Végre egy MINI, amivel wakeboardozni is elindulhatunk
Manapság nem meglepő, ha négy méternél hosszabb MINI-ről beszélünk, korábban elképzelhetetlen volt az, hogy ilyen hosszú legyen a brit gyártó kisautója. A MINI-ről valószínűleg sokaknak mai napig az a kocsi jut eszébe, amiből Mr. Bean integetett méltán híres plüssmedvéjével. Pedig a márkát azóta újrapozícionálták, a népautóból trendi luxustermék lett, a Mini kisbetűs írásmódja helyett pedig immáron mindent nagybetűvel kell leírnunk, ez ugyanis a márkahelyes. De nem csak a betűk változtak tehát, hanem az egyes típusok is sokat nőttek az elmúlt időszakban - talán pont erre utal a nagybetűs írásmód.
Borsi Dávid írása
Szóval már nem csodálkozunk azon, ha négy méternél hosszabb autókon látjuk e márkajelzést, az elmúlt években már akadt ilyen modell a MINI palettáján. Ilyen volt például a Countryman, amely nem csak hosszúságra, hanem magasságra is jócskán felülmúlta a korábbi MINI-ket. Majd tíz évvel ezelőtt érkezett a kínálatba a Clubman, amely ekkor még csak alulról súrolta a négy méteres hosszt, viszont alternatívát nyújtott a sima MINI szűkös helykínálatával szemben és kényelmi szempontból is többet adott használóinak. A kétfelé, vízszintesen nyitható csomagtartóajtó a pakolást könnyítette meg, a beszállás pedig a kizárólag a jobb oldalra tervezett, hátsó fél ajtónak köszönhetően volt egyszerűbb. Persze ez félmegoldás volt, talán ekkor még kevésbé bátorodtak fel a tervezők a kocsi megnyújtását illetően.
A tavaly bemutatott második generációs modell 30 centivel nőtte túl hosszában az elődöt, ami pont arra volt elég, hogy a mérnökök a fél ajtó helyére egy egészet tegyenek, ráadásul mindkét oldalra, így téve teljes értékűvé a hátsó üléssort. Négyajtós lett és négy méter fölé nőtt tehát a Clubman, amely első ránézésre nagyon stílusidegen a MINI-től. A mindennapi használat során viszont beigazolódik az, hogy jó elképzelés volt megnyújtani a kocsit, s pár napos barátkozás után már a forma is közelebb kerül az emberhez. A csomagtér ajtók vízszintesen nyitása megmaradt, s itt meglepően nagy helykínálat fogad minket: összesen 360 litert rakodhatunk teli, amit igény szerint 1250 literesre bővíthetünk.
Az utastér szokásosan minis (előttünk a kis kilométeróra, mellette félkörívben a fordulatszámmérő, a középkonzolon pedig a LED csíkkal körbevett kijelző), eltérés itt is a helykínálatban tapasztalható: nagyobb a lábtér a megszokottnál, ezért jóval kényelmesebben utazhatunk még hátul is. A dizájnt nem érheti kritika, minden egy szabad - a Clubman esetében talán már családos - fiatal ízlésére szabott.
A MINI Clubman jelenleg négy eltérő motorral kapható (136-190 lóerő között), ezek közül a 150 lóerős Cooper D járt nálunk. A kulturált járású motor 100 kilométeres sebességre 8,6 másodperc alatt gyorsítja a kocsit, 330 Nm-es nyomatéka pedig kellő tartalékkal rendelkezik ahhoz, hogy minden helyzetben, akár már alacsony fordulatról is kényelmesen mozogjunk. Szükség szerint persze besegít az automataváltó, amely remek társ az erőforráshoz. Ebből egyébként kétféle rendelhető a kocsihoz, a hagyományos hatsebességes automata tengelykapcsoló mellett a japán AISIN által szállított nyolcgangos egységet kérhetjük. A kocsi karaktere állítható, Sport, Mid és Eco üzemmódok közül választhatunk. Az Eco nem biztosít sokkal kedvezőbb fogyasztást a normál üzemmódnál, de ott kompromisszumot kell hoznunk a menetdinamika kapcsán, a Sport funkció pedig talán túl feszes a mindennapi használathoz, ez esetleg csak egy "eldobom a hajam" féle szombati autózáshoz lehet jó választás - bár ahhoz már jobban passzol egy benzines modell.
Ha valaki korábban azért nem vett MINI, mert szűkösnek érezte a belső teret vagy éppen nem tudta begyömöszölni a wakeboard szerelését a csomagtartóba vagy akinek a kis családja már nehezen tudott bekászálódni a három ajtós változatba, annak kiváló megoldás lehet a Clubman, amely a fiatalos dizájnt remekül ötvözi a funkcionalitással. A négyajtós (vagy öt-hat, nem is tudom, mi a jó kifejezés) kocsi 7,1 millió forintról indul, tesztautónk a 12 milliót súrolta a sok extrának köszönhetően.
Hengerűrtartalom: 1995 cm3
Teljesítmény: 110 kW (150 LE)/4000
Nyomaték: 330 Nm/1250
Széndioxid kibocsátás: 115 g/km
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,6 s
Végsebesség: 212 km/h
Tesztfogyasztás: 8,3 l/100 km
A modell alapára: 7.100.000 Ft
Ha tetszik a MINI, oszd meg a cikket másokkal is!