SIKERSZTORIK
A Rovatból

A mai napig megkapom, hogy már foglalt a nevem

Sütő András egy kis zalai falu szülötteként vált profi színésszé. A Viharsarok című filmnek köszönhetően 26 éves korára a fél világot bejárta.

Link másolása

Négy alkalommal felvételizett a Színművészetire, de hiába: mindannyiszor elutasították. Másnak ez talán végleg elvette volna a kedvét a színészettől, ő azonban nem adta fel. A Radikális Szabadidő Színház tagjaként építgette karrierjét szép lassan, lépésről lépésre. Végül a tabudöntögető Viharsarok főszerepe hozta meg számára a szakmai áttörést: nemcsak itthon ismerték meg a nevét, Berlintől Mexikón át Tajpejig számos nagy filmfesztiválon mutatkozhatott be. Bár sosem tartozott „kőszínházi” társulathoz, szabadúszóként is akad munkája bőven. Mindezeken túl arról is beszélgettünk, volt-e gondja belőle, hogy a nevéről legtöbben a 2006-ban elhunyt nagy erdélyi iróra asszociálnak.

– Hogyan jött a színészet az életedbe?

– Még az érettségim idején sem voltam száz százalékosan tisztában azzal, mivel szeretnék foglalkozni.

"
Gimnázium alatt rengeteg mindent csináltam: tulajdonképpen nem is elsősorban oktatási intézményként tekintettem rá, hanem inkább, mint a személyes játszóteremre.

Voltam iskolarádiós, diákönkormányzatos, szerveztem 24 órás vetélkedőt, verseket mondtam ünnepségeken… Lényegében mindenben részt vettem, ami közösségi élet címén zajlott az iskolában. Ezek mellett még úsztam és citeráztam is.

A színészet kicsit el volt rejtve a sok másik réteg alá, jó ideig nem gondoltam, hogy ez lesz majd a fő csapásirány. A dolog előzménye, hogy még 11 évesen bekerültem egy drámatáborba, amit az általános iskolás osztályfőnököm javasolt nekem. Ez egy hétig tartott, de utána következett még egy turnus. És nekem annyira megtetszett, hogy amikor édesanyámmal beszéltem telefonon a hazautazás előtti napon, megkérdeztem, nem maradhatnék-e még egy hetet. Ilyesmire addig soha nem volt példa, meg is lepődött rendesen, de végül megengedte.

Sőt, utána jelentkeztem a tábor vezetője, Lázár Péter gyerektársulatába is, ami szintén nagyon sokat adott nekem. Hat évet töltöttem ott, mellette pedig a gimnáziumi színjátszókörbe is elkezdtem járni az ezer másik dolog mellett. Mikor odajutottam, letettem a drámaérettségit is szabadon választott tárgyként (összesen hárman választottuk ezt az évfolyamomról), ami száz százalékosra sikerült.

sutoa_2

Fotó (valamint a következő, fekete-fehér kép is): Simon Kyra

Névjegy

Sütő András 1989-ben született Nagykanizsán, de a nagyjából 170 lelkes Zalamerenyén nőtt fel. Érettségi után költözött Budapestre, előtte még Berlinben is eltöltött két évet vendégdiákként. Ennek, illetve egy korábbi családi barátságnak köszönheti, hogy anyanyelvi szinten beszél németül.

Fontosabb darabok, amelyekben játszott/játszik: Sławomir Mrożek – Rókavadászat; Paul Foster – Brutus; Budaörsi Passió; Albert Camus – Caligula; Vörösmarty – Csongor és Tünde; Tasnádi István – East Balkán; Zalán Tibor – Szamár a torony tetején; Spiró György – Elsötétítés; Grecsó Krisztián – Mellettem elférsz. Első nagyjátékfilmje a 2014-ben bemutatott Viharsarok.

– Tapasztaltál amiatt valami negatívumot, hogy nem Budapesten kezdted a szakmát?

– Nyilván akadt abból némi hátrányom, hogy vidékiként nem voltam annyira közel a színházi vérkeringéshez. Ez valószínűleg a Színművészetire való bekerülésemet is nagyban megkönnyítette volna. Aztán egy idő után megfordult a dolog, és elkezdtem az előnyeit is észrevenni annak, hogy nincs egyetemi végzettségem. Voltak olyan rendezők, akik viccesen úgy fogalmaztak, hogy „engem legalább nem rontottak el”, kevesebb a manírom, valahogy emberibb és őszintébb vagyok. De ez nem feltétlenül azért van, mert nem végeztem egyetemet, vagy mert nem vagyok budapesti – inkább lelki habitus kérdése. Ebből a szempontból az apai nagyapámhoz hasonlítok leginkább: ő annak idején sosem tudott úgy végigsétálni a falun, hogy ne állt le volna mindenkivel legalább 5-10 percre beszélgetni. Ezt a nyíltságot örököltem én is.

Felolvasás Paizs Miklós és mások társaságában a Café Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon:

– Azért csalódott voltál, amikor negyedik próbálkozásra sem vettek fel a Színműre?

– Persze, iszonyatos igazságtalanságként éltem meg. Az első felvételim után még megnyugtattak, Máté Gábor osztályába jelentkeztem és ő megveregette a vállam, hogy nagyon fiatal vagyok, de jó lesz. Ezt tulajdonképpen egy fél dicséretként is fel lehetett fogni. Másodjára nagyon dühös lettem, mert nem indokolták meg semmivel az elutasítást, harmadjára pedig végképp, hiszen akkor már volt két negatív élményem. Ekkorra Máté Gábor szavait is felülírta a csalódottság, de úgy voltam vele, hogy még egyszer utoljára megpróbálom. Meg akartam tenni mindent, már csak a lelkiismeretem tisztasága miatt is. A negyedik sikertelen alkalom után viszont

"
annyira elkeseredtem, hogy szabályos gyomorgörcs tört rám már attól is, ha a Vas utca környékén jártam. Ezt úgy képzeld el, hogy a Rákóczi úton konkrétan inkább átmentem a túloldalra.

Ezután határoztam el, hogy soha többé.

– Maradt még benned tüske?

– Nem, mégpedig egy fiatal rendezőnek, Kovács D. Daninak köszönhetően. Még a Radikális Szabadidő Színházból ismerjük egymást, de őt később felvették a Színműre. Nagyon hálás vagyok neki, ugyanis azon kevesek közé tartozik, akik nem feltétlenül csak az egyetem hallgatóiból válogattak a vizsgaelődásaihoz, pedig elvileg ez lett volna a kötelessége. Ő viszont behívott engem is egy főszerepre 2011-ben, az utolsó sikertelen felvételim után.

Ez számomra óriási feloldozás volt, annál is inkább, hiszen egy igazi legendával, az azóta sajnos elhunyt Hollósi Frigyessel is együtt dolgozhattam. Aki ráadásul elmesélte nekem, hogy annak idején kirúgták az egyetemről, emiatt sokáig ugyanolyan görcs volt benne, mint amit én is átéltem. Tehát lényegében sorstársak voltunk. A vizsgaelőadást látva, Dani egy mestere és egyben osztályfőnöke, Székely Gábor odalépett hozzám, megölelt és annyit mondott: „Köszönöm, András”. Leginkább ezeknek az élményeknek köszönhető, hogy ma már semmi sértettség nincs bennem.

sutoa_1

– A szülőfaluddal milyen ma a viszonyod?

– Sajnos már nem olyan szoros, mint régen volt, amikor szó szerint mindenkit ismertem. Húsvétkor például a falu legvégén élő 90 éves nénit is meglocsoltam, hogy ne hervadjon el. Miután felkerültem Budapestre,

"
az első két-három évben azt éreztem, hogy egy zalamerenyei srác vagyok itt a fővárosban. Mostanra viszont megfordult a dolog: inkább érzem magam pestinek, amikor hazalátogatok.

Kikopott a tájszólásom nagy része, amit nagyon sajnálok, hiszen vannak színészkollégáim, akiknek épp ez az egyik legnagyobb erényük. Én afféle kaméleon-típusnak tartom magam, aki mindig alkalmazkodik a környezetéhez. Azért persze szeretek hazajárni, egyfajta lenyugvást és feltöltődést jelent számomra. Egy-két hónap után mindig ki is vagyok éhezve rá, hogy ne az állandó szmogot szívjam be, és ne legyek ennyi impulzusnak kitéve, mint ami itt ér.

sutoa_3

Fotó: Rév Marcell

– A Viharsarok kapcsán a fél világot bejárni milyen érzés volt számodra?

– Egyértelműen életem legnagyobb élménye. Szerintem minden ember számára eljön az a pillanat, amikor elhatározza, hogy szeretne világot látni. Én gyerekkoromban viszonylag sokat ingáztam a családommal Magyarország és Németország között, és jártam néhány más európai országban is, de a kontinensen kívül sehol. Ráadásul a Budapestre költözésem után egyáltalán nem, hiszen az a pénz, amit otthonról kaptam, nagyjából az albérletemre volt elég. Valamint arra, hogy egyfajta szerelemből azt csinálhassam, amit szeretnék. Lényegében 24 éves koromig csak a Balatonhoz jutottam el néha, a film bemutatásával és nemzetközi sikerével nyílt ki újra nekem a világ.

A premier a Berlinalén volt, utána pedig én személyesen elutaztam még Mexikóba – Houston és Los Angeles érintésével –, Tajpejbe, Tel Avivba, Bolognába, Szarajevóba, Zlinbe, sőt Makaóra is. Ezekre azért is kerülhetett sor, mivel szabadúszó vagyok, így megengedhetem magamnak azt a luxust, hogy saját idővel rendelkezem. Volt olyan fesztivál, ahova alap volt, hogy meghívtak, mint alkotót, és volt olyan is, hogy megkérdeztem a fesztiválszervezőket, a rendező mellett örülnének-e az én részvételemnek is. Kicsit féltem tőle eleinte, nem lesz-e kínos így meghívatni magamat, de szerencsére mindenhol úgy vettem észre, emelem az események színvonalát azzal, hogy tőlem is kérdezhetnek a nézők.

Találkozhattam rajongókkal, producerekkel, rendezőkkel, újságírókkal, rádióriporterekkel, és nem utolsó sorban több neves színészkollégával is. Azért van abban valami humoros, mikor Szarajevóban odalép hozzám az egyik kedvenc dél-amerikai színészem, Gael García Bernal (Bábel, Az álom tudománya, Levelek Júliának, Egy kis Mennyország stb.), és gratulál, mert jó voltam – csak egy a baj, teszi hozzá: „kicsit hasonlítasz rám”

sutoa_4

Berlinale, premier a vörös szőnyegen. Balról jobbra: András, Sebastian Urzendowsky, Varga Ádám és Wieland Speck filmrendező, a szekció vezetője

sutoa_5

Szarajevói filmfesztivál

– Mondhatjuk, hogy ezt a filmet tartod eddigi pályafutásod csúcsának?

– Azt hiszem, igen. Egyrészt ezzel tudtam eddig a legtöbb nézőhöz eljutni, másrészt nemzetközi kapcsolatokat építeni és nem utolsó sorban ez volt az a munka, amiben az összes addig szerzett tapasztalatomat össze tudtam sűríteni. Van az a periódus az ember életében, amikor szeret berögzült panelokhoz nyúlni: például a megszokott helyekre jár, nem akar új barátokat szerezni, vagy éppen színészként ugyanazokat a hangsúlyokat, gesztusokat, mozdulatokat használja. A Viharsarok azért volt életem legfontosabb munkája, mert a forgatás 30 napja alatt egyáltalán nem figyeltem tudatosan önmagamat, hanem egyszerűen csak léteztem. Nagyon csupaszon, nyersen és őszintén – számomra ez a legnehezebb színészi feladat.

Arról nem is beszélve, hogy a forgatást megelőzte egy közel másfél éves felkészülési időszak. Egyrészt végigpróbáltuk az összes jelenetet, másrészt volt egy fizikai oldala is: meg kellett tanulnom focizni, gyakorlatilag nulláról. És mivel előzetesen ennyit próbáltam rá, élesben már megengedhettem magamnak, hogy kizárólag a jelenre és a partneremre figyeljek.

A filmről

"Megtalálni igazi önmagunkat olyan utazás, mely ismeretlen, ködös vidékre vezet - távol mindentől, amiben valaha hittünk. A Viharsarok című film a kamaszkor drámája: mozgalmas, érzelemmel telt története önmagukat kereső kamaszok felnőtté éréséről szól. Szabolcs Bernarddal együtt egy német futballcsapatban játszik. Szobatársak, legjobb barátok, elválaszthatatlanok.

Egy vesztes mérkőzés és csúnya vita után Szabolcs átgondolja életét és hazamegy Magyarországra az egyszerűbb élet reményében. Azonban ez a magány nem tart sokáig. Hazatérése után hamarosan találkozik Áronnal és kölcsönös vonzódás alakul ki a fiúk között, amikor Szabolcsot váratlanul felhívja Bernard, hogy Magyarországra érkezett."

Magyar nyelvű előzetes:

– Miben rejlik szerinted a film valódi jelentősége?

– A Berlinalén a Panoráma szekció vezetője, Wieland Speck úgy fogalmazott,

nem azért nagy szám a Viharsarok, mert ne készült volna még ilyen alkotás a filmtörténelemben. Az igazi értékét az adja, hogy Magyarországon, 2014-ben meg tudott születni. Felesleges mondani, mekkora ellenszélben. Nemcsak nálunk, az egész régióban úttörők voltunk ezzel.

Idővel majd elválik, tényleg így van-e, de nagyon örülnék neki, ha sikerült volna kinyitnunk egy kaput, és mások is követnék a példánkat akár itthon, akár a környező országokban.

Ezenkívül azt is öröm volt látni, hogy a Budapest Pride-ot idén Alföldi Róbert nyitotta meg, és Kulka János is nyíltan vállalta a részvételét. Nem merném biztosan állítani, hogy ehhez is a Viharsaroknak volt köze, de talán azért mégiscsak elindított valamit, hiszen tavaly én mondtam a nyitóbeszédet a szervezők felkérésére. Ezzel együtt azt gondolom, hogy igazi kultfilm talán tíz év múlva válhat belőle.

sutoa_6

Jelenetek a filmből (Rév Marcell operatőr felvételei)

sutoa_7

– A filmes, vagy a színházi szerepek állnak közelebb hozzád?

– Inkább a filmszínészet. Nagyon sokáig imádtam a színház kifejező erejét és jelenidejűségét, arra is gyakran hajlamos voltam, hogy elmenjek a jó értelemben vett ripacsság irányába. Egyszerűen azért, mert tényleg nagyon szeretek játszani. De ez számomra inkább egyfajta lubickolás, mint valódi munka és kihívás. Nyilván azzal is összefügg a dolog, hogy már nem tizenéves vagyok, betöltöttem a 26-ot. Ez egyfajta érési folyamat lehet részemről: mostanában azok a feladatok érdekelnek, amelyekhez igazán meg kell erőltetnem magam, nem csak egyfajta örömjátékként élem meg őket. Egy filmforgatás pedig abszolút ilyen: rengeteg időt és energiát kell belefektetni, új tapasztalatokat kell szerezni hozzá. Még az elején vagyok ennek az útnak, de nagyon élvezem.

– Gondoltál valaha arra, hogy leszerződj egy társulathoz, vagy teljesen megfelelő számodra a szabadúszás?

– Komolyabban soha nem merült fel. Bár egy időben nagyon szerettem volna a Katona, az Örkény, vagy akár a Radnóti Színház társulatához tartozni, most már azt tapasztalom a bőrömön, hogy sokkal több előnyöm származik abból, hogy szabadúszó vagyok. Elég csak a filmes munkákat nézni: ezekre aligha jutna elegendő időm, ha le lennék kötve valahová. Így is tudok színházban játszani, és ezt nem is szeretném elveszíteni, mert nagyon élvezem. Viszont sokkal könnyebben tudnak foglalkoztatni forgatásokon, hiszen nem kell engem kikérni, kompromisszumokat kötni az anyaszínházammal, akiktől a havi fixemet kapom. Így nem szúrok ki senkivel, saját magam alakítom az életemet, aminél nagyobb szabadságot el se tudok képzelni.

Radikális Szabadidő Színház – Paul Foster: Brutus (teljes felvétel 2010. márciusából):

– Volt már rá példa, hogy a neved alapján összekevertek az író Sütő Andrással?

– Ó, hogyne! (nevet) Már egészen korai emlékeim is vannak erről: ugyebár Nagykanizsán születtem, ahol az egyik helyi tanárnak személyes jó barátja volt Sütő András. Mikor ő 2006-ban meghalt, ez a tanár szervezett a városban egy megemlékezést. Nos, ezen az emlékműsoron én

"
Sütő Andrásként olvastam fel az elhunyt Sütő András novelláiból. Rendesen fel is konferáltak előtte. Igazi groteszk, banális helyzet volt.

Aztán felkerültem Budapestre, ami tovább bonyolította a dolgot. A Színmű felvételi-bizottságban is akadt olyan, aki azzal jött nekem, hogy "Ugye tudja, hogy majd meg kell változtatnia a nevét?" A vége az lett, hogy a Port.hu adatbázisa miatt valóban nevet kellett változtatnom: nagyjából öt évig Sütő András Miklós voltam, az édesapám és a nagyapám után. Egyébként anyakönyvezve is megkaptam ezt a keresztnevet, de 18 éves koromig egyetlen egyszer se használtam, semmilyen szituációban.

Végül a Viharsarok hozta meg számomra a nagyobb szakmai figyelmet, ekkorra már el is telt annyi idő az író Sütő András halála óta, hogy ne mindenki egyből vele azonosítsa a nevet. Így letehettem a Miklóst, de azért még tavaly is akadt olyan kritika, ami megemlítette, hogy ügyes ez a Sütő András, de a nevével kezdenie kéne valamit, mert már foglalt... Ez valószínűleg fel fog még merülni párszor a karrierem során, na de annyi baj legyen.

sutoa_8

Fotó: Bálint Dániel

– Mi tölti ki az idődet mostanában, akár filmes, akár színházi területen?

– Jelenleg két előadásom fut fixen a Rózsavölgyi Szalonban, az egyik Spiró György Elsötétítés című drámája, a másik pedig Grecsó Krisztiántól a Mellettem elférsz. A Ráday utcai Stúdió K-ban Zalán Tibor Szamár a torony tetején című bábelőadásban dolgozom, az Aranytízben Camus Caligulájában láthat a közönség, és ezen kívül pont a minap kértek fel, hogy ugorjak be egy friss darabba, amit az Átrium Színházban fognak játszani. Az egész annyira új, hogy még nem is kezdtem el próbálni, október elején lesz a premier. A Rózsavölgyiben is készül még egy premierem, Makk Károly Szerelem című filmjének a színpadi adaptációja.

És persze vannak a filmes munkák is. Az egyik válogatáson már bekerültem az utolsó körbe, hárman vagyunk esélyesek a szerepre, nagyon remélem, hogy végül én kapom meg. Illetve Császi Ádámnak, a Viharsarok rendezőjének is van egy új nagyjátékfilm-terve. Az az érzésem, hogy abban is jut majd számomra feladat. És ha mindez nem lenne elég, némi szinkronszínészettel is fűszerezem a napjaimat: hallható a hangom például a True Detective második évadában, vagy a Walking Dead új részeiben. Feltűntem már néhány reklámban is, de arra ügyelek, hogy ne koptassam el az arcom, hiszen ezek a szerepek azért vissza tudnak ütni a hagyományos színészi karrierre.

Ha tetszett az interjú, oszd meg!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk


SIKERSZTORIK
A Rovatból
Vett egy egyeurós házat nagyszülei szicíliai szülőfalujában, ma már százmilliót ér az álomotthona
Az amerikai nőnek azért kellett költenie a közművek nélküli kis lakra, de behozza a ráfordítást.

Link másolása

Több mint százmillió forint értékű álomházat varázsolt egy nő abból az egyeurós lakból, amelyet nagyszülei olasz falujában vásárolt - számolt be róla a Wales Online.

Meredith Tabbone értesült arról, hogy Szicíliában elhagyott házakat árvereznek el egy eurós induló árról annak érdekében, hogy felpezsdítsék az elnéptelenedett falu életét. A 43 éves chicagói pénzügyi tanácsadó kiszemelt Sambucában egy 1600-as években épült lakatlan házat, amely mindössze egyetlen helyiségből és pincéből állt, áram és vezetékes víz nélkül.

Egy euró volt a kikiáltási ár, de ő hasraütésszerűen felajánlott majdnem kétmillió forintnyi összeget, és hónapokkal később értesítették, hogy ő nyert.

Ezután megvette a szomszédos üres házat is, és mintegy 90 millió forintnyi összegből 46 hónap alatt kialakíttatott egy háromszáz négyzetméteres, négy hálószobás álomlakot. A tetőre külön költött, hogy az azbesztet környezetbarát módon távolíttassa el róla.

A pénzügyi tanácsadó úgy számol, hogy

a mintegy 100 millió forint értékű befektetés idén őszre, mire minden felújítás befejeződik, 130-170 millió forintot ér majd.

Meredith eleinte csak annyit tudott, hogy az apja egyik őse Szicíliából származott, majd miután beleásta magát abba, hogy hogyan szerezhetne olasz állampolgárságot, felfedezte, hogy dédapja az aprócska olasz faluban, Sambucában született. Ezután kezdte figyelni a faluról szóló híreket, és ma már az olasz állampolgársága is megvan.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SIKERSZTORIK
A Rovatból
Egyre több a tiny house itthon – bejött a Cápák között 2021-es évadában bemutatott ötlet
A Balaton északi partján is egyre több van a tiny house-okból, amik jogilag járművek, még rendszámuk is van, így Izer Norbert szerint az építési hatóság sem köthet bele a telepítésükbe.

Link másolása

Lakatos István ajánlotta fel a legtöbbet a Cápák között 2021-es évadában a Pop Tiny House tulajdonosának, Izer Norbertnek, aki azóta 40 millió forinttal növelte befektetését, és a cég megannyi boldog háztulajdonost tudhat maga mögött. Norberttel beszélgettünk, hogyan alakult a műsor óta az üzlet.

- Két évvel ezelőtt robbantak be a Cápák között című műsorban a tiny house-okkal, azóta sikerült mozgalmat csinálni az apró házakból?

- Már nagyjából mindenki tiny house mozgalomnak hívja ezt az egészet, de Magyarországon még nagyon gyerekcipőben jár. Inkább egy életérzés, és most tartunk ott, hogy akiket érdekelt ez a lakhatási forma, most kapják meg az első házaikat, tehát igazából majd pár év múlva lehetnek majd annyian, hogy érdemes a mozgalom kifejezést használni.

- Hol tartanak akkor a saját cégükkel?

- Én elkezdtem magamnak építeni, utána elkezdtem másoknak. A műsor óta megnyitottuk az üzemünket először Budapesten, majd Vácon. Itt 12 kollégával gyártjuk folyamatosan a házakat, egyszerre négy tiny house-on tudunk dolgozni, és most jelenleg úgy áll a dolog, hogy minden hónapban ki tudunk tolni egy házat. Ha nagyon megtoljuk, akkor kettőt is, és mindenki elégedett. Gyakorlatilag el tudjuk mondani, hogy elindítottuk a gyártást, és egyedüli cégként gyártunk tiny house-okat. Vannak próbálkozások, például mobil házasok próbáltak csinálni egy tiny house-t, de az még sem lett olyan, mint az igazi.

- Most eléggé magasan vannak az ingatlanárak, egy fiatal család gondolkodhat ebben esetleg alternatívaként?

- Akár azt is lehet, de ne gondoljuk, hogy 10 millió forintból kijöhet egy. Most például egy fiatal párnak csinálunk egy dupla házat. Ők majd két gyerekkel képzelik el benne az életüket, Győr mellett egy kis településen lesz majd, nem volt 100 milliójuk, de elköltenek telekre, meg tiny house-ra 50 milliót, és lesz egy 50 négyzetméter alapterületű házuk, egy pár 10 négyzetméteres galériával.

- Az alternatív építményeket nem igazán szeretik az önkormányzatok, például azzal érvelnek, hogy nem illik bele a településképbe. A modulházakat emiatt nem engedik sok helyen, mi a helyzet a tiny house-okkkal?

- Az a jó, hogy ez egy jármű, rendszáma van. Sok építési hatósággal szoktunk ezen vitatkozni. Nem igazán tudnak vele mit csinálni, mert jogilag jármű. Én mindig azt a példát szoktam ilyenkor hozni, hogyha egy sima Suzukival beállok a saját udvaromba és benne alszok, az oké? Mert a tiny house-nak is van rendszáma, biztosítása stb., így ha benne alszok, akkor mi a helyzet? Nem igazán korlátozhatják, mert akkor ennyi erővel senki sem állhatna be a saját udvarába a saját autójával. A Balaton északi partján például 33 település tartozik az északi régióhoz, ott már rakhatjuk le a házainkat, mert megértette az önkormányzat, hogy nem tudnak vele mit kezdeni.

- Mennyi idő alatt gyártanak le egy tiny house-t?

- A megrendeléstől számítva 6-9 hónap kell, ha egyedit szeretnének. Ha típusházat, akkor még rövidebb idő alatt készül el. Most két gyártási sorunk van. Az egyikben egyedieket gyártunk, a másikban típusházakat. Két típusunk van, egy 6,6 és egy 7,7 méteres. Különböző méretben és különböző elrendezésben. Ezeket nagyjából három hónap alatt tudjuk legyártani.

- Ha már jármű a tiny house, van, aki kifejezetten utazni szeretne vele?

- Senki nem keresett meg még ezzel, inkább úgy keresik, hogy van egy telkük, és szeretnének rá valami lakható építményt. Például Vácon 40 millió forint egy építési telek, lehet venni viszont 8 millióért mezőgazdasági területet, ki kell vonatni művelési ágból, és még nagyobb is, több hely van, mint egy építési telken. Ha valaki tiny house-t szeretne rá, gyakorlatilag lesz egy teljesen új építésű háza. Minőségi alapanyagokkal dolgozunk, a szigetelőanyagok, az ablakok, mind-mind prémium minőségűek. Nem rakunk be például 10 ezer forintos, barkácsáruházban vásárolható WC-csészét. Itthon azért nem szeretnének utazni vele, mert nincs autójuk, amivel elhúzzák, nincsen jogosítványuk, mert ehhez E-kategória kell, és nincs rutinjuk, hogy egy ekkora szerelvénnyel elinduljanak.

- Ha valami elromlik, az ügyfél fordulhat Önökhöz szervizelést kérve?

- Természetesen. Rengeteg vendégház is gurult már ki például tőlünk, ezeknek az üzemeltetését és karbantartását is ők végzik. Viszont ha például elromlik a WC, akkor azt egy sima szerelő is meg tudja javítani. Ha komposzt WC van, és nem angol, ott csak egy tartály van, azt csak kimosni kell. De olyan WC is van, ami gázlánggal égeti el a végterméket, azt csak mi tudjuk szerelni, mert annyira speciális.

- Mennyiből jön ki egy tiny house?

- A mostani házaink ára 21 millió forint plusz áfától kezdődik. Vagyis ez az alternatíva nem a lakhatási válságot oldja meg, hanem azoknak lehet segítség, akik egy kisebb lakás helyett egy élhető, nagyobb méretű megoldásra vágynak ennyiért. Például Csepelen a szülők egy fiatal lánynak szeretnének külön lakrészt, de nem tudják a saját házukat tovább bővíteni, úgyhogy tiny house-zal oldják meg. Ez egy 20 négyzetméteres, valamint plusz 10-10 négyzetméteres kislakás, indulásnak tökéletes.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
A Yale-en fog továbbtanulni a 17 éves magyar fiú, akit több amerikai elitegyetemre is felvettek
A Princetont és a Columbiát kosarazta ki Szepesi Mór a New Haven-i egyetem kedvéért.

Link másolása

A Yale-t választotta Szepesi Mór, akit több amerikai topegyetemre, köztük a Columbiára és a Princetonra is felvettek, írja a Telex.

A Budapesti Amerikai Nemzetközi Iskola végzős diákjának május elsejéig kellett döntenie. A magyar diák a lapnak azt mondta, hogy végül egy megérzés miatt döntött a Yale mellett a Princeton kárára.

„A Yale-en nagyon jó lehetőség van arra, hogy aki alapképzésen tanul, az is akár Nobel-díjas professzorokkal tudjon személyesen konzultálni. A Columbián meg más nagyobb egyetemeken erre nincs feltétlen lehetőség, csak azoknak, akik már nem alapképzést végeznek. Másodszor, azt is néztem, hogy milyen külföldi program lehetőségek vannak, mert fél évet szeretnék eltölteni Ázsiában. A Yale-en van a legtöbb lehetőség különféle országokban, például Szingapúrban közgazdaságtant tanulni”

- indokolta döntését Szepesi Mór, aki úgy tudja, remek a közösségi élet a kampuszon.

„Amikor jelenlegi diákokkal beszéltem, egyértelművé vált, hogy ott a tanuláson kívül is rengeteg lehetőség van, amik miatt élvezetes lehet az elkövetkezendő négy év.”

A magyar fiatal már óvodás kora óta angolszász intézményekben tanult, alapító tag volt az iskolája vitaklubjában, önkénteskedett Szenegálban és évekig volt a diáktanács elnöke. A 17 éves Szepesi Mórnak meggyőződése, hogy a vitakultúrát fejleszteni kell hazánkban. Célja, hogy a külföldön megszerzett tudást hazahozza Magyarországra.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Egyre népszerűbbek a kenderből épült házak, sőt, Veszprém mellett egy ovi is kenderből készült
Horesnyi Béla hét éve épít kenderházakat. Nyárády István pedig egy kenderjurtát tervezett. Mindketten hisznek a természetes építőanyagban, amely a bolygónak is jót tesz.
Belicza Bea - szmo.hu
2023. május 08.


Link másolása

A 93 éves szabolcsi édesanyám jól emlékszik arra az időre, amikor Magyarország kendernagyhatalom volt. Rengeteget dolgozott a növénnyel, örömmel mesélte, hogyan nyűtték vagyis gyűjtötték be, hogyan áztatták, szárították, tilolták vagyis törték, majd szőtték a kendert. Nagyon fiatal volt, de minden lépést imádott végezni. Ódákat zeng a végeredményről is, milyen tökéletes konyharuhák készültek, amit könnyű volt fehéríteni.

A kenderből születhetnek ruhák, cipők, kötelek, hálók, de tea, olaj, szappan és liszt is. Sőt ház is. Ez utóbbi a szívügye lett Nyárády Istvánnak, aki jurtát szeretne építeni kenderből.

Az ipari kender és a marihuána nem keverendő. Előbbi nem okoz bódultságot, egész más célra termelik, csak az utóbbi a pszichoaktív változat. Magyarország az első három helyen volt kender felhasználásában évtizedekkel ezelőtt, de a műanyag kiszorította. István szerint azonban most megkezdődött a kender reneszánsza. Azt mondja, a klímaválság miatt is jó az irány, mert gyógyítja a környezetét.

„A kender – termesztése alatt – a fáknál is több szén-dioxidot köt meg. Jó a talaj regenerálására is ott, ahol valami szennyező tevékenység, ipar volt.”

A kender magja, levele és a szára is hasznosítható. „Egyszer használatos evőeszközöktől a bioüzemanyagon keresztül a kötélig mindenre jó. Ruháknál tizedannyi víz kell hozzá, mint a pamut előállításához. Pár éve az autóipar is felfedezte, a BMW elektromos modelljeit kenderrel szigetelik” – sorolja.

István három évvel ezelőtt találkozott Horesnyi Bélával.

„Ő a kenderépítészet magyarországi apostola. Három éve találkoztunk egy természetes építőanyagokról szóló workshopon. Valahogy mindketten azonnal éreztük, hogy mi együtt fogunk dolgozni, együtt fogunk kenderjurtákat építeni” – meséli.

Horesnyi Béla hét éve épít kenderházakat. Körülbelül 5o létrejöttéhez volt köze, igaz volt, ahol csak betanította a kivitelezőket. Az egy- és kétszintes családi házakon kívül egy Veszprém melletti óvoda is kenderből készült.

Ahol él, Domaszéken építette az első két házat.

„Vettem egy építési telket, ahol lakom, direkt kenderházat terveztettünk oda, és úgy kerestünk rá vevőt, amikor már elkezdődött az építés. Találtunk is mindkettőre” – idézi Béla az indulást.

Tapasztalatok a második kenderházról

Olaszországban tanulta a kenderbeton készítés alapjait. Megvizsgált több természetes építőanyagot, de ez a növény lobbanta fel a szerelmet. Béla azt emeli ki, hogy ez a fajta ház tisztítja a levegőt.

„A kenderbeton egy karbonnegatív építőanyag, tehát sokkal több szén-dioxidot köt meg, mint amennyit előállításakor elhasznál. Kizárólag természetes anyagok vannak benne. A felhasznált mész ráadásul vírus- és baktériumölő.

Egyetlen negatívuma van, hogy hosszú a száradása. Egy 10 centis falnak egy hónap kell, ami azt jelenti, hogy 50 centinél 5-6 hónappal kell számolni” – magyarázza Béla.

István szerint alapvetően mérgek között élünk.

„A beteg ház szindróma arról szól, hogy az építőipar manapság olyan anyagokat is használ, amelyektől sokan allergiásak lehetnek, megbetegszenek. A kenderbetonból készült ház viszont természetes. Ráadásul az ökológiai lábnyom is mellette szól” – magyarázza.

Nyárády István

Rengeteg időt fordított a kenderjurták megtervezésére, de szükség van még segítőkre. Nem is riad vissza, hogy megszólítson bárkit. Legutóbb az Egyesült Arab Emírségek emírjének írt és

nevezett a világ legkomolyabb szén-dioxid-csökkentő versenyére (XPRIZE Carbon Removal), amelyet Elon Musk indított.

„Ehhez fel kellene építeni őszig egy 90 négyzetméteres kenderházat. Ez inspirálna másokat is, hogy akár önállóan vagy együttműködésben termesszenek és építsenek. Ehhez kellene egy mecénás vagy több kisebb támogató. Megvan a terv, itt van Horesnyi Béla, és van egy lelkes ácsunk is.”

Az építést így foglalta össze:

„Kell egy stabil alap, rá egy faszerkezet, ami LEGO-szerűen összeállítható, utána jöhet a kenderezés. Egy zsaluzatot kell összerakni, abba kell tölteni a kendermasszát, és tömöríteni egy fakalapács-szerű eszközzel. A kenderbeton a szár belsejének az aprítéka, a törek egy meszes adalékkal és vízzel keverve. Idővel, szén-dioxid megkötésével szilárdul betonkeménnyé."

Béla szerint hét éve jóval drágább volt a kender. Az építkezéshez kénytelenek voltak engedni a nyereségből.  Időközben azonban a kender egyre olcsóbbnak számít.

„Ahogy a Covid után drasztikusan emelkedett minden más építőanyag ára, a kenderé nem annyira, így most olcsóbban lehet építeni, mint egy téglaházat. Mi 600 ezer forintot kérünk egy négyzetméterért, de téglaháznál ez 750-800 ezer forint is lehet.”

– mondja Béla.

Az István által megálmodott, kilencven négyzetméteres jurtához körülbelül 50 millió forint kellene.

Béla az alapanyag nagyüzemű termesztését és feldolgozását is fontolgatja. „50-100 hektáron kellene indulnia. Ez körülbelül 300 millió forintba kerülne. Aztán lehetne ehhez egy részvénytársaság. A befektetőknek három-négy év alatt térülne meg a befizetett összeg."

Szerinte

200 hektáron lehetne 100 családi háznak az alapanyagát előállítani.

Aztán a kender egyéb részeit kötelekhez, ruhákhoz és hőszigetelő paplanhoz is használhatnák.

„Így vissza lehetne hozni Magyarországra a kendert, a gazdáknak teljesen mindegy mit termelnek. Ők azt mondták, azzal foglalkoznak, ami megéri" - mondja Béla.

István nemcsak az alapanyaghoz ragaszkodik, hanem jurtája esetében a kör formához is. Azt mondja, ennek oka van: az összefogást szimbolizálja.

„Összeomlott a világ körülöttem. A feleségem azt kérte, költözzünk külön, mert kiüresedett a házasságunk. Munkában is törés volt, egy angol cégnek vállalt megbízatásom véget ért, és egyébként is nagyon untam már az informatikát. Esztergomban egy zen templom apátjához mentem be tanácsot kérni” – meséli István.

A templom volt ezután az otthona négy évig. Azt mondja, az ott tanult belső munkának hála, békében, de külön nevelik gyermeküket.

„A kör nekem az összefogást jelenti. Arra számítok, hogy valamilyen formában együtt összehozzuk ezt a projektet. Részletek és fotók a honlapomon vannak. A jurta nekem a családi kört is jelenti. Azt szeretném, ha 8 éves fiamnak mielőbb megteremthetnék egy olyan otthont, ahol családban élhet.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk