/sikersztorik/hajlektalanokhoz-es-a-legszegenyebbekhez-viszi-a-diakjait/
hirdetés

SIKERSZTORIK
A Rovatból
hirdetés

Hajléktalanokhoz és a legszegényebbekhez viszi a diákjait

Singer János megszállott pedagógus: igazi közösséget formált a kollégiumából, szegény családokhoz járnak segíteni a gyerekekkel.
Link másolása

hirdetés

A II. kerületi Káldor Miklós Kollégiumot immár 25. éve vezeti Singer János. Előtte tíz évet volt itt nevelőtanár. Nála többet kevesen tudnak a diákokról, a diákközösségekről.

– A kollégiumnak van újságja, videómagazinja. Belenéztem, meglepően színvonalas mind a kettő, ott is ragadtam pár órára olvasgatni, nézelődni. Tíz éve rendezik a középiskolások számára a filmes mustrát. Hogy indult ez az egész?

– Még nevelőtanárként volt mániám, hogy legyen újság és film is, egy szinkronrendezőt, Andor Pétert nyertünk meg, hogy segítsen még a 80-as években. Az akkori koleszosokból nagyon tehetséges gyerekek nevelődtek ki. Később sokan támogatták a kollégiumot, ahogy tudták. Tíz éve eszembe jutott, hogy kéne egy filmszemlét is csinálni, mert biztosan nem csak itt készítenek szívesen filmeket a diákok. Felhívtam Jancsó Miklóst, ő lett a zsűrielnök, illetve az egésznek a mentora. Még saját pénzből kiírtuk a pályázatot, idén pedig a 10. szemlét rendeztük már. Olyanok jöttek el a zsűribe, mint Szabó István, Sándor Pál, Koltai Lajos, Kende János és még hosszan sorolhatnám. Idén már 70 filmmel neveztek, Mundruczó Kornél volt a zsűrielnök. Két volt koleszos, Gaspari Zsolt és Maros Róbert szponzorálta a rendezvényt, ők a Rézangyal cég vezetői.

Névjegy

Született: 1955. augusztus 14.

hirdetés

Iskolák:

1973. Érettségi - Eötvös József Gimnázium

1978. Gyógypedagógusi diploma, Bárczy G. Főiskola

1991. pszichológia szak - ELTE

1992. pedagógia szak - ELTE

Munkahelyek:

1973-1975 gyermekfelügyelő - Ötvös J. u-i Kisegítő Iskola és Nevelőotthon

1975-1976 bútoros - Vígszínház

1976-1978 múzeumpedagógus - Hadtörténeti Múzeum

1977-1979 kutatásszervező - Kodály Intézet (Kokas Klára)

1979-1991 nevelőtanár - Mező Imre Kollégium

1991- igazgató - Káldor Miklós Kollégium (Mező I. Kollégium)

1995 óta óraadás az ELTE BTK "Kollégiumpedagógia" intenzív továbbképzés kurzusán 1996 óta FPI szakértő

– Annak idején, amikor pályakezdő volt, mennyi esélye volt annak, hogy kollégiumi nevelőtanár lesz, évtizedekre itt is marad, és vezeti a Káldor Miklós Kollégiumot?

– A kollégiumot persze nem lehetett látni, de az, hogy pedagógus leszek, hamar eldőlt. Már a gimnáziumban (az Eötvösben érettségiztem) patronáltunk nevelőotthonos gyerekeket. Aztán érettségi után egy nevelőotthonban dolgoztam, főként értelmileg fogyatékos gyerekekkel, ezeknél a gyerekeknél tényleg csak azt lehetett elérni, amit a személyiségeddel tudtál. Szöcskének hívtak, sokat kellett szaladnom utánuk, és erről neveztek el.

_RPF3764_resize

– És hogy lett pedagógus?

– Jelentkeztem gyógypedagógiára, mindenképp ezzel akartam foglalkozni, később pedig pedagógiát, sőt, pszichológiát is végeztem, noha oda többször nem vettek fel. Egy nevetséges fegyelmi után eljöttem a nevelőotthonból, és a Vígszínházban lettem bútoros, később a Hadtörténeti Múzeumban tárlatvezető. Aztán két évig a Kodály Intézetben dolgoztam, ahol Kokas Klára vezetésével zajlott egy ritka oktatáskutatás. Olyan pedagógusok vettek ebben részt mint például Winkler Márta. A katonaság után dolgoztam olyan nevelőotthonban, ahol a legkeményebb gyerekek voltak, konkrétan bírósági ítéletet követő próbaidőn.

"
Itt nem számítottak a pedagógiai huncutságok.

Az igazgató nagy tervekkel érkezett ide, de aztán ezekből nem lett semmi. Miután elment, új vezető jött, aki nem vacillált: akivel baj volt, eltávolította az intézményből.

– Ehhez képest a Mező Imre Kollégium laza hely volt…

– Szuper volt már akkor is, 1979-ben kerültem ide, akkor még így hívták, november elején, Mező halála napján mindig megemlékezést kellett tartani… Normális igazgató volt, úgyhogy maradtam, a rendszerváltozáskor pedig többen fűztek, hogy adjam be a pályázatomat, legyek én az igazgató. Kifogtam azt az egy évet, amikor a nevelőtestület választotta az új igazgatót, vagyis engem. Nem szólt bele senki. Azóta vezetem a kollégiumot, amelynek Káldor Miklós közgazdász lett az névadója.

_RPF3757_resize

_RPF3763_resize

– Mi volt az első dolga?

– Pénzt szerezni és azt a koncepciót megvalósítani, hogy a kollégium feladata nem az elsődlegesen, hogy itt minden diák jól érezze magát, hanem hogy a vidéki gyerekek ledolgozzák azt a hátrányt, amivel ide kerülnek.

– Sikerült?

– Az első igen, a második nem igazán. Pár év múlva be kellett látnom, hogy nem ez a lényeges, nem ez a feladat. Viszont pénzt és eszközöket sikerült innen-onnan szerezni, sőt, elég hamar a magunk lábára is álltunk. A KSH-ból kaptunk modern számítógépeket, más helyekről inkább pénzt. De a legfontosabb az volt, hogy a három épületünket az iskolai szünetekben youth hostelként tudtuk hasznosítani. Az országban először mi csináltuk ezt.

– Mire fordították a pénzt?

– A kiadásból korábban elképzelhetetlenül sok pénz jött be. Ezt azonban nem a tanárok bérének növelésére fordítottuk, hanem szinte mind az infrastruktúra fejlesztésére. Átalakítottuk, átépítettük az épületeket, ma már bevallhatom, nem mindenre volt engedélyünk, de amit csináltunk, máig megállja a helyét. Az épület előtt lévő műjégpálya és étterem is volt kollégisták befektetésével épült.

_RPF3886_resize

_RPF3893_resize

_RPF3894_resize

_RPF3915_resize

_RPF3922_resize

A felújított "Bakfark"-épület és a jégpálya a Széna téren

– Mire jött rá, mi a kollégium feladata?

– Pár év után kiderült, hogy

"
a legnagyobb erénye egy jól működő kollégiumnak, hogy közösségeket hoz létre. Az együttes élmény megadása a gyerekeknek.

Korábban a tanárok úgy kaptak plusz pénzt, ha szakköröket, felzárkóztatásokat tartottak. Ez jól is hangzik, csak épp se idejük, se energiájuk nem maradt már másra. Én ideális oktatási formának egyébként a bentlakásos gimnáziumokat tartom. Volt is egy ilyen elképzelésem, hogy ezt megvalósítom. Támogatói akadtak, pénz az nemigen, így aztán nem lett belőle semmi. Pedig az volt a cél, hogy a legjobb, az egyetemeken, főiskolákon is oktató tanárok tanítsanak.

– Megvalósult viszont a sajókazai projekt, mesélne róla?

– Még a gimnáziumi patronálásokra vezethető vissza ez nálam. Itt azt találtuk ki, hogy a kollégiumi tanárok keressenek olyan helyeket, ahol a gyermekek tudnak segíteni. Ez ugye, nem szokásos, gyanakodva is fogadtak minket sok helyen, nagyon bezárkózónak éreztük az intézményeket. Én ismertem viszont Derdák Tibort, a sajókazai iskola igazgatóját, aki aztán rengeteget segített. Először csak a videós csoportunkkal mentünk el fotókat, felvételeket készíteni.

_MG_7041FF

_MG_7165FF

Az első látogatás Sajókazán

"
Mindenkinek, a gyerekeknek is meghatározó élmény volt.

Az első menetben elvittünk sajókazai gyerekeket táborozni. A saját pénzünkből vettünk korábban egy négy épületből álló üdülőt Balatonfűzfőn. Azért is majdnem fegyelmit kaptam a kilencvenes években, de megúsztam… Nos, egy évtized múlva ezt a tábort is ott szerveztük. Aztán hagyomány lett, 2004 után minden évben megcsináltuk. Úgy szerveztük meg, hogy egy koleszoshoz tartozott 4-5 kazai kisgyerek.

– Egy tévhit kering erről egyébként: rózsadombi gyerekeket visznek el az ország legnyomorúságosabb szegleteibe.

– Igen, a mi kollégistáink abszolút nem válogatott gyerekek, ők mind vidéki diákok, a kollégium fő épülete van a Rózsadomb aljában.

"
De mi befogadtunk, és most is befogadunk minden gyereket, zűröseket is, akiket mások elküldenének.

Nálunk az a szokás, hogy mindenki segít a rászorulóknak valamilyen formában. A gyerekek ezt egy idő után természetesnek érzik, a magukénak vallják a programokat. Mással nem lehet azt az élményt összehasonlítani, amikor lemegyünk a Moszkva térre ételt osztani, és ők maguk merik ki az adagokat, és adják oda a sorban állóknak.

P1010373

P1000826

P1000764

P1000747

P1000050

Nyaralás a kazai kisgyerekekkel a Balatonon

– Milyen programjaik voltak még?

– Sajókazát még a saját bevételeinkből csináltuk végig, 2010, a központosítás után viszont meg volt kötve a kezünk. Csak pályázat útján tudtunk pénzt szerezni. Nyertünk pénzt egy féléves programra, amelynek során Sátára, Drégelypalánkra jutottunk el, közös programok voltak a Népligetnél lévő József Attila Általános Iskolával, amely Budapest egyetlen olyan iskolája, ahová csak roma gyerekek járnak. Mellettük még egy alapítvány vett részt ebben a projektben. Idén miniszteri keretből kaptunk pénzt, és Domonyt vettük célba, amely Gödöllőtől nem messze van.

kolilap

Így néz ki a Koleszterin, a kollégium lapja

– Mit tudnak segíteni?

– Rövid idő alatt persze keveset, emiatt van is rossz érzésünk, hogy aztán ők ott maradnak, de azért próbálunk utána is jelen lenni náluk valamennyire, ha elfogy a programra szánt pénz. Egy itteni diákcsoporthoz (van hét) tartozik ott három-négy család. Januártól júliusig, amiben tudtunk, segítettünk.

P1040468

P1040534

"
A diákoknak tanulni, a családoknak, ha elfogy a pénz, valamit venni kell, abban. Tartós élelmiszer, cipő, ruha, bármi.

P1040329

P1040349

P1040392

A Mikulás Domonyban - a sajókazai, balatoni és domonyi képeket Singer Jánostól kaptuk

Elhoztuk a gyerekeket Budapestre, közel van, a legtöbbjük mégsem járt itt sosem, nem látta a Parlamentet, elvittük őket a Millenárisra, csináltunk nekik sok programot. Olyan regionális központok kellenének, amelyek az adott régió hátrányos helyzetű lakosságával való foglalkozást összefogja. Olyan programok, amelyek a helyi közösségekkel, a családokkal is foglalkoznak.

"
Nem kiemelni onnan a gyerekeket, hanem ott helyben segíteni mindenkit.

Nagyon kevés lehetőségük van, most egy gyereket sikerült ide felvennünk, de a többiek sorsa mi lehet? Elmennek a legközelebbi, a baptisták által fenntartott szakiskolába, Gödöllőre. Ott tanítanak hat szakmát, ebből lehet választani. Ennyien biztos nem találnak ott munkát, ilyen szűk szakmai választékkal. Ha van egy ember a faluban, aki foglalkozik a gyerekekkel, már az nagy eredményeket tud elérni, itt például egy helyi férfi a fejébe vette, hogy ő fociedzéseket tart az ottani fiúknak, 22 gyerek heti háromszor jár edzeni, indulnak bajnokságban is. Most egyébként indulunk hozzájuk mikulásozni, azt pénz nélkül is meg tudjuk csinálni…


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés

Link másolása

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk
hirdetés

Link másolása

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk

hirdetés

Link másolása

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk

hirdetés

Link másolása

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk