KÖZÖSSÉG
A Rovatból

Egy légiutas-kísérő, aki végre elmondta az igazságot

Potenciális terroristák, rasszista vagy molesztáló utasok, a pilóta alkalmatlansága – mindet tudniuk kell kezelni.

Link másolása

A stewardess-személyzet tagjainak minden helyzetet megtanítanak kezelni, legyen az akár szülés segítése, vízen landolás, tűzoltás vagy elsősegélynyújtás. Egy korábban légiutas-kísérőként dolgozó hölgy 12 év munka után könyvet írt élményeiről.

Mandy Smith 12 évig dolgozott a szakmában, a Virgin Atlantic munkatársaként számos nehéz helyzetet élt meg.

Fogdosták, étellel dobták meg, de ellátott szívrohamot szenvedett utast is.

Smith a Daily Mailnek mesélte el bizarr és veszélyes élményeit a kiképzéstől a felmondásig.

Milyen szokatlan vészhelyzeteket kell kezelni a levegőben?

Túlélés a sivatagban, gyermekszületés: a személyzetnek tudnia kell kezelni. „A kiképzés során minden lehetséges forgatókönyvre felkészítenek minket: a gép zuhanásától a tűzoltáson keresztül a gép kiürítéséig.” – meséli Smith. „A terroristák kiszúrását és a szülés segítését is el kell sajátítanunk. Egykori különleges egységekben szolgáló katonák tanítják meg, hogyan kell féken tartani a veszélyt jelentő, engedetlen vagy részeg utasokat.”

„Ráadásul a képzés során túlélési technikákat is tanítanak, ha a kényszerleszállás miatt esetleg sivatagban, vízen, jégen vagy egy dzsungelben kötnénk ki. Rangsorolni is megtanulunk a baleseti felkészítés során az alapján, hányan sérültek meg és hány halott van a fedélzeten.” - mondja.

„Megtanulunk cápákkal bánni, mert megtörténhet, hogy mellettünk szállunk le, jobb felkészülni rá. A szemeik és az orruk a gyenge pontjuk, ezekre érdemes a túlélő felszerelésben tartott evezővel támadni.”

(A Virgin Atlantic tweetje, ahol Mandy korábban dolgozott)

Mi a teendő, ha a pilóta képtelen tovább irányítani a gépet?

Szolgálatai éveiben Smith egyszer azzal is szembesült, hogy a pilóta szívrohamot kapott. Egy fiatal kísérő segített a másodpilótának letenni a gépet, míg ő a szívrohamot szenvedett pilótát látta el. Így mesél a történekről: „Ugyanúgy láttuk el a kapitányt, ahogy bármelyik másik utasunkkal tettük volna. Enyhe szívrohama volt, nem tudta folytatni a munkáját, ezért be kellett ültetnünk egy személyzeti tagot a másodpilóta mellé. Egy pilóta képes egyedül is letenni egy gépet, de a Virgin Atlantic előírja, hogy valakinek asszisztálnia kell leszálláskor.”

Mi a legfurcsább forgatókönyv, ami előfordulhat?

Több száz repülés után Smith legfurcsább élményeként azt emeli ki, mennyire különbözőképpen kell kiszolgálniuk különböző kultúrákból és régiókból származó utasaikat. „A tanfolyamon megtanították, hogy sokan nem szeretik, ha egy olyan nő szolgálja ki őket, akinek éppen megjött. Ezen nem szabad megsértődnünk, előfordult sokszor, hogy megkérdezték, a hónap „azon időszakában” vagyok-e. Erre udvariasan azt válaszoltam mindig, hogy tisztában vagyunk az aggodalmaival, és orvosoljuk a problémát. Nem kellene kiszolgálnunk azt, aki ilyesmit kér, de egy idő után észrevesszük, ki hajlamos ilyesmire, és egy férfi kolléga megy oda hozzá először.”

„Az is előfordult, hogy valaki nem volt hajlandó a helyére ülni, mert más bőrszínű ember mellé került volna. Helyre tettem az illetőt, tudattam vele, hogy a rasszizmusra zéró toleranciánk van.”

Austrian_Airlines_flight_attendant_and_passenger

(forrás: Wikipedia)

Mi történik, ha valaki rosszul lesz?

Mindenki számára rémisztő egy szívroham a fedélzeten Smith szerint.

"
Ha magabiztosan lépsz fel, az megnyugtatja a szenvedő utast és a többieket is.

- mondja.

„Egyszer egy krónikus szívritmuszavarral küzdő utast élesztettem újra defibrillátorral. Szerencsére a feleségénél ott volt a betegtörténetét tartalmazó dosszié, így könnyebben kezeltem a helyzetet. Az is előfordult, hogy tűz ütött ki az utastérben: ha az ilyen problémákat kellő profizmussal és nyugalommal kezeltük, általában megoldódtak.”

Mi a helyzet a terroristákkal és a bűnözőkkel?

Szeptember 11-e előtt mindenkivel visszafogottan kellett viselkednie a személyzetnek.

A tragédia után viszont változtak a szabályok: ha valaki gyanús, minden módszerrel meg kell próbálni lekötni és megakadályozni, hogy esetleg bejussanak a pilótafülkébe. 2002-ben történt, hogy Smith és kollégái két gyanús – később kiderült, hogy az FBI körözési listáján szereplő – férfit buktattak le. „Két kollégámmal figyeltük a férfiakat, mert szokatlan volt a viselkedésük. Feszültek, idegesek voltak, és megállás nélkül bámulták a többi utast. A leggyanúsabb az volt, mikor megtudtuk, hogy ugyanazzal a bankkártyával vettek jegyet, de egymástól távol lévő helyekre ültek le. Értesítettük az illetékeseket, és nem sokkal később tele lett rendőrökkel a gép, bilincsben vitték el a két férfit.”

„Nem csak ekkor fordult elő, hogy terroristák ültek a gépen – egyszer együttműködtünk az FBI-jal, akik éppen a mi gépünk utasai után nyomoztak.”

(Mandy könyvét olvassa egy Instagram felhasználó)

Hogyan értesítik egymást a személyzet tagjai anélkül, hogy pánik törjön ki a gépen vészhelyzet esetén?

Smith szerint vészhelyzetben is fontos a nyugodtság. Akár egy szimpla rosszullétről, akár egy tűzesetről van szó, a személyzetet arra képzik ki, hogy az utasok megfélemlítése nélkül tudjanak egymással kommunikálni. „Több kód van, amivel jelezni tudunk egymásnak, akkor is, ha éppen a mikrofonba beszélünk az utasokhoz. Ha például egy baba van születőben a gépen, akkor erre nem kell felhívni az egész utazóközönség figyelmét, csak diszkréten, a személyzet tagjainak szólunk. Csak kritikus esetben használjuk a mikrofont, vészhelyzet esetén, így mindenki egyből tudni fogja, mi a dolga.”

Hogyan maradsz nyugodt vészhelyzet esetén?

„Éveken keresztül tanuljuk, hogy ne ragadjon el minket a pánik és maradjunk nyugodtak vészhelyzetben is. Szerepjátékokkal képeznek ki, és szó szerint tanítják meg azokat a szavakat és kifejezéseket, amelyeket ilyen helyzetekben használnunk kell. Ez bizonyítottan javítja a személyzet reagálási képességeit.”

„Ezek egy idő után természetessé válnak és már észre sem veszed, mekkora a nyomás rajtad. Voltak félelmetes helyzeteim, és csak akkor jöttem rá, hogy én sem voltam biztonságban, mire elmúlt a veszély. Mindenféleképpen képben kell lenned minden szituációban, általában azok pánikolnak, akik nincsenek felkészülve valamire.”

Ha érdekesnek találtad a cikket, oszd meg másokkal is!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk


KÖZÖSSÉG
Szívszorító dallal búcsúzott Lang Györgyitől Falusi Mariann
Az énekesnő Dés László és Bereményi Géza Ez a hely című szerzeményt osztotta meg, ahol ketten énekelnek Lang Györgyivel.

Link másolása

Megírtuk mi is tegnap, hogy hosszú, méltósággal viselt betegség után, otthonában, barátai és családja körében, 66 éves korában, álmában elhunyt Lang Györgyi. A közösségi oldalakon sokan emlékeztek meg a színésznő-énekesnőről.

A Pa-dö-dő másik tagja, Falusi Mariann, az énekesnő Dés László és Bereményi Géza Ez a hely című szerzeményt osztotta meg, ahol ketten énekelnek Lang Györgyivel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KÖZÖSSÉG
„Egy-két évig bennem volt, hogy meg kéne nézni azt a hegyet” – Erőss Zsolt özvegye tíz éve már átélte azt, amit Suhajda Szilárd családja most
Sterczer Hilda gyászát dolgozza fel a vasárnap este az RTL-en látható Mélységek és magasságok című film.

Link másolása

Szinte napra pontosan 10 évvel Suhajda Szilárd halála előtt hunyt el Erőss Zsolt és Kiss Péter. Erőss özvegye, Sterczer Hilda akkor ugyanazt élte át, amit az elmúlt egy hétben Suhajda Szilárd feleségének kellett: szerelme soha többé nem tért vissza a hegyről. Hilda gyászáról mozifilm készült Magasságok és mélységek címmel.

Tíz év telt el Erőss Zsolt halála óta, halálának körülményeit, az itthon maradottak vívódásait, küzdelmeit a Magasságok és mélységek című film mutatja be, ami Erőss Zsolt özvegyének visszaemlékezései alapján készült.

Egy hete egy másik feleség és kisfiú gyászol, újabb magyar hegymászó, Suhajda Szilárd vesztette életét a Himalája havas hegycsúcsai között. 3 nap eltéréssel 10 évvel később, mint Erőss Zsolt.

"Az ember azzal szembesül egy ilyen halálkor, vagy akár egy nagyobb balesetkor, hogy ezek szerint nem vagyunk sérthetetlenek. Én biztos voltam benne, hogy ha van ember, aki jól tud nyolcezrest mászni és nem fog vele soha, semmi történni, az Zsolt. És ha vele történhet egy ilyen baleset, akkor bárkivel"

– mondta Sterczer Hilda, Erőss Zsolt felesége még évekkel korábban a Fókusznak.

Hozzátette, miután a férje meghalt, „egy-két évig ez bennem volt, hogy meg kéne nézni azt a hegyet, ami Zsoltnak az utolsó mászása volt, hogy milyen is az a hegy, ami elvette tőlem Zsoltot.”

„Én biztos voltam benne, hogy Zsolttal soha semmi nem fog történni” – Sterczer Hilda gyászát dolgozza fel a vasárnap este az RTL-en látható Mélységek és magasságok.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KÖZÖSSÉG
A Rovatból
Nagy vitát váltott ki a közösségi oldalakon Suhajda Szilárd halála
Közben rengetegen emlékeznek meg a hegymászóról. Szülővárosában, Békéscsabán vasárnap több százan rótták le kegyeletüket.

Link másolása

Sokan támadják a Mount Everesten eltűnt hegymászót, amiért családapaként ekkora kockázatnak tette ki magát és családját. Az RTL híradójának nyilatkozó pszichológus szerint a Suhajda Szilárdhoz hasonló emberekben rendkívül erős a motiváció a nagy erőfeszítéssel járó kihívásokra. Szerinte inkább a szélsőséges reakciókkal van gond.

Közben rengetegen emlékeznek meg a hegymászóról. Szülővárosában, Békéscsabán vasárnap több százan rótták le kegyeletüket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KÖZÖSSÉG
Ezzel a szívhez szóló gesztussal tisztelgett Suhajda Szilárd emléke előtt egy parasportoló
Patkás Tamás nyílt vízi paraúszó a Mount Everest magasságával megegyező távot, 8850 métert úszott le vasárnap az elhunyt hegymászó tiszteletére.

Link másolása

A Mount Everest magasságával megegyező távot, 8850 métert úszott le vasárnap Patkás Tamás nyílt vízi paraúszó, hogy ezzel tisztelegjen Suhajda Szilárd emléke előtt.

„Ma egy rendhagyó edzésem volt az Ikrényi tavon, melyen Suhajda Szilárd emlékére leúsztam a Mount Everest magasság távját a 8850 métert. A FINA szabályzata szerint megállás és kapaszkodás nélkül 4 órát voltam a vízben. Sport baráti tiszteletből szeretném ezt az úszást ajánlani, egyben részvétem a családnak!”

– írta Facebook-oldalán a sportoló.

Patkás Tamás 1994-ben egy üzemi baleset következtében vesztette el mindkét lábát a MÁV győri rendező pályaudvarán. A rehabilitációt követően elképesztő akaraterőről tanúságot téve megtanult művégtagokkal járni és autót vezetni is. Később az ország egyetlen nyílt vízi paraúszójává vált.

Suhajda Szilárdról szombat délután derült ki, hogy nem találta meg az értő küldött mentőcsapat, így lényegében semmilyen esély nem maradt arra, hogy életben van a békéscsabai hegymászó.

(via Index)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk