Kötelező minimumárat vezetnek be minden ausztriai repülőjáratnál, 14 ezer forintnál nem lehet olcsóbb
Drágulnak az Ausztriát érintő repülőjáratok, az osztrák kormány ugyanis egy olyan támogatási csomagot nyújt a nemzeti légitársaságnak, amely ugyan megmenekíti azt, mégis komoly feltételeknek kell majd megfelelnie. Ez többek közt azt is jelenti, hogy bevezetnek egy minimumárat az országot érintő repülőjáratokra:
40 euró, azaz kb. 14 ezer forint alá nem mehetnek a repülőjegy-árak.
Ez pedig máris nehéz helyzetbe hozza az olcsó fapados járatokat, a Wizzairnek és a Ryanairnek ugyanis fontos bázisa a bécsi. Az új szigorítás okát a légi közlekedést is leállásra késztető koronavírus-járványban kell keresni: a kialakult válsághelyzet abba a helyzetbe hozta sok nemzet kormányát, hogy támogatást nyújtson, ugyanakkor végre kezdjen valamit a repülés okozta környezetszennyezéssel. Sok országban a zöld vonalat a kényszerhelyzet miatt teljesen elengedték, Ausztriában viszont a kormánykoalíció oszlopos tagjaként a zöldek ragaszkodtak ehhez. A kormány tehát támogatást nyújt az osztrák nemzeti légitársaságnak (AUA): 600 millió eurós csomagot biztosítanak számukra, amelyből 150-150 milliót az adófizetők pénzéből az állam, illetve a fő tulajdonos, a Lufthansa ad, a maradék 300 milliót pedig osztrák bankok hitelezik meg - értesült a G7.
A segítő pénzcsomagnak azonban komoly feltételei vannak: az elsődleges cél, hogy 2030-ra a 2018-as érték 50 százalékára kell csökkentse a légitársaság a károsanyag-kibocsátást.
A szigorításokat elsősorban a légiforgalom csökkentésével akarják elérni, amelynek érdekében dömpingellenes szabályokat is hoztak.
A negyven eurós minimumár bevezetése mellett minden olyan járat megszűnhet, amely kiváltható 3 órás vonatúttal - bár az egyelőre még nem világos, hogy ez csak az AUA-ra vonatkozik, vagy a többi piaci szereplőre is. Ez a szabályozás a Budapest-Bécs járatot is érintheti, ugyanis vonattal nagyjából 5-10 perccel kevesebb, mint 3 óra alatt el lehet jutni az egyik városból a másikba.
A belföldi légiközlekedés nagy része szinte teljesen megszűnik, az osztrák városok közül Bécsből ugyanis csak Innsbruck nem érhető vonattal a megadott időn belül.
Ezzel együtt a 350 kilométernél rövidebb járatoknál 30 eurós adóval sújtják - kivételt képeznek azok a rövid utak, amelyek egy hosszabb utazás átszállásos részei. A többi jegyre egységesen 12 eurós terhelést vetnek ki.
Egyelőre nem tudni, hogy a fapados járatok, a Wizzair és a Ryanair hogyan reagálnak erre, ám a magyarok utazási szokásai némiképp átalakulhatnak ezzel a szigorítással. Közelsége miatt ugyanis sokan választották a fapadosok bécsi bázisát kiindulópontnak, ám a 14 ezer forintos minimumár átírhatja mindezt.