hirdetés

SZEMPONT
A Rovatból
hirdetés

Ha kell tüzet olt, újraéleszt, de ő szolgálja fel az ebédet is

Ebben a szakmában fel kell készülni minden eshetőségre. De milyen is a kiképzés, egyáltalán kik kaphatnak munkát a felhők felett? Egy stewardess mesélt nekünk munkája rejtelmeiről.
Nagy Kátya címlapkép: Pixabay - szmo.hu
2017. február 04.

hirdetés

A stewardessek élete igazi álomnak tűnik. Szó szerint a felhők felett járnak, munkájuk során pedig rengeteg országba eljuthatnak. Éppen ezért szinte minden kislány álmodozott már arról, hogy légiutas-kísérő lesz, de csak kevesen válnak felnőttként is azzá. Stewardessként nem csak az utasok kényelméért, de biztonságáért, életéért is felelsz, így nem mindenki felelhet meg a szigorú elvárásoknak. De milyen is egy stewardess élete több ezer méterrel a Föld felett és mi kell ahhoz, hogy esetleg Te is azzá válhass?

Kérdéseinkre Viola válaszolt, aki egy arab légitársaságnál dolgozik. Viola jelenleg az Egyesült Arab Emirátusokban állomásozik, imádja a munkáját, közel negyven országban járt eddig,de már szülést is vezetett le munkája során.

Miért szerettél volna stewardess lenni?

Gyerekkori álmom volt. Édesapám pilóta, úgyhogy elég régóta közöm van a repüléshez. Tetszett az egész koncepció, hogy változatos a munka, nem kell minden reggel bemenni ugyanabba az irodába és a számítógép előtt ülni egész nap. Mindig új emberekkel találkozok, és az sem mellékes, hogy jobbnál jobb helyekre jutok el.

Milyen követelményeknek kell megfelelnie annak, aki ezt a szakmát választja?

hirdetés

Alapkövetelmény a kiváló angoltudás, és légitársaságtól függően egyéb nyelveket is megkövetelhetnek. Például egy adott ország nemzeti légitársasága nagy valószínűséggel meg fogja követelni, hogy a jelentkező folyékonyan beszélje az ország nyelvét. Ezenkívül általában középfokú végzettséget, esetleg vendéglátásban szerzett tapasztalatot szoktak kérni. Van ahol elvárják, hogy tudjon úszni az ember, van ahol elég ha valaki magabiztos a vízben, ha mentőmellény van rajta. Sok helyen van minimum testmagasságra vonatkozó követelmény, ez általában azért van, mert bizonyos vészhelyzetekben használt felszerelések magasan vannak elhelyezve, például az utasok felett lévő poggyásztartókban. Ezeket el kell tudnunk érni. Ezek gyakorlatilag az előfeltételek ahhoz, hogy valakit egyáltalán behívjanak felvételizni. Maga a felvételi nagy része arról szól, hogy milyen szituációkban hogyan reagál a jelentkező, megfelelő-e a személyisége ehhez a munkához.emirates

Képünk illusztráció, forrás: FlyGuy

A külsőre vonatkozóan milyen elvárások vannak még a magasságon kívül?

Általában csak azt várjak el a minimum magasságon kívül, hogy valakinek kellemes megjelenése és szép mosolya legyen. Előbbit van, ahol testtömegindexszel is behatárolják, van ahol nem. De nem elvárás a modell alkat, sőt, a legtöbb helyen nem engedik az embert repülni ha egészségtelenül sovány, amíg össze nem szedi magát. Felsőhatárnak is általában az van megadva, ami már orvosi szempontból is a túlsúlyos kategória.

Az uniformison kívül tényleg meg van szabva az is, hogy milyen sminket kell viselned?

Minden cégnek megvannak a maga követelményei haj és smink szempontjából. Egyetlen légitársaságot sem tudok, ahol engedik, hogy valaki nulla sminkkel, lógó hajjal jelenjen meg. Ez utóbbi higiénia szempontjából is fontos, hiszen ételt szolgálunk fel, csak a rövid hajú lányok kapnak ez a szabály alól mentességet. Van, ahol elég ha valaki felcopfolja a haját és egy alapsminket feltesz, van ahol nagyon szigorú szabályok vannak a megengedett frizurákra és meg van szabva hogy milyen árnyalatokkal lehet sminkelni.

Hol lehet ezt a szakmát tanulni?

Vannak képzések, amiket el lehet végezni, például van olyan ismerősöm, aki sok száz jelentkezőből ezzel (is) tűnt ki a tömegből egy felvételin, ahonnan alig pár embert vettek fel végül. De ez ritkán követelmény. Gyakorlatilag minden légitársaságnak megvan a saját tréningje, amit akkor is el kell végezni ha valaki tapasztalt légiutas-kísérő. Van, ahol ennek a képzésnek az árát levonják a fizetésből, van ahol csak akkor kéri vissza a cég, ha valaki nagyon hamar felmond. Én egyetemről frissen jelentkeztem erre a munkára, nulla tapasztalattal, de ez nem jelentett gondot, mindent megtanítottak, amit tudnom kell. Maga a tréning változó, pár héttől pár hónapig bármi lehet cégtől függően. A különbséget főleg a járatokon nyújtott kiszolgálás szintje és az azzal kapcsolatos képzés jelenti, a vészhelyzetekre vonatkozó tréning mindenhol hasonló.sm-P01207_14_249_RGB

Képünk illusztráció, fotó forrása: Etihad Media Centre

Miket tanultál a képzés során?

A különböző géptípusok berendezéseitől a tűzoltáson át az elsősegélynyújtásig mindenre ki vagyunk képezve. Ha kell, ártalmatlanná tudunk tenni egy agresszív utast, ha kell, evakuálunk több száz embert 90 másodperc alatt, ha kell, szülést vezetünk le. Ez utóbbiban személyes tapasztalatom is van, alig pár hete repültem, mikor az egyik járatomon egy kismamánál idő előtt beindult a szülés.

Milyen a te életedben egy átlagos munkanap?

Ebben a munkában pont az a jó, hogy nincs átlagos munkanap. 40 perctől 16 óráig bármennyi lehet az aznapi járat, ettől függően a feladatok is kicsit másak. Rövidebb járaton a legnagyobb kihívást a beszállítás jelenti, mire minden és mindenki a helyére kerül. Egy ilyen járaton ritkábban fordulnak elő problémák a járat közben, persze ez nem jelenti azt, hogy nem kell felkészültnek lennünk. Hosszabb járatokon gyakorlatilag bármi felmerülhet. Idősebb utasoknál kifejezetten figyelnünk kell az esetleges egészségügyi problémákra, amik fokozódhatnak ha valaki órákig csak ül egy helyben és még egy pohár vizet sem kér. Gyakran előfordul hogy hosszabb járaton már nem bírják egyes utasok és a jelzések ellenére dohányozni próbálnak. Ebből akár komoly tűz is kialakulhat, ami elől 10 ezer méter felett nincs hova menekülni. Ilyen esetekben inkább a megelőzésre próbálunk figyelni, de mint említettem, ki vagyunk képezve tűzoltásra is. Az utasok többsége csak azt látja, hogy ételt szolgálunk fel. Maradjunk annyiban, hogy ezek a szerencsés járatok, amikor nem kell semmilyen vészhelyzetet kezelnünk.airport-1515434_1280abu-dhabi-1177898_1280

Mennyire van időd, energiád mellette másra?

Nyilván beosztástól függ, hogy az embernek mennyi ideje marad. Van, hogy több rövidebb járatot kapunk, van hogy darabszámra kevesebb, de időben hosszabb járatot. Hosszabb járatok között általában több pihenőnapunk van. Átlagosan azt lehet mondani, hogy 8-10 szabadnap jár egy hónapban, ami gyakorlatilag megfelel az irodai dolgozók 4-5 hétvégéjének, csak máshogy van elosztva. Ami viszont jobb ebben a munkában, hogy ha mondjuk reggel érek haza egy járatról és másnap csak délután megyek dolgozni, akkor máris nyertem egy extra napot, ami nem számít bele a szabadnapokba, hanem extra pihenő. Ottalvós járatoknál szintén szoktunk kapni 1-2 napot az adott városban. Így összesen akár a hónap fele is pihenéssel telhet, ha szerencsénk van.

Sokan irigykednek a stewardessekre, hiszen rengeteg helyre eljuttok. Van is időd körülnézni ezeken a helyeken?

A járat hosszától függ, hogy mennyi időt kapunk egy adott helyen. 4-5 óránál rövidebb járat esetén általában egyből vissza is repülünk a bázisunkra. Ha egy járat ennél hosszabb, akkor kapunk 1-2 napot pihenni. Sok helyen volt szerencsém így körülnézni, ha jól számoltam, akkor eddig összesen több mint 40 országban jártam.stewardessek

Képünk illusztráció, forrás: FlyGuy

Mit tartasz a legnagyobb kihívásnak a munkádban és mi az, amit a legjobban szeretsz benne?

A legnagyobb kihívást talán pont az jelenti ami a legjobb benne, az emberek, akikkel dolgozok. Egy nagy nemzetközi légitársaságnál a kollégák és az utasok is rengeteg különböző nemzetiséget képviselnek, akikkel néha nehéz megtalálni a közös hangot, néha viszont nagyon érdekes dolgokat tanulunk egymástól. Szinte bárhova megyünk, van olyan kolléga, aki abból az országból származik és tud ötleteket adni a városnézéshez. Meg sem tudom tippelni, hogy hány nyelven tanultam meg a "köszönöm" szót és rengeteg nemzet korábban érthetetlen gesztikulációit és szokásait ma már teljesen normálisnak tartom. Az, hogy kedvezményesen utazhatunk, már csak hab a tortán.

Volt olyan, hogy veszélyben érezted magad egy út során?

Nekem eddig szerencsém volt, nagyon veszélyes helyzetben nem voltam. Néha előfordulnak agresszívabb utasok, de ezeket a helyzeteket megtanuljuk kezelni. Ami komoly veszélyt tud jelenteni és nem mindig lehet előre megjósolni, az a turbulencia. Volt olyan 8 órás járatom, amiből 4-et ülnie kellett mindenkinek, annyira rázott a gép. Több ismerősöm is repült már a plafonig egy-egy előre beláthatatlan turbulens légtérben. Nem véletlenül mondják be minden járaton, hogy mindenki tartsa becsatolva az övet, amíg a helyén ül, még ha lazít is rajta a felszállás után.

Milyen előrelépési lehetőségek vannak?

Ez légitársaságtól függ, fapadosoknál ha jól tudom egy "senior crew" van a gépen, aki a többiek felettese, mindenki más egyenrangú, szóval ott kevesebb az előrelépési lehetőség, viszont ez a lépés lehet gyors, ha az emberek átlagban kevesebb ideig maradnak a cégnél. Azoknál a légitársaságoknál, ahol van turista, business és első osztály is, általában ezt az összes lépcsőt végig kell járni mire valakiből "senior crew" lesz. Minden beosztásnak megvannak az előnyei és a hátrányai. Például első osztályon sokkal kevesebb utas van, mint turistán, de sokkal több precíz lépésből áll a kiszolgálás és a személyzetnek illik mindent megtennie, hogy teljesítse az utas kéréseit (persze bizonyos határokon belül).passengers-519008_1280

Szerinted milyen képességekkel kell rendelkeznie annak, aki ezt a hivatást választja, kinek ajánlanád?

Mindképpen flexibilisnek kell lenni, főleg ami a beosztást jelenti. Pályázhatunk ugyan arra, hogy milyen járatokat szeretnénk vagy melyik napokon szeretnénk szabadok lenni, de ez nem mindig jön össze. Az ünnepek, szülinapok, tervezett bulik és családi összejövetelek néha munkanapokká válnak, ezt sajnos el kell fogadni. Én például az egyik legkevésbé preferált járatot kaptam a szülinapomra, pedig a családommal szerettem volna lenni és 3 év alatt csak egyszer voltam otthon karácsonykor. Azoknak viszont nagyon tudom ajánlani, akik nyitottak a különböző kultúrákra, jó a problémamegoldó készségük, szeretnek emberekkel dolgozni, szeretik a változatosságot és szeretnek utazni.

Meddig lehet légiutas-kísérőként dolgozni? Hogyan viseled azt, hogy távol vagy az otthonodtól?

Vannak akik akár 20-30 évig is simán folytatják, vannak akiknek hamar elegük van belőle. Ez nagyban múlik azon, hogy valaki mennyire tudja megszokni ezt az életmódot. Átlagban viszont azt mondanám, hogy inkább a férfiak és az egyedülálló nők azok, akik sokáig bírják, családanyaként lényegesen nehezebb ezt a munkát folytatni. Amikor egy járat azt jelenti, hogy egy akár hétig nincs otthon valaki, például a több szakaszból álló járatok vagy a nagyon hosszú távok, akkor azt néha nehéz megoldani. Én egyelőre élvezem, de azt nem tudom elképzelni, hogy család mellett is folytassam.

Ha tetszett a cikk, oszd meg a barátaiddal is!


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk