BALATON

Vitorlás-szótár a Kékszalaghoz

Ahol a Szeretlek Magyarország vitorlásai is rajthoz állnak. Készítettünk egy vitorlás-szótárat, hogy te is profinak érezhesd magad!

Link másolása

Ma reggel indult a Balaton legrégebbi és leghíresebb tókerülő vitorlásversenye, a Kékszalag. Az előző cikkükben már összegyűjtöttünk 10 érdekességet a versennyel kapcsolatban, most egy vitorlás-szótárt szedtünk össze nektek, hogy úgy indulhassunk neki a versenynek akár a profik.

untitled-0341

untitled-0323

Vitorlás-szótár: ahogy a profik mondanák

Hogy hívjuk a legénységet?

Helm/skipper – Kormányos.

Mancsaft – Legénység.

Trimmer – A vitorlákat állítja, a sott a kezében van.

Bowman – A hajó orrában dolgozik, vitorlabekötést, felhúzást, lehúzást intézi.

Mocó – Fiatal/kezdő vitorlázó, aki igyekszik mindent megtanulni, és nem útban lenni a hajón.

A hajó alkatrészei?

Gros/grósz – Nagyvitorla.

Fock, génua, spinakker, genakker/blister, Code0 – Orrvitorla fajták.

Bumm – A vitorlát alulról tartó, árbócra merőleges rúd.

Sott – Vitorlaállító kötél.

Fall – Vitorlafelhúzó kötél.

Forstag, vantni, achterstag – Az árbocot merevítő drótkötelek.

Rigg – Az árboc, a bumm és az árbocmerevítők együtt.

Tőkesúly/kiel – A hajó alján lévő nehéz ellensúly, segít elkerülni a felborulást. A Pogány Madonnában ide rejtették a kincset.

Svert – Kisebb hajók alján lévő nem túl nehéz uszony, nem véd a felborulástól, csak az oldalra sodródástól.

Honnan fúj a szél és merre megy a hajó?

Lúv – A hajó szél felőli oldala.

Lee – A hajó szél alatti oldala.

Steierbord/portside – Bal csapás, amikor a hajó bal oldalról kapja a szelet.

Backbord/starboard – Jobb csapás, amikor a hajó jobb oldalról kapja a szelet.

Félszél –A hajó a szél irányára merőlegesen halad.

Negyedszél – A félszél és a szembeszél közötti haladási irány.

Háromnegyed szél – A félszél és a hátszél közötti haladási irány.

Kreutz/krajc/upwind – Szembeszélben cikcakkozva haladás. Mivel széllel szemben egyenesen nem lehet haladni, ezért a negyedszeles haladási irányokat kell váltogatni.

Fordulás/takkolás – Irányváltás szembeszéllel.

Raum/ram/downwind – Hátszélben sem túl szerencsés haladni. Ilyenkor a háromnegyed-szeles irányokat váltogatod.

Halzolás/perdülés - Irányváltás hátszéllel.

Élesedés – Ha a szél felé (negyedszélbe) fordítod a hajót.

Ejtés – Ha a széltől el (háromnegyedszélbe) fordítod a hajót.

A hajó alkatrészei?

Gros/grósz – Nagyvitorla.

Fock, génua, spinakker, genakker/blister, Code0 – Orrvitorla fajták.

Bumm – A vitorlát alulról tartó, árbócra merőleges rúd.

Sott – Vitorlaállító kötél.

Fall – Vitorlafelhúzó kötél.

Forstag, vantni, achterstag – Az árbocot merevítő drótkötelek.

Rigg – Az árboc, a bumm és az árbocmerevítők együtt.

Tőkesúly/kiel – A hajó alján lévő nehéz ellensúly, segít elkerülni a felborulást. A Pogány Madonnában ide rejtették a kincset.

Svert – Kisebb hajók alján lévő nem túl nehéz uszony, nem véd a felborulástól, csak az oldalra sodródástól.

Egy ilyen vitorlásversenyre a felkészülés már hónapokkal ezelőtt elkezdőik. Nem tettek másképp a Szeretlek Magyarország színeiben induló Szentgyögyhegyi Borregatta Team tagjai sem.

A legérdekesebb rész, hogy a csapat két Bavaria Cruiser 32 lábas vitorlással vág neki a versenynek, amelynek a minimális verseny legénysége 3 fő. A hajó hossza tehát közel 10 méter, amely első ránézésre sem kicsi. Sőt igazi impozáns látványt nyújt.

untitled-0319

e9f01107eefbd218315d216731c79c9c

faea489a63d584f0d10a93ce5e976985

A hajó vitorlázata egy grósz, egy fock es egy gennaker bőszeles vitorlából áll, amelyek 51 nm-nyi felületet jelentenek. Ez körülbelül 3-4 parkolóhelynyi területnek tesz ki. Ez a vitorlázat segíti majd a fiúkat a versenyzésben, azonban ezek használata a verseny során a legnagyobb technikai kihívás.

"Amíg a grósz és a fock a hajó alapvitorlázatához tartoznak és a teljes megvitorlázható széliránytartományban egyszerűen használhatóak, addig a gennaker egy szűkebb tartományban (háromnegyed, maximum félszél esetén) használható nagy felületű vitorla. Mivel a genakker rendkívül vékony, könnyen szakad és nagysága miatt erős szélben (amely a verseny alatt várható) instabillá is teheti a hajót." - mondta Segyik István a felkészülésről.

Akik segítették a csapatot, hogy ott lehessenek a versenyen:

CITROËN DS

"A citroen DS, mint szponzor, nagyon a finisben tűnt fel a csapatnál. Mivel a prémium DS márkával könnyen tudtunk azonosulni, így adta magát az együttműködés lehetősége. Úgy gondoljuk, mindenkinek érdemes kipróbálni a márka adta lehetőségeket."

1546325_819038124787341_9119869001296474779_n

Szeretnéd kipróbálni, hogy milyen élmény az új DS-modelleket vezetni? Most te is részese lehetsz a stílus és technológia találkozásának június 30-a és július 13-a között!

Nincs más dolgod, mint jelentkezni a 06 80 980 300-as zöldszámon és ellátogatni a DS tesztközpontjába, ahol egy kávéra és egy üdítőre is vendégül látnak. A központot Budán, a Larus étterem és rendezvényközpontban találod!

Tamási Termálfürdő

Tamási Termálfürdő Tolna megye csobbanó édenkertje.

Családbarát fürdő Családbarát programok Családbarát árakon.

hab parti 2222 (1)

tamasi

Gloster Telekom

Gloster telekom megoldja szervezete kollaborációját, üzeme, raktára – wifis, vonalkódos rendszerét, szolgáltatásaival biztosítja a folyamatos üzletmenetet.

Remmers

Prémium minőség + kimagasló szolgáltatás = értéktöbblet az ügyfélnek

A fa- és épületvédelem, lehet az megelőző vagy megszüntető, a Remmersnél mindig hosszan tartó megoldás.

olcsonyomda.eu

Teljeskörű nyomdai szolgáltatás. Ahol a kedvező ár és a kiváló minőség együtt jár!

Pántlika Pincészet

A Pántlika Pincészet nagy szeretettel várja Dörgicsén, organikus szőlőbirtokán borkedvelő barátait.

Thirsdays - it's a wine thing

Szurkoljunk együtt nekik a Kékszalagon!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk


BALATON
Jó hír a nyárra: teljesen körbeért a Balaton körüli bringaút
Immár a teljes 205 kilométeren biztonságosan lehet tekerni. Balatonrendesnél ért véget a fejlesztés, ami vasúti átvezetést is tartalmazott.

Link másolása

Immár teljes szakaszon használható a Balatoni Bringakör. A 205 kilométeres kerékpárút több mint fele pár esztendő alatt megújult, körülbelül bruttó 6,1 milliárd forint értékben. A balatoni térség szempontjából jelentős a kerékpáros turizmus, ezért is támogatja kiemelten a kormány ezeket a fejlesztéseket – közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) az MTI-vel csütörtökön.

A sajtóközleményben hangsúlyozták, hogy a hollandok és a dánok után a magyarok kerékpároznak a legtöbbet Európában az Eurobarometer statisztikája alapján, így kiemelt jelentőségű minden, közlekedést és közlekedésbiztonságot elősegítő infrastruktúrafejlesztés. Hozzátették:

ezért mérföldkő, hogy immár teljes szakaszon, biztonságosan és korszerűen körbe kerékpározható a Balaton.

Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára és Révész Máriusz, a Miniszterelnökség aktív Magyarországért felelős államtitkára a tavaszi időjárás beálltával letesztelte a tavaly elkészült a Balatoni Bringakört összekötő szakaszt Balatonrendesnél – írták. Ez utóbbi összekötőszakasz 2 kilométer hosszú, amelyből 0,3 km vegyes forgalmú, 1,7 kilométer pedig önálló kerékpárút. A forgalomtechnika felújítása is megvalósult, továbbá a kerékpárúton kiépült egy vasúti átkelő is – részletezte a minisztérium.

„Az elmúlt öt évben a 205 kilométeres Balatoni Bringakör több mint a fele megújult, körülbelül bruttó 6,1 milliárd forint értékben. Ezzel a két kilométeres szakasszal kibővült, mondhatjuk úgy, hogy körbe ért a balatoni bringakörút. Ez azért is nagyon fontos a balatoni térségben, mert azt látjuk, hogy egyre népszerűbb a kerékpározás turisztikai szempontból. Azt gondolom, hogy a Balaton térségének túl a nyári szezonon, ez nagyon sokat segít a jövőben” – mondta el Nagy Bálint államtitkár.

Révész Máriusz a közleményben kiemelte: „Végre eljött a pillanat, Balatonrendesnél is kész a kerékpárút. Sokan nem tudják, de ennek a két kilométeres szakasznak az a fontossága, hogy korábban itt megszakadt a kerékpárút, és ezért ki kellett tekerni a főútra a bringásoknak. Itt egy gyönyörű szép erdő is található, két évig tartott a környezetvédelmi hatástanulmány elkészítése, de végül minden rendben van. Sok küzdelem után eljutottunk oda, hogy ez a két kilométeres rész nagyjából 500 millió forint értékben elkészült. Azért ennyi, mert egy fejlett vasúti átvezetést is kapott a terület.”

A bringakör komplex fejlesztése 2019 áprilisában kezdődött a NIF Zrt. beruházásában. Országszerte a teljes kerékpározható hálózat hossza 2030-ra megközelítheti a 15 ezer kilométert, biztonságos és kényelmes alternatívát kínálva az egyéni gépjárműhasználattal szemben.

Továbbra is kiemelt szempont a kerékpárutak fejlesztése, mint a turizmus ösztönzésének egyik fontos eszköze. A kormány ezért támogatja a kerékpáros idegenforgalom fejlesztését, beleértve a kerékpáros szálláshelyek fejlesztését, a kerékpáros útvonalak népszerűsítését, és a kerékpáros turizmusra alkalmas infrastruktúra bővítését. Mindezt bizonyítja, hogy idén 592 kilométer kerékpárút tervezése zárul le – áll a közleményben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
BALATON
Félmilliárd forintból lombkoronasétányt létesítenek Balatonbogláron, nem mindenki örül neki
Az új turisztikai attrakciót a Várdombra, a népszerű gömbkilátó mellé építik, és az ösvénynek egy saját kilátója is lesz.

Link másolása

A Magyar Turisztikai Ügynökség pályázatából valósítják meg az 500 méter hosszúra tervezett lombkoronasétányt a balatonboglári várdombi erdőben. A település polgármestere, Mészáros Miklós az ATV-nek azt mondta, az ösvény a domb keleti és nyugati gerincén fut majd végig. Hozzátette, az egyik részen a fák lombkoronájában, tízméteres magasságban fog húzódni a sétány, míg a keleti részen egy kilátóponton végződik, és a balatoni panorámát lehet megcsodálni, majd egy pallóösvényen lehet visszatérni.

Az új turisztikai attrakció a nyár elejétől már látogatható lesz, és a polgármester várakozásai szerint igazi turistacsalogató építménynek számít majd.

Nincs ilyen jó véleménnyel a beruházásról Szakács László, a Szocialisták és Demokraták párt társalapítója, aki sok időt tölt Balatonbogláron. Szerinte enyhe túlzás ezt az 500 millió forintba kerülő építményt lombkoronaösvénynek nevezni, és ennek az összegnek jobb helye lenne másol.

A helyiek az ATV-nek azt mondták, ők örülnek a leendő lombkoronasétánynak, mert „ennek legalább van értelme”, ellentétben a nyírmártonfalvai, fák nélküli lombkoronaösvénnyel.

Mint ismert, nemrég nagy port kavart a hír, hogy

a Debrecentől 30 kilométerre fekvő Nyírmártonfalván úgy létesítettek lombkoronasétányt, hogy körülötte tarra vágták az erdőt.

Hasonlóan furcsa megoldás volt az is, hogy az alföldi Kunszentmiklós mellett egy teljesen sík területre építettek egy mindössze másfél méter magas kilátót.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

BALATON
Zseniális flashmobbal lepték meg a járókelőket Balatonalmádiban
A Bondoró Utcaszínház Fesztivál híres arról, hogy minden év április 1-jén egy kis vidámságot csempésznek az emberek életébe. Ezúttal a fesztivál új helyszínén szereztek boldog perceket az arra járó embereknek.

Link másolása

Már-már hagyománynak mondható, hogy a Bondoró Utcaszínház Fesztivál szórakoztató produkciókkal készül április 1-jén, Bolondok napján. Tavaly Budapesten bukkantak fel itt-ott meglepetésszerűen néhány bemutató erejéig, idén pedig a fesztivál új helyszínén, Balatonalmádiban készültek egy flashmobbal, ahol a fesztivál fellépőinek attrakcióival találkozhattak a járókelők.

Az előzetesen meghirdetett eseményre egyébként bárki csatlakozhatott, és aki elment velük bolondozni, fesztivál jegyet is kaphatott.

VIDEÓ: A helyszínen készült videót nálunk nézhetitek meg először:

Bondoró Nemzetközi Utcaszínház - június 30 - július 2.

A VEB2023 EKF rendhagyó klaszterében kiemelt programnak számító fesztivál tehát ettől az évtől Balatonalmádiban folytatódik és az Öreg-parkban várja régi és új vendégeit, közvetlenül a Balaton partján.

A magyar előadók mellett 10 nemzet összesen 24 nemzetközi produkcióját láthatja itt a közönség június 30. és július 2. között. Az árnyas ligetekkel tűzdelt ősfás területen nem csupán a Bondoró már jól megszokott, kezdetektől velünk lévő helyszínei rendezkednek be, de új színpadok felhozatala közül is válogathatunk majd.

Nemzetközi utcaszínházi attrakciók sokasága, nagykoncertek és nem utolsó sorban egy páratlan, új helyszín várja 2023-ban azokat, akik ellátogatnak az eseményre. További részleteket a fesztiválról hivatalos oldalukon találsz!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

BALATON
Drágább lesz a balatoni strandolás, itt vannak az idei árak
Néhány településen nem emeltek, de a legtöbb helyen plusz 100-700 forintot kell fizetni egy belépőért. Egyes strandokon a helyi lakosok ingyenes mehetnek fürdőzni.

Link másolása

Az idei szezonkezdetben mintegy 20-30 százalékkal drágulnak a balatoni strandbelépők - írja a Pénzcentrum. Az infláció a szállásokat és az étkezést is megdrágította.

A portál összesítéséből kiderül, hogy bár továbbra is vannak szabadstrandok, de ahol belépőt szednek, ott általában mélyebben kell majd a pénztárcákba nyúlni. A listájuk folyamatosan bővül, de jónéhány strand árát már közzétették.

Eszerint az idei belépők árai:

• Alsóörs 2000 forint

• Badacsony 1000 forint

• Badacsonytomaj 1100 forint

• Balatonakali 1200 forint

• Balatonakarattya 1300 forint

• Balatonalmádi 1900-2000 forint

• Balatonföldvár 1500 forint

• Balatonfüred 1700-2100 forint

• Balatonfűzfő 1300 forint

• Balatongyörök 1200-1500 forint

• Balatonkenese 1500 forint

• Balatonlelle 1500 forint

• Balatonszárszó 1300 forint

• Balatonszepezd 800 forint

• Balatonvilágos 800 forint

• Fonyód 600 forint

• Gyenesdiás 1100-1500 forint

• Révfülöp 1200 forint

• Siófok 1100-2500

• Szigliget 1500

• Tihany Sajkod 800 forint

• Vonyarcvashegy1200-1500 forint

• Zánka 1500 forint.

Néhány településen nem emeltek, de a legtöbb helyen plusz 100-700 forintot kell fizetni egy belépőért. Egyes strandokon a helyi lakosok ingyenes mehetnek fürdőzni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk