UTAZZ

Budapestet ajánlja bringázásra egy utazási blog

A Friday Flats Travel Blog szerint az idei év legígéretesebb városa Budapest. Hogy miért?

Link másolása

Biztosan hallottatok már a hatalmas nyugat-európai kerékpármegosztó hálózatokról, Skandinávia elképesztő bicikliútjairól és Hollandia valamint Dánia fantasztikus, kerékpárbarát városairól. De mi a helyzet Kelet-Európában? A valaha csak „szegény ember járművének” nevezett kétkerekű egyre nagyobb népszerűségre tesz szert, és az Y generáció körében is egyre divatosabb közlekedési eszközzé válik. Íme, egy rövid áttekintés néhány nagyszerű, kerékpározás tekintetében fejlődő, kelet-európai városról.

6. Tartu, Észtország

Az Észtország déli részén található, 100.000 lelket számláló város nagyszerű kerékpáros vásárrá fejlődött. Ez a remek elhelyezkedésű kisváros kiváló hely az egészséges és környezetbarát közlekedésre. Emellett Tartu egyetemi város is és lakosságának ötöde diák, akik szó szerint imádják a biciklizést.

Tartu ezen kívül részt vesz egy észt-lett közös projektben, a Tour de LatEst-ben, amely program több mint 1000 kilométernyi bicikliút építését célozza meg Lettország és Észtország területén. Tartu városa lenne ennek az útnak az egyik állomása. A város lelkes biciklis közösséggel rendelkezik és népszerűek a kerékpáros felvonulások is. Ha Tartuban jártok, mindenképpen nézzétek meg az egyik legnagyobb rendezvényt, a Tour d’ÖÖ-t.

5. Bukarest, Románia

Bukarest az utóbbi években igazi kerékpáros reneszánszát éli, a biciklizés divatos időtöltéssé vált. Megjelentek ilyen tematikájú bárok is, mint például az Origo vagy a Bicicleta, ahol kerékpárokat állítottak ki dizájnelemként. Emellett megjelentek a kerékpárosboltok, a hetente induló biciklitúrák és a kerékpározással kapcsolatos blogok is. A l’Velo kerékpáros folyóirat például kevesebb, mint három év alatt 750.000 regisztrált előfizetőt tudhat a magáénak.

Ezen kívül a híres román kerékpármárka, a Pegas (ami a kommunizmus bukása után eltűnt) fiatal vállalkozók segítségével újraéledt. A bukaresti biciklis reneszánsz a „stílusos kerékpározás” jegyében zajlik. A Skirtbike az egyik legjelentősebb kezdeményezés: ez egy évente megrendezésre kerülő fesztivál, ahol nők ezrei népszerűsítik a stílusos kerékpározást, ami egy igazán új színfoltja a város utcaképének.

City-cycling-in-Bucharest-2014-head-east

4. Ljubljana, Szlovénia

Ljubljana 2013 októberében adott otthont egy közép- és kelet-európai kerékpározásról szóló konferenciának, amivel végképp kiérdemelte a helyét a városi kerékpározás térképén. Ljubljana az utóbbi években jelentős mértékben támogatta a kerékpározást, kiemelkedő eredménnyel. A lakók és a turisták könnyedén körbebiciklizhetik a várost az önkiszolgáló kerékpárkölcsönző rendszernek, a Bicikelj-nek köszönhetően. A nap huszonnégy órájában, az év minden napján 300 kerékpár kölcsönözhető mintegy 31, a városban létrehozott állomáson.

A kerékpárral való közlekedés lehetővé teszi, hogy megismerhessük Ljubljana elképesztő pezsgését és kiélvezhessük a programokat, amiket a város kínál. A kerékpározás főleg a város egyetemén tanuló több ezer hallgató körében népszerű. Számos közlekedési lámpa, új útvonalak és kereszteződéseknél elsőbbségi közlekedés teszi könnyebbé a bringázást a városban. A fejlesztések tekintetében Ljubljana fényévekkel a többi kelet-európai főváros előtt jár.

city-cycling-in-Ljubljana-2014-head-east

3. Lviv, Ukrajna

Kijevvel ellentétben ez az Ukrajna nyugati részén fekvő, 700 ezres város nagyon komolyan támogatja a kerékpáros kultúrát. Helyi civil szervezetekkel, kerékpár-kereskedőkkel, kerékpárbarát partnerekkel és a világ más kerékpáros városaival együttműködve a város egy fenntartható mobilitási tervet követ. Érdekesség, hogy Lviv városában a kerékpárprojektet nem a társadalmi elvárás hívta életre.

A polgármester szerint az egyik legnagyobb nehézség a kerékpározás népszerűsítése kapcsán, hogy át kell formálni az emberek gondolkodásmódját, hiszen jelenleg a lakosság részéről nincs igény a kerékpározásra. „Megkérem az embereket, hogy pattanjanak a kerékpárjukra és szorítsák ki az autókat az utakról” - tette hozzá a polgármester. A döntést valószínűleg nagyban befolyásolta, hogy az autók száma jelentősen megnövekedett a városban, ami a kormányzat számára két lehetőséget hagyott: élhetőbbé tenni Lviv-t az emberek számára, vagy kényelmesebbé tenni az autók számára. A lvivi nők fedezték fel először a biciklizésben rejlő lehetőségeket és 2013 nyarán egy kerékpáros felvonulással bebizonyították, hogy Lviv igenis a kerékpárosoké.

2. Gdansk, Lengyelország

Gdansk rendelkezik Lengyelország egyik legaktívabb biciklis közösségével, nem véletlen tehát, hogy a várost sokan az ország kerékpáros fővárosaként tartják számon. A 465 ezer fős lakossággal, valamint lengyel, német és holland gyökerekkel rendelkező város Lengyelország északi részén, a Balti-tenger partján helyezkedik el. Talán a holland gyökerek magyarázzák, hogy a város hatalmas kerékpáros infrastruktúrával rendelkezik.

Gdansk volt az első város Lengyelországban, ahol sajátos kerékpáros elemek jelentek meg. Ilyen például a különleges új közlekedési tábla, amely a motorosokat és autósokat figyelmezteti, hogy adjanak helyet az úton haladó kerékpárosoknak. A városban található több mint 100 kerékpáros közlekedési lámpa, egy biciklimegosztó hálózat, csaknem 4000 kerékpárosoknak kialakított parkoló és számos kerékpárút is, így Gdansk méltán kiérdemelte a lista második helyét.

7916309536_2091ce11f9_z

1. Budapest, Magyarország

Budapest a kerékpáros kultúra és a növekvő kerékpáros infrastruktúra tekintetében a régió élén áll. A város 2013-ban a 13. helyen szerepelt a népszerű kerékpáros piackutató, a Copenhagenize kimutatásában, a kerékpáros kultúra gyors fejlődése kapcsán. A kerékpáros kultúra gyors fejlődésére jó példa, hogy az egyik bringás életmód-blog, a Hungarian Cycle Chic már több mint 15.000 követővel rendelkezik a Facebookon, és különleges biciklis élményeket kínál mindenki számára.

Budapesten a 2013 áprilisában megrendezett Critical Mass kerékpáros felvonulás volt a világ eddigi legnagyobb biciklis rendezvénye, körülbelül 100.000 résztvevővel. A Critical Mass 2004-ben indította grassroots programját, ami elképesztő fellendülést hozott a kerékpározást illetően a magyar fővárosban.

A Magyar Kerékpáros klub felmérése szerint 2011-ről 2012-re a kerékpárosok száma megduplázódott. A legutóbbi fejlesztés a közösségi kerékpármegosztó rendszer elindítása, ami 2014 áprilisától több mint 1000 biciklivel 75 helyen várja az érdeklődőket, a belvárosban mintegy 15 négyzetkilométernyi területet lefedve. Budapest lakosságára és a turistákra fényes jövő vár a kerékpározási lehetőségeket illetően.

bp

Forrás: Friday Flats Travel Blog

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


UTAZZ
„Egy euróért vettünk házat Olaszországban” – ez történt utána
Három friss tulajdonos meséli el, hogy mi történt velük, miután szerencsét próbáltak és házat vásároltak Olaszország újjáéledő településein.

Link másolása

Mi is többször írtunk már azokról az olasz kisvárosokról és falvakról, melyek 1 euróért kínálnak festői környezetben álló házakat annak reményében, hogy az adott település és annak népessége az új lakóktól majd újult erőre kap.

Az ár azért ilyen alacsony, mert ezek az épületek általában jelentős felújításra szorulnak, ez pedig az új tulajdonos feladata.

Általában megszabják, hogy erre mennyi idő áll rendelkezésre, illetve azt is, hogy mennyi idő után lehet ismét eladni az ingatlant. Cserébe azonban sokszor nemcsak új ház, de "új élet" is jár, többnyire távol a nagyvárosok lelketlen mókuskerekétől.

Az első ilyen kezdeményezés 2008-ban, Salemiben volt, az akkor nem járt sikerrel, az önkormányzat csődje, a maffia felbukkanása és a házak igen rossz állapota miatt. Gangiban viszont működött a terv, száz ingatlanra ezren jelentkeztek és a felújítást követően a városka teljesen kivirágzott.

Az elmúlt évben Szicíliától kezdve az Alpokig számos település tett hasonló ajánlatokat annak érdekében, hogy új lakosokat vonzzon a haldokló közösségek újjáélesztésére és mindez felkeltette a média érdeklődését is, de sokakban megfogalmazódott az is, hogy "túl szép, hogy igaz legyen".

Vajon tényleg volt, aki nem csak álmodozott, hanem vásárolt is? És utána mi történt? Nem álltak útjába a bürokratikus akadályok, esetleg a nyelvi nehézségek, vagy épp a helyiek? Vajon nem bánták meg a vásárt?

A CNN ezért több olyan "1 eurós polgárt" is kikérdezett, akik éltek a lehetőséggel és vettek egy egy eurós ingatlant.

A 27 éves Morgane Guihot 31 éves férjével ugrott fejest a "dolce vitába".

Morgane, aki a franciaországi Nantes mellől érkezett, az első vásárlók között volt és Szicília szívében, Mussomeli ősi, kanyargós utcáiba szeretett bele.

A körülbelül egy kávé áráért vásárolt 50 négyzetméteres ház számukra második otthonná vált, melyet hamar fel is újítottak. Kifestették és a padlót is rendbe hozták, már csak a fürdőszoba befejezése van hátra.

"Mivel mindketten kézművesek vagyunk és értünk az ilyesmihez, a munka nagy részét magunk végeztük és nagyszerű volt látni, hogy a kétszobás házunk újra életre kel"

- mondja a büszke tulajdonos, a 15 négyzetméteres, panorámás teraszra pedig különösen büszke.

Ők két gyermekükkel nyaralóként fogják használni a házat a karácsonyi és nyári szünetekben.

Elmondásuk szerint a franciaországi árak után rögtön felkeltette az érdeklődésüket az itteni akció, de ami igazán megfogta őket, az a hely bája volt, illetve a helyiek kedvessége.

Annak is örülnek, hogy ez a város közel van sok csodás szicíliai látnivalóhoz és nincs úgy elszigetelve, mint sok kis település.

"Van itt minden, amire szükséged lehet, boltok, szupermarketek. Egy kellemes életmód vár rád, egyszerűen nagyszerű"

- mondják és szerintük nem is jött szembe semmiféle kellemetlen meglepetés.

Az ingatlaniroda dolgozói segítettek nekik a procedúrában és a fordításban is. A ház pedig alapvetően jobb állapotban volt, mint amire számítottak. Már azt is kitalálták, hogy a későbbiekben Mussomeli lehet a nyugdíjas mennyország számukra.

Míg sok vásárló szerelembe esett az egy eurós árakkal, néhányuk végül a drágább, jobb állapotban lévő házak felé mozdult el.

A Mussomeli 1 eurós épületeiben tett hosszú körút után Patrick Janssen belga üzletember magasabb áron választott egy „superior” házat, amelyet már majdnem teljesen felújított.

Akárcsak a legtöbb nézelődőt, úgy őt is a médiafelhajtás és az új élet ígérte csábított az olasz városkába.

"Őszinte leszek, nem vásároltunk 1 eurós házat. Megmutattak nekünk 25 olyan régi épületet, amelyek közül a legtöbb jelentős javításra szorul, így a végén egy 10 szobás épületet választottunk 10 000 euróért (~3 millió 350 ezer forint), és még több pénzt fektettem be a felújításba"

- meséli. Őt elsősorban nem az anyagiak, hanem az időfaktor tántorította el az 1 eurós vásártól.

Szerinte egy olyan épület felújítása éveket vett volna igénybe. Ráadásul így lett egy olyan háza, ami akár 20 év után is családi fészekként funkcionálhat majd 5 gyermekének. Egyelőre pedig nyaralóként használják, a hely szépsége pedig arra sarkallja Patrickot, hogy itt képzelje el idős éveit.

"A belga emberek nem pihennek. Az élet itt egyszerűbb, a város hangulatos és a környező természet vonzó. Ideális az 'akkumulátorok' feltöltésére és a méregtelenítésre.

Valójában nagyon meglepett, amikor azt tapasztaltam, hogy Szicíliában sokkal könnyebb házat vásárolni és felújítani, mint Belgiumban."

És van olyan is, akit valami erősebb dolog vonz Olaszországba az áraknál, például a DNS és az ősök.



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

Link másolása


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk


Link másolása


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk


Link másolása


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk