A 10 legjobb magyar dalszöveg
Fontos: a lista nem rangsorban, hanem ABC sorrendben van. Köztes sorrendet nem akartunk, illetve nem is igazán tudtunk volna felállítani. Bár sok népszerű szövegírónak több szerzeménye is olyan színvonalú, hogy méltán felkerülhetett volna ide, egy szerzőtől csak egy dalt válogattunk be – akkor is, ha több zenekart felölel az életműve. Az eredmény így kétszeresen szubjektív lett, de ez már csak egy ilyen műfaj :) A meghallgatáson túl a címekre kattintva el is olvashatjátok a szövegeket.
Akkezdet Phiai – Budepesmód
Az underground hiphop és a slam poetry műfaja egyaránt híres a szavak mesteri kezeléséről, így nem meglepő, hogy a kettőt ötvöző Akkezdet Phiai brillírozik ezen a téren. Süveg Márk és Závada Péter „nem középiskolás fokon” játszanak a magyar nyelvvel, szövegeik költeményként felolvasva ugyanannyira megállják a helyüket, mint elrappelve. A már címében is rendhagyó Budepesmód olyan rímpárokkal fest egyedi hangulatképet fővárosunkról, mint a dús szád/duschbad, vagy a komplexus/konzervhús – de más téren is bővelkedik meglepő hasonlatokban.
Derültégből – AZ
A Derültégből szintén hiphopban utazik, zeneileg némi jazzes beütéssel, illetve a refrénekben tiszta énekkel (a csapatnak két frontembere van, Sulyok Ádám a rapbetétekért, Pető Krisztián pedig a többiért felel). AZ címet viselő szerzeményük igazi nyelvi bravúr: szövegében nem kevesebb, mint három alkalommal mennek végig a teljes ABC-n. Először szavanként haladva, majd a verzében egymás után következő, alliteráló sorokkal, végül pedig újra szavanként, de felváltva elölről és hátulról (A-Z, B-V stb.) Ez így leírva talán nem tűnik nagy számnak, de meghallgatva és elolvasva annál lélegzetelállítóbb. Ráadásul a sorok tartalmilag sem ütnek el egymástól, ami tovább növeli a szerzők teljesítményét.
Európa Kiadó – Romolj meg
A ’80-as évek legendás underground csapata mostanában ismét koncertezik, sőt két évtized kihagyás után új lemezt is kiadtak. Vitathatatlan azonban, hogy legmaradandóbb alkotásaik a hőskorban születtek. A Romolj meg című számnál aligha akad jobb példa Menyhárt Jenő szövegírói zsenialitására: gyönyörű és őszinte szerelmi vallomás bontakozik ki előttünk, az ilyenkor szokásos sablonokat teljesen mellőzve. Zenével együtt, a lassan áramló és rendkívül szuggesztív előadásmódnak köszönhetően még nagyobbat üt az egész.
Hiperkarma – Szerinted
Bérczesi Róbert vitán felül a magyar könnyűzene egyik legzseniálisabb, egyben legszomorúbb sorsú egyénisége. A hiperkarmával a 2000-es évek első felében két azóta is mérföldkőnek számító lemezt készített el, melyeknek köszönhetően hatalmas rajongótáborra tettek szert. A frontembert azonban elkapta a showbiznisz mókuskereke, egyre mélyebbre süllyedt drogfüggőségében, amire 2007-ben az egész zenekar ráment. Három éve úgy tűnt, sikerült legyőznie a kábítószert: maga köré gyűjtötte a többieket és újra koncertezni kezdtek, sőt régóta késlekedő harmadik lemezük befejezésére is ígéretet tettek. Sajnos ebből nem lett semmi, Bérczesit alig fél év után ismét bedarálta a gépszíj. Vigaszdíjként mindössze az a pár új dal maradt meg, amelyeket a rövid visszatérés idején bevettek a koncertműsorba. Ilyen a Szerinted is, amely hihetetlenül sűrű szövegével még az átlagos hiperkarma szerzeményeket is felülmúlja. Gyakorlatilag nincs benne instrumentális rész, négy perc folyamatos „darálással” állunk szemben, a végeredmény mégis fülbemászó.
Hobo – Bolond lett a bölcsből
Földes László 2009 őszén adta ki Circus Hungaricus című lemezét, amely nem az akkor hivatalosan még működő Hobo Blues Band keretein belül, hanem szólóanyagként jelent meg. Az album tökéletes korképet fest napjaink Magyarországáról, szövegei igencsak keserű hangvételűek, világosan megmutatják Hobo kiábrándultságát a manapság uralkodó társadalmi, politikai viszonyokból. A Bolond lett a bölcsből a lemez egyik kulcsdala, alcíme (Utószó a 20. századhoz) egyben témáját is előrevetíti.
Szalai Attila rajza Hobóról
Kiscsillag – Van-e szándék
Lovasi András nevét a legtöbben még mindig a Kispál és a Borzzal kötik össze, nem véletlenül, hiszen életművének túlnyomó részét ezzel a zenekarral alkotta meg. Mi most mégis egy Kiscsillag számot választottunk tőle, amely alig kétperces játékideje ellenére teljességgel formabontó nézőpontot tár a szemünk elé. A szituáció egy futó egyéjszakás affér, aminek körülményeit a lány bőrébe bújva ismerjük meg. Hamar kiderül az is, hogy a másik fél nem más, mint maga a frontember. A dolog igazán viccessé az „ugye nem gondolod, hogy én is ilyen csaj vagyok?” sorral válik, amire ugye a történések éppen rácáfolnak. Lovasitól egyébként nem idegen ez a látásmód, a Mol kútnál című dalban szintén külső szemlélőként festi le önmagát, bár ott csak mint mellékszereplő jelenik meg.
Neurotic – Brék
Pajor Tamás a Neurotic élén a ’80-as évek talán leglázadóbb zenészfiguráját testesítette meg, afféle romlott prófétát, akire fiatalok tömegei tekintettek kétes értékű példaképként. Az életmódjába belekódolt elkerülhetetlen haláltól minden bizonnyal csak a Hit gyülekezetébe való megtérése mentette meg. Ennek hatására teljesen megtagadta korábbi énjét, Amen néven alapított keresztény rockzenekart, illetve több szólólemeze is megjelent. Kicsit talán túl is kompenzálta a dolgot: interjúiban rendszeresen kijelenti, már attól is rosszul lesz, ha csak meghallja valamelyik régi dalát. Pedig a Neurotic nem túl bő (17-18 számos) repertoárja tele van bravúros szövegírói megoldásokkal. Ezek közül is kiemelkedik a Brék – vagy ahogy sokan emlegetik, a Mozi –, amely egyes vélekedések szerint az első hazai rapdalnak tekinthető.
Quimby – Viharon túl, szélcsenden innen
A Kilégzés című lemezen szerepel ez a szintén mindössze kétperces „szösszenet”, amelyben Kiss Tibor fantasztikus metaforákkal festi le a drogokkal megvívott győztes harcát. Mint ismert, ez az album azt követően jelent meg, hogy a frontember másfél évet töltött egy komlói elvonón, ahol testileg és lelkileg is új emberré vált. Ennek tökéletes lenyomata a Viharon túl, szélcsenden innen: bár mondanivalója nagyon is direkt és bárki számára könnyen értelmezhető, mégis olyan köntösbe van csomagolva, amit a legnagyobb költők is megirigyelhetnének. A minimál-hangszerelés csak tovább erősíti a vallomás személyes hangvételét.
Sziámi – Apokalipszis itt és most
Müller Péter Sziámi egyik legnagyobb dala – ezzel a kommentárral látták el az Apokalipszis itt és most youtube-ra feltöltött verzióját, és mi is egyetértünk a minősítéssel. Az egész szöveg elég szürreális, tele van meglepő költői képekkel és rímpárokkal (pl. „ha te dugsz, nem kell a Seduxen”), de abszolút visszaadja azt a lázadó életérzést, amely miatt a Sziámihoz hasonló underground zenekarok annyira népszerűek voltak a fiatalok körében az előző rendszer utolsó évtizedeiben.
Tai Chi Teacher – Kiskosz
A Tai Chi Teacher annak ellenére számít az egyik legtermékenyebb hazai formációnak, hogy lényegében hobbizenekar: tagjai közül mindenkinek van civil foglalkozása. Mégis, megalakulásuk óta minden évben kiadtak egy hét-nyolc számos lemezanyagot, mindegyiket egy adott koncepcióra felfűzve. Kiskosz című daluk a globális felmelegedés témáját járja körül, egy fenntartható fejlődéssel foglalkozó pályázaton még díjat is nyertek vele pár éve. Elgondolkodtató szöveg remek rímekkel (Huszti Gergely érdeme), ráadásul feszes rockritmusban, így koncertslágerként is tökéletesen megállja a helyét.
Ha tetszett az összeállítás, nyomj egy lájkot!