Sosem látott autóval jelentkezik a Jaguar
Előbb az XE-vel merészkedett új területre a Jaguar, korábban nem volt ugyanis kompakt kategóriájú modell a palettán, most pedig az SUV-k között lépett piacra új modellel az indiai TATA tulajdonában lévő márka: az F-Pace a szabadidő-autók sorában hozott újdonságot 2016-ban. A vásárlók jól fogadták a modellt, tavaly 45.000-nél több példányt értékesített a Jaguar világszerte. A siker pedig három tényezőnek köszönhető: egyrészt az SUV szegmens láthatóan pörög szinten minden kontinensen, a Jaguar még sosem volt kapható ebben a kategóriában, illetve ilyen méretű négykerekű nincs a testvérmárkának számító Land Rover palettáján. A kocsi egyébként a mérete alapján a BMW X3, az Audi Q5, a Mercedes GLC és a Porsche Macan négyes fölött helyezkedik el valamivel, de azért nem éri el a Q5, GLE, X5 adottságait, így pontosan nehéz lenne meghatározni, hogy ki számít valójában a modell közvetlen konkurensének. Ettől függetlenül az egyedi, karakteres megjelenésének köszönhetően a kezdeti sikerek után később is fenntarthatja népszerűségét.
A rendkívül sportos formájú F-Type ihlette az F-Pace modellt, de mivel az első szabadidő autót is az az Ian Callum tervezte, akinek az XE és az XF megjelenését köszönheti a márka, e két példányból is felfedezhető egy-egy vonás. Az F-Pace 80 százalékban alumínium önhordó karosszériára épül, így a kategória egyik legkönnyebb autójává válik, a könnyűsúlyú alumínium szerkezet masszív védelmet biztosít. Az autó elsőre megragadja az embert, jó érzés a kocsi felé közelíteni a parkolóban. Főleg úgy, hogy tudom, a zsebemben lévő kulcs az F-Pace-t nyitja. Kifejezetten dominánsak, a forgalom számára épp ezért ijesztőek az óriási légbeömlők a kocsi hosszúra nyúló orrán, az oldalnézet gyönyörű rajzolatú, kissé egyébként a Q7-re hajazó, a négykerekű fara pedig stílushoz illeszkedő, bár kevésbé jellegzetes.
A kategóriától megszokott módon magasra kell ülnünk a vezetői ülésben, így a forgalmat sokkal jobban átláthatjuk. Az utastérben nem lehet panaszunk a helykínálatra, bár első ránézésre valamivel tágasabb belsőre számítottunk. A csomagtér alapesetben 650 literes, ha teljes értékű pótkereket kérünk, akkor viszont lemondhatunk jó pár literről, ugyanis az nem fér el a csomagtartó padlólemeze alatt, így egy kis emelvény fedi a gumit a csomagtérben. Az ülések ledöntésével egyébként 1700 liter fölé bővíthetjük a csomagtartót. A műszerfal első benyomásra pozitív benyomást kelt, bár az anyaghasználat némely gomb esetében megkérdőjelezető, s igazság szerint az összkép is visszafogottabb a konkurensekénél. Ráadásul az összeszerelés is hagy kívánnivalót maga után: egy-egy rosszabb útszakaszon bizony nyekergéssel jelzi a kocsi, hogy nem kedveli az úthibákat.
Az SUV vezérlőközpontja az InControl Touch elnevezést kapta. A hálózati kapcsolóeszköz segítségével az autó fő funkcióit vezérelhetjük, beleértve az audiorendszert, a klímaberendezést és a műholdas navigációt, ezen kívül biztosítja az összeköttetést a telefonnal. A középkonzolban elhelyezett 8 collos érintőképernyő teljesen új grafikus felhasználói felületet kapott, és ismeri a táblagépeken és okostelefonokon használt kézmozdulat-utasításokat is.
Az F-Pace egy 180 és egy 300 lóerős dízel, illetve egy 340 és egy 380 lóerős benzinmotorral kapható, kérhetünk automataváltót és összekerékhajtást is - persze variánstól függően. A kétliteres, belépő erőforrás a Jaguar Land Rover csoport legfrissebb motorgenerációja, mely összkerékhajtással járt nálunk, 430 Nm-es nyomatéka már 1750-es fordulatszámon rendelkezésre áll. A kocsi ezzel a motorral 8,7 másodperc alatt futja a százas sprintet, s annak ellenére, hogy olykor kissé hangosnak tűnik, alapvetően jó karakterrel bír. Kiválóan passzol hozzá a ZF nyolcfokozatú automata váltója, mely észrevehetetlenül dolgozik, a futómű pedig a nagy test ellenére is stabil úttartást biztosít, gyorsabb kanyarvételnél sem dől a magas kasztni. Az összkerékhajtás alapesetben csak 10 százalékban terheli az első tengelyt, s alapvetően a hátsón hajt, de az útviszonyokhoz alkalmazkodva változik menetközben ez az arány. A kocsit egyébként gombnyomással is szabályozhatjuk, több üzemmódot biztosít számunka a Jaguar Drive Control.
A Jaguar F-Pace 11,9 millió forintról indul, de kedvezményesen ugyan ennyiért tudjuk most megvásárolni a nálunk járt dízel változatot, összkerékhajtással. A kocsi egyébként hat felszereltségi szinten kapható, a csúcsváltozat közel 27 millió forintot kóstál.
Egy videó az autóról:
Adatok
Hengerűrtartalom: 1999 cm3
Teljesítmény: 132 kW (180 LE)
Nyomaték: 430 Nm/1750-2500
Széndioxid kibocsátás: 139 g/km
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,7 s
Végsebesség: 208 km/h
Tesztfogyasztás: 8,4 l/100 km
A modell alapára: 11.990.000 Ft