Spar-vezér: A vásárlók nekiesnek a boltosoknak, mert idegesek a magas árak miatt
Heiszler Gabriella, a Spar vezetője a Forbes-nak adott interjút, amiben szó esett a vásárlói szokások változásáról, tapasztalatairól, valamit arról is, hogy az árstop hogyan kezdte torzítani a piacon.
A cég vezetője 99 százalékban a Sparban vásárol, de hétvégente megnézi a konkurenciát is. Saját üzleteiben a kasszások nem feltétlenül, de az üzletvezetők fel szokták ismerni.
Arra a kérdésre, hogy mennyire döbbenti meg az, hogy mennyivel drágább lesz körülöttünk minden, így válaszolt:
Az árak emelkedésével saját magán és a vásárlóknál is azt tapasztalja, hogy mindenki elkezdte az egyre olcsóbb termékeket vásárolni. Sok saját márkás terméket vesz, ami jó minőségű, de a belépő szintű árkategória.
A vásárlók "lefelé vásárlása", azaz olcsóbb termékek vásárlása már a nyár elején elkezdődött. Heiszler Gabriella szerint jól látható, hogy amikor elkezdenek spórolni, akkor a vásárlók az olcsó szénhidrátok felé fordulnak. Mint mondta, „hiába drágább a tészta, még mindig olcsóbb egy családot tésztával jóllakatni, mint hússal vagy zöldséggel”.
Az árstop miatti veszteséget nem tudják teljes egészében kompenzálni, mert van egy vásárlói „árelfogadósági hajlandóság” és nem tudják más termék árát bizonyos szintnél jobban megemelni.
Több alkalommal konzultáltak a kormánnyal miniszteri szinten, de csak azt a választ kapták, hogy "nekik a választó a fontos, aki olcsón akarja venni a csirkemellet".
Kiemelte, hogy a hatósági árazásnak piactorzító hatása van. Példaként hozta fel a trappista sajtot, aminek azért emelkedett meg drasztikusan az ára, mert a 2,8 százalékos tejen van árstop, a 1,5 százalékoson nincs.
A Sparnak jelenleg 14 ezer alkalmazottja van és hozzátevőlegesen 500-600 munkavállaló hiányzik, főleg fizikai dolgozók. Az eloszlás is egyenetlen, főleg Budapest és Sopron környékéről hiányoznak emberek. A 614 üzletünkből 234 franchise-rendszerben üzemel.
A megemelkedett költségek miatt kénytelenek spórolni. Csökkentették például az akciós szórólapok oldalszámát, kevesebb biztonsági őrt kérnek az üzletekbe, kevesebb csomagolóanyagot használnak. Télen 18 fok lesz az üzletekben az eddigi 21 fok helyett.
A háború miatti termékhiány a kiskereskedelemben nem tapasztalható. Ha van is termékhiány, azt már sokkal inkább a piac működése okozza, nem a háború.
- elemezte a jelenlegi gazdasági helyzetet Heiszler Gabriella.
A jelenlegi helyzet szerinte sokkal stresszesebb, mint két éve volt.