hogy reagálták le a szülők?

A – mindenkinek türelmes volt és megértő

B – sértegettek, fenyegettek, rám törték az ajtót

C – kis zsörtölődés és semmi más”.

Az interneten elérhető adatok szerint Kőnig Róbert a János kórház gyermeksebészetén dolgozik – írja a 24.hu.

A kommentelők sem hagyták szó nélkül az esetet. Többek között azt írták.

„Mindenki igazsága valid és érthető. Borzalmas kizsákmányolása annak az egy gyereksebészetnek, és borzalmas azoknak a szülőknek, akik a gyermeküket féltik.

Mindenki helyében ott üvöltenék a kormány ablaka alatt.”

„Ez nemcsak a sérült gyermekeket érinti, hanem az összes olyan embert a régióban, akikhez azért nem ér oda a mentő, mert Észak-Magyarországról 200km-ről viszi mentő Pestre a traumás gyerekeket, ami oda-vissza min. 4 óra....de még mindig nem fáj eléggé...”

„Ne essünk ugyanabba a hibába, mint a gyereküket féltő, kétségbeesett szülők! Én őket is megértem. A kialakult helyzetért itt nem a váróteremben kell keresni a hibást, ezt mindannyian tudjuk! Abban az irányban kell tenni valamit, de sürgősen, hogy ezt mindenki megtudja, még Pintér is! Ne egymást bántsuk már emberek!”

„Klasszikus esete annak, amikor az orvos etikai kötelessége, hogy jelezze hivatalosan, hogy az ellátórendszer nem teszi lehetővé a betegek tisztességes gyógyítását.”

„Így járt a férjem is, mikor egyedül volt ügyeletes Cegléden a szülészet-nőgyógyászaton, és a szolnoki kismamákat is oda vitték... 40 év tapasztalat után is gyomorgörcsös feszültséggel indult be dolgozni. Amúgy meg sajnos ez borzasztó!”

Az orvos pár órával később egy újabb posztban megírta, hogyan zajlott az aznapi rendelés:

Azt írta:

„Bár a szülők túlnyomó többsége amellett, hogy ugyanúgy aggódnak a gyermekeikért mint bármelyikünk, megértette, hogy ez egy 'vis major' helyzet, és hogy meg fog nőni a várakozási idő, ugyanott sajnos voltak páran, akik hangulatot keltettek és valóban sértegettek, fenyegettek, ránk törték az ajtót. Természetesen az ő gyermekeiket is kedvesen láttuk el és mindenkit a problémájának súlyossága szerinti sorrendben hívtunk be. Büszkén jegyzem meg, hogy senkivel nem váltunk el haragban, legfeljebb halkabban köszöntek el. Köszönöm kiváló kollégáim remek munkáját!

Iszonyú nehéz nyugodtnak maradni, mikor a gyermekünk bajban van, sőt esetleg fájdalmai vannak. De fontos megérteni azt is, hogy mi MINDENKI gyermekeiért vagyunk ott és nekünk minden gyermek fontos!

Köszönjük, ha azzal segítitek a gyermekek ellátását, hogy higgadtak maradtok a várótermekben. Ez az ő lelküknek a legfontosabb...”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
Novák Katalin a Budaházy-ügyről: „Azok, akik most végrehajtási kegyelmet kaptak, nem vettek részt olyan cselekményben, amelyben akár egyetlen személy is megsérült volna”
A köztársasági elnök a kegyelem ellenére nem gondolja, hogy Budaházy György hős vagy ártatlan lenne. Állítása szerint a Vatikánban tudtak arról, hogy a pápalátogatásra hivatkozva részesítette kegyelemben Budaházyékat.

Link másolása

Hosszú interjút adott Novák Katalin a 24.hu-nak, ahol szóba került többek között a Budaházy Györgynek adott elnöki kegyelem kérdése is.

A köztársasági elnök még az áprilisi a pápalátogatás alkalmával adott kegyelmet Budaházy Györgynek és a Hunnia-ügyben börtönben ülő elítélteknek. Budaházyt idén márciusban ítélték jogerősen 6 év fegyházbüntetésre terrorcselekmény és más bűncslekmények miatt, miután társaival együtt 2007 és 2009 között több kormánypárti képviselő háza ellen intéztek Molotov-koktélos támadásokat, Hiller István ingatlanjára pedig rálőttek.

Novák most arról beszélt, hogy ez volt az egyik legnehezebb döntése köztársasági elnökként, ami általában is a legnehezebb jogköre az államfőnek. Azonban a mai napig úgy gondolja, hogy helyes döntést hozott azzal, hogy felfüggesztette a büntetések végrehajtását.

Novák szerint azonban Budaházy a végrehajtási kegyelem ellenére nem hős és nem is ártatlan.

Elmondása szerint Budaházyék a büntetett előéletük és a közügyektől való eltiltásuk eltörlését is kérték tőle, ezt azonban ő elutasította.

„Azok, akik most végrehajtási kegyelmet kaptak, nem vettek részt olyan cselekményben, amelyben akár egyetlen személy is megsérült volna”

- válaszolt arra a felvetésre, hogy olyanoknak adott kegyelmet, akik jogerős bírósági döntés szerint megvertek egy embert, döntésében pedig nem játszott szerepet semmilyen politikai meggyőződés, sőt kifejezetten elítéli azt, ami történt.

A köztársasági elnök szerint a Vatikán is tájékozódott arról, hogy milyen döntést hozott meg a katolikus egyházfő látogatására hivatkozva.

Arra a kérdésre, hogy vállalja a felelősséget azért, hogy Budaházy a végrehajtás felfüggesztése alatt erőszakos bűncselekményt követ el, úgy válaszolt, hogy magát az eljárást pontosan ezért nem szüntette meg, így azonnal újraéledne a kiszabott büntetés egy bűncselekmény elkövetése esetén.

A Budaházy érdekében folytatott lobbi képviselőivel állítása szerint nem beszélt személyesen, Andrásfalvy Bertalan tanácsadójával pedig nem került szóba köztük az ügy, miután ez utóbbi aláírta a kegyelmi ügyben indított petíciót.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
Áron alul vinné a MÁV az egyedülálló anyuka házát a Budapest-Belgrád vasútvonal miatt
Egy szakértő szerint jóval kevesebbet kínálnak az „útban lévő” ingatlanért, mint amennyit az piaci alapon érne. Szilviának és 14 éves lányának 40 napja maradt, hogy elhagyják az ingatlant.

Link másolása

A kormány az egyik legkomolyabb presztízsberuházásként kezeli a kínai pénzből épülő Budapest-Belgrád vasútvonal megépítését. Nem csoda, hogy gőzerővel vásárolják fel azokat a telkeket, amik „útban vannak” az építkezéshez.

Így járt a Blikk által bemutatott Szilvia és lánya is. Az ő házukat ráadásul a nő szerint jelentősen áron alul akarja felvásárolni a vasúttársaság – azaz rajta keresztül az állam.

Összesen 17 millió forintot kapnának XXIII. kerületi házukért, amelyben jelenleg egyedül él 14 éves lányával.

„Édesanyám halála után a bátyámmal ketten örököltük a XXIII. kerületi, 87 négyzetméteres házat, amelyből két önálló lakás van kialakítva” – mondta a lapnak Szilvia. A MÁV értesítése a megállapodásról még a tavaly elhunyt asszony nevére érkezett, ráadásul egy olyan lakcímre postázták, ahonnan már nyolc éve elköltöztek. Így egészen idén januárig nem is tudtak arról, hogy az állami vasúttársaság kisajátította a házat.

„Április közepére sikerült elérnünk, hogy újratárgyalják az ügyet. Ez meg is történt, ám nem sokra jutottunk: kijelentették, hogy marad az összeg, amit korábban megállapítottak” – folytatta a történetet. A szakértő szerint áron alul értékelte az ingatlant. Ő 34 millió forintban állapította meg az értéket, de mivel testvérével ketten tulajdonosok, fejenként 17 milliót kapnának. Ebből kellene új otthont találnia.

Ráadásul meglehetősen gyorsan: a határozat szerint ugyanis a pénz átutalását követő 60 napon belül el kell hagyniuk a házukat, ahol addig éltek. Mostanra már 40 napjuk sem maradt. A nő az első értesítés után fellebbezhetett volna, de nem tudta megtenni, mivel az rossz címre érkezett.

A Blikk által megkérdezett ingatlanszakértő szerint a ház értékét jelen állapotában némileg csökkenti, hogy közel van a sínekhez, ugyanakkor már a képek alapján is látszik, hogy a tulajdonosok áldoztak az ingatlanra, a tető például teljesen új.

Szerinte a ház akár 10 millióval is többet érhet, mint amit a kirendelt szakértő megállapított.

A portál megkeresésére a MÁV elmondta: a területszerzési eljárás kezdetén a kártalanítási összeg megállapítása érdekében, független igazságügyi szakértő kirendelését kéri a kisajátítási hatóságként eljáró illetékes kormányhivatal hatósági osztályától. A kirendelt, független igazságügyi szakértő a szakmai és jogszabályi előírások alapján, az adott ingatlan sajátosságaira figyelemmel állapítja meg a kártalanítási összegét.

Ezután az igazságügyi szakértő szakvéleményt készít, majd a MÁV által megbízott ügyvédi iroda vételi ajánlatot küld az ingatlan tulajdonosának/tulajdonosainak. Amennyiben az ajánlatot valamely tulajdonos nem fogadja el, vagy a vételi ajánlatra nem válaszol, akkor a MÁV által megbízott ügyvédi iroda az adott tulajdonos tulajdoni hányadára kisajátítási eljárást indít az ingatlan fekvése szerint illetékes kormányhivatalnál, mint kisajátítási hatóságnál.

Szilvia számára a polgári per maradhat a megoldás, az azonban akár évekig is elhúzodhat.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
Fotókon a pedagógusnapi tüntetés: „Most a pedagógus lett az új Brüsszel”
A tanárok az év többi napján is ugyanolyan fontosak, mint ma – hangzott el a megmozdulás végén.

Link másolása

Hétfőn délután Budapesten az Oktogonnál gyűltek össze újra a pedaógusokért kiállók. A tömeg innen a Belügyminisztériumhoz vonult, ahol a felszólalók méltatták a tanárok munkáját és felhívták a figyelmet arra, hogy mennyire fontos szerepük van a jövő generációjának nevelésében.

"Nincs tanár, nincs jövő" - hangzott fel többször is.

A felszólalók között voltak szülők, diákok és tanárok is. „Ma nem tiltakozni vagyunk itt, nem is kordont bontani. Ma azért gyűltünk össze, hogy megünnepeljük a pedagógusainkat” - mondta az ADOM Diákmozgalom szóvivője, Bozai Ákos.

Tarnai Katalin a PDSZ-től azt emelte ki, hogy a tanárok és a diákok „most már egy oldalon állnak”. Szerinte nehéz helyzetbe állítja a pedagógusokat a kormány, mert abban kéne dönteiük, hogy „cserben hagyják-e a diákokat, vagy magukat áldozzák inkább fel”.

Pál Alexandra a PDSZ-től úgy foglamazott, hogy azért küzdenek, hogy elmondhassák a véleményüket, „hogy embernek érezhessük magunkat akkor is, amikor a kérdésre, hogy mi a foglalkozásunk azt válaszoljuk, hogy tanár vagyok”.

Gönczy Andrea elmesélte, hogy pedagógus szüleinek nem lett sok pénzük, de tisztelték őket. „Most a pedagógus lett az új Brüsszel”. Mindez azért, mert kimondták, hogy baj van az oktatásban.

Takács Lara, 15 éves diák, az ADOM Diákmozgalomtól pedig arról beszélt, hogy azért vannak itt, hogy „kicsit visszaadjanak abból, amit kaptak, hogy köszönetet mondjanak a pedagógusoknak, mert nélkülük nem lesz holnap.”

A beszédek után megköszöntötték a pedagógusokat. Az esemény végén pedig felhangzott: “Folytatjuk”.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk