/szempont/dr-melegh-gabor-igazsagugyi-szakerto-interju/?pg=2
hirdetés

SZEMPONT
A Rovatból
hirdetés

A leghihetetlenebb balesetek a magyar utakon: fej nélküli motoros, repülő Lada és dinoszauruszok


Link másolása

hirdetés

„az sem volt semmi, amikor egy úriember, egy szakítás után a szórakozóhelyről hazafelé menet elaludt a Lada gázpedálján és 160-al lement az autópályáról, rá egy átvezetőre, majd átrepült a túloldalra.

Na most, ezt valaki úgy élte meg, hogy repül egy Lada Samara és annyira elképedt, hogy nekiment az áteresznek. Aztán jött a rendőr, a sofőr meg közölte vele, hogy látott egy repülő Ladát”
– a tapasztalt szakember tovább sorolja a legemlékezetesebb ügyeit.

„Az is rendkívül érdekes volt, amikor Angliából hoztak egy színpadi díszletet. Ez egy hatalmas nyerges vontatón volt fölállítva, majdnem négy méter magas volt, és 10 méter hosszú.

A közepén volt egy lyuk, de körülötte mindenféle őskori állatok, dínók, hüllők díszletei.

Az angol sofőr eltévedt és meg akart fordulni a földúton, de elakadt és az úton keresztbe megállt ez a pótkocsi.”

Majd éjjel, amikor egy helybeli asszony éppen hazafelé tartott, észrevette, hogy valami elállja az útját. Felkapcsolta a reflektort, meglátta a dinoszauruszokat és annyira megijedt, hogy nekiment.

„Ezek a történetek mindig megerősítenek abban, hogy a mi szakmánkban nincs lehetetlen, minden vallomást komolyan kell venni. Még a legbanálisabbnak tűnőket is.”

Melegh Gábor a szlovák milliomosnő Eva Rezesova balesetét is komolyan vette.

„Amit leírtam szakértőként, ma is vállalom. De az ügyet nem vállalnám megint, mert utána borzasztó nagy herce-hurca volt, és sok olyan ember is megnyilvánult, akiknek fogalmuk sem volt az róla.”

Emlékeztetőül: 2012. augusztus 21-én az M3-as autópályán, körülbelül 170 km/h sebességgel a szlovák milliomosnő által vezetett BMW hátulról nekiütközött egy Fiat Puntonak. Hárman a helyszínen meghaltak a kigyulladt Fiatban, a negyedik utas a kórházban hunyt el.

Az elsőfokon eljáró Gödöllői Járásbíróság nem jogerősen 6 év fogházra ítélte Rezesovát, több ember halálát okozó ittas vezetés miatt, ami a törvény szerint 5-től 10 évig terjedő börtönnel büntethető. A bíróság azzal indokolta a döntést, hogy a Fiat Punto sofőrje is közlekedési hibát véthetett a balesetkor.

Melegh Gábor véleménye, amelyre az enye elsőfokú ítéletet alapozták, nem mindenben egyezett a korábbi szakértők véleményével.

Szerinte a Fiat sofőrje hibázhatott, előzni akart, így hirtelen betért a szlovák BMW elé. Ezt másik két szakértő elfogadta, a harmadik pedig ki nem zárható lehetőségként értékelte.

Végül a másodfokon eljáró Budapest Környéki Törvényszék 9 év börtönre ítélte Rezesovát.

A bíróság további bizonyítás lefolytatása után súlyosbította az elsőfokú ítéletet, viszont dr. Melegh Gábort és - vele egyetértő - szakértő társát, kizárták a perből.

„Másfél éve egy nagyon hasonló autópálya-baleset történt, ahol a belső sávban ugyanúgy, egy alkoholos állapotban lévő hölgy által még gyorsabban vezetett BMW terepjáró elé kijött egy autó és összeütköztek. Itt nem a terepjáróst, hanem azt büntették meg jobban, aki kiment elé. Két közel hasonló ügy és mégis teljesen más megítélés” – mondja a szakértő.

Melegh Gábor ellen a szakértői kamara etikai eljárást is indított, el is marasztalták, de miután fellebbezett, a bíróság alaptalannak találta, és hatályon kívül helyezte az ügyét.

„A nevemet meghurcolták, ez nagyon kellemetlen volt. Életveszélyesen is megfenyegettek. Sok bíróság az ügy után elfordult tőlem, pedig a szakvéleménybe soha senki nem tudott érdemben belekötni.”

Dr. Melegh Gábor most már nyugdíjas, de óraadóként, továbbra is tanít több egyetemen, közlekedésbiztonsági témákban.

„A tanszéken jelenleg – többek között – azzal foglalkoznak, hogy a balesethelyszínelést drónokkal és egyéb modern eszközökkel korszerűstsék, valamint azzal, hogyan kerülhetők el az éjszakai balesetek a láthatóság javításával. Továbbá járműdinamikai kérdéseket is vizsgálunk.”

Több nagy autógyártó cégnek is dolgoznak és önvezető autókat is tesztelnek.

„Például a mérnök kiszámolja, hogy az önvezető autó hogyan tudja követni a sávot, de ha hiba történik, kié a felelősség? Azt már tudjuk, hogy ha nem jók az útburkolati jelek, mint itt Magyarországon, akkor az félrevezetheti ezeket az autókat. Azt is vizsgáljuk milyen hiba lehet még a rendszerükben, és próbáljuk elemezni, javítani ezeket” – magyarázza.

Dr. Melegh Gábor hivatását, az igazságügyi szakértést sem hagyta abba. Azt mondja: szeretné tudását, tapasztalatát a jövő szakértőinek átadni.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés


Link másolása

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk
hirdetés


Link másolása

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk

hirdetés


Link másolása

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk

hirdetés


Link másolása

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk