Ugyanazon a helyen pislognak minden körnél a Forma-1-es versenyzők, de miért fontos ez?

A pilóták mentális állapota nagyon hasonló az autó irányítása közben. A kutatás segíthet olyan betegségek jobb megértésében, amelyeknél változik a pislogás gyakorisága, ilyen például a Parkinson-kór.

Link másolása

A világ a másodperc ötödrészéig elsötétül pislogáskor, de ezt az átmeneti vakságot a legtöbben nem is vesszük észre. Egy Forma 1-es versenyzőnek azonban, aki óránként 354 kilométeres sebességgel is száguldhat, ez az egyötöd másodperc azt jelenti, hogy 20 méternyi útszakasz kimarad a vizuális észleléséből.

Az emberek percenként akár harmincszor is pisloghatnak, így a Forma 1-es pilóták akár 595 méternyi vizuális információt is elveszíthetnek a pislogás miatt hatvan másodperc alatt...

Nem ütemes, hanem véletlenszerű intervallumokban pislogunk, attól függően, hogy mekkora figyelmet fordítunk egy adott feladatra. Mint kiderült, a Forma 1-es pilóták pislogása ennél sokkal kiszámíthatóbb.

Apró hiba=életveszély

Sokan úgy vélik, hogy a pislogás kizárólagos funkciója az, hogy nedvesítse a szemet, de valójában percenként csak néhány pislogás szolgálja ezt a célt – hívta fel a figyelmet Rijota Nisizono japán kutató. Nisizono korábban versenyszerűen biciklizett, ez inspirálta arra, hogy közelebbről megvizsgálja az emberi információfeldolgozást fizikai aktivitás közben.

Mikor jobban beleásta magát a témába, meglepetten tapasztalta, hogy szinte senki nem foglalkozott még a pislogással, annak ellenére, hogy

extrém körülmények, például motorverseny vagy akár kerékpárverseny közben egy apró hiba könnyen életveszélyes helyzetté fajulhat.

Nishizono ezután felkeresett egy Forma 1-es csapatot, hogy kiderítse: hogyan pislognak a pilóták száguldás közben.

A teszt keretében szemkövetőt szereltek három profi pilóta bukósisakjára, akik később összesen 304 kört tettek meg három japán versenypályán: Fudzsiban, Szuzukában és a Szugón. Vezetés közben a binokuláris szemkövető rögzítette a pislogásaikat.

Feltérképezetlen terület

Az adatok elemzése során kiderült, hogy ugyan a pislogás gyakorisága eltérő volt a három versenyzőnél, de az összes pilóta lezárta a pálya adott pontjain a szemhéját. Ez szoros összefüggést mutatott a gyorsulással, vagyis irány- vagy sebességváltás közben inkább tartózkodtak a pislogástól, a viszonylag biztonságosabb útszakaszokon kevésbé.

A pislogásuk gyakorisága a vezetés sebességével fordított arányban volt, vagyis minél gyorsabban haladtak, annál ritkábban pislogtak.

A kutatókat meglepte, hogy ennyire egyezik a három pislogási minta, de miután az autó kormányzásának mintája is hasonló volt, tulajdonképpen a kognitív állapotuk, ezzel együtt pedig a pislogásuk is összhangba került.

A pislogás időzítését számos tényező befolyásolja, amiket még nem sikerült teljesen feltérképezni. Pedig fontos információ lehet például a Parkinson-kór jobb megértésében, amelynek egyik tünete a ritkább pislogás.

(Forrás: Science News, New Scientist, iScience)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk



Link másolása


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

Link másolása


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk


Link másolása


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk


Link másolása


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk