Jelentős mennyiségű vizet találtak a Mars Grand Canyonjában

Valles Marinerisben sokkal több vizet fedeztek fel a kutatók, mint amire számítottak.
Forrás: CNN, fotó: Youtube/NASA - szmo.hu
2021. december 17.

A Marsnak megvan a Grand Canyon saját változata, most a kutatók megtudták, hogy ez a drámai látványosság "jelentős mennyiségű víznek" ad otthont. Az Európai Űrügynökség egyik űrszondája fedezte fel a jelenséget.

Az ExoMars Trace Gas Orbiter, amely 2016-ban indult az Európai Űrügynökség és a Roszkozmosz közös küldetéseként, a Marson található Valles Marinerisben fedezte fel a vizet. Ez a kanyonrendszer tízszer hosszabb, ötször mélyebb és hússzor szélesebb, mint a Grand Canyon.

A víz a kanyonrendszer felszíne alatt található, és a vizet az orbiter FREND műszere, azaz a Fine Resolution Epithermal Neutron Detector (finom felbontású epithermális neutron detektor) érzékelte. Ez a műszer képes feltérképezni a marsi talaj felső méterében található hidrogént.

A legtöbb víz a Marson a bolygó sarkvidékein található, vízjég formájában fagyott állapotban marad. A Valles Marineris a bolygó egyenlítőjétől délre található, ahol a hőmérséklet jellemzően nem elég hideg ahhoz, hogy vízjég maradjon.

A Valles Marineris középső részét vízzel teli területnek találtuk - sokkal több vízzel, mint amire számítottunk. Ez nagyon hasonlít a földi permafrosztos régiókra, ahol az állandóan alacsony hőmérséklet miatt a száraz talaj alatt tartósan megmarad a vízjég
- mondta a tanulmány társszerzője, Alekszej Malakhov, az Orosz Tudományos Akadémia Űrkutatási Intézetének vezető kutatója közleményében.

Ez a felfedezés a Valles Marinerisben kiemeli a területet, mint az elkövetkező évek potenciális emberi felfedezésének érdekes helyét, különösen azért, mert ez a víz sokkal könnyebben hozzáférhető, mint más, korábban felfedezett felszín alatti vízforrások.

Hogy többet kell tudnunk arról, hogyan és hol van víz a mai Marson, ez elengedhetetlen ahhoz, hogy megértsük, mi történt a Mars egykor bőséges vízkészletével. Továbbá ez segít a lakható környezetek, a múltbeli élet lehetséges jelei és a Mars legkorábbi korából származó szerves anyagok felkutatásában
- nyilatkozta Colin Wilson, az ESA ExoMars Trace Gas Orbiter projektjének kutatója.

A témában korábban készített a NASA egy értelmező videót: