A koronavírus járvány nagy nyertesei a webfejlesztő cégek
A koronavírus járvány hatásainak eredményeképpen drasztikus változásoknak lehetünk tanúi a gazdaságban. Néhány hét, sőt sok esetben néhány nap leforgása alatt munkahelyek ezrei szűntek meg. Ezzel párhuzamosan a vállalkozásoknak nem várt gyorsasággal kellett megpróbálniuk reagálni a megváltozott helyzetre.
Mivel az elmúlt évtizedekben nem volt példa hasonló járványra, ezért nem voltak out-of-the-box megoldások, minden cégnek, minden iparágnak ad-hoc jelleggel kellett kidolgoznia a túlélési stratégiáját.
Ennek a stratégiának egy jelentős része többek között a karantén elrendelésének köszönhetően a digitalizáció. A munkafolyamatokat, kapcsolattartást SOS át kellett terelni a digitális útra, tekintettel arra, hogy a dolgozóknak otthon kellett maradniuk a karanténban.
Az üzleteknek, boltoknak, sőt nem csak a kereskedelmi cégeknek, de a szolgáltató cégeknek is villámgyorsan át kellett helyezniük szolgáltatásaikat a webre és megpróbálni a korábbi off-line tevékenységeiket on-line módon megoldani.
Ezeknek a folyamatoknak az eredményeképpen hatalmas igény mutatkozott a weboldalak, webshopok fejlesztésére, a webfejlesztő cégeknek korábban nem látott munka mennyiséggel kellett megbirkózniuk. A kialakult helyzettel kapcsolatban kérdeztük Tusnádi Istvánt, a Usernet webfejlesztő cég ügyvezetőjét.
– Milyen típusú megbízásaitok szaporodtak meg az utóbbi hetekben?
– Különböző típusú webfejlesztés munkáink vannak, amelyek elsősorban attól függenek, hogy a megbízó cég éppen milyen online jelenléttel bír. Azok a vállalkozások, amelyek még nem rendelkeztek weboldallal, felismerték, hogy enélkül most már nem tudnak létezni, ezért sürgősen szeretnének egyet.
A munkáink másik része a már meglévő ügyfelek weboldal módosítási kéréseit jelentik, amelyek során a sokszor naponta változó helyzetnek megfelelően kell kommunikálniuk a munkatársak, partnerek, ügyfelek felé. Ez hírek feltöltését, felbukkanó ablakok fejlesztését, weboldal szerkezeti átalakításokat jelentenek.
A beérkező megkeresések harmadik nagy csoportja pedig a webshopokhoz kötődik. A hirtelen kiéleződő online versenyben a cégek nagyobb energiát fektetnek az online jelenlétükbe, így a webshopjaik fejlesztésével is többet foglalkoznak.
Olyan webshop átvilágításokat, auditálásokat végzünk, amelyek célja, hogy gyorsan, komolyabb átalakítások nélkül, rávilágítsunk egy webáruház gyenge pontjaira, azokra a részekre, amelyek javításával növelni lehet a konverziót és ezzel együtt a bevételeket.
– Visszatérve a webfejlesztés munkákra, hogy látod, mennyi időbe telik egy cég weboldalának a fejlesztése?
– Ha nulláról indulunk, tehát abban az esetben, ha korábban még nem volt a cégnek weboldala?
– Igen.
– Weboldal és weboldal között nagy különbségek lehetnek mind a design, mint pedig a tartalom illetve a funkcionalitást illetően, de nagy átlagban úgy gondolom, hogy legalább 4-6 hétre van szükség ahhoz, hogy minden összeálljon és az oldal élesíthető legyen.
– Tehát 4-6 hetet dolgoztok a weboldalon?
– Nem, az effektív munka ennél jóval kevesebb. Az idő inkább az egyeztetéssel, kommunikációval illetve a feltöltendő anyagok elkészítésével szokott elmenni. Egy minőségi céges weboldalra sokrétű és nagy mennyiségű szöveges és képi információ feltöltésére van szükség, amit nem 3 nap előállítani. Szolgáltatás leírások, céges bemutatkozó, ügyfél ajánlások, blog cikkek, iroda fotók, referenciák, esettanulmány leírások kellenek és akkor még nem beszéltem a most már kötelező jogi dokumentumokról, például a jogi nyilatkozatról, adatvédelmi nyilatkozatról.
– Ha mindez készen van, azonnal elindul az oldal és következő percben már akár bevételt is termel?
– A működést tekintve igen. De ahhoz, hogy valóban esélye legyen egy újonnan induló weboldalnak bevételt termelnie, népszerűsítésre, marketingre van szükség. A emberek többsége a Google keresőhöz fordul, bármilyen terméket, szolgáltatást keres, tehát az a weboldal, amelyik a Google-ban nem ér el jó pozíciókat, esélytelen, hogy labdába rúgjon.
– Visszatérve a webshop auditokra, ezeknél a munkáknál mennyi az átfutási idő? Tehát ha van egy webshopom, úgy érzem nem teljesít igazán jól, mert bár jönnek a látogatók, de nagyon alacsony számban vásárolnak, akkor mennyi időbe telik, mire sikerült rendbe hozni?
– A webshop átvilágítások viszonylag gyorsan, 3-5 munkanapon belül készen vannak, de ettől még önmagában nem lesz jobb a webshop. Az auditálás során tett észrevételeket ugyanis ki kell javítani, tehát a webfejlesztő munkájára is szükség lesz ahhoz, hogy előrébb lépjünk. De amint ez megtörténik, az eredmény garantáltan pozitív lesz. Népszerű, sok éve működő webshopoknál is találunk olyan hibákat, amelyek javítása önmagában nagyot lendít a teljesítményen.