Pénteken kivégzik az Ubert
A 168ora.hu kiderítette, hogy az eddigi hírekkel ellentétben április-március helyett már február 19-én, azaz pénteken hatályba lép az a rendelet, amely alapján gyakorlatilag ellehetetlenítik az Uber sofőröket.
A rendelet értelmében a hatóságok levehetik a szükséges engedélyek nélkül dolgozó Uber-taxisok rendszámát, és kivonhatják a kocsijukat a forgalomból.
A Magyar Közlönyben február 11-én jelent meg a jogszabálycsomag, mely 8 nap alatt lép hatályba. Ez alapján várható, hogy alkotmányjogi vita robbanjon ki a jogbiztonság egyik alapkövét képező megfelelő felkészülési idő tekintetében
Egy másik rendeletmódosítás pedig március 11-én lép hatályba, amely szerint a diszpécserszolgálat hiánya miatt háromszázezer forint bírság róható ki.
A 168 óra kérdéseire Arzt Gergely, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kommunikációs főosztályvezetője az alábbiakat válaszolta:
Bár érthető, hogy a taxisok vs. uberesek vitában a kormány a legálisan működő, adózó szolgáltatót érdekeit képviseli, de érdekes színezetet ad a kérdésnek, hogy a szolgáltatást igénybe vevő választópolgárok érdekeit mennyiben érinti ez a változtatás.
Erre kereste a választ az IPSOS kutatása,amely szerint a budapesti polgárok kétharmada egyetért azzal, hogy továbbra is szükség van a közösségi autómegosztó szolgáltatás működésére a fővárosban.
A válaszadók több mint négyötöde szerint az új digitális technológiák új gazdasági lehetőséget teremtenek Budapesten, és adóbevételeket biztosítanak az államnak. A lakosság háromnegyede úgy látja, hogy a jelenleg hatályos törvények módosítására van szükség annak érdekében, hogy megfeleljenek a közösségi gazdaság és az új digitális technológiák teremtette feltételeknek, és így lehetővé tegyék az innovatív szolgáltatások terjedését.
Az UBER támogatottsága kiemelkedően magas a fiatalabb, 18-39 év közöttiek körében, de minden második ötven évnél idősebb válaszadó is egyetértett azzal, hogy továbbra is szükség van az UBER szolgáltatásaira Budapesten.
Taxiengedély kiváltása (5 évre)
- engedélykivonat kiváltása járművenként
Sárga alapszínű rendszám
Drosztengedély(ek) kiváltása (engedélykiterjesztés)
Szakmai irányító
- személyes megbízhatóság (korábbi szakmai irányítói és személyszállító vállalkozói
tevékenységét szabályosan végezte, nem áll eltiltás hatálya alatt, erkölcsi
bizonyítvány)
- szakmai alkalmasság (személytaxis vállalkozói képesítés)
Pénzügyi teljesítőképesség (köztartozásmentes adózó, vagyoni biztosíték)
- taxinként, szállítható utasonként 50 ezer forint vagyoni biztosíték, vagy
- felelősségbiztosítás
Jármű
- műszaki alkalmassági vizsgálat (műszaki vizsgálattal összevontan)
- 10 évnél nem idősebb
- környezetvédelmi osztályba sorolása legalább EURO IV.
- gumiabroncskopás (minimum 3 mm a mintázat magassága)
- elöl, mindkét oldalon légzsák
- ABS
- légkondicionáló berendezés
- viteldíjkijelző készülék (taxaméter)
- 2 évenkénti hitelesítés
- viteldíjtáblázat
- „taxi szabadjelző” berendezés
Járművezető
- 21. életév
- legalább kétéves, „B” kategóriás vezetői engedély
- személytaxi-vezetői igazolvány (legfeljebb 5 évre)
- pályaalkalmassági minősítés (PÁV II.)
- 2. egészségi alkalmassági csoportba sorolás
- Taxirendeletben meghatározott szaktanfolyam és vizsga
- alapképesítés (elméleti és gyakorlati vizsga)
- továbbképzés 5 évente (elméleti vizsga)
Budapesten teljesítendő többletfeltételek
- BKK taxiállomás-használati hozzájárulás (évente meg kell újítani)
- Speciális „taxi szabadjelző”
- Fix hatósági ár alkalmazása
- Járműre vonatkozó előírások
- legalább 55 kW teljesítményű és EURO 4 környezetvédelmi besorolás
- tengelytáv minimum 2550 mm
- öt személy szállítása esetén a csomagtér űrtartalma minimum 430 liter, kivéve
- kombi és egyterű jármű: 390 l
- gyárilag elektromos és hibrid autó: 300 liter
- Autó külső és belső megjelenése
- sárga alapszín
- utastájékoztatók (hatósági ár, tarifatáblák, panaszbejelentés fórumai,
”Dohányozni tilos”, Utasinformáció)
- bankkártya terminál