TECH
A Rovatból

Kifejezetten futóknak tervezett óra – Huawei Watch GT Runner

Az óra 4 GB tárhellyel rendelkezik, és durván két hetet megy egy feltöltéssel, ami még mindig világbajnok. Teszteltük.
Csákvári Péter - szmo.hu
2022. március 20.


Link másolása

A Huawei okosórái már a kezdetektől fogva meglehetősen jól sikerültek, pompás anyaghasználat, parádésan prémium megjelenés jellemzi őket, ezek azok az órák, amik óraként néznek ki, mégis tele vannak pakolva azokkal a funkciókkal, amikkel a mai kor okosóráinak tele kell lennie pakolva. Már volt a cégnek egy kikacsintása a sportosabb órák felé a GT 2e-vel, de ott inkább a monitorozott sportfunkciókon volt a hangsúly, valamint a szíj árulkodott némiképp sportos megjelenésről, most azonban elkészítették az első igazi, kifejezetten futóknak tervezett órájukat, a GT Runnert.

Az első dolog ami meglepett, hogy mennyire könnyű lett az óra, mindössze 38,5 gramm, és légáteresztő tulajdonságokkal rendelkezik, így elképesztően légiesen hasal az ember csuklóján, de ennek ellenére megmaradt a prémium anyaghasználat is, az óratok kerámiából, a korona titánból készült, a szilikon szíj pedig masszív, strapabíró. Nem csak sportoláshoz kényelmes, de még igazából alváskor sem zavaró. Az óra 1,43"-es AMOLED kijelzőt kapott, 466×466 pixel felbontású, és Gorilla Glass 3 védi, meglehetősen jól, én valahogy vonzom bal csuklóval az ajtófélfákat, meg a kulcsokat, de egyetlen karcot sem ejtettem rajta. Elég nagy fényerővel bír, az automatikus fényállítással ragyogó napsütésben is jól látható maradt a kijelző.

Óraszámlapokra a Huaweinél eddig sem volt hiány, de végre a Runnernél már a reszponzív lapok is megjelentek, tehát a lapon belül is rányomhatunk egy-egy funkcióra. Szenzorokból minden mait megkapott, beleértve a bőrhőmérséklet és a légnyomásmérőt is de új pulzusmérő technológiát is kapott a vas, a HUAWEI TruSeenTM 5.0+ pontosabb mint elődje a pulzus és a véroxigén szint mérésében is, mivel az erőteljes interferencia- és zajcsökkentő kialakítás miatt az okosóra jobban megbirkózik a szabálytalan mozgás okozta zajjal. Az öt fő műholdrendszernek és a beépített GNSS pozicionáló chipnek köszönhetően még pontosabb a helymeghatározásban is - írja a sajtóanyag, és csak megerősíteni tudom, mivel már nem a Dunában futottam, mint egyes korábbi modellekkel, valamint marginálisan gyorsabb is lett a pozícionálás.

Az értesítések kezelése végre fejlődött, látszanak az emojit, gyorsválaszokat is kapunk, de képmegjelenítés még mindig nincs. Ebbe az órába is került hívásfogadás és -indítás, eSim nincs, de személy szerint ennek nem is éreztem sosem hiányát, viszont ami végre megérkezett az az NFC a fizetéshez, ami miatt mindig irigyeltem az Apple Watch-osokat már évekkel ezelőtt. Öröm az ürömben, hogy csak a Huawei Pay-el használható egyelőre Kínában, de ha már benne a technológia, talán később, valami, értitek..

Noha végre minden fontosabb edzős appot támogat az óra a legfontosabbat még mindig nem, tehát Strava támogatás továbbra sem elérhető, így valószínűleg egy profi futó élből mást választana, hiszen a Strava bebetonozta magát az élsportolók applikációi közé. ANT+ eszközöket sem támogat az óra, de pontosítás céljából az órához csatlakoztathatóak azért speciális eszközök, például pulzuspántok vagy bizonyos edzőtermi gépek. 5ATM minősítéssel rendelkezik, így úszni is lehet vele bátran.

Az óra 4 GB tárhellyel rendelkezik, és durván két hetet megy egy feltöltéssel, ami még mindig világbajnok. Az óra 109.990ft-os áron érhető el, ami nem kevés, de ha nem profi sportórát keresünk, és esetleg Huawei eszközöket használunk, akkor kiváló választás lehet az egészséges élet monitorozásához, és a mindennapokhoz.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


TECH
Hogyan működik az autóban a gyújtás?

Link másolása

A gyújtás feladata, hogy a benzines autókban meggyújtsa az üzemanyag és a levegő keverékét, lehetővé téve ezzel az elindulást és a haladást. A gyújtás legfontosabb részei a gyújtótrafó és a gyertya. A trafó képes feszültséget előállítani, mely aztán a gyújtógyertya két pólusa között szikraképződéshez vezet. Nézzük, pontosan miből áll a gyújtás és melyek a meghibásodás jelei!

A gyújtás részei és működése

A gyújtást alkotó - már említett - gyújtótrafó általában a gyertya felett kap helyett, de a hengerfej legmélyére vagy a motor közelébe is kerülhet. Ilyenkor gyújtókábelek beszerelésére is szükség van. Általában 12 V-os gyújtásrendszer kerül az autókba, melyek azonos elven működnek.

Az égést az állandó gyújtási teljesítmény teszi lehetővé. A feszültségből olyan áramerősség kell, hogy létrejöjjön, amely a gyertya sarkai között szikrát hoz létre ívkisülés útján. Ezt követően pedig az égéstérben lévő levegő és üzemanyag keveréke képes lesz meggyulladni.

Ennek elérése érdekében a feszültséget egy elektromágneses tekercsbe vezetik, ami képes az energia tárolására, majd leadására a vasmagon keresztül. A gyújtás ezen kívül tartalmaz még trafót és megszakítót is. Egy jól működő gyújtásrendszer hosszú időn képes kifogástalan működésre, sok esetben az autó teljes élettartamáig is bírja. Természetesen azonban - ahogy minden alkatrész - a gyújtás is tönkremehet.

A gyújtás meghibásodásának okai és tünetei

A gyújtásban leggyakrabban a kopott gyújtógyertyák okozhatnak problémát. Az elhasználódott gyertyák miatt ugyanis a trafónak mind nagyobb és nagyobb teljesítményen kell működnie, mígnem feladja a harcot.

A gyújtótrafó hibájára utaló jelek, ha:

- nem indul el az autó

- nem indul be a motor

- a motor hibájára figyelmeztető lámpa világít

- nem gyorsul megfelelően az autó

- áramkimaradási probléma lép fel

Gyanakodhatunk tehát arra, hogy elromlott a gyújtótrafó, ha az autó menet közben rángat, mással nem magyarázható okból csökken a teljesítménye és azt vesszük észre, hogy túl sok üzemanyagot fogyaszt. A visszaégés a gyújtótrafó meghibásodásának egyik legkorábbi jele, ami azonban a kipufogóban is károkat okozhat. Figyelmesek lehetünk arra is, hogy hidegben rendkívül nehéz beindítani a kocsit, hiszen a gyújtógyertya nem kap elegendő töltést. Végül pedig az autó egyszer csak lefullad, leáll.

Gyújtótrafó csere

Szerencsére a gyújtótrafó könnyen és alacsony költségen cserélhető. Egy gyújtótekercs meghibásodása esetén érdemes az összeset kicserélni, az új gyújtótekercsek ugyanis a gyújtótrafó hosszan tartó, megfelelő működését is képesek biztosítani. A megfelelő alkatrész az autó típusának megadásával könnyen megtalálható az alkatrészeket árusító üzletekben.

A gyújtótrafó mellett egyéb alkatrészek cseréjére is szükség lehet, így az izzítógyertya, az izzítókábel, a gyújtókábel, a gyújtáselosztó választékot is érdemes felmérni a többi, gyújtással kapcsolatos termék mellett.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

Link másolása


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk


Link másolása


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk


Link másolása


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk