Neked mit jelent a mekizés?
A több száz szavazattal az első helyen végzett mekizik olyan közkedvelt szavakat utasított maga mögé, mint a Wellhello zenekar által népszerűvé tett elnök (nagyszerű), a szlemmer, vagy az angol eredetű kombó (összeállítás, menü) kifejezések.
A szavazás érdekessége, hogy míg az év szaváról továbbra is a Manyszi nyelvész szakemberei döntöttek, addig az ifjúsági kifejezés megválasztásának jogát átengedték a szavakat a mindennapokban is használó közönségnek. A nyertes kifejezés hazai történetét a szakemberek kicsit mélyebben is megvizsgálták.
A szavazás jól példázza, hogy az üzletek, vagy jelen esetben akár a vendéglátóhelyek neve is beépülhet a mindennapi nyelvhasználatba. „Különösen igaz lehet ez, ha a napi rutinunk részévé váló helyszínekről van szó, amelyek sokszor akár valamilyen érzelmi többletet tartalmazhatnak, mint a baráti, vagy családi összejövetelek, illetve a kikapcsolódás helyszínei” - mondta el Balázs Géza, a Magyar Nyelvstratégiai Kutatócsoport és a Manyszi vezetője.
A Meki körül persze egész szóbokor keletkezett az évek során, például igei, igenévi (mekizik, mekizni), melléknévi (mekis) változatban is. Ez a szótárérettséget (a szó „meghonosodását”) jelentő fejlemény a 2000-es évekre tehető, akárcsak a meki internetes nyelvhasználatban való megjelenése.
Érdekesség, hogy míg 2000 környékén sokszor még a családban is a McDonald'sot használták a szülők, az ekkor 5-6 éves gyerekek egymás között is csak később, a tizenéves baráti körben tértek át a meki kifejezésre. A szó továbbra is fiatalosnak számít, azonban ma már korántsem csak az ifjúság használja, gyakran a kisgyerekes felnőttek is „mekiznek” a családon belül.
A McDonald’s becézésének van külföldi előpéldája is, bár sehol sem futott be olyan karriert, mint Magyarországon. Németországban például a magyarhoz hasonlatos Mekkit használják, míg Hongkongban a köznyelvbe sokkal könnyebben simuló Mak Kee kifejezést használják az éttermet felemlegetők.
VIDEÓ: Így Mekizik Fluor Tomi
A mostani sikeren felbuzdulva a McDonald’s hazai csapata online kampányt indít, melyben azt szeretnék megtudni, hogy kinek mit jelent a mekizés idehaza. Azerre az oldalra beküldött gondolatokból egyedi grafikák is készülnek, illetve a vállalat YouTube oldalán ismert emberekkel készült rövid filmek is láthatóak. Szerepel a kisfilmen többek között Ada, Fluor Tomi, Diaz és Geszti Péter is.
Ha tetszett a cikk, nyomj egy lájkot!