/sikersztorik/niki-lauda-balesete-elete-karrierje-forma1/
hirdetés

SIKERSZTORIK
A Rovatból
hirdetés

43 éve már beintett a halálnak, majd összeégett fejjel és tüdővel még kétszer a világ legjobbja lett

Niki Lauda halálával a Forma-1 egyik legnagyobb legendáját veszítette el a világ. Ő nemcsak egy született autóversenyző és egy sikeres világbajnok volt, hanem egy olyan ikonikus figura, akiről a motorsport rajongóin kívül is minden ember példát vehet.

Link másolása

hirdetés

"A Forma-1-ben minden idénynek 25 pilóta vág neki. És minden évben ketten meghalnak közülünk. Milyen emberek vállalnak ilyen munkát? Nem hétköznapi fazonok, annyi szent. Lázadók, bolondok, álmodozók, olyanok, akik nyomot akarnak hagyni, maguk után - akár az életük árán is"

- mondja Niki Lauda (azaz az őt alakító színész) a Hajsza a győzelemért (Rush) című film elején, ami Lauda és legfőbb ellenfele, James Hunt parázs rivalizálását mutatja be. Olyan élethűen, hogy az ember beleremeg, amikor belegondol: minden, amit ebben lát, valóban megtörtént Niki Laudával.

A fent említett sorok pedig tökéletesen jellemezték őt. Niki Lauda valóban mindent megtett azért, hogy a világ most, a halála után hősként, egy igazi legendaként emlékezzen rá.

Gazdag osztrák családba született Nikolaus Lauda néven, apja pedig azt szerette volna, hogy ő legyen az utódja a vállalkozása élén. Ám Niki nem volt elkényeztetett gazdag ficsúr, egyetemre sem akart menni, csak az autóversenyzés izgatta. Ezek után apja kitagadta a vagyonából, így nem az ő pénzén indította be karrierjét, hanem hitelekkel. Életbiztosítást kötött, majd azt elzálogosította, hogy elegendő pénzt szerezzen ahhoz, hogy bevásárolhassa magát a Forma-1-be. Hazájában, az 1971-es Osztrák Nagydíjon állhatott először rajthoz, amelyen végül nem ért célba, sőt az egész első szezonja pocsékul sikerült, de Lauda nem arról volt ismert, hogy feladja. Pláne nem a versenyzést.

Elszántságát bizonyítja az is, hogy amikor újabb banki hitellel bevásárolta magát a BRM istállóhoz, hogy jobb eredményeket érhessen el, volt, hogy még csak fizetést sem kapott a munkájáért. Az 1973-as Belga Nagydíjon viszont ötödik lett, így megszerezte első pontjait a világbajnokságban, a csapatfőnök pedig ezután fizetést ajánlott neki.

hirdetés

A fiatal osztrák ezután szárnyalt: folyamatosan megverte rutinosabb csapattársát, Clay Regazzonit, ezzel felhívta magára Enzo Ferrari, a legendás F1-es istálló alapítójának figyelmét. A következő évben már az ikonikus vörös autót vezethette. Pechjére akkor a Ferrarinak nem ment jól a szekér, Lauda pedig hamar rájött erre, amikor először ült új versenygépébe a csapat tesztpályáján, Fioranóban.

"Borzalmas! Úgy mozog, mint egy disznó" - panaszkodott a Ferrari egyik szerelőjének, miután megállt.

"Nem mondhatsz ilyet!" - mondta döbbenten a szerelő.

"Miért?" - kérdezett vissza Lauda.

"Ez egy Ferrari!"

"Ez egy sz.rkupac! Rohadtul alulkormányzott és a súlyelosztás is katasztrófa. Elképesztő! Minden körülmény adott, mégis ilyen sz.rt csinálnak!" - válaszolta Lauda kíméletlen őszinteséggel. Zöldfülűként is volt annyi bátorsága, hogy mindezt kimondja.

A Ferrari végül be is látta, hogy igaza van. Hallgattak Niki technikai tanácsaira, aki nemcsak pokoli sebességével és versenyzői képességeivel tűnt ki társai közül, de lenyűgöző műszaki tudásával is.

A versenyhétvégéken gyakran a szerelőkkel együtt dolgozott az autón a garázsban, de volt olyan is, hogy egymaga bütykölte. A kocsi tervezésére és fejlesztésére is hasznos javaslatokat tett, sőt a versenytaktikáját is magának dolgozta ki. Profizmusa és munkamorálja nemcsak a közvetlen kollégáit, de versenytársait és a szakértőket is lenyűgözte.

A kemény munka végül meghozta a gyümölcsét: a következő szezonban ő volt az egyik leggyorsabb pilóta, sorra futotta a pole pozíciós időket és nyert két versenyt is, viszont az autó megbízhatatlansága és saját rutintalansága miatt még nem tudott harcba szállni a világbajnoki címért. A második ferraris szezonjában azonban már semmi sem állíthatta meg abban, hogy ő legyen a világ legjobbja ebben a sportágban.

Ezek után hatalmas tragédia lett volna, ha már alig 27 évesen, pályafutása csúcsán elveszítette volna őt a Forma-1. Pedig nagyon közel volt hozzá.




hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés


Link másolása

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk
hirdetés


Link másolása

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk

hirdetés


Link másolása

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk

hirdetés


Link másolása

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk