/programok/fenykepezte-zsigmond-vilmos/
hirdetés

PROGRAMOK

Fényképezte Zsigmond Vilmos

Április 10-től a nyár közepéig láthatjátok az Oscar-díjas magyar operatőr még soha be nem mutatott képeit a Ludwigban.
Link másolása

hirdetés

Április 10-én az Oscar-díjas operatőr eddig soha be nem mutatott mintegy 150 fotójából nyílik kiállítás a Ludwig Múzeumban.

Zsigmond Vilmos

zsigmond_vilmos1

Zsigmond Vilmos, az Oscar-díjjal és több rangos nemzetközi filmes elismeréssel kitüntetett operatőr munkásságát olyan filmekből ismerjük, mint a Harmadik típusú találkozások (1977 Oscar-díj – Legjobb operatőr) Szarvasvadász (1978, BAFTA-díj, Oscar-díj jelölés – Legjobb operatőr), a vagy a Fekete Dália (2006 Oscar-díj jelölés – Legjobb operatőr). Filmjeinek védjegye a világítás találékony használata, a fény művészi alkalmazása. Egyedülálló stílusának köszönhetően képei hol költőiek, hol realisták, részletezőek vagy grandiózusak.

Portrait during No small affairs, 1984. Zsigmond Vilmos: Portrait during "No small affairs", 1984.

hirdetés

Zsigmond Vilmos 1951-ben felvételt nyert a Színház- és Filmművészeti Főiskola operatőr szakára, majd sikeresen diplomázott 1955-ben. Az 1956-os forradalom alatt az Egyesült Államokba kivándorolt operatőr a hetvenes évek elejétől együtt dolgozott korai filmjeiken azokkal a rendezőkkel, akik alapjaiban változtatták meg az amerikai filmgyártást, mint például Robert Altman, John Boorman, Michael Cimino, Steven Spielberg. Míg a nagy filmstúdiók addig látványos, könnyen befogadható filmeket készítettek, Zsigmond Vilmos alkotótársai új alapokra helyezték a filmgyártást. Rendre felrúgták a történetmesélés hagyományos szabályait, külső helyszíneken forgattak, a realizmus felé fordultak, céltudatosan törekedve arra, hogy ismét művészi színvonalra emeljék az amerikai filmet. A nyolcvanas évektől napjainkig olyan rendezők fényképeztették vele filmjeiket, mint Brian de Palma, Woody Allen, Richard Donner vagy George Miller.

Swing. North California, USA, 1990 Zsigmond Vilmos: Swing. North California, USA, 1990

Along Route 66, USA, mid 1960's Zsigmond Vilmos: Swing. North California, USA, 1990

A kiállítás gerincét eddig még soha be nem mutatott fotók alkotják. Az idén 85 éves művész számára a filmezés mellett mindig is fontos volt a fényképezés. Az ötvenes évek elején, még Magyarországon kezdett el érdeklődni komolyabban a fotóművészet iránt. Nagy hatást tett rá Dulovits Jenő Művészi fényképezés című, több nyelven is kiadott műve. Ennek segítségével autodidakta módon megtanulta a kompozíciós elveket, a fénykezelés jelentőségét, a film nyersanyagok sajátosságait. Az előhívást szintén maga végezte, így lehetősége volt megtanulni a fotózás laborálási eljárásait is. Ezek a tanulságok aztán operatőri munkájában tovább értek, fejlődtek, és alkalmazásukkal jött létre e nagyszerű filmes életmű, melynek indulása egybefonódik az amerikai film meghatározó korszakával, az Új Hollywood-nak nevezett filmtörténeti periódussal.

Ercsi. Visegrád, Hungary, 1952 Zsigmond Vilmos: Ercsi. Visegrád, Hungary, 1952

Zsigmond Vilmos 1966-ban látogatott haza először, azóta többször dolgozott itthon. A kilencvenes években rendszeresen workshopot tartott a Színház- és Filmművészeti egyetem hallgatóinak. 1992-ben a Magyar Televízióval koprodukcióban készült az a Sztálinról szóló amerikai-magyar életrajzi film, Robert Duvall, Maximilian Schell, Julia Ormond főszereplésével, amivel Emmy díjat nyert. 2002-ben a Bánk Bánért Káel Csabával megosztva megkapta a legjobb operaadaptációért járó díjat a 10. Camerimage, a világ egyetlen filmoperatőr fesztiválján. Most is aktívan dolgozik.

A mintegy 150 darabból álló fotóanyag az 1950-es években indul és napjainkig bezárólag több csoportban mutatja be Zsigmond Vilmos alkotói gondolkodásmódjának fő jellegzetességeit. A kiállítás kiegészül továbbá a filmes életmű darabjaival is, hogy láthatóvá váljanak a fotográfiai alkotások és az operatőri tevékenység szoros összefüggései, segítve egymás értelmezését.

Close encounters of the third kind w Steven Spielberg, 1977, fotóphoto Peter Sorel Zsigmond Vilmos: Close encounters of the third kind w/ Steven Spielberg, 1977, fotó/photo: Peter Sorel

The Two Jakes w Jack Nicholson, 1989. Zsigmond Vilmos: The Two Jakes w/ Jack Nicholson, 1989.

A kiállításban megjelennek Kodolányi Sebestyén - Zsigmond Vilmos fénykép és film felvételein alapuló - többcsatornás videó kompozíciói is, melyek mozgóképes eszközökkel mutatják be a fotók és a filmek közötti vizuális összefüggéseket.

Fényképezte Zsigmond Vilmos

Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum

2015. április 10 – június 21.

Április 11-én maga az alkotó tart tárlatvezetést. Ne feledjetek el regisztrálni!

Árpilis 25-én Rév Marcell operatőr tart tárlatvezetést a kiállításon.

A címlapfotón: Zsigmond Vilmos:The Two Jakes w/ Jack Nicholson, 1989, fotó/photo: Elliot Marks

Ha te is megnéznéd a kiállítást, nyomj egy lájkot!


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés

Link másolása

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk
hirdetés

Link másolása

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk

hirdetés

Link másolása

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk

hirdetés

Link másolása

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk