"Barnára festettem a hajam, hogy komolyan vegyenek" - egy sikeres cégvezető vallomása
A 100 Women/100 Nő a BBC kezdeményezése, mely világszerte 100 befolyásos és inspiráló nőt mutat be évente. 2017-ben arra kérték őket, hogy reflektáljanak a négy legnagyobb problémára, melyekkel manapság a nőknek szembe kell néznie: az üvegplafon, a nők írástudatlansága, a nyilvános zaklatás, és a sportban tapasztalható szexizmus kérdése.
Carey egyike a Szilícium-völgy cégvezetőinek. Azt mondja, úgy tudott hatékonyabban boldogulni az üzleti életben, hogy barnára festette a haját, és elhagyta a kontaktlencsét.
Tulajdonképpen először egy kockázati tőkével foglalkozó hölgy tanácsára festettem barnára a hajamat
– mondja. A hölgy elmondta neki , hogy a befektetők, akiket meg akart nyerni, kényelmesebben érzik magukat, ha barna nővel tárgyalnak, mint ha szőkével.
Azt tanácsolták, hogy ennél a tőkeemelésnél előnyösebb lenne, ha átszíneztetném a hajamat, mert barna hajú női cégvezetők esetében erősebb volt a mintafelismerés – magyarázta.
A mintafelismerés elmélete szerint az emberek keresik a számukra ismerős dolgokat – vagy személyeket – és ezeknek hatására magabiztosabban vállalnak kockázatokat is.
Korábban, míg szőke volt, Eileent Elizabeth Holmes-hoz hasonlították, akinek a cége, a Theranos, viták kereszttüzében állt. "Barna hajjal kicsit idősebbnek nézek ki, ami, úgy érzem, jól jött, hogy komolyabban vegyenek" – mondta Carey.
Mikor Glassbreakers nevű start-up cégéhez interjúztatta a jelentkezőket,
találkozott másokkal is, akik korábban szőke hajukat barnára festették.
"Meg is beszéltük, hogy a szőkéket gyakran fetisizálják" – teszi hozzá Carey. – Egy bárban valószínűleg hamarabb rám hajtanak, ha szőke vagyok. Ez általánosságban is probléma. "Ahhoz, hogy sikeres lehessek ebben az iparágban, a lehető legkevésbé szeretném, ha a figyelem rám irányulna, pláne ha úgymond szexuális töltete van."
És nem csak a hajszínről van szó. Carey szemüvegre cserélte a kontaktlencsét, és lazább, „androgün” ruhákat visel a munkahelyén. Azt mondja, egy férfiak által uralt munkakörnyezetben a korábbi külsejével gyakrabban előfordulhatott, hogy flörtölni kezdtek vele.
Azt akarom, hogy cégvezetőként tekintsenek rám, nem pedig szexuális tárgyként. Ezek a vonalak gyakran keresztezik egymást ezen a területen
– magyarázza. Ezzel együtt Carey azt is elismeri, hogy a nők ellen irányuló munkahelyi, vagy egyéb nyilvános helyen elkövetett, szexuális zaklatás még mindig túlságosan gyakori. "Komoly gond van ebben az iparágban, pont, a zaklatások terén" – teszi hozzá.
Nemrégiben a szoftveres cégvezetőknek szervezett partin a koktélt fizetett modell lányok szolgálták fel, tündérnek öltözve. A teremben lévő néhány női vezető egyikeként, azon kevesek közé tartozott, aki helytelennek és szakmaiatlannak ítélte a helyzetet.
Careyre nagy hatással volt az édesanyja, akit szintén Eileennak hívnak, abban, hogyan közelít a férfi-női szerepekhez, és általában a gender problémákhoz.
Az 1980-as években édesanyja és nagynénje is feminista volt. "Anyunak rövid haja van, nem sminkeli magát, nem hord magassarkút, szoknyát. Mindig is ilyen volt" – mondja Carey, aki korábban gyakran fodrásszal száríttatta be a haját, és manikűröshöz járt. Most már azt mondja, egyre inkább az „anyja lánya”, nem szívesen sminkel, vagy hord magassarkút. Szeret kényelmesen munkába járni.
Carey kevésbé érzi kötelezőnek, hogy kifejezetten nőies legyen, mint akik hagyományos értékek közt nevelkedtek. "Szerencsére rám nem nehezedtek kiskoromtól ezek a gender sztereotípiák."
A tech iparágban - az Ubertől a Google-ig - felbukkanó újabb és újabb szexista sztorik kapcsán Carey arra hívja fel a figyelmet, hogy a munkavállaló eldöntheti, hol akar dolgozni.
Egyedül megváltoztatni egy cég vállalati kultúráját elég bonyolult, vallaja Carey, és rosszul érintheti a munkatársakat is, mert úgy érezhetik, ők csak apró alkatrészek.
"Ha változtatni akarsz, te magadnak kell a változásnak lenni, ami magában foglalhatja azt is, hogy be kell áldoznod a magánéletedet egy diszkriminációs per miatt. Sajnos az üzleti életben csak így lehet változtatni. Máskülönben pedig, oda menj dolgozni, ahol sikeres lehetsz"
– tanácsolja. Az olyan vállalatok, melyek nem befogadóak, nem teszik lehetővé a nőknek, hogy vezető pozíciókba juthassanak, hogy tartósan megmaradhassanak, hosszú távon nem fognak jól kijönni, magyarázza. "Nézd meg a számokat. A vezetőséget. Beszélj a nőkkel, akik ott dolgoznak. Ha úgy látod, nem ez lesz az a hely, ahol a legjobbat hozhatod ki magadból, akkor ne dolgozz ott!"