SIKERSZTORIK
A Rovatból
hirdetés

Akiknek Cipő az utolsó dalát írta

A Baltazár színház az egyetlen értelmi sérültekből álló társulat Magyarországon. Nemrég Hobóval és Kiss Tibivel is felléptek.

Link másolása

Az egyedülálló kezdeményezés története a '90-es évek közepére nyúlik vissza. Művészeti vezetőjük, Elek Dóra színházszakra járt Párizsban, és egy ottani fesztiválon látott egy hasonló összetételű társulatot. Akkor fogalmazódott meg benne először, hogy ha valaha saját társulata lesz, ilyen emberekből fog állni.

Olyanokból, akikről senki nem gondolná, hogy nagy színészek lehetnek a színpadon, ha például szembejönnek az utcán, vagy vásárolni látják őket egy boltban. Pedig ez a helyzet: hiába vannak fogyatékosságaik, spiritualitásuk és más készségeik sokszorosan ellensúlyozzák ezeket.

Miután elvégezte az egyetemet és hazajött, egyszer csak megérezte, hogy itt az idő. Alig egy hét alatt összeszedte a tagokat különféle otthonokból és fogyatékosokkal foglalkozó intézményekből. 1998-at írtunk ekkor.Bege_aranylepeswerk1

Így kezdődött a közös munka

A mostani társulat többsége már a kezdetek óta részt vesz a közös munkában: Vörös Ferenc, Horváth Szilvia és Rafael Erzsébet az első perctől fogva. Erdős Balázs alig egy hónappal később csatlakozott, Janzsó Cecília, Keresztes Anna, Medetz Attila és Szilvási Marci pedig néhány évvel később. Ma összesen tizenhárman vannak.

Az újdonsült színészek teljesen nulláról indultak. "Erzsike a csömöri fogyatékos intézmény konyhalánya volt, onnan hívtam el, Balázst a kertészetből és így tovább."

Balázs úgy emlékszik vissza, okozott neki némi tépelődést a dolog, mivel eredetileg nem készült színésznek. Szavalni viszont mindig is szeretett, így miután összebarátkozott a többiekkel, megjött hozzá a kedve. "Úgy voltam vele, hogy egyszer mindent ki kell próbálni, hát nézzük meg, milyen. És bejött."

Ennyi év elteltével gyakorlatilag már olyanok, mint egy nagy család. Különösen igaz ez rá és Cilire, hiszen ők valóban egy párt alkotnak, néhány éve össze is házasodtak. „Egy öltözőben vannak a fiúk meg a lányok, de ez egyáltalán nem ciki. Annál pedig mindenképp jobb, mintha egyáltalán nem lenne öltözőnk” – mondja nagy meggyőződéssel.

A színház eddigi előadásai

Ébredések (1998)

Tollasbál (2000)

Gondolj rám szívesen (2001)

Beckett-Szimfónia (2002)

Repülési engedély – angyaloknak (2003)

Múló Rúzs (2004)

Aki nevetve született (2005)

"Picasso avagy A világ teremtése" (2007)

Kőválasz (2008)

Fiúk, lányok (2009)

Arany lépés (2010)

Baltazáréji álom (2011)

Baltazaricum (2012)

Graffaló (2013)

Boldog Óra (2014)

2008-tól három nem sérült tagja is van a társulatnak

Kecskés Karina, Varga Klára és Müller Péter Sziámi csatlakozott a társulathoz. Pétert Elek Dóra kereste meg azzal, hogy szeretné, ha elvállalná az akkor készülő előadás egyik szerepét, mivel különösen illene a személyéhez.

Bár korábban is ismerte már a színházat és nagyon nagyra tartotta, kezdetben voltak kételyei a részvétellel kapcsolatban. Főként saját maga felől, mert korábbi rendezői tapasztalataira építve úgy gondolta, nehezen tudná felvenni azt az attitűdöt, amire színészként szüksége lenne. Nem is beszélve a rock n’ rollban edződött énjéről, amely végképp mindig spontán módon a maga ura volt.Bege_boldogora1

Dórában viszont nagyon bízott, ezért azt felelte neki, "ha biztos vagy benne, hogy ez a szerep annak ellenére nekem való, hogy nem vagyok színész, akkor örömmel." Az első darab, amiben részt vett, a Kőválasz volt, azóta pedig az előadások többségében jutott neki feladat.

Mint mondja, "remélem, hogy sok olyan dolgot is megtanultam tőlük, amit talán ösztönösen jobban tudnak a végzett színészeknél." Volt is rá alkalma, hiszen a színház az a hely, ahol az otthona után legtöbb időt tölti.

Küzdenek az előítéletek ellen

Muszáj szót ejteni az előítéletek kérdéséről is. Ezen a téren sajnos nem lehet büszke magára a magyar szakma, illetve a társadalom – tisztelet a kivételnek. A POSZT (Pécsi Országos Színházi Találkozó) szervezőivel például 16 éve nem sikerül megértetni, hogy ne valamilyen kegyelemnek szánt, versenyen kívüli státuszban hívják meg a Baltazárt, hiszen produkcióik többsége bármikor versenyre kelhet bármelyik professzionális társulattal.Bege_boldogora2

Ehelyett legtöbbször még mindig csak egy lenéző mosolyban van részük, hogy "jajj, nem szívesen hoznánk benneteket kellemetlen helyzetbe." Sziámi szerint ez komoly probléma, hiszen "az még talán oké, hogy mondjuk a Nyírségből egy bolti pénztárosnak előítéletei vannak, de hogy az ország legrangosabb színházi fesztiváljának szervezői ennyire korlátoltak legyenek, számomra nagyon meglepő és egyben kiábrándító."

Szemeik előtt az a fő cél lebeg, hogy mindenki úgy gondolkodjon egy előadás után: ez tényleg jó volt, de nem "ahhoz képest", hanem a színészek fogyatékosságait maximálisan elfeledve.

Egyébként aki megnézi a társulat bármelyik produkcióját, 10-ből 9-szer elájul attól, milyen jó színházat látott. Inkább abban áll a dolog neheze, hogy egyáltalán ráhangolják őket arra, hogy beüljenek valamelyik darabra. Tehát a küszöb átlépése az elsődleges feladat, emiatt 2003-ban utcaszínházi előadásokkal is próbálkoztak.

Nemzetközi szereplések

Míg itthon gyakran ütköznek falakba fellépési lehetőségek terén, külföldön ennek leginkább csak véges kapacitásaik szabnak határt. A legnevesebb színházi fesztiválok nagy részét például egyelőre ki kell hagyniuk, mivel hiába lenne rá módjuk, egyszerűen nem tudnak annyi felé szakadni, hogy bekerüljenek a vérkeringésbe.

Ez a terület tehát még messze nincs kiaknázva, pedig kétség sem fér hozzá, hogy hatalmas sikerük lenne: Dóra tavaly Bécsben például megnézett egy hasonló ausztrál társulatot, akiknek produkcióját annak ellenére fogadta ovációval a színültig telt nézőtér, hogy személyes szakmai véleménye szerint nem érték el a Baltazár színvonalát. Ennyit tesz a nyitottság.

Mindenesetre így is rengeteg meghívásnak tesznek eleget, Európát gyakorlatilag teljesen bejárták, de a világ számos más pontján is vendégszerepeltek, volt ahol 40 perces állótapsot kivívva produkciójukkal. Az előadásokat feliratozzák, így a nyelvi akadályok sem jelentenek problémát.

Így készülnek az előadások

Hogy mennyi idő alatt áll össze egy produkció, teljesen változó. A Szép Ernő műveire épülő 30 perces, kabaréjellegű Fiúk, lányok másfél hónap alatt megvolt, a nagyobb szabású előadások esetében viszont a kigondolástól a megíráson át a bemutatóig akár egy év is lehet.

A darabokat többnyire Vörös István íróval közösen alkotják meg, miután felmerül egy alapötlet, leülnek vele megbeszélni, hogyan kéne kidolgozni. Ő persze jól ismeri a társulat tagjait, így az adott szerepeket általában kimondottan rájuk írja. Maguk a színészek is gyakran kiveszik a részüket a munkából, például saját verseik beépítése révén.

Anyagi források terén a teljes bizonytalanság a jellemző. A színészeknek mindazonáltal az első perctől fogva bejelentett munkaviszonyuk van, a stáb többi tagját pedig megbízási szerződésekkel foglalkoztatják.

Részlet a Fiúk, lányok című előadásból:Bege_boldogora3

Állandó szponzoruk nincs, az előadásokra egyenként, pályázatok segítségével próbálnak pénzt szerezni. Így tettek szert hosszas előkészületek után a színház otthonára, az Aquincumnál található Baltazár Házra is. A régi rómaiak szelleme által belengett helyszín azóta már egy darabot is ihletett Baltazaricum címmel.

A színészek általában fél 10-től délután 3-ig, fél 4-ig vannak bent. Foglalkozásaik között akad tánc, ének-zene, balett, jóga és beszédtechnika óra is. Persze csak akkor, amikor nincs próbaidőszak – utóbbi esetben ez tölti ki a napjuk nagy részét, minden másra csak kiegészítő jelleggel kerül sor, az adott darab szerkezetéhez kapcsolódóan. A már említett Fiúk, lányok próbáinak idején például a sztepptáncórák számát emelték meg.

Ugyancsak a kísérő foglalkozások közül nőtt ki a Baltazár dalműhely, amelyhez a társulat egyik legnagyobb szabású produkciója fűződött az idei évben. Az ötletgazda Müller Péter Sziámi volt egy olyan periódusban, 2012 nyár végén, amikor átmenetileg nehezebben tudták finanszírozni a tanárokat.Bege_boldogora4

Bege_mupa2

"Először csak annyit tudtam, hogy valahogyan eltöltök majd velük heti szinten egy bizonyos mennyiségű időt" – mondja Péter, akinek zenészi és szerzői énje mellett az is kapóra jött, hogy korábban pedagógusként már foglalkozott állami gondozott, illetve sérült gyerekekkel.

Végül azért döntött a közös dalszövegírás mellett, mert ez a nyelvi és ritmikai készségek fejlesztésére, illetve beszédgyakorlatként is remekül hasznosítható. A résztvevők szabadon elmondhatták ötleteiket, akár egy korábban feldobott témához kapcsolódóan, akár előzmények nélkül. Ezeket aztán ő öntötte formába, illetve egészítette ki rímelő, teljes dalszövegeké.

Ilyen ötlet volt például a Marci Hevesen, amit Szilvásy Marci talált ki és gyakorlatilag róla szól. Éjszakákba nyúló e-mailezéseket folytatott Péterrel, mire összeállt a végleges verzió. A Festem, festem című szerzeményt Keresztes Anna ihlette, aki gyakran éli ki ecsettel művészi hajlamait, a No cigarette című dal alapja pedig egyikőjüknek az a mondata volt, hogy "nagyon szeretném, ha anyu leszokna a dohányzásról."

Másfél év alatt összejött 21 szám, mégpedig úgy, hogy megzenésítésüket és eléneklésüket Péter felkérésére a hazai zenésszakma legnagyobb nevei vállalták el. Bródy Jánostól kezdve a hiperkarmás Bérczesi Róberten és a Quimby-s Kiss Tibin át Zoránig mindenki örömmel vett részt a közös munkában.KGY_20140526Mupa_109

Így volt ezzel Koncz Zsuzsa is, aki a Republic tavaly elhunyt frontemberét, Bódi László Cipőt hívta el, hogy zenésítse meg az általa előadott Árad a szeretet című dalt. A sors úgy hozta, hogy ez lett Cipő legutolsó szerzeménye, amit aztán a repertoárból megjelenő lemez címadó dalának választottak.

Az Árad a szeretet lemez teljes dallistájáért, szerzőiért és előadóiért KATT IDE.

Az albumhoz egyszeri és megismételhetetlen "Emberi minimum koncert" is társult, amelyet május végén tartottak a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben, teltház előtt. Az est folyamán az összes előadó színpadra lépett, a kivetítőn még Cipő szellemét is megidézték.

Az egyes dalokhoz kapcsolódó performansz-szerű jelenetekkel a Baltazár színészei is tevékenyen részt vettek a produkcióban. A végén mindenki egyszerre hajolt meg, bebizonyítva, hogy a színpadon teljesen egyenrangú félként voltak jelen a társulat tagjai, illetve a magyar zenei élet több generációja.KGY_20140526Mupa_085Bege_mupa1

A színészek a tavaly ősz óta tartó fokozott tempó után most egy kis pihenőt kapnak, a háttérstáb azonban már a nyáron is tervezi a következő évadot. Annyi biztos, hogy ismét jó néhány nagy dobással készülnek.

Céljuk továbbra is az, hogy elgondolkodtassák és nyitottabbá tegyék közönségüket. Tapasztalataik szerint pedig az előadásokról mindenki kicsit más emberként távozik: olyan is akadt, aki sírva ment haza. Ha valamiért, hát ezért megéri csinálni.

Ha érdekes volt a cikk, nyomj egy lájkot!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


SIKERSZTORIK
A Rovatból
Az év elhivatott fiatal szakdolgozója: „12 órákat húztam le a Covid-osztályon, miközben Barbie-babának néztek”
Tisóczki Evelin édesapjánál egy ritka, idegrendszeri autoimmun betegséget diagnosztizáltak. Mikor Evelin 13 éves lett, meg akarta gyógyítani – ezért ment ápolónak.

Link másolása

A Békés megyei Gádorosról indult Tisóczki Evelin lett az idei év Elhivatott Fiatal Szakdolgozója. A Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Doktori Iskolájának hallgatója, a Pest Megyei Flór Ferenc Kórház Kistarcsai Telephelyének osztályvezető főnővére. A gyönyörű, fiatal nő azért választotta hivatásának az ápolói szakmát, mert beteg édesapján akart segíteni. Ekkor még csak 13 éves volt. Egész életében keményen kellett dolgoznia. Sokszor hajnali 5-kor kelt, hogy a fóliában segítsen paradicsomot, salátát, babot, retket ültetni, miközben külseje miatt folyamatosan afféle "Barbie-babának" nézték, akinek biztos, hogy minden könnyen megy.

– Nem is gondolná az ember, hogy ennyire kemény élethelyzeteket él meg valaki, amíg eljut az év Elhivatott Fiatal Szakdolgozója címig. Honnan jött az ötlet, hogy erre a pályára lép?

– A vidéki élet már gyermekként megtanított a kitartásra, és arra, hogy soha ne adjam fel. Amit egyszer elkezdek, azt be is fejezem. Emellett már akkor is szívemen viseltem például a szenvedő kisállatoknak sorsát. Ha találtam egy törött szárnyú galambot, akkor hazavittem, és vigyáztam rá, amíg meggyógyult, vagy ha elpusztult, eltemettem a hátsó kertben.

Már gyermekként azt éreztem, hogy adni jó. És ez nemcsak annak ad örömet, akinek adom, hanem nekem is. Jó érzéssel töltött el, hogy segíthettem.

Azt is éreztem, hogy az igazi, őszinte szeretet hegyeket képes megmozgatni. Sokszor csak ültem az udvaron, és arra vágytam, hogy nekem is legyen egy nagy, fehér színű felhőm azon a gyönyörű azúrkék égbolton, ahonnan mindent látnék, és mindenkire tudnék vigyázni.

– Tehát nagy az empátiája. De amikor az ember gyerekként bekerül a kórházba, nem feltétlenül érzi magát annyira boldognak. Önnel másképp volt?

– Kiskoromban sokat fájt a hasam, emiatt sok időt töltöttem a szentesi kórház sebészeti osztályán. Végül kétszer megoperáltak vakbélgyulladással, három hónapos különbséggel. Emlékszem arra, hogy Dr. Molnár Gábor sebészorvos operált meg. Valósággal vártam a varratszedést. Magával ragadott az a kórházi légkör, ami ott fogadott. Imádtam a kórház és a fertőtlenítő illatát, a sebészet zöld színét, az orvosok és ápolók fehér köpenyeit, és azt a miliőt, ami akkor ott körbevett. Az ápolók olyanok voltak számomra, mint az angyalok, akik vigyáznak rám. Akkor döntöttem el, hogy én is az egészségügyi pályát fogom választani, ha egyszer nagy leszek.

– Az év elhivatott Fiatal Szakdolgozójának elhiszem, hogy várta a varratszedést, bár elég bizarrnak hat. Volt-e más motivációja is?

– Az, hogy édesapám egyik napról a másikra beteg lett. Ekkor 13 éves voltam. Egy ritka idegrendszeri autoimmun betegséget állapítottak meg nála. Három hónapot töltött a szegedi neurológiai klinikán, élet-halál között. Kettős látás, eltorzult arc, bénulás, egy külsőre megváltozott Édesapa. Ezek a képek jelennek meg előttem, mind a mai napig. Annyira belém vésődött az az időszak, hogy arra is emlékszem, édesapám milyen színű köntöst viselt a kórházban, az eltorzult hangjára, hogy a szegedi neurológián melyik ágyban feküdt. Megviselte az egész családot. De az a borzasztó időszak erősítette meg bennem azt, hogy az igazi erős szeretet, a családi összetartás és a hit mekkora varázserő, valamint az élni akarás. Az egyik orvos azt mondta nekünk, „készüljenek fel a legrosszabbra”. Emlékszem arra, hogy mikor meglátogattam apukámat, mindig megmasszíroztam a kezeimmel és arra gondoltam

meggyógyítalak, mert szükségem van Rád. Te vagy az apukám, és nagyon szeretlek, nem mehetsz az angyalok közé! Még nem. Nem lehet itt az ideje. Túl korán van.

– És miért nem lett orvos inkább?

– Először a szegedi orvosira jelentkeztem, ahová két pont híján nem nyertem felvételt. Ezt követően jelentkeztem újra, majd ismét két pont kellett volna a sikeres felvételihez. Harmadjára már nem adtam be (ekkor már egyetemista voltam), pedig abban az évben felvettek volna az orvosképzésre. Végül a Szegedi Tudományegyetem Egészségtudományi-és Szociális Képzési Karán végeztem diplomás ápolóként. Ma már úgy gondolom, hogy ápolónőnek születtem, és örülök annak, hogy akkor nem vettek fel az orvosira. Ápolónőként több időt tudok törődni a betegekkel, és hiszem, hogy a lélekkel is foglalkoznom kell. Abban hiszek, hogy minden betegség lelki eredetű, és akkor jelentkezik fizikailag is, amikor már nagy a teher, és a szervezet nem bírja el.

Az ápolói egy nagyon nehéz hivatás, de mégis a legszebb! Ha ma újrakezdeném, ugyanígy döntenék.

Évekig váltott 12 órás műszakban dolgoztam. Ez idő alatt megtanulja az ember, mik az életben az igazán fontos dolgok, és mik nem. Ápolónőként megismertem a halált, a szenvedést, az elmúlást és az élet kezdetét.

– Az elmúlt éveket, évtizedeket megnézve a hiányszakmák közé tartozott az ápolói, most a Covid-járvány idején azonban megtudhatta ország-világ, milyen helytállást is tanúsítanak Önök. Hogy tekint ma a szakmájára?

– Hiszek abban, hogy mindenkinek végig kell járnia a ranglétrát azért, hogy magába szívja a tudást, és hogy elsajátíthassa azokat a képességeket, melyek elengedhetetlenek ahhoz, hogy a következő lépcsőfokra léphessen. Nem építhetsz fel egy jó, stabil házat biztos alapok nélkül. Dolgoztam segédápolóként, beosztott ápolóként, főnővérként. Ez idő alatt sok pozitív és negatív tapasztalatot is szereztem. Nagyon fontos az emberi hozzáállás és a gondolkodásmód. Amikor egy negatív dolog ér, meg kell nézni azt, hogy mit tanulhatsz belőle, mit tud adni neked az az adott helyzet. Olyan ember vagyok, aki megbocsát, de nem felejt. Főnővéri teendőim mellett a Covid-fertőző osztályon 12 órás műszakokat vállaltam. Ápolónőként ott kell segíteni, ahol tudsz. Úgy gondolom nagyon fontos szerepe van az egészségügyi ellátórendszerben az orvosnak, az ápolónak, a betegszállítónak, a műtőssegédnek, a takarítónak, az aneszteziológus asszisztensnek, vagy épp az informatikai-műszaki és gazdasági dolgozóknak egyaránt. Mindenkinek óriási szerepe van, egymás nélkül nem tudunk működni! Ez egy láncolat. Egymást partnerként kell kezelni.

– Az elhivatottsága kézzel fogható, de biztosan sokan megkérdezték már, hogy ilyen külsővel nem gondolt az egészségügyi pálya helyett mondjuk a modellszakmára?

– Szerintem jó helyen vagyok, ahol vagyok. Amikor gyerek voltam, a családomnak volt fóliája. Volt, hogy hajnali 5-kor keltünk és mentünk ki dolgozni. Ahol megtanultam paradicsomot, salátát, babot, retket ültetni, csomózni, kacsolni. Fóliát vasalni, kerítést festeni, ásni. Mamám és anyukám megtanított főzni és sütni. Sokan soha nem gondolták volna rólam, hogy értek ilyesmikhez. Mert a „Barbie-baba” sztereotípiába ez nem fért volna bele. Amiért megdolgozol, annak édes az íze, ha valamit tálcán megkapsz, az nem ad ugyanolyan érzést. Én mindenért tisztességesen megdolgoztam az életben. A külsőm miatt sokszor éreztem magam beskatulyázva. Van az a tipikus „szőke hajú nő” sztereotípia. Én sokáig éreztem azt, hogy emiatt nekem duplán kell bizonyítanom.

Be akartam bizonyítani, hogy nem vagyok „tipikus szőke nő”. Ma már ez nem érdekel. Ma már senkinek nem akarok bizonyítani. Már senkinek nem akarok megfelelni.

Aki mindössze a külső alapján ítél meg valakit, meg egy hajszín alapján, az az ő szegénységi bizonyítványa. Emlékszem arra, amikor a gyakorlatomat töltöttem a szegedi intenzív osztályon, akkor egy reggeli vizit alkalmával egy kezdő rezidens orvossal álltunk egymás mellett. Majd megszólalt egy másik kolléga: „Ott van Barbie és Ken”. Ma már ezen csak jót mosolygok.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

SIKERSZTORIK
Második lett a magyar csapat a Bocuse d'Or szakácsverseny európai döntőjén
Fotókon láthatod, hogy milyen finomságokat készített a magyar csapat, akik ezzel az eredménnyel jövőre részt vehetnek a Bocuse d'Or lyoni világdöntőjén.

Link másolása

A dán csapat után és a norvégokat megelőzve

második lett a Dalnoki Bence séf és Nyikos Patrik commis alkotta magyar csapat a Bocuse d'Or szakácsverseny európai kontinensdöntőjén,

amelyet szerdán és csütörtökön rendeztek meg Budapesten.

A magyar csapat így jövőre részt vehet a Bocuse d'Or lyoni világdöntőjén.

A verseny legjobb commis-jának (segédjének) járó díjat a svéd Thilda Martensson kapta, a legjobb hústál szintén a svédeké, a legjobb tányértéma a brit csapaté lett.

A Sirha Budapest nemzetközi gasztronómiai szakkiállítás részeként megrendezett kontinensdöntőn 17 nemzet csapata készíthette el fogásait, a magyar csapat - Dalnoki Bence, a Michelin-csillagos Stand Étterem sous chefje és commis-ja, Nyikos Patrik - csütörtökön versenyzett. Széll Tamás coachként segítette a csapatot, melynek elnöke Szulló Szabina volt.

A magyar csapat ételeiről Dalnoki Bence ezt mondta:

"Téma egy tányéron": Krumpli & zöldségek a tiltott hozzávalókkal, szarvasgomba & kaviár. "A tiltott dolgoknak van egy titkos bája” - Cornelius Tacitus.

Ennek a fogásnak a megalkotásában az a kihívás, hogy a tavasz gyönyörű arcait harmóniában mutassuk meg az összes különböző textúrával. Az ébredés időszaka számomra a zöld színét, a friss hangulatot és az élénk, körülölelt ízeket jelenti. Örömömre szolgál, hogy olyan fogást készíthetek nektek, ami tud játszani az érzékszerveitekkel, mivel az elemek nem igazán azok, aminek kinéznek.

"Téma tálcán": Az erdő között, a természet közelében lenni életem egyik leginspirálóbb dolga. Minden hang és az erdő színek változatossága bennem van, arra várva, hogy újjászülethessek ebben a fogásban - a játék királynője, a szarvashús alapján. Büszkén mutatják be a magyar konyha emblematikus alapanyagait - Tokaji bor, túró és tejföl is. Kóstold meg Magyarországot, mint Európa fűszerét" - írják a közösségi oldalon.

Dalnoki Bence az eredményhirdetés után az MTI-nek elmondta, hogy szerinte a rengeteg munka ennek az eredmények a titka: "minden egyes tételt, amit kitaláltunk, próbáltuk a tökélyre fejleszteni, és a lehető legtöbbet kihozni az alapanyagokból, mindezt szépen. Rengeteget dolgoztunk rajta, belefektettünk mindent, amit csak tudtunk" - hangsúlyozta.

Mint hozzátette, az eredményhez hozzájárult az is, hogy a Stand Étteremben együtt dolgoznak Széll Tamással és Szulló Szabinával. "Nagyon sokat számított az, hogy összeszokott csapat vagyunk és természetesen az ő szakmai tudásuk, a Bocuse d'Orral kapcsolatos tudásuk. Rengeteg mindent köszönhetek nekik" - méltatta társait a magyar csapat séfje.

Az idei verseny alapanyagairól szólva elmondta:

az őz mindenféleképpen közel áll a szívéhez és a kezéhez is. "Az étteremben is sokat dolgozunk vele, nagyon szeretjük használni, hiszen nagyon jó minőségű a magyar őz".

A burgonya viszonylag könnyű alapanyag, de éppen emiatt nehezebb egy olyan arcát megmutatni, ami igazán érdekes - mondta Dalnoki Bence az idei tányértéma fő hozzávalójáról, hozzátéve azonban: úgy érzi, ez mégis sikerült.

Dalnoki Bence a 2023-as lyoni döntőre kitekintve kiemelte: ez a második hely csak még jobban motiválja, hogy még nagyobb erőbedobással és lendülettel készüljön arra, hogy még feljebb lépjenek.

Az előző, 2016-os budapesti kontinensdöntőn versenyzőként első helyet szerzett Széll Tamás az MTI kérdésére elmondta, biztosan sokat számított az, hogy Magyarország tíz éve jelen van a Bocuse d'Oron.

"Ezalatt rengeteg know-how-t sikerült összegyűjteni, és megtanultuk azt is, hogyan kell versenyezni. Nagyon sok múlik azon, hogy a konyhai munka, a kommunikáció hogyan van megszervezve" - jegyezte meg Széll Tamás.

A 2023-as lyoni fináléra a Bocuse d'Or Europe első tíz helyezettje kvalifikálta magát. Dánia, Magyarország és Norvégia mögött sorrendben Svédország, Izland, Finnország, Franciaország, Nagy-Britannia, Svájc és Belgium jutott ki a világdöntőre.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


SIKERSZTORIK
Egy magyar fotós szuper „Vissza a jövőbe” fotókat készített egy LEGO DeLorean segítségével
Lampert Benedek fotós a LEGO újdonságát, a Vissza a jövőbe ikonikus autóját készítette el. Azt is megmutatta, hogyan.

Link másolása

Lampert Benedek fotós a LEGO ujdonságát, a Vissza a jövőbe ikonikus autóját készítette el.

Lampert Benedek magyar fotográfus gyönyörű fotósorozatot forgatott a Vissza a jövőbe című ikonikus sci-fi film autójáról. Megmutatta, hogy mindegyik képet LEGO DeLorean autóval és egyszerű gyakorlati effektusokkal hozta létre.

A fotós már több öt éve kezdett kísérletezni a figurafotó (toy photography) műfajában, az évek során pedig folyamatosan fejlesztette a technikákat, hogyan tud minél élethűbb, miniatűr világot megjeleníteni.

Fotóinak különlegessége, hogy az effekteket manipuláció nélkül a kamera előtt készíti el, így a ködöt, a hófúvást vagy a bemozdulást is a valóságban hozza létre.

VIDEÓ: A makett kicsomagolása

Egy videóban pedig elárulta, hogyan készültek a szuper fotók:

VIDEÓ: A makett készítése

A fotós képeket is mutatott:

Meg több érdekességet az Instagram- es Facebook-oldalán látni:

Lampert Benedeknek, a figurafotó hazai mesterének korábbi alkotását is megmutattuk már:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SIKERSZTORIK
A Rovatból
Tudományos szenzáció: Magyar csillagász fedezett fel egy kisbolygót, ami két órával később felrobbant és a tengerbe zuhant
Ez volt az ötödik alkalom, hogy a becsapódása előtt észleltek egy kisbolygót. Az előző négyet Amerikából jelezték, így Magyarország a világon a második ország, ahol ez megtörtént.

Link másolása

Kisbolygó robbant fel a Föld légkörében, majd a darabjai az óceánba zuhantak Izland közelében.

A körülbelül 3-4 méteres aszteroidát a becsapódás előtt két órával fedezte fel Sárneczky Krisztián, a Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont munkatársa

- számolt be róla az RTL Híradó.

"Ez volt az ötödik az emberiség történetében abból a szempontból, hogy megtaláltuk a föld légkörét elérő égitestet, még mielőtt ez megtörtént"

- mondja a magyar csillagász.

Az előző négyet Amerikából észlelték, így neki köszönhetően Magyarország a világon a második ország, ahol ez megtörtént. A Piszkés-tetői obszervatóriumban dolgozó csillagász pénteken este a Földtől 100 ezer kilométerre, vagyis körülbelül harmad holdtávolságra vette észre a kisbolygót az égbolton.

Sárneczky Krisztián azt is elmondta, hogy mint minden ismert kisbolygó, vagy földközeli égitest, ez is a naprendszerben keringett sok millió évig, most azonban letért a pályájáról és elindult a Föld felé. A tudós szerint az ilyen égitestek általában már a levegőben felrobbannak, ezt a megfelelő műszerekkel mérni is lehet.

"Létezik egy infrahang detektáló hálózat, és annak a grönlandi, izlandi állomásán is észlelték azt a hanghullámot, amit ez a légköri robbanás okozott"

- mondta a magyar csillagász.

Izland északi részén pár másodperces villanást is láttak. Sárneczky Krisztián szerint ezt a robbanás okozhatta, ami után a törmelékek a tengerbe zuhantak. Az előző négy robbanás fele szárazföld felett történt, mind a kettő Afrika területén. Az azokból visszamaradó kőzetdarabokat megtalálták.

Az RTL Híradó riportja:

Link másolása
KÖVESS MINKET: