„Van, akinek fel kellett adnia az albérletét, és hazaköltözni” – így próbálják meg élhetővé tenni az online oktatást az egyetemistáknak
A Docler Holdinghoz tartozó Kodolányi János Egyetemen működő jól-léti kabinet egy egyedülálló kezdeményezés, amely azzal a céllal jött létre, hogy a hallgatók a lehető legjobban érezzék magukat. Ennek fontos eleme a mentorprogram, amely személyre szabottan segíti a diákokat az egyetemi életben való eligazodásban, és karrierjük elindulásában.
- Az elmúlt egy évben sok szó esett az általános iskolai és középiskolai oktatásról, a felsőoktatásról valamiért kevesebbet beszéltünk. Önök, hogy élték meg a járványhelyzetet?
- Talán ezért nem esik szó róla, mert mi felnőttekkel dolgozunk, és mindenki természetesnek veszi az alkalmazkodást, pedig a korosztályi sajátosságok - az önálló élet kezdete, a családtól való elszakadás, a teljesen más oktatási rendszerhez való alkalmazkodás (amelyben nincs házi feladat és önállóan kell tanulni stb.) - óriási kihívást jelentenek a fiatalok számára.
- A felsőoktatásban mennyire okozott problémát a digitális oktatásra való átállás, például az eszközhiány, a felhasználói ismeretek hiánya?
- A Kodolányi János Egyetem részéről pillanatok alatt megtörtént a technikai átallás, hiszen a régóta jól működő távoktatás miatt már volt benne gyakorlatunk bőven.
A hallgatóknak és az oktatóknak is azonnal elkezdtük a felkészítőket az online oktatás menetéről és a programok használatáról, hogy közös tudásbázissal rendelkezzünk. Technikai elakadás ezért egyáltalán nem volt nálunk.
Digitális generációról beszélünk, ezért arra is van példa, hogy a diákok mutatnak rá egy még jobb online megoldásra. Együttműködünk, nálunk diák és tanár partnerként viszonyul egymáshoz, ami kedvező táptalaj a közös fejlődéshez.
Ahhoz, hogy valóban fel tudjuk kelteni a hallgatók figyelmét, az online térben még kevésbé a lexikális tudásra kell helyezni a hangsúlyt; aktív, kreatív órákra kell törekednünk. Ez a helyzet folyamatos nyitottságot követel meg az oktatók részéről. Például az óra elején megkérdezzük a hallgatókat, hogy vannak; beszélgetünk velük az esetleges személyes nehézségeikről is. Számos további módszer is van, amivel az egyén felé fordulunk az órák során. Megtartó, egymást segítő közösségként működünk, mely túlmutat a tananyag leadásán.
Úgy vélem, egyre zökkenőmentesebb és érdekesebb lesz a digitális oktatás, bár a személyes kontaktust, a különböző terek hangulatát és az egyetemi életet semmi sem pótolhatja.
- A szülőket hogy érinti, hogy hirtelen ismét otthon tanul a gyerek?
- Alakulhatnak úgy a körülmények, hogy a családtagok is hallgatják az előadásokat, ami adott esetben nagyon frusztráló tud lenni egy fiatal felnőtt számára. Eddig nem ismerte a szülő gyermeke egyetemi teljesítményét, ellenőrző sem volt, aminek segítségével rálátása lett volna. Most, hogy sok esetben a szeme előtt zajlik az oktatás, a szülő úgy érezheti – főleg, ha ért is az adott témához –, hogy a gyermeke nem aktivizálja magát eléggé az órákon, és előfordulhat, hogy ezt szóvá is teszi.
Ez a helyzet kihívás az oktatónak számára is, hiszen anélkül, hogy tudnánk róla, lehet, hogy a család is hallgatja az előadásokat, érdekli őket, vagy éppen a téma szakértői, és „csendben” véleményezhetik az órákat.
- A kollégiumba vagy albérletbe költözés fontos állomás az elszakadás szempontjából. Ilyen szempontból is gondolom jelentős pszichológiai hatása lehet ennek a szituációnak.
- Sajnos, van, akinek fel kellett adnia az albérletét, és hazaköltözni a szülői házba, akár vissza a régi „gyerekszobába”. Kialakult önálló szokásai - például, hogy úgy öltözik ahogyan akar; akkor eszik vagy néz filmet, amikor szeretne; olyan hangosan hallgatja a zenét, ahogyan jólesik neki; nem kell bejelenteni, hogy mikor érkezik haza; és a rendrakás sem függ másoktól... - így sérülhetnek.
Ha az állását is elvesztette, akkor a pénzügyi függés is újra előtérbe kerülhet.
- Legyünk őszinték, az egyetemi életnek a tanulással szinte egyforma fontosságú része a társasági élet. A „bandázás”. Életre szóló barátságok, szerelmek, szövetségek jönnek létre. Lehet ezeket valahogy online pótolni?
- Igen, ez egy fontos dolog, hiszen nekünk is szuper emlékeink vannak az egyetemi évekből. Az online tér ezt nehezen pótolja, de megismerhetjük egymást másik oldalunkról is. Pontosan ezért fektetünk nagy hangsúlyt arra, hogy a kommunikációnak és a kreativitásnak más formáját is megmutassuk egymásnak; közvetlenségre és egymás inspirálására törekszünk.
Mindemellett tudatosan készülünk arra, hogy amikor a hallgatók visszatérnek, megújult közösségi terekkel, kertekkel találkozzanak, mert arra számítunk, hogy a történtek után több időt kívánnak majd együtt tölteni.
Például az online térben hirdettük meg a fotópályázatot, de a hallgatói klubban várja majd őket a kiállítás; vagy az online térben hirdettük meg a futóklubbot – rögtön az elején több, mint száz csatlakozóval-, de közös futásokkal, versenyeken való váltó csapattal tervezzük az új élményeket. Ezek mellett közösségi kertet tervezünk őszre – gyógy- és fűszernövényekkel, okospadokkal, ivókutakkal, grillezővel, fedett kerékpár tárolóval, sport résszel...
- Mint ezekből is látszik, Önök, nem érték be annyival, hogy a tananyagot átadják valahogy, hanem ennél jóval többe törekednek...
- A Kodolányin rengeteg plusz webináriumot szervezünk a hallgatóknak. Sőt, sok esetben ezek az online előadások teljesen nyitottak, melyekre bárkit szeretettel várunk ingyenesen. Például április 12-16-ig online rendezzük meg a 10. jubileumi Nemzetközi Hetet, melyre a világ minden részéről kapcsolódnak be oktatók: a környező országoktól kezdve, Portugálián keresztül egészen Japánig. A közel 40 előadásból, 6 nyitott lesz (további információk itt).
Emellett szervezünk projekt heteket az egyéni és csoportos kreativitás fejlesztéséhez, illetve szakmaipartner-cégekkel karöltve erős online karriertámogatást adunk a diákjainknak.
A mentális támogatás is kiemelt szerepet kap nálunk a jelenlegi helyzetben. Mentorprogrammal és egyéni és kiscsoportos konzultációkkal segítjük őket; illetve Dr. Bordás Sándor klinikai pszichológus kolléga segítségével egyéni mentálhigiénés tanácsadást is nyújtunk hallgatóink részére.
- Van-e bármilyen olyan pozitív hozadéka a pandémiás helyzetnek, ami a járvány elmúlása után is velünk maradhat?
- Sokat fogunk erről beszélgetni a hallgatókkal, és az ő tapasztalataikat is figyelembe vesszük. Például a hibrid órarendek összeállításában az online akadémiát és a webináriumokat mindenképpen meg kell tartani. Ugyanez a tanulság a hibrid programok esetén is, amit már említettem: a futó klub megmaradhat online is, miközben együtt is fogunk futni; vagy kiállítás megnyitón személyesen leszünk jelen, de közvetíteni is fogjuk online; illetve a székesfehérvári jazz szakos hallgatók koncertjét online is közvetíthetjük a továbbiakban is.
A nappali, távoktatásos és a levelezős hallgatók az online térben együtt lehetnek, és itt megismerhetik egymást. Igazi, „összkodolányis” egyetemi közösség alakul ki, ráadásul az orosházi, a székesfehérvári és a budapesti campus is össze tud kapcsolódni!
Ezt az online alapú közösségi folyamatot erősíti a nemrégiben elindított alumni programunk is, amivel az a célunk, hogy ’öregdiákjaink’ a diplomán túl is élvezzék a Kodolányi közösség előnyeit és megtartó, inspiráló erejét – legyen az konkrét üzleti kapcsolat, alkalmazottak / üzlettársak keresése, vagy akár egy baráti kapcsolat fenntartása...
fotó: Molnár Anikó