Az agyunkkal nyithatjuk ki a lakásajtót
Már az 1985-ben leforgatott Vissza a jövőbe című film alkotói is bizarr jövőképet festettek le az akkori moziközönség számára, de még Marty McFly sem gondolta volna, hogy az agyhullám fontos szerepet tölt majd be az elkövetkezendő évek innovatív technológiájában. Mert mi is azaz agyhullám, és kik vannak az egyre nagyobb sikernek örvendő magyar startup, a Synetiq mögött?
Az agyunk egy olyan csoda, ami azon kevés dolgok egyike, amit még nem igazán sikerült feltárnia az emberiségnek. Az agy folyamatosan hullámokat (alfa, béta, théta, delta) bocsát ki. Ezek a rezgések, érzelmi reakciók pedig az EEG (elektroenkefalográfia) fejpántok segítségével könnyen mérhetőek, melyek számos információ hordozói.
A budapesti székhelyű Synetiq több éves kutatói munka eredményeként olyan innovatív megoldásokat kínál, amelyek nagyban megkönnyítik számos ipari területet felölelő vállalat munkáját, legyen az egy fogkrémreklám vagy egy ütemes zene valamelyik közösségi videómegosztó oldalról. Az emberi test és a technológia közti balance úttörői magyar együttműködésen alapuló neuromarketing cég. Tagjai olyan területek mesterei, mint a mesterséges intelligencia, a neurológia vagy a programozás.
Maga az ötlet a 2013-ban párizsi tanulmányait folytató, ma már ügyvezető vezérigazgató, Ottlik Dávid fejéből pattant ki, aki külföldi tanulmányai során számos tapasztalattal gazdagodva vágott bele az új ötlet megvalósításába, amit egy egyetemi kurzus ihletett. Maga az ötlet végső formában akkor született meg, amikor a csapat Budapesten kezdett el dolgozni. Itt letisztult az irány, és kiépült a csapat, majd megnyerték a Startup Sauna finnországi accelarátor programját (2013 október-november). Ettől kezdve nem volt megállás.
Felerősödött a kutatási és fejlesztési oldal, és jelenleg már valós ügyfelekkel dolgoznak. A csapat tagjai célirányos képzésüket kamatoztatják a startup világ macskaköves tanösvényén. Divák Ádám, a csapat technológiai igazgatója, a neurológiai alkalmazásokra specializálódott. Nagy Tamás a napi szinten folyó kutatások vezetője.
Divák Ádám elmondta, hogy jelenleg a fejlesztést és az első kutatásokat hazai illetve regionális cégekkel végzik, de később a nagyobb európai piacokra (Egyesült Királyság, Németország) is szeretnének betörni. Az Egyesült Államok csak ezután következik, erre még formálódnak a startup tervei, de már több üzleti útjuk is vezetett a napsütötte Amerikába, hogy feltérképezzék a terepet.
A szolgáltatás segítségével fény derülhet arra, hogy melyik reklám, film, tv-műsor kelt nagyobb hatást a nézőben, vagy melyik aktuális filmkocka mozgatja meg jobban az emberek ingerküszöbét. Olyan nemzetközileg elismert cégek használják ezt a módszert, mint a Microsoft, Yahoo!, vagy a Chevrolet. Ez az innováció képes pontosan nyomon követni és rögzíteni a tesztelő reakcióit. Magát a szoftvert "Mindr"-nek nevezik, és az információt az agyhullám, a szemmozgás-detektorok és egyéb kvantitatív mérések pontos érzelmi információinak összességeiből mérik. Olyan nemzetközileg elismert cégek dolgoznak hasonló módszerekkel, mint a Microsoft, Yahoo!, vagy a Chevrolet.
A cég kreatív koponyái fénysebességgel szárnyalnak a forradalmi ötletelés országútján. Ezt bizonyítja az is, hogy szorosan nyomon követik az okosórás és egyéb felhasználók által viselt szenzorok (pl. fitness trackers) piacát és azokat a lehetőségeket kutatják, ahol saját fejlesztéseiket kamatoztatni tudják. Nagyrészt bárki lehet a Synetiq tesztelője, ha megfelel a támasztott kritériumoknak. Ugyanakkor távlati terveik között szerepel egy olyan tesztelői kör kiépítése, akik otthonról is képesek lesznek saját EEG fejpánttal felszerelkezve részt venni a felmérési folyamatokban.
Vajon a Synetiq lesz a következő magyar startup, aki szedi a sátorfáját a San Fransisco-i startup-paradicsomba? Nem tudjuk. Egy viszont biztos. Közeleg az az idő, amikor a lakáskulcs helyett az agyunkkal nyitjuk majd ki egy fárasztó hétköznap után a lakásajtót.
Itt lehet feliratkozni teszternek.