Így hajt első keréken a BMW X1
Elsőkerekes BMW? Igen, igen, szoknunk kell az elképzelést, pedig nem az X1 az első kocsi, amit a hagyományoktól eltérően így terveztek. Ilyen volt például a 2-es Active Tourer is, ahol első között találkozhattunk ezzel a megoldással. Sokan azt mondták, ez szentségtörés, de szerintem megbocsátható a bajoroknak, főleg úgy, hogy remek konstrukciókat alkottak. Az X1 tehát alapesetben elsőkerék-hajtású, de a tapasztalatok alapján nem ez, hanem természetesen az összkerekes változat lesz a népszerűbb a vásárlók körében, mint volt az korábban is.
Az X1 első generációja 2009-ben érkezett, ekkor indított erőteljes modelloffenzívát a márka, amivel igyekeztek betömni a palettán mutatkozó réseket. A kocsi sikerét mutatja, hogy azóta közel 800.000 járgányt gyártott le e példányból a BMW. Az új modell elsőre nem hordoz szembetűnő változásokat, azonban
amikor egymás mellé áll az első és a második generáció, máris feltűnik a differencia:
lágyabbak, ám mégis lendületesebbek a vonalak, és nagyobb hatású lett a kocsi. Ami annak is köszönhető, hogy az új X1 szélességében és magasságában nőtt, ellenben hosszra és tengelytávra csökkent. Utastere ennek megfelelően tágasabb lett, a csomagtér mérete pedig 45 literrel 505 literesre nőtt. Az ülések méretesek és komfortosak, azonban kényelmesen csak négy felnőttel indulhatunk hosszú útra. A hátsó ülések 40:20:40 arányban dönthetőek. A belső tér karakteresen BMW-s, az évek óta használt analóg kilométeróra viszont egy picit már idejétmúlt. A belső térben egyébként jó az anyaghasználat, és a kapcsolók elhelyezése is megfelelően átgondolt.
A BMW legkisebb szabadidő-autója három dízel- és három benzinmotorral kapható, mi ebből a 150 lóerős gázolajjal hajtott változatott tehettük próbára. Az elsőre kissé hangosnak tűnő erőforrás remek társ a mindennapokban, 330 Nm-es nyomatéka bőséges erőt ad a dinamikus haladáshoz. A 8 fokozatú automata finoman dolgozik, szépen kapcsol, pozitívum, hogy a lejtmenetet nagyon ügyesen ismeri fel, ekkor visszavált és intenzív motorfékkel segíti a haladást. Ennél persze van erősebb változat is a palettán, de itthon nem igazán lehet szükségünk rá, nincs olyan helyzet ugyanis, amikor éreznénk a nagyobb nyomaték, a több lóerő hiányát. Százra 9,2 másodperc alatt gyorsulunk, a kocsi legnagyobb sebessége 205 kilométer/óra, fogyasztása pedig 7 liter körül mozgott.
A BMW X1 8,8 millió forintról indul, a legolcsóbb dízel nyolcszázezer forinttal kerül többe. Tesztautónk ezúttal nem volt túlextrázva, de az automata váltóval és néhány apró plusz felszereléssel ára 11 millió forintot kóstált.
Hengerűrtartalom: 1995 cm3
Teljesítmény: 110 kW (150 LE)/4000
Nyomaték: 330 Nm/1750-2750
Széndioxid-kibocsátás: 114 g/km
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,2 s
Végsebesség: 205 km/h
Tesztfogyasztás: 7,1 l/100 km
A modell alapára: 8.803.000,- Ft
Borsi Dávid írása