Akár 20-30 százalékkal is többe kerülhet az idei karácsony
Számos népszerű termékkategóriában szűkebb kínálatra és magasabb árakra kell számítani az idei karácsonyi szezonban, a vásárlási kedv azonban a várakozások szerint nagyobb lesz. Így végeredményben az idei ünnepekre készülve több pénzt fognak elkölteni az emberek, mint tavaly – írja a Népszava.
Cikkükben megemlítik: a jelenség hátterében a koronavírus-járvány egész világgazdaságot érintő hatása áll, valamint az, hogy a gyártási kapacitások beszűkültek, továbbá szállítmányozási és logisztikai problémák is adódnak. Mindez azt eredményezi, hogy számos termék jóval kisebb számban és lassabban jut el Európába.
„A drágább termékekből emiatt szélesebb, az olcsóbbakból pedig szűkebb a kínálat, ami eleve egy erőteljes drágulás érzetét kelti a vásárlókban” – mondta a lapnak Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója, hozzátéve: hazai viszonylatban erre még rárakódik a romló forint/euró árfolyam miatti áremelkedés.
Madar Norbert azt is megemlítette, hogy olyan nagy léptékű leárazásokra, mint amilyen a november elejétől már elinduló Black Friday, nem lehet majd számítani. Ennek oka, hogy a kereskedők csak azokra a termékekre mernek akciót hirdetni, amelyek már most készleten vannak, ez pedig egy szűkebb és drágább termékkör.
Arról is beszélt, hogy a vásárlói kedv eközben érezhetően jóval erőteljesebb, mint tavaly, és összességében az idei ünnepi szezonban várhatóan többet fognak költeni a vásárlók. Ennek részben a drágulás az oka, de maguk a vevők is többel terveznek: idén 15 százalékkal többet, fejenként 60 ezer forintot szánnak ajándékokra, és ebből kettővel több, azaz hét embert szeretnének megajándékozni.
„A magyar lakosság félelemérzete elmúlt, tavalyhoz képest jóval többen tervezik az ünnepi bevásárlást a hagyományos boltokban, az ünneplést pedig szélesebb körben” – foglalta össze a lapnak a helyzetet Madar Norbert, majd hozzátette: a nyugdíjprémium, illetve a családi szja-visszatérítés a pénztárcákat is nagyobbra nyitja.