Egy távoli kvazárból érkező rádiójel adhat magyarázatot az univerzum eredetére

Óriási fekete lyuk környékéről származhat a távoli rádiójel.

Az univerzum eddigi legtávolibb, egyben legrégebbi rádióforrását azonosították, írja egy hétfőn megjelent tanulmány alapján a Daily Star. A Max Planck Csillagászati Intézet (MPIA) és az Európai Déli Obszervatórium (ESO) csillagászai szerint

a P172+18 névre keresztelt rádiójel olyan időkből származhat, amikor a ma 13,8 milliárd évesre becsült univerzum még fiatal, nagyjából 780 millió éves volt.

A P172+18-at eredetileg rádióforrásként azonosították a chilei Las Campanas Obszervatórium Magellán-távcsövén. Amint azonban a tudósok alaposabban megvizsgálták az adatokat, gyorsan kiderült, hogy felfedezték az eddig ismert legtávolabbi rádióhangot kibocsátó kvazárt.

Chiara Mazzucchelli úgy véli, a most felfedezett objektum megértése egy olyan kirakós egyik eleme lehet, mely közelebb viheti a tudósokat az ősuniverzum megértéséhez. A csillagász szerint ez pedig végső soron elvezethet származásunk gyökereihez is.

A P172+18 rádióenergiáját a Napunknál körülbelül 300 milliószor nagyobb fekete lyuk hajtja, miközben hihetetlen sebességgel szívja magába a kozmikus gázokat és anyagokat. Az objektumot felfedező egyik tudós szerint a fekete lyuk nagyon gyorsan felemészti az anyagot, tömege pedig az eddig megfigyeltek közül az egyik leggyorsabb ütemben növekszik.