Hogyan működik az autóban a gyújtás?
A gyújtás feladata, hogy a benzines autókban meggyújtsa az üzemanyag és a levegő keverékét, lehetővé téve ezzel az elindulást és a haladást. A gyújtás legfontosabb részei a gyújtótrafó és a gyertya. A trafó képes feszültséget előállítani, mely aztán a gyújtógyertya két pólusa között szikraképződéshez vezet. Nézzük, pontosan miből áll a gyújtás és melyek a meghibásodás jelei!
A gyújtást alkotó - már említett - gyújtótrafó általában a gyertya felett kap helyett, de a hengerfej legmélyére vagy a motor közelébe is kerülhet. Ilyenkor gyújtókábelek beszerelésére is szükség van. Általában 12 V-os gyújtásrendszer kerül az autókba, melyek azonos elven működnek.
Az égést az állandó gyújtási teljesítmény teszi lehetővé. A feszültségből olyan áramerősség kell, hogy létrejöjjön, amely a gyertya sarkai között szikrát hoz létre ívkisülés útján. Ezt követően pedig az égéstérben lévő levegő és üzemanyag keveréke képes lesz meggyulladni.
Ennek elérése érdekében a feszültséget egy elektromágneses tekercsbe vezetik, ami képes az energia tárolására, majd leadására a vasmagon keresztül. A gyújtás ezen kívül tartalmaz még trafót és megszakítót is. Egy jól működő gyújtásrendszer hosszú időn képes kifogástalan működésre, sok esetben az autó teljes élettartamáig is bírja. Természetesen azonban - ahogy minden alkatrész - a gyújtás is tönkremehet.
A gyújtásban leggyakrabban a kopott gyújtógyertyák okozhatnak problémát. Az elhasználódott gyertyák miatt ugyanis a trafónak mind nagyobb és nagyobb teljesítményen kell működnie, mígnem feladja a harcot.
A gyújtótrafó hibájára utaló jelek, ha:
- nem indul el az autó
- nem indul be a motor
- a motor hibájára figyelmeztető lámpa világít
- nem gyorsul megfelelően az autó
- áramkimaradási probléma lép fel
Gyanakodhatunk tehát arra, hogy elromlott a gyújtótrafó, ha az autó menet közben rángat, mással nem magyarázható okból csökken a teljesítménye és azt vesszük észre, hogy túl sok üzemanyagot fogyaszt. A visszaégés a gyújtótrafó meghibásodásának egyik legkorábbi jele, ami azonban a kipufogóban is károkat okozhat. Figyelmesek lehetünk arra is, hogy hidegben rendkívül nehéz beindítani a kocsit, hiszen a gyújtógyertya nem kap elegendő töltést. Végül pedig az autó egyszer csak lefullad, leáll.
Szerencsére a gyújtótrafó könnyen és alacsony költségen cserélhető. Egy gyújtótekercs meghibásodása esetén érdemes az összeset kicserélni, az új gyújtótekercsek ugyanis a gyújtótrafó hosszan tartó, megfelelő működését is képesek biztosítani. A megfelelő alkatrész az autó típusának megadásával könnyen megtalálható az alkatrészeket árusító üzletekben.
A gyújtótrafó mellett egyéb alkatrészek cseréjére is szükség lehet, így az izzítógyertya, az izzítókábel, a gyújtókábel, a gyújtáselosztó választékot is érdemes felmérni a többi, gyújtással kapcsolatos termék mellett.