SZEMPONT
A Rovatból

„Ha kell, az éjszaka közepén viszem el hozzá az aláírandókat” – így hangolja össze Márki-Zay az országos kampányt a polgármesterséggel

Szövetségeseivel és egyik legnagyobb politikai ellenfelével is beszéltünk, hogy kiderítsük, hogyan vezeti Hódmezővásárhelyt az ellenzék miniszterelnök-jelöltje.

Link másolása

Márki-Zay Péter meglepetésszerű előválasztási győzelme eldöntötte, hogy ő lesz Orbán Viktor kihívója tavasszal. A hódmezővásárhelyi polgármester országos tevékenységével mostanában tele van a média, arról viszont jóval kevesebbet lehet tudni, mit csinál helyben.

Arra voltunk kíváncsiak, hogyan vezeti a várost, mennyire kompromisszumkész, milyen vitás ügyek merültek fel vele kapcsolatban a megválasztása óta.

Napsütéses őszi délelőtt érkeztünk Hódmezővásárhelyre. A szegedi busz furcsamód tömve volt, pedig bőven tartott még a tanítási és munkaidő. Az utcák viszont szinte teljesen kihaltak, autó és gyalogos is alig volt a belvárosban, még a tram-train próbaüzem alatt álló szerelvénye is csak óránként egyszer-kétszer tűnt fel a síneken.

„Abban biztosan jobb bármelyik eddigi polgármesternél, hogy ő tényleg nem lop” – mondja Márki-Zayról egy neve elhallgatását kérő, születése óta Hódmezővásárhelyen élő nő, akivel a Városháza előtt, a Kossuth téren találkoztunk.

Szerinte tisztán látszik, hogy a polgármester nem akar adósa lenni senkinek. Azok közül, akik beálltak mögé és segítették, többen voltak olyanok, akik az előző rendszerben szocializálódva valamiféle ellentételezést vártak volna cserébe, de hamar rá kellett jönniük, hogy most már nincsen helye semmiféle mutyinak.

„Amióta jelen van a közéletben, folyamatosan támadják. A feleségét és a gyerekeit sem kímélik, ilyen körülmények között nem megbolondulni maga a meglepetés” – fogalmazott forrásunk, hozzátéve: kellett egyfajta kitartás, konokság és rendíthetetlenség, hogy eljusson oda, ahol most tart.

Márki-Zaynak azt tanácsolná, hogy válogassa meg jobban a szavait, mert túlságosan elhamarkodottan fogalmaz.

„Sokkal jobban át kellett volna gondolnia például, amikor azt mondta, hogy a vásárhelyi kórházban az emberek az életüket kockáztatják. Sok feljelentéstől és vesztes pertől kímélhetné meg magát, ha először utánajárna annak, amit kimond.”

A hivatalban a polgármester három szövetségesével ültünk le beszélgetni:

  • Szabó János idén januárban érkezett a Városházára tanácsadóként, júniusban pedig alpolgármesterré választották. Márki-Zay őt nevezte meg potenciális utódjaként, amennyiben az Országgyűlésben folytatná munkáját
  • Gyutay Katalin 2010 óta önkormányzati képviselő, tehát már a Lázár-korszakban is tagja volt a közgyűlésnek
  • Gyöngyösi Ferenc pedig első ciklusát tölti, szintén az MMM és a Tiszta Vásárhelyért Egyesület színeiben

Szerettük volna, ha a Fideszből is eljön valaki a beszélgetésre, ezért több csatornán kerestük a párt helyi szervezetét, de nem kaptunk választ. Ezután külön is írtunk Cseri Tamásnak, a párt egyik legaktívabb helyi politikusának, aki először nem zárkózott el a részvételtől, később viszont azt mondta, inkább írásban válaszolna kérdéseinkre. Az általa megfogalmazott állításokra így utólag reagáltattuk a többieket.

Az alábbiakban pontokba szedtük a Márki-Zay Péter városvezetői tevékenysége kapcsán felmerülő legfőbb vádakat.

Cserbenhagyta a várost, az országos kampány miatt nincs ideje a polgármesteri feladataira

A vásárhelyi Fidesz már a miniszterelnök-jelöltség elnyerésének másnapján felszólította Márki-Zayt, hogy mondjon le a polgármesterségről. Szerintük nem fér össze a két feladatkör. Arra hivatkoznak, hogy Lázár János is így tett, amikor 10 évvel ezelőtt az országos politika első vonalába lépett. A közleményben név szerint említik Szabó Jánost, azt kezdeményezve, hogy az időközi választásig ő vezesse a települést.

Cseri Tamás ennél is tovább ment, Facebook-posztjában így fogalmazott: „Márki-Zay tisztességről prédikál, de a szemünk előtt, pofátlanul él vissza azzal a tisztséggel, amire megválasztották. Heteken, sőt hónapokon keresztül reggel, délben és este kampányolta körbe az országot, és erre készül a következő fél évben is, miközben az általa el nem végzett munkáért havonta felveszi milliós fizetését.”

Szabó János szerint semmivel nem lenne beljebb a város, ha teljesülne a Fidesz akarata, és ő most azonnal venné át a polgármesteri feladatokat Márki-Zaytól. Ezt azzal magyarázza, hogy mivel alig 9 hónapja érkezett az önkormányzathoz (előtte a versenyszférában dolgozott 2 évtizedig helyettesként, majd cégvezetőként), így a közigazgatásban még jóval kevesebb a tapasztalata.

„Ha máról holnapra lennék városvezető, mindenki rosszabbul járna, mintha lépésről lépésre szisztematikusan végigmennénk az átadás-átvételi, felkészítési folyamaton, ahogyan az egy professzionális környezetben szokás.”

Gyöngyösi Ferenc szerint azért álszent a Fidesz álláspontja, mert Lázár János is csak akkor mondott le a polgármesterségről, amikor a törvény már kimondottan kötelezte erre, vagyis amikor kinevezték a Miniszterelnökség élére. Egészen addig párhuzamosan vezette a várost és dolgozott országgyűlési képviselőként, sőt az utolsó két évben frakcióvezetőként is.

A kulcsnak Szabó a munkamegosztást tartja: ha ez jól meg van szervezve, világosan kijelölt felelősségi körökkel, akkor nem lehet probléma.

„Húsz évre visszanyúló vezetői pályafutásom alatt mindig abban hittem, hogy az a jó vezető, aki nélkülözhető” – mondja. Szerinte átmeneti ideig minden intézménynek boldogulnia kell az első számú vezető nélkül is.

Persze felmerül a kérdés, milyen hosszú lehet legfeljebb ez az átmeneti idő: fél év vajon még belefér?

Szabó nem tart attól, hogy áprilisig működésképtelenné válik a város, mivel a polgármester távolléte nem azt jelenti, hogy hermetikusan el van zárva csapatának tagjaitól.

„Képben van, tájékozódik, minden ügyről tud. A mi feladatunk, hogy a lehető leginkább megkönnyítsük a döntéseit. Például elé teszünk egy aprólékosan kidolgozott A, B és C verziót, a lehetséges előnyökkel és hátrányokkal. Neki így sokszor már csak választania kell. Kétségtelen, hogy a mi munkavégzésünk emiatt jóval intenzívebb – több rakódik ránk, de úgy éljük meg, hogy ha ezzel is segíthetjük a kormányváltást, már megéri.”

Fontos, hogy a kapcsolat ma már nem feltétlenül személyes jelenlétet jelent, ezt a karanténidőszak is megmutatta. Szabó szerint a hatékonyságból semmit nem vesz el, ha valaki nincs ott fizikailag – sőt, akár még gördülékenyebb is lehet egy online megbeszélés, mivel kevesebb idő megy el anekdotázással.

Kocsiban ülve, két kampányhelyszín között Márki-Zay eddig is rendszeresen vett részt ilyeneken. Arra is volt példa, hogy egy váratlanul beeső budapesti találkozó miatt a tervezett vezetői értekezletet az utolsó pillanatban rakták át Microsoft Teamsre, így az autóból is levezényelhette.

„Amit pedig csak ő írhat alá, a hónom alá csapom és elviszem hozzá, amikor hazaér, akár az éjszaka közepén. Tudomásul vettük, hogy nem a hagyományos munkaidő keretei között dolgozunk, rugalmasan állunk ehhez. Vannak célok, amikért érdemes többet vállalni, és az ő célja maximálisan ilyen.”

Szabó biztos benne, hogy még a kampány legsűrűbb időszakában is érdemi munkakapcsolatuk lesz a polgármesterrel.

„Kicsi a valószínűsége, hogy most fog mélyülni az együtt töltött idő. Az sincs kizárva, hogy további feladatköröket is hozzám delegálunk majd. De aminek az ő szintjén kell eldőlnie, az ott fog eldőlni.”

Az alpolgármester azt a vádat sem tartja jogosnak, hogy Márki-Zay nem dolgozik meg a fizetéséért, az ugyanis elsősorban a felelősséggel arányos.

„Ő továbbra is felelősen dönt a számára előkészített anyagok alapján. Egy vezetőnek emellett az a dolga, hogy feladatokat osszon ki, ellenőrizzen és motiváljon. Bármilyen intenzív lesz a kampány, ezt meg fogja tenni.”

Szabó János, Gyutay Katalin, Gyöngyösi Ferenc

Nem hallgatja meg mások véleményét, képtelen a kompromisszumra

Cseri Tamás egyetlen „nem” szóval válaszolt arra a kérdésre, meghallgatja-e a polgármester az övével ellentétes érveket a viták során. Arra pedig, mennyire tartja kompromisszumkésznek Márki-Zayt, ezt írta: „Semennyire. De kérdezzék meg Karácsony Gergelyt vagy a baloldali pártokat!”

A többiek viszont árnyalták ezt a képet. Gyutay Katalin szerint többször is előfordult, hogy saját frakciója nem értett valamiben egyet a polgármesterrel, és leszavazták a közgyűlésben. Szerinte a Fideszben ezt azonnali szankciók követnék, náluk viszont sosincs belőle probléma.

Az egyik ilyen példa volt, amikor nem tartották alkalmasnak azt a jelöltet, akit a polgármester a városi strand élére javasolt. Ellene szavaztak, ami után új pályázatot írtak ki, az erre jelentkezők közül pedig már egyetértésben választottak.

Márki-Zay Péter Gyöngyösi Ferenc szerint annyit mondott az erről döntő megbeszélésen, hogy meghajlik a többség bölcsessége előtt.

Szabó János szerint az is fontos, hogy a városi intézmények vezetői közül többen is közismerten fideszes kötődésűek, a polgármesternek még sincs esze ágában sem leváltani őket, ameddig jó munkát végeznek.

Az alpolgármester megerősítette azt a Márki-Zay által gyakran hangoztatott érvet is, hogy a helyi pályázatokon Fidesz-közeli indulók is nyerhetnek, ha ők adják a legjobb ajánlatot. Például a kamerarendszer működtetését ugyanaz a vállalkozó nyerte el, aki az előző vezetés idején, csak most 30 százalékkal olcsóbb ajánlatot adott. Szabó szerint ez azért lehetett, mert az illető felismerte, hogy már igazi verseny van.

Gyutay Katalin azt is megemlítette, hogy amikor Cseri Tamás szerinte minősíthetetlen stílusban szólalt fel a közgyűlésen, külön kérte a polgármestert, hogy vegye el tőle a szót, amire az szmsz is lehetőséget ad. Márki-Zay viszont nem így tett, hanem újra és újra megadta a szót a fideszes képviselőnek.

Lázár idejében szerinte máshogy mentek a dolgok. „Akkor soha senkinek nem lehetett ellenvéleménye, szigorú pártfegyelemmel kellett megszavazni mindent. Akik mégis szembe mentek Lázár akaratával, könnyen kegyvesztetté válhattak, őket akár nyilvánosan is megalázta” – állítja.

Gyöngyösi szerint azért is nehéz lenne Márki-Zaynak átnyomnia az akaratát a frakcióján, mert a tagok többsége pártkötődés nélküli civil. „Mindenki a saját körzetét képviseli a legjobb tudása szerint. Elvárás is felénk, hogy saját véleményünk legyen, ami nem feltétlenül egyezik a polgármesterével” – magyarázza.

Szabó János úgy látja, a hivatali munkában is tetten érhető Márki-Zay kompromisszumkészsége. „Mindig van egy saját koncepciója, de meghallgatja az ellenérveket, és adott esetben hagyja magát meggyőzni. Azt viszont mindenkitől elvárja, hogy felkészült legyen, amikor vele szemben érvel.”

Gyöngyösi Ferenc ugyanakkor hozzáteszi: fontos, hogy külön válasszuk a városvezetéshez szükséges személyiséget attól, ami az országos kampányhoz kell. A kettő nagyon más embert kíván, ezért fordulhatott elő, hogy az előválasztás során annyit lehetett hallani arról, milyen erőszakosnak tartják Márki-Zay tárgyalási módszereit.

Szerinte van a polgármesterben egy jó adag konokság, de végső soron ez segítette hozzá a miniszterelnök-jelöltséghez.

„Hibaként talán azt lehetne felróni neki, hogy nincs tisztában a saját korlátaival. Elképesztően túlvállalja magát, ami hosszú távon könnyen visszaüthet.”

Cseri Tamás (kép forrása: Facebook)

Megállt a fejlődés, több milliárd forintnyi támogatástól esett el a város

Cseri Tamás úgy látja, Márki-Zay polgármestersége alatt soha nem látott mértékű veszteségek érték a települést, amely évtizedes lemaradást eredményezett. Konkrét példaként a Modern Városok Programot említette, melynek keretében az előző vezetés mintegy 170 milliárd forint értékben több mint 20 beruházásról állapodott meg a kormánnyal.

Cseri szerint az elmúlt 3 és fél évben közel 15 milliárd forint már megnyert, megítélt fejlesztési forrást veszített a város. A fideszes képviselő ezt azzal magyarázza, hogy Márki-Zay képtelen volt a beruházásokhoz szükséges városházi munkát megszervezni, a figyelmét sokkal inkább a saját politikai karrierjének szentelte.

„Emiatt a város két gimnáziumának fejlesztése és kibővítése elmaradt, ahogyan az új könyvtár és tudásközpont építése is. Diákok ezreitől vette el a lehetőséget, hogy korszerűbb, komfortosabb és jobb feltételekkel tanulhassanak. És ez csupán a jéghegy csúcsa” – fogalmazott.

Gyutay Katalin szerint az elbukott pénzekhez egyértelműen köze van annak is, hogy már nem fideszes vezetésű a város. A Covidra hivatkozva szintén nagyon sok forrást elvett a kormány.

Gyöngyösi Ferenc hozzáteszi, Márki-Zay 2018-as győzelmekor másfél milliárd forintnyi úgynevezett pályázati előlegnek kellett volna lennie egy elkülönített számlán, ehhez képest semmi nem volt. Innen kellett az új vezetésnek elkezdeni az építkezést.

Szabó János szerint most ott tartanak, hogy jelentős mennyiségű, szabadon felhasználható pénz van a város számláján, amire korábban soha nem volt példa. Mindezt a kormányzati elvonások ellenére, az ajánlatokat egymással versenyeztetve érték el.

„Napi szinten fizetőképesek vagyunk, míg a korábbi vezetés idején előfordult, hogy fél éves átfutással sem fizette ki az önkormányzat a szolgáltatókat” – állítja.

Csak látszólag küzd a korrupció ellen, Hódmezővásárhely tele van gyanús ügyekkel

Cseri Tamás több példát is felhozott, ami szerinte azt bizonyítja, hogy Márki-Zay Péter városvezetői tevékenységét átszövi a korrupció. Az egyik ilyen ügy, hogy a polgármester saját sógora nyert meg egy belvárosi útfelújítás megtervezésére kiírt közbeszerzést. Az út Cseri szerint egyébként hibátlan állapotban volt. A téma a Partizán tavaszi interjújában is előkerült, Márki-Zay akkor azt válaszolta Gulyás Mártonnak, hogy nagyon dühös a rokonára, akinek az indulásáról előzetesen nem is tudott.

Szabó János szerint a sógor által megadott 2,9 millió forintos ár messze a legolcsóbb volt, a másik két beérkezett ajánlat 1 illetve 3 millió forinttal került volna többe. Ennek ellenére az elbírálás szigorára jellemző, hogy a polgármester – miután utólag megtudta, hogy sógora is adott be pályázatot – ki akarta őt zárni. De mivel a szabályzat szerint a legolcsóbb ajánlatnak kellett nyernie, a beszerzési tanács elvetette a kérését.

Az ügyhöz Szabó szerint az is hozzátartozik, hogy mivel az egyik alvállalkozó késve szerzett be egy engedélyt, végül 900 ezer forintos kötbért érvényesítettek a tervező rokonnal szemben, tehát ennyivel kevesebbet kapott az eredeti árajánlathoz képest.

Egy másik példaként Cseri a buszszolgáltató lecserélését említette. Márki-Zay szerinte el akarta venni a Volánbusztól a korábbi közgyűlés által nekik megítélt jogot, hogy közösségi közlekedést biztosítsanak a városban. Ezt az évi 100 millió forint összegű szolgáltatást egy helyi vállalkozó, Jovány Gyula nyerte el, aki maga készítette az általa megnyert közbeszerzési kiírás szakmai tartalmát.

„Jovány Gyula tehát meghatározta a szolgáltatás paramétereit, ami alapján az önkormányzat kiírta a közbeszerzési eljárást, majd meg is nyerte az általa meghatározott paraméterekkel kiírt közbeszerzést” – állítja Cseri Tamás, hozzátéve: Jovány szállítja Márki-Zay Pétert és támogatóit a polgármester miniszterelnök-jelölti kampánya során.

Szabó János ebben az ügyben személyesen is érintett, mivel tanácsadóként az ő feladata volt a szolgáltatóváltás levezénylése. Szerinte nem igaz, hogy el akarták venni a Volánbusztól a jogot, mivel a pályázat kiírásakor a korábbi szolgáltatás időszaka lejárt, érvényes szerződés nem volt a cég és az önkormányzat között.

A pályázaton a Volánbusz végül el sem indult, a beérkezett ajánlatok között pedig Jovány Gyuláé volt messze a legolcsóbb: az addigi 110 milliós díjhoz képest 20 millióval kedvezőbbet nyújtott be.

„Az új közlekedési rend Jovány Gyula önálló szellemi terméke, amelyet 1 millió forintért kellett volna megvenni a városnak, ha más nyeri a beszerzést. Jovány ajánlatának része volt, hogy ha ő nyer, akkor ennek nincs külön díja” – magyarázza Szabó.

A kiírásban a város csak annyit kért minden pályázótól, hogy adott útvonalon és gyakorisággal indítsa járatait. Ez az alpolgármester szerint mindenki előtt egyenlő feltétel, nem értelmezhető specifikusnak, amit csak egyetlen szereplő tudna teljesíteni.

A pályáztatás miatt egyébként maga Lázár János tett feljelentést, korrupciót gyanítva. Ezt rendőrségi nyomozás és vizsgálat követte, ami hivatalos jegyzőkönyvvel zárult. Megállapították, hogy sem hivatali visszaélés, sem hűtlen kezelés nem történt, a legkedvezőbb ajánlatot választották és az önkormányzatot nem érte anyagi hátrány.

Az ügyben van még egy csavar: Cseri szerint a Márki-Zay vezette önkormányzat működésképtelenségét mutatja, hogy a város nem tudta rendezni kapcsolatát a Volánbusszal, így Hódmezővásárhelyen most egyszerre két szolgáltató körözteti a buszait. A Jovány járatok pedig lényegében üresen járnak egész nap – állítja.

Szabó János szerint a város és a Volánbusz között közigazgatási per zajlik emiatt, a Jovány járatok „ürességére” pedig mi sem jellemzőbb annál, hogy most rendeltek meg pótló járatokat havi 25 alkalomra, mert az utasok nem fértek már fel a buszra.

„Mivel a városkártyával ingyenes a helyi tömegközlekedés, nem kell nagy képzelőerő ahhoz, hogy melyik szolgáltató járatai üresek” – teszi hozzá.

Cseri Tamás azt is megemlíti, hogy két szabálytalan informatikai szerződés miatt is elmarasztalta a Közbeszerzési Döntőbizottság a polgármesteri hivatalt. Összesen 13 millió forintos bírságot kaptak, amiért jogtalanul mellőzték a közbeszerzési eljárást.

Ez azért vet fel korrupciógyanút, mert az érintett cégek egy olyan személyhez kötődnek, aki Márki-Zay Péter tanácsadója volt, és akit önkormányzati cégvezetővé is megtett Hódmezővásárhelyen.

Dr. Tatár Zoltán jegyző magyarázata szerint azért nem írtak ki közbeszerzést, mert a szerződések általuk megállapított becsült értéke nem érte el az ehhez szükséges értékhatárt. A Döntőbizottság viszont más módszerrel számolt, ezért valóban 13 milliós bírságot szabtak ki. A város viszont jogorvoslattal élt, és végül csak 8 milliót kellett fizetniük.

A megbízott cégekhez köthető Kalotay Balázs később tényleg tagja lett két városi társaság igazgatóságainak, de a jegyző szerint a közreműködésével számos biztonsági hiányosságot sikerült megszüntetni, például egy zsarolóvírus-támadást is számottevő adatvesztés nélkül úszott meg a város.

„Ez a tény is bizonyítja, hogy a szerződések megkötése indokolt és elengedhetetlenül szükséges volt a hivatal zavartalan működéséhez, függetlenül a későbbi, erősen vitatható jogkövetkezményektől” – érvelt Dr. Tatár Zoltán.

Az önkormányzat fizeti a miniszterelnök-jelölti kampánystáb tagjait

Cseri Tamás azt állítja, Márki-Zay miniszterelnök-jelölti kampányának legfontosabb szervezői a hódmezővásárhelyi önkormányzattól kapják a – némely esetben milliós nagyságrendű – fizetésüket.

Szerinte a polgármester maga is megnevezte ezeket az embereket előválasztási győzelme után: Szabó János alpolgármestert, Olasz Dénest, a Városháza informatikusát, aki a közösségi médiás kampányát segíti, Jovány Gyulát, aki a rendezvényekre szállítja a támogatóit, valamint Kis Jánost, a polgármesteri hivatal kabinetfőnökét.

Szabó viszont azt mondja, ez egyáltalán nem igaz. Bár a saját fizetése valóban közel jár a milliós összeghez (havonta bruttó 900 ezer forint), ennél két és félszer magasabb fizetést hagyott ott a versenyszférából érkezve.

„A kampánystábnak nem voltam tagja. Összesen 5 napon keresztül szállítottam szeptemberben, amire szabadságot vettem ki, és a saját autómmal, saját üzemanyagköltség vállalásával járultam hozzá a későbbi sikerhez” – állítja.

Szerinte minden további említett személy is szabadidejében végzi a támogatást, Olasz Dénes ráadásul csak néhány órás részmunkaidős feladatot lát el a hivatalban, mivel főállását megtartotta.

„A kampánybusz utazási költségeit az aktivisták fizetik saját zsebből. Gyakorlatilag minden segítség, amit a polgármester kap, önkéntes felajánlásból, saját pénzükből és saját szabadidejükből fedezve valósul meg” – érvel Szabó János.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Napelemes pályázat: „Most már ott tartunk, hogy 4,2 milliót kellene befizetnünk”
Az eredetileg önerő nélküli napelemes, hőszivattyús, ablakcserés pályázat egyre többe kerül a pályázóknak. Az is előfordul, hogy kötbért követelnek attól, aki nem tudja kifizetni a nem várt önrészt, és inkább visszalépne.

Link másolása

Több alkalommal foglalkoztunk a lakossági napelemes és fűtéskorszerűsítési pályázattal, amit tavaly írtak ki, majd a kiírás után megtorpant. A pályázathoz 100%-os vissza nem térítendő támogatást ígértek, ami remek lehetőségnek tűnt azoknak, akik eddig gondolni sem mertek egy ilyen rendszerre. Holott pontosan a kevés jövedelemből élőknek nagy segítség, ha a sikerül kinullázni a villanyszámlát, illetve lényegesen olcsóbbá tenni a fűtést.

A pályázaton elnyert összegeket az Európai Unió Helyreállítási és Ellenállóképességi Alapjából (RRF) fizetnék ki, persze akkor, ha a kormány és a Bizottság közötti alkudozások eredményeképpen az Unió megállapodásra jutna a magyar kormánnyal. Minden bizonnyal ez az oka annak, hogy a pályázattal kapcsolatban semmi érdemi előrelépés nem történik, noha a választás előtt gyorsan bejelentették, hogy mindenki megkapja az igényelt támogatást.

Mivel érdemi párbeszédet nem folytat a kormányzat sem a pályázókkal, sem a kivitelezőkkel, kénytelenek Facebook-csoportokban egymást kérdezgetni, vak vezet világtalant alapon, mi várható, mikor lesz a pályázatból valami.

Ebben a cikkben pályázókat kértem arra, meséljék el a történetüket.

Andrea

– A pályázatot 2021. december 6-ig lehetett beadni, mi napelemre, hőszivattyúra és nyílászáró-cserére egyaránt pályáztunk. A kivitelező sokat segített a beadásnál. De aztán jött ez az időszak, hogy hogyan tovább. Az első mérföldkövünk (részteljesítés határideje) augusztusban le is járt, pedig éppen csak akkor kaptuk meg a támogatási okiratot. Lett volna nyolc napunk, hogy nyílászárót cseréljünk. Az ÉMI-nél (a pályázatokat lebonyolító Építésügyi Minőségellenőrző Innovációs Nonprofit Kft.) is tanácstalanok voltak. Azt mondták, egy-két nap múlva talán tudnak mondani valamit, de ebből sem lett semmi. Nem tiszta az sem, hogy hogyan kell elszámolni. Eleinte arról volt szó, hogy ezt majd a vállalkozó fogja megcsinálni.

Aztán itt lenne az első szakmai beszámoló időpontja, de hát a program sem indult el. Hívtuk őket, hogy mi a teendő. Javasolták, hogy írjunk e-mailt. Több kérdésem is volt, összeszedtem, elküldtem nekik. Ennek is három hete, de nem jött válasz.

A kivitelezőtől jött egy olyan információ, hogy áremelkedések voltak, 30%-ot mondtak, körülbelül ennyi többletkiadással kell számolnunk. De ezt mégis hogyan?

– Mennyi lenne ez a plusz forintban?

– Eleve vállaltunk a nagyobb teljesítményű hőszivattyúra 1,2 milliót. De most már ott tartunk, hogy 4,2 milliót kellene befizetnünk, úgy, hogy a cég bevállalt a 30%-os áremelkedésből 10%-ot. Részletfizetést is ajánlottak, az kamatmentes lenne, de havi 98 ezer forintos törlesztőrészlettel, két évig. Nem tudjuk, hogyan kalkuláljunk, mikor itt van ez az energia-áremelkedés is. A nyílászáró-cserével meg az a baj, hogy amikor öt éve megvettük a házat, akkor már néhány ablakot kicseréltettünk, kétrétegű üveggel. A pályázat azonban három réteget ír elő, ezeket mind cserélni kellene megint. Erre 2,2 millió forint van a szerződésben, egy alvállalkozó csinálja. De mi a garancia, hogy ebből meg tudja csinálni? Viszont az ötéves nyílászárók kerete megengedné a háromrétegű üvegezést, felmerült, hogy a kereteket meghagyjuk, és csak az üveget cseréljük ki. De erre még nem kaptunk választ, hogy ezt így lehet-e. Költség szempontjából nem lenne mindegy.

– Jól értem, hogy úgy kellene önnek aláírnia egy új szerződést és adott esetben elkezdeni fizetni a részleteket, hogy pontos helyszíni felmérést még nem készítettek, értelemszerűen a konkrét számokat senki sem ismerheti?

– A férjemnek kellett lemérnie az ablakok kereteit, amikor a vállalkozó bekérte az adatokat. Csak az energetikai tanúsítvány miatt jöttek ki személyesen.

– Ki tudják fizetni a megemelt önrészt?

– Egy összegben semmiképpen. Részletfizetésben gondolkozunk.

Itt van ez a nagy rezsiválság, energiaválság, lesz-e gáz, vagy sem... hogy valamit kezdeni kell a fűtéssel, azt tudjuk. Azonban a bizonytalanság, az, hogy semmire nincs garancia, hogy senki nem mond semmit, az nem segít.

Én hiányolom a kormány részéről is, hogy nincsenek fórumok, nincs tájékoztatás, nem beszélnek róla. Keresgetem a neten is, hogy hol áll a dolog, de semmi nem derül ki. Facebook-csoportokban egymást kérdezgetjük, de mindenki tanácstalan.

Kálmán

– Megkaptam a támogatói okiratot, csak nyolc hónapig nem történt semmi, de ezalatt mindennek felment az ára. A kivitelező, akivel szerződtem, adott egy árajánlatot, az szerepelt rajta, hogy harminc napig érvényesek az árak, 370 forintos euróig. Ráadásul januárban küldtek nekem egy szerződéskiegészítést, decemberre, a beadás napjára visszadátumozva, amiben az áll, hogy amennyiben mégsem kérem a kivitelezést, a vállalkozói díj 10%-át köteles vagyok kötbérként kifizetni.

– Ez melyik pályázat? A napelemes, vagy a komplex?

– Csak napelem. Amit igényeltem, az egy 4,88 kW-os rendszer. Végül is egy 4,92 kW-os rendszerre lenne lehetőség. Viszont kaptam egy e-mailt, hogy fizessek be 400 ezer Ft-ot, és akkor tudják megkezdeni a kivitelezést. Plusz még a három fázist be kell vezetni, amit 380 ezer Ft-og támogat az állam, persze csak utófinanszírozással. Viszont annak is felment az ára, tehát még 250 Ft-ot arra is ki kellene fizetnem.

– Egymillió forintot kellene előteremtenie, még akkor is, ha visszakap valamikor 380 ezret ebből?

– Igen. 6-700 ezer forint fix különbségről beszélünk, és akkor ez még csak egy napelemes rendszer.

– Mivel indokolták? Csak az áremelkedéssel?

– Az e-mailban azt írták nagyon udvarias stílusban, hogy az elszabadult árak miatt sajnos képtelenség kivitelezni a megpályázott rendszert. Így az árkülönbözetet nem tudják átvállalni, a drágulásnak maguk is kárvallottjai.

– Mit tesz végül? Elfogadja az ajánlatot?

– Sajnos nincs annyi jövedelmem, hogy ezt a 700 ezret kifizessem.

Kérdeztem, hogy élhetek-e részletfizetési lehetőséggel, de nemleges választ kaptam.

Nyolc nap helyett kaptam harminc nap haladékot a döntésre, hogy vagy ezt, vagy azt kifizessem. A kötbért sincs pénzem kifizetni, nemhogy a 700 ezer forintot.

– A cég igényt tart a kötbérre, ha visszalép?

– Igen. Bár nem értem, miért hivatkoznak arra, hogy én lépek vissza a szerződéstől, hiszen ők nem tudják megvalósítani a szerződött feltételekkel.

Ők mondtak nemet arra, hogy ennyiből megcsinálják. És arra akarnak kényszeríteni, hogy írjak alá egy új szerződést, vagy fizessem ki a kötbért.

Az ember nem szívesen fizet ki közel 300 ezer Ft kötbért. Arról volt szó, hogy alacsony jövedelműeknek szól a pályázat, azoknak, akik önerőből nem tudnák megvalósítani ezt a beruházást. Én most rokkantnyugdíjas vagyok, kapok 40 ezer forintot, abból egyértelmű, hogy nem tudnék egy ilyen rendszert megvalósítani.

Balatonné Murányi Piroska

– Komplex pályázatot adtam be az esélytelenek nyugalmával. A mi falunkban rajtam kívül egyetlenegy fiatalasszony pályázott, de ő csak napelemre. Azóta pedig már vissza is lépett a megemelkedett önerő miatt. Egy kedves fiatalember hívott fel a kivitelező cégtől, mindent részletesen elmagyarázott, én magam nem értek ehhez, még azt sem tudtam, van-e három fázis nálunk, vagy sem. Végül mindent meg tudtam csinálni, és magam is adtam be a pályázatot. Azóta várunk.

– Semmit nem kaptak azóta? Semmilyen értesítést sem?

– De. Márciusban egy hiánypótlást kértek, azt megcsináltam. Azóta semmilyen üzenet nem érkezett, pedig többször írtam nekik e-mailt, de azokra csak sablon üzenetet kaptam. Semmilyen tájékoztatást nem kaptunk, hogy miért csúszik a dolog.

– Végül most kapták meg a támogatói okiratot?

– Igen.

– És akkor derült ki, hogy mennyi az annyi?

– Igen. Én 10,1 millió forint támogatást kaptam, de a kivitelezőm azt mondta, hogy ez nem elég, és végül 2,1 millió forintnyi önerőt kért.

– Hogyan lehet ennyi pénzt kigazdálkodni?

– Ez a cég felajánlott részletfizetési lehetőséget.

Havonta 80 ezret fogok fizetni, de a nyugdíjam 140 ezer. El tudja képzelni, mi lesz velem.

– Hogyan fogja ezt bírni?

– Az az igazság, hogy egy harmincéves épületben lakom, ahol az ablakokon már befúj a szél. A három gyerekem már régóta mondja, hogy cseréljem ki a nyílászárókat. Mindenképpen ki kellene cseréltetnem kilenc ablakot, meg három ajtót. Aktív koromban félreraktam egy kis pénzt, hogy majd abból gazdálkodom. Most erre a pénzre számítok.

– Ezek szerint fedezni tudja a plusz kiadás egy részét?

– Igen. Igaz ugyan, hogy mást terveztem ezzel a pénzzel, a gyerekeimet támogathattam volna, utazhattam volna, de most

bejött ez az energiaválság, és muszáj megcsinálnom ezt, mert nem tudom felfűteni a házat.

Most jött meg a gázszámlám. 48 ezer forint.

– Akkor aláírta a szerződést és kezdik az ablakcserét hamarosan?

– Nem. Nem tudok semmit. Tegnap küldtem el a szerződést, de nincs információ semmiről. Felvetődött, hogy, ha aláírtam a szerződést, akkor már törlesztenem kell a részleteket is. De a kapcsolattartóm is csak azt mondta, hogy türelmet kér, mert neki is annyira új ez a dolog, hogy át kell rágnia magát a részleteken. Mert még mindig arra várnak, hogy az ÉMI-től kapnak valami tájékoztatást, hogy hogyan csinálják.

– Ezek szerint a szerződésben nincsenek határidők?

– Nincsenek. Az van benne, hogy ha vállalom ezt az önerőt, akkor már biztosan nem kell többet fizetnem, történjen bármi is. Mondjuk nem tudom, ez hogy lehet, de ez van leírva. Ezt ígérték meg, ezt írtuk alá. Majd ezután mondják meg, hogy kell módosítani a mérföldköveket.

– Az sincs benne, mikor kell az első részletet fizetni?

– Nincs benne az sem.

Dániel

– Augusztusban megkaptuk a támogatói okiratot. Azóta is várjuk a csodát, hogy valami történjen, mert igazából nem tudom, mi történik a háttérben. Komplex pályázatot adtunk be. Most a kivitelező jelezte, hogy 30%-ot emelkedett az ár, ebből nekem 20%-ot kellene kifizetnem ahhoz, hogy a kivitelezést meg tudják kezdeni. Ez 1,9 millió forint. Vagy egy összegben, vagy két éves kamatmentes hitelre, ez esetben

a törlesztőrészlet 80 ezer és pár száz forint lenne. De azt, hogy ezt a részletet mikortól kellene fizetnem, nem árulták még el.

Nem mindegy, hogy az első szögbeveréstől kezdve esedékes, vagy onnantól, hogy a kivitelezést befejezték. Itt tartunk, és türelmesen várunk egyelőre. Persze egy 10 milliós rendszernél, ha csak a lehetőséget nézem, még mindig jó opció, hogy csak kétmilliót kell fizetni érte, csak akkor nem azt kellett volna mondani, hogy ez egy 100 százalékos, önerő nélküli támogatás.

– Van olyan forrása, amiből ezt fedezni tudja?

– Részletekben talán. Nehezen, szűkölködés mellett.

– Ezek szerint a részletfizetést vállalják?

– Nem tudom még. Egyelőre van egy támogatói okiratunk, ami már egy hónapja ketyeg, tehát a 26 hónapból egy már elment, ami alatt meg kell valósítani a nyílászáró-cserét, hőszivattyú telepítést, illetve a napelem felszerelését. Van egy előszerződésünk, egy szerződésünk, sőt, egy szerződés-kiegészítésünk is, megvan minden, azon kívül, hogy nem írtam alá azt a plusz 20%-ot.

– A kivitelező elkezdi rögtön a munkát, amint aláírja?

– Nem tudják, mikor kezdik el. Majd amikor az első előleg megjön. Ha az önerőt teljes egészében kifizetném, akkor sem történne semmi. Amíg az EU és az ország közötti helyzet nem rendeződik, amíg az RRF támogatás nincs meg, addig nem történik semmi.

Addig csak annyi történne, hogy befizetek kétmillió forintot valamire, amiből még nem láttam semmit.

– A pályázati honlapon azt írják, a kormány teljes mértékben előfinanszírozza a költségeket, a pályázókat semmi hátrány nem érheti.

– Nem tudom. Nekem is már több, mint egy hónapja megvan a támogatói okirat, de nincsen semmi érdemi információ. A fórumokon vannak olyanok, akik alá is írták a szerződést, a kivitelező megpróbálta lehívni az előlegeket, de nem aktív az a funkció. Áll minden. Amíg nem jön ki egy központi tájékoztatás, hogy na, akkor hajrá, lehívhatjátok az előlegeket, addig csak ülünk és nézünk.

– Mennyit segített volna ez önöknek az idei fűtési szezonban, ha ezt az év során kivitelezik?

– Sokat.

– Mivel fűtenek?

– Gázzal.

Király Péter

– Nekem van már napelemem, nagyon jól működik. Ezen felbuzdulva adtunk be a két lányom részére két pályázatot, napelemre. Az egyik lányomnak megérkezett a döntés, a másik viszont semmit sem kapott. Ugyanazokkal a paraméterekkel adtuk be mindkét pályázatot. Több helyen érdeklődtem, de semmi kézzelfogható választ nem kaptam. A nyertes pályázat kapcsán felvettük a kapcsolatot a regisztrált kivitelezővel, és ő viszont azt mondta, hogy sajnos ebbe az összegbe már nem fér bele a dolog. Küldjem át nekik a támogatói okiratot és kidolgoznak egy újabb lehetőséget. Aztán megjött az új anyag, ami 1,1 millió forinttal magasabb összegről szól.

Ezt egyelőre félretettük talonba, mert a lányoméknak nincsen egymillió forintjuk. Azért indultak a 100%-os támogatású pályázaton.

Kigyűjtöttem a környékbeli kivitelezőket, és sorra hívogattam őket. Tízből három nem vette fel a telefont. A többi felvette, viszont mindegyik azt mondta, hogy sajnálják, de nem tudnak segíteni, mert ők sem tudják, mitévők legyenek. Előre meg nem tudják megfinanszírozni a pályázatot. A Széchenyi Programirodánál arra biztattak, hogy hívjam az országos kivitelezőket is. Végigpróbáltam azt is. Még a Napelem Szövetség elnökének is írtam levelet, de ő sem tud segíteni. Jelenleg itt tartunk. Tanácstalanok vagyunk, azt érzem, senki nem tud igazán semmit.

– Ha minden így marad, akkor vissza kell lépniük? Akkor nem tudják vállalni?

– Igen, sajnos. Az én napelemes rendszerem nagyon jól működik, 5 kW-os rendszert tettem fel és azóta árammal is fűtök. Nekem így nulla az áramköltségem és a gázfogyasztásom is a felére csökkent. De a lányomnak ez nem érné meg, mert a napelem csak annyi lenne neki, ami pont kiváltaná a tízezer forintos áramszámláját. Ha most egymillió forintot kellene kifizetnie, ez majd’ tíz évnyi áramköltség lenne. Utánanéztem pár eszköznek, és úgy látom, elég hasraütésszerűen készülnek az árajánlatok is. Egy inverter például internetes áruházban 500 ezer Ft-ba kerül, az ajánlatban viszont 700 ezret kérnek érte.

– Ugyanaz az inverter?

– Ugyanaz. Ilyenek is vannak.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
Valami nagyon nincs rendben a magyar élelmiszerárakkal – már a nyugati termékek is olcsóbbak a boltokban
Hogyan kerülhet többe itthon a magyar trappista, mint a francia nemespenészes brie? Miért szabadulhattak el ennyire a hazai árak? Erről kérdeztük Raskó György agrárközgazdászt.

Link másolása

Megdöbbentő posztot közölt a minap a befektetési alapkezelők által írt Vakmajom Facebook-oldal arról, hogy a Lidl-ben többe kerül a magyar trappista (4070/kg), mint a francia nemespenészes brie (3598/kg). Pedig a trappista egy olcsó tömegsajt, aminél békeidőben legalább 50 százalékkal drágább a sokkal feldolgozottabb és így magasabb minőségű francia sajt - írják.

De hasonlóan drágább lett a magyar párizsi, mint az olasz mortadella, többe kerül a magyar szalámi, mint a dán, a magyar vaj, mint az ír, a francia vagy a belga.

A hazai drágulás nemzetközi összehasonlításban is kiugró: az Eurostat adatai szerint

2021 augusztus és 2022. augusztus között Magyarárszágon 37 százalékos volt az áremelkedés, ami a legnagyobb drágulás volt az uniós tagállamok között.

Ezzel szemben a szomszédos Ausztriában ugyanezen időszakban csak 13 százalékkal nőtt az élelmiszerek ára, Franciaországban a 10 százalékot sem érte el a növekedés, Svájcban pedig alig 2,3 százalékkal kell többet fizetni, mint tavaly ilyenkor.

Ha az egyes termékeket nézzünk, akkor még riasztóbb számokat kapunk. A kenyér ára például a 65,5 százalékkal ment fel egy év alatt Magyarországon, a tojás 42 százalékkal, a sajt és a túró 60,7 százalékkal, a húsok pedig 27,6 százalékkal lettek drágábbak. Ezen termékek esetében szintén Magyarország produkálta a legnagyobb áremelkedést egy év alatt. A húsok esetében ráadásul úgy volt rekord áremelkedés, hogy ezek között vannak ársapkás termékek is. Ezek mellett azonban nőtt többek között a sör, a bor, a rizs és a gabonafélék ára is – nehéz olyan terméket találni, ami nem Magyarországon drágult a legnagyobb mértékben.

A kenyér drágulása az egyes országokban (Eurostat):

Mégis, mi történt?

Raskó György agrárközgazdász szerint az élelmiszer árak ilyen mértékű elszabadulásában szerepet játszott a gyenge forint is, hiszen a magyar termelők a világpiacon is értékesíthetik a termékeiket, euróért, vagy dollárért. Így van egyfajta „exportnyomás” rajtuk, mert jobban járnak, ha valutát kapnak a termékeikért, mint forintot.

Az áremelkedések másik részéről azonban szerinte pont a kormány tehet,

a másik árfelhajtó hatás ugyanis az ársapkák bevezetése volt.

A kormány februárban döntött arról, hogy hat élelmiszer (kristálycukor, liszt, étolaj, sertéscomb, csirkemell, csirkefarhát, ultramagas hőmérsékleten hőkezelt 2,8%-os tej) árát a tavaly októberi árszinten maximalizálja. Az ideiglenesnek szánt intézkedést azóta meghosszabbították október 1-ig, majd további 3 hónapra, december 31-ig.

„Jól hangzott, hogy ezen termékek árait vissza kell vinni a tavaly októberi szintre, a lakosság ennek örült is. A kereskedők azonban nem vették jó néven Gulyás Gergely kijelentését, miszerint az ebből fakadó veszteségeket nekik kell állni” – mondta a Szeretlek Magyarországnak Raskó György. Szerinte ezért a nagy áruházi láncok azt az összeget, amit elveszítettek az ársapkás termékeken, egyszerűen rárakták a többi árucikkre.

Ez a nagyobb láncoknak, amelyek több ezer terméket forgalmaznak, könnyebben ment, a kisebb, néhány száz terméket forgalmazó boltoknak már nehezebben, vagy sehogy. Ehhez jött még júniusban a kereskedelmi láncokat is sújtó extraprofitadó bejelentése, amelyet szintén rögtön továbbtoltak a fogyasztókra. Ezekkel az intézkedésekkel, és Gulyás Gergely kijelentésével pedig Raskó György megfogalmazása szerint

szabályosan „felhergelték ezt a vállakozó kört, mert totál igazságtalannak tartották a kormány indoklását az extraprofitadóról”.

Azonban nem csak a kereskedők kezdtek el árat emelni, hanem a termelők, elsősorban az élelmiszeripari cégek is kaptak az alkalmon, hogy az eddig alacsony haszonnal eladott termékeikért többet kérjenek. Úgy gondolták, ezt most a fogyasztók jobban elfogadják.

Ezek az áremelések Raskó György szerint nem magyarázhatók a költségek növekedésével – legalábbis ilyen mértékben.

Ráadásul eközben a nemzetközi piacokon több termék ára már jelentősen csökkent is a tavaszi szinthez képest. Bár Magyarországon az aszály sok helyen megtizedelte a termést, Raskó szerint a nemzetközi piacokon nincs áruhiány – Oroszország például rekord gabonatermést fog betakarítani.

Persze az árakat sem lehet a végtelenségig emelni, hiszen a láncolat végén ott áll a vásárló, aki a pénztárcája alapján dönt: ha túl drága az adott termék, akkor vagy megsem veszi, vagy kevesebbet vásárol belőle. Esetleg pótolja azt egy másik, rosszabb minőségű termékkel.

Ilyen döntéseket pedig úgy tűnik, egyre többen egyre többször hoznak meg. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint ugyanis júliusban az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben a forgalom volumene 2,9 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest. Vagyis, már júliusban látszódott, hogy kevesebb élelmiszert vásároltunk, mint egy éve.

„Belső hír a kereskedőktől, hogy szeptemberben óriásit fog zuhanni a vásárlási volumen, decemberre már 10 százalékkal számolnak az előző évhez képest. Mivel a rezsiköltségek is emelkedni fognak, a magyar vásárlóknak dönteniük kell: fűtűnk vagy eszünk?”

– fogalmazott portálunknak Raskó György. Az agrárközgazdász arra számít, hogy ez a volumencsökkenés jövő tavasszal is folytatódni fog.

Raskó szerint az élelmiszerárak növekedése február, március környékén állhat meg. Az idényáras termékeknél, zöldség és gyümölcsök esetében lehet számítani némi korrekcióra, de a többi termék esetén nem várható, hogy visszacsökkenjenek az árak a 2021-es szintre.

„A mezőgazdaságnak hihetetlen energiaigénye van, ezzel a termelők nem tudnak mit kezdeni. Annak azonban nem látom esélyét, hogy az energiaárak csökkennek a jövőben, ennek költséghatása pedig még évekig át fog szivárogni a mezőgazdasági termékek árába is” – véli Raskó György.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
„Elfogadhatatlan és abszurd” – vannak nőgyógyászok, akik továbbra sem hajlandóak meghallgattatni a szívhangot
Számos kiskapu van, amivel azok az orvosok élhetnek, akik nem szeretnék még inkább traumatizálni az abortusz mellett döntő nőket. A minisztériumtól ugyanis semmilyen ajánlást nem kaptak arról, pontosan mit is várnak el tőlük.

Link másolása

Szeptember 15-től lépett életbe az abortuszszabály-módosítás, amit csak szívhangrendeletként emlegetnek. Kíváncsiak voltunk, milyen változást hozott mindez a gyakorlatban.

Mielőtt azonban rátérnénk a tapasztalatokra, érdemes rendbe rakni a fejekben, hogy pontosan mit is takar a módosított abortusztörvény. Ez a már meglévő protokollt csak adminisztratívan módosítja azáltal, hogy a terhességmegszakításra jelentkező nőknek igazolniuk kell, miszerint a magzati életfunkciók működésére utaló tényezőt egyértelműen azonosítható módon bemutatták nekik. A belügy rendelete kimondottan az egészségügyi szakmai irányelvre vonatkozik, melyben egyetlen mondatot változtattak meg, mégpedig a

„nem kívánt terhesség esetén biztosítani kell, hogy a várandós nő a magzatot, annak az adott terhességi korra jellemző életfunkcióit, szívműködését észlelje (pl. a magzat ultrahang képét, a szív pulzációját, ha technikailag lehetséges, egyértelműen azonosítva meg kell részére mutatni, illetve a szívhangot meghallgattatni, amennyiben annak orvosi ellenjavallata nem áll fenn).”

Ez Dr. Wafa Dina nőgyógyász szerint gyakorlatban semmi mást nem jelent, minthogy a terhesség megállapításakor a szakrendelőben kap a beteg egy ambuláns lapot, amin ugyan eddig is szerepelt, hogy magzati szívműködés látható – vagy korai fázisban például petezsák látható –, most már szerepelnie kell rajta annak is, hogy „az életfunkciókat a páciensnek bemutattuk”.

Szívhang, dobbanás nélkül

Már ebből látszik, hogy a megfogalmazás elég ködös. Dr. Wafa Dina szerint nem csoda, hogy nem sok változás történt a terhességmegszakítás folyamatában a rendelet életbelépését követően.

A legtöbb esetben a negyedik-ötödik hétre derül ki, hogy valaki állapotos. Ha a páciens az abortusz mellett dönt, egy vizsgálatra kell mennie, ahol ultrahanggal állapítják meg a terhességét.

„A most módosított szabály szerint ekkor kellene a szívhangot meghallgattatni az állapotos nővel, csakhogy a terhesség hatodik hetéig még nincs szívműködés, gyakorlatilag nincs mit meghallgattatni.”

Dr. Wafa Dina szerint valójában a hatodik-hetedik héten kezd el látszani valamilyen szívpulzáció, de mivel egy 3 milliméteres embrióról beszélünk, az ultrahang berendezések többsége nem tudja egy tizedmilliméteres szívcső pulzációját sem láthatóvá, sem hallhatóvá tenni.

„Attól, hogy bejött az új rendelet, nem mondjuk a nőknek, hogy csak a tizedik héttől jöjjenek terhesség-megállapításra, mert onnantól lehet hallani a szívhangot.”

A stressz növeli a beavatkozás rizikófaktorát

A másik ellentmondást maga az egészségügyi törvény okozza. Aszerint ugyanis a betegnek joga van a személyre szabott teljes körű tájékoztatásra, vagy a vizsgálati eredmények megismerésére, de joga van ahhoz is, hogy lemondjon a tájékoztatásról. Dr. Wafa Dina azt mondja, ha az állapotos nő lemond a szívhang meghallgatásáról, és az orvos mégis meghallgattatja vele, akkor ezzel ezt a másik törvényt sérti meg.

Ráadásul az életfunkciók bemutatása egyértelműen stresszeli az abortuszra készülő nőket.

„A műtét előtti újabb szívhang vagy életfunkciók bemutatása stresszt és érzelmi nyomást jelent a páciensnek, ami növeli a beavatkozás rizikófaktorát. Ha ideges, nehezebben altatható, vagy rosszabbul reagál az illető, így több szövődménnyel kell számolni.”

A rezidens szerint az is aggályos lehet, hogy hivatalosan a 18 éven aluliak is kötelezhetőek a magzatuk életfunkcióinak meghallgatására.

A nőgyógyászok mindenesetre sem szeptember 15. előtt, sem pedig azóta nem kaptak semmiféle ajánlást arra vonatkozóan, mit is vár el tőlük pontosan a Pintér Sándor vezette Belügyminisztérium. Így az egészségügyi intézmények kénytelenek voltak a szakorvosokkal közösen külön-külön kidolgozni, miként járjanak el.

Szívhang helyett egy „vonalkód” is kiskapu lehet

Dr. Wafa Dina amúgy maga sem kötelezi arra a pácienseit, hogy meghallgassák a szívhangot. Szerinte ez elfogadhatatlan és abszurd.

„Amikor valaki ott fekszik a vizsgálóasztalon kiszolgáltatva, megalázó helyzetben, tele bűntudattal, amikor a hüvelyébe tartok egy ultrahang vizsgálófejet és képtelen a monitorra nézni, kegyetlenség lenne azt mondani, hogy mégis hallgassa meg.”

Erre pedig szerinte maga a rendelet is felhatalmazást ad, mivel a módosítás egyetlen, jogilag kötelező eleme, hogy a terhességmegszakítás kérőlapjára felkerüljön az a mondat: „az állapotos nő számára az egészségügyi szolgáltató a magzati életfunkciók működésére utaló tényezőt egyértelműen azonosítható módon bemutatta”. Mivel a szívhang meghallgatásáról itt már szó sem esik, csak „a magzati életfunkciók működésére utaló tényezőkről”, az orvosra van bízva, ő pontosan mit tart ilyen tényezőknek. Erről jogszabály ugyanis nem rendelkezik.

Távolabbi kollégáitól hallott olyanról is, hogy van, ahol saját módszert dolgoztak ki, amivel a rendelet szövegének is megfelelnek, de azokat az abortuszra készülő nőket sem traumatizálják, akiknél már hallható lenne a magzati szívhang.

„Az ultrahang M-módban (Motion-mode) a mozgást érzékeli. A szív, ahogy összehúzódik, egy hullámos vonalat rajzol ki, így gyakorlatilag ez is egy életfunkció, mégis úgy néz ki, mint egy vonalkód, ami abszolút személytelenné válik. Ez egy olyan lehetőség, amivel kikerülhető a szívhang-hallgatás.”

A Szeretlek Magyarország által kérdezett nőgyógyász egyébként azt sem tudja elképzelni, hogy ellenőrizhető lenne, hogy a nőknek ténylegesen megmutatták-e a magzatuk szívhangját és szív pulzálását. Mint mondja, a vizsgálat során csak a páciens tartózkodhat bent a rendelőben, hozzátartozó is csak olyan esetben, ha kiskorúról vagy gyámság alatt álló személyről van szó. Márpedig ők aligha panaszolják fel, ha az orvos a kiszolgáltatott és bűntudattól szenvedő pácienssel együttérezve kihasználja valamelyik kiskaput, amelyet a rendelet homályos megfogalmazása biztosít.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Tálas Péter: Ukrajna még erősebb támogatása vagy szigorúbb szankciók lehetnek a válaszok az Északi Áramlatot ért támadásra
Persze amennyiben kiderül, hogy az oroszok állnak a szabotázs mögött. A biztonságpolitikai szakértő szerint ugyanakkor meglehetősen sok a kérdés az ügyben.

Link másolása

Mint arról több cikkben is beszámoltunk, ismeretlen eredetű támadás érte a használaton kívüli Északi Áramlat 1 és 2 gázvezetéket. A támadás nagyon sok kérdést felvet, a szabotázs részben NATO és uniós országok közelében történt, a Nyugat és Oroszország egymásra mutogat, az Európai Unió komoly válaszlépésekről beszél. Mi szakértő segítségével próbáltunk utánajárni, mi történhetett a tenger alatt és ez milyen következményekkel járhat az egyébként sem békés orosz-európai viszonyt tekintve.

Meglehetősen sok a bizonytalanság a támadás vagy támadások körül: nincs például válasz egyelőre arra a legfontosabb kérdésre, hogy ki követte el azokat – emelte ki lapunknak Tálas Péter biztonságpolitikai szakértő, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Stratégiai Védelmi Kutatóintézetének vezetője.

Véleménye szerint „komoly munka lesz kideríteni, hogy mi történt, mert először is le kell menni tenger alá, meg kell várni, hogy csökkenjen a gáznyomás, megnézni, hogy pontosan mi történt a víz alatt, és utána meg kell vizsgálni azt is, hogy ami történt, kihez köthető.” Mint mondta, ő egyáltalán nem biztos benne, hogy a napokban ki fog derülni, ki és pontosan mit tett a gázvezetékekkel. Szerinte egyelőre az izgalmasabb kérdés az, hogy ki mit gondol és ki kit tesz felelőssé a történtekért. A sajtó már most megosztott: sokan az oroszok érdekének tartják a történteket, míg más olvasatban más felelősöket találnak, és minden oldal érvel a saját igaza mellett.

Az államok nagyobb része annyira bizalmatlan Oroszországgal szemben, hogy akár egy ilyen akciót is el tud képzelni – valószínűleg nem véletlenül

– teszi hozzá a szakértő.

Tálas Péter szerint valamilyen határidőt biztosan adni fognak arra nézvést, hogy egy nemzetközi vizsgálatnak mikorra kell eredményre jutnia a történtekkel kapcsolatban. A legfőbb kérdések, amire választ kell találni, hogy milyen robbanószerrel és milyen technikával követték el a szabotázst. Minden bizonnyal vannak olyan maradványok, amiből valamire következtetni lehet – ugyanakkor ha valamelyik hatalom jól felkészül egy ilyen támadásra, olyan módon is csinálhatta, hogy adott esetben be tudjon vele sározni mást – figyelmeztet.

Radoslaw Sikorski volt lengyel külügyminiszter Twitter-posztjában az Amerikai Egyesült Államoknak köszönte meg a támadást, ami Tálas szerint csak a politikus egyéni véleménye.

„Sikorski azt szeretné minél gyorsabban elérni, hogy Európa csatlakozzon le az orosz energiáról. Ugyanakkor ezt egy ilyen akcióval elérni finoman szólva megkérdőjelezhető volna. A volt lengyel külügyminiszter arra hivatkozik, hogy Joe Biden korábban azt mondta: amennyiben Oroszország megtámadja Ukrajnát, ne számítson arra, hogy valaha is szállíthat gázt akármelyik Északi Áramlat vezetéken. Most ez a mondat felértékelődik, és erre hivatkozva érkezett Sikorski Twitter-üzenete. Én vele ellentétben nem gondolnám, hogy – akár erre a mondatra visszavezetve – az amerikaiak követték volna el az akciót” – tette hozzá az elemző.

Ami történt abból a szempontból mindenféleképp komoly dolog, hogy konkrét, nagyon fontos infrastruktúrát ért támadás – hívja fel a figyelmet Tálas. „Ilyen típusú akciót általában valamilyen katonai cselekmény szokott követni válaszul – persze ha már tudjuk, ki támadott. Ha arányosan néznénk, akkor valamilyen hasonló nagyságú veszteséget kellene okozni az elkövetőnek. Ugyanakkor ha nem tudjuk, ki az elkövető, akkor a legtöbb, amit tehetünk, hogy sokkal jobban védjük ezeket az infrastruktúrákat, kiküszöbölendő, hogy legközelebb hasonló támadás előfordulhasson. Azt nem gondolom, hogy hamar kiderül teljes bizonyossággal az elkövető kiléte, és valamilyen válaszcsapással számolhatunk. Különösen problémás lehet ez, ha az derülne ki, hogy valóban orosz akcióról volt szó, mert kiszámíthatatlan, hogy milyen orosz viszontválaszt váltana ki egy esetleges katonai akció. Nem valószínű, hogy egy ilyen megoldás nagyon kreatív és pozitív volna akkor, amikor az ukránok éppen háborúban állnak Oroszországgal” – fejtette ki a biztonságpolitikai szakértő.

Hozzátette, azt el tudja képzelni – hangsúlyozva: ha kiderül, hogy orosz akcióról volt szó –, hogy

a Nyugat ezután még jobban támogatja Ukrajnát, esetleg még nagyobb szankciókat rendelnek el, hisz ott érdemes nagy gondot okozni Oroszországnak, ahol már eddig is kiderült, hogy fáj nekik.

Ha már Európa elkötelezte magát a szankciókkal harcolás mellett, egy ilyen helyzetben is érdemes lehet kitartania mellette. Ez ugyanis eredetileg is arra szolgált, hogy hosszú távú politikával kényszerítsék rá Oroszországot, hogy nem érdemes tovább folytatnia a háborút. Érdekes lehet mindeközben azok helyzete, akik egyértelműen a szankciós politika ellen vannak, mert hasonló jellegű infrastrukturális támadásokra máshol is sor kerülhet, és ha nem tesz ez ellen a nemzetközi közösség vagy az Európai Unió, akkor a támadást elkövetők akár fel is bátorodhatnak, és más esetben is próbálkozhatnak hasonlóval – tette hozzá Tálas Péter.

„Sokan azt gondolják, hogy az oroszoknak azért érhette meg a támadás, hogy tovább eszkalálják az ukrajnai konfliktust, Európában pedig tovább növeljék a bizonytalanságot és a vitákat a szankciós és az Ukrajnát támogató politika körül. De ezzel továbbra is csak arra utalok, mi lehetséges, ha az oroszokhoz köthető a szabotázs – ami jelenleg egyáltalán nem biztos” – figyelmeztetett a szakértő.

A jövőről szólva kifejtette: nehéz megmondani, hogy várhatóak-e hasonló támadások, mert ez nagyban függ attól, hogy ki követte el és mi lesz a következménye az akciónak. Ő személy szerint azt várja, hogy a történtek elsődleges következménye az lesz, hogy felismerjük, jobban kell védenünk az alapvető infrastruktúránkat.


Link másolása
KÖVESS MINKET: