hirdetés

SIKERSZTORIK
A Rovatból
hirdetés

Hatalmas ötlet: ha náluk rendelsz ételt, a rászorulókon is segítesz

Így segít a rászorulókon egy fiatal egyetemistákból álló magyar csapat, a Fairfood.hu. Olyan ételrendelő szolgáltatást indítottak, ahol a bevétel 20 százaléka a nélkülözőkhöz kerül.
Hegedüs Márk - szmo.hu
2017. április 10.

hirdetés

Példa nélkül álló vállalkozásba kezdett egy fiatal egyetemistákból álló magyar csapat. A Fairfood.hu egy olyan ételrendelő szolgáltatás, ahol

a rendelésekből származó bevétel 20 százaléka garantáltan rászorulókhoz kerül, méghozzá úgy, hogy ezért neked egy forinttal sem kell többet fizetned, mint a többi online felületen.

A Fairfood.hu négy jóbarát közös vállalkozása: Réti Bálint és Hermann Sebastian gyermekkori „üzlettársak” és közeli barátok, akik már 15 évesen közös vállalkozásba kezdtek, amikor paintball-meccseket szerveztek a barátaiknak, Kórosi Gergellyel és Döbrentey Csabával pedig a Corvinus Egyetemen találkoztak. Az ötletgazda Sebastian volt, akinek az egyetemen a vállalkozásfejlesztés a szakterülete. Most heti hét napon keresztül 10 órákat dolgoznak azért, hogy másokon segítsenek.

Persze szó sincs róla, hogy az internetes ételrendelés valamiféle bombabiztos üzletnek számítana ma Magyarországon. Ugyan évről évre újabb és újabb szereplők tűnnek fel a piacon, a legtöbbjük labdába sem rúghat a Netpincér mellett, így hamar eltűnnek a süllyesztőben. A Fairfood.hu csapata azonban úgy gondolja, ők valami mást ajánlanak a vásárlóiknak, mint a többiek.

„Ha megnézzük a piacot, kiderül, hogy minden egyes cég ugyanazt a szlogent szajkózza: könnyen rendelhetsz rajtunk keresztül’. Az új vállalkozások is ezzel próbálnak belépni a piacra, holott a Netpincér ezt már megvalósította. Ott könnyen megtalálsz mindent, gyakorlatilag bármilyen ételt meg tudsz rendelni” – magyarázza Réti Bálint, a Fairfood.hu egyik alapítója.

hirdetés

„Az új belépők nem tudnak felmutatni semmi olyasmit, amivel meggyőzhetnék az embereket, hogy váltsanak” – folytatja. „Az emberek ugyanazt a szolgáltatást kapják, így számukra egy új cég nem jelent többet egy újabb rendszernél, amit meg kell tanulni. Mi viszont mást mondunk, mint a többiek:

"
azt mondjuk, rendelj rajtunk keresztül és ezzel segíts másokon.”fairfood1

Kép: Fairfood.hu Facebook

Bálinték szemei előtt tehát nem a gyors meggazdagodás lebegett, amikor belevágtak a Fairfood.hu-ba. Ehelyett mindennapossá szerették volna tenni a jótékonykodást. Nagyon jól tudják, hogy a legtöbben szívesen segítenének az embertársaikon, de sokan egészen egyszerűen nem tudnak időt és pénzt áldozni arra, hogy ténylegesen tegyenek valamit. A Fairfood.hu-t nekik találták ki:

az online felületen pontosan ugyanannyiért, ugyanúgy egyetlen kattintással rendelhetitek meg az ebédeteket, azzal az apró különbséggel, hogy a bevétel 20 százaléka itt a rászorulókhoz kerül.

„Azt szeretnénk, hogy az emberekben tudatosuljon, hogy lehet és érdemes is segíteni. Ez nem kerül se több időbe, se több pénzbe. Azt gondoljuk, ez egy jó út lehet arra, hogy az emberek elkezdjenek segíteni, másokkal foglalkozni” - magyarázza Hermann Sebastian, a Fairfood.hu társalapítója.

Ami azt a bizonyos 20 százalékot illeti, a Fairfood.hu minden hónapban más alapítványokkal dolgozik együtt, tematikus kampányok keretében. Elsőként a Bethesda gyermekkórháznak, majd a Csak Egyet Szolgálatnak, legutóbb pedig a Súlyos Sérültekért Alapítványnak gyűjtöttek.

A partnerek kiválasztásakor a csapat számára a legfontosabb szempont, hogy az adománygyűjtő partnerek hitelesek legyenek. „Sok rosszat lehet hallani, ezért nagyon szigorúan vesszük, hogy kikkel dolgozunk együtt. Igazából többet dolgozunk egy jó alapítvány, mint egy étterem kiválasztásával” – mondja Bálint, majd hozzáteszi: „Keressük, hol van szükség segítségre, hol tudunk érdemben segíteni.

"
A lényeg, hogy jó helyre menjen a pénz.”fairfood2

Kép: Fairfood.hu Facebook

A Fairfood.hu csapatának tehát szívügye, hogy az eladományozott pénzt biztosítottan élelmezésre, ruháztatásra, mentálhigiénés foglalkozásokra vagy akár tanulásra fordítsák. Vagyis garantáltan olyan dolgokra, amivel pozitívan hathatnak a rászorulók életére.

Ugyanakkor azt is felismerték, hogy nemcsak a hátrányos helyzetűeken, de az adománygyűjtőkön is segíthetnek azzal, ha elsősorban olyan kevésbé ismert alapítványokkal dolgoznak együtt, akiknek szüksége van a reflektorfényre. „Róluk nem hallasz a médiában, mert ők nem azért csinálják, hogy halljál róluk. De ettől még ugyanúgy szükségük van a támogatásra” – mondja Sebastian.

Ilyen például a Csak Egyet Szolgálat is, akiknek a megjelenés még fontosabb is, mint maga a pénz. Ők ugyanis – mint sokan mások – az 1 százalékokból működtetik az alapítványukat, így nagyon fontos számukra, hogy minél több emberhez eljuthasson a hírük. Ma már az 1% begyűjtése is nagyon komoly piac, ezért az alapítványok rengeteg pénzt költenek el a marketingre, hogy minél több embert elérjenek.

„Akinek a csapból is folyik a neve, annak a pénze erre ment el. Aki viszont kicsi, annak nincs pénze marketingre, illetve nem is az a fő célja, hogy erre költse el a begyűjtött összegeket.” – magyarázza Sebastian.

Ahogyan az a fentiekből már ki is derülhetett,

a Fairfood.hu egyáltalán nem profitorientált vállalkozás.

Sebastian az egyetemen sokat tanulmányozta az úgynevezett társadalmi vállalkozásokat, amelyeket nem azért hoznak létre, hogy a tulajdonosai profitáljanak belőle, hanem hogy társadalmilag hasznosak legyenek. Sebastian is egy ilyen projektbe szeretett volna kezdeni, ezért keresett egy olyan piacot, ahol nap mint nap több ezer tranzakció történik. Ma Budapesten egy nap alatt nagyjából tízezren rendelnek ételt az interneten keresztül, így esett a választása az online ételrendelésre. Úgy gondolta, egy újfajta szemléletmóddal be tudnak lépni erre a piacra.

Nagyon fontos megjegyezni azt is, hogy a jótékony célokra fordított 20% a bevétel, nem a profit 20 százaléka, vagyis ők akkor is adakoznak, amikor veszteséggel zárják a hónapot. Saját bevallásuk szerint az elmúlt három hónapban a profit 600 százalékát fektették be a projektbe, mivel még nem alakult ki egy olyan stabil forgalom, amire építeni lehetne. Ezt a saját pénzükből dobták össze. „Szeretnénk ténylegesen segíteni. Ez nem cégköltség, ez a mi költségünk” – mondják. Maga a vállalkozás is családi összefogásból, nagyjából 3 millió forintból születhetett meg.

Az ételrendelés folyamata egyébként semmiben nem különbözik a többi oldalon tapasztaltaktól. A honlapon népszerű éttermek folyamatosan bővülő kínálatát láthatjátok, ha pedig beírjátok az irányítószámotokat, egyből megjelenik, melyik étterem melyik időpontban szállít házhoz. Még árverseny sincs, a Fairfood.hu-n keresztül ugyanazon az áron rendelhettek, mint bárhol máshol.

És hogy mit hoz a jövő? Az elmúlt hónapok folyamatos növekedéssel teltek, a Facebookon egyre több a követő és kimondhatatlanul pozitívak a visszajelzések, így az alapítóknak van okuk a bizakodásra. Az ideális forgalom napi 5-600 rendelés lenne, de igazán a napi 1000 vásárlásnak örülnének igazán. Ez a piac 10 százalékát jelentené, ami egy abszolút reális célkitűzés lehet. Ezt az év végéig szeretnék elérni.

A vállalkozás sikere azonban nem csak a rendelések számán múlik: „A lényeg az, hogy érthetően el tudjuk mondani mindenkinek, hogy miről szól ez az egész. Hogy a Fairfood.hu nem csak arról szól, hogy jóllakj, hanem más is jól lakik úgy, hogy ez neked nem kerül semmibe” – mondja Bálint. „Ha ezt sikerült megértetni az emberekkel, jó eséllyel minket fognak választani.”

A címképen: Réti Bálint, Hermann Sebastian és Kórosi Gergely (balról jobbra)


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk