Eszméletlen vagány a Peugeot 508 kombi változata
Rendkívül sportosra faragták a francia márka mérnökei a SW változatot.
Szeretlek Magyarország -
szmo.hu
2020. január 19.
Tíz-tizenöt évvel ezelőtt jót nevettünk azon, aki egy kombit szépnek tartott. A nagy puttonyos modellek kinézetük alapján inkább a megtűrt kategóriába tartoztak, amelyek mellett érvként a funkcionalitás és a jó pakolhatóság szólt. Mára azonban ebben a kategóriában is óriási a verseny a vásárlókért, beszédes szám: az európai gépjárműpiacon a D szegmens mintegy 1 400 000 gépkocsit ölel fel, és a népszerűségi listát egy évtizede változatlanul a kombik vezetik.
Hiába jelennek meg újabb és újabb karosszériaváltozatok, köztük az SUV-k, Európában jelenleg minden harmadik D kategóriás autó kombi, tehát komoly potenciál rejlik e területben.

Éppen ezért a tervezőmérnökök is egyre szívesebben nyúlnak bátor kezekkel a kombikhoz. Erre kiváló példa a PEUGEOT 508 SW, amelyet 2019 nyarán, mindössze néhány hónappal a limuzin bevezetése után mutattak be. Már a négyajtós változat is óriási változáson ment keresztül, de az SW végképp szakított a hagyományos kombik stílusjegyeivel, és inkább a sportkombik modellekből merített inspirációt. A szegmens kínálata megoszlik a tömeggyártó cégek kínálta nagyméretű, bárgyú modellek és a prémium szegmens merészebb kínálata között – ez utóbbi csoporthoz kívántak a franciák is csatlakozni. Az 508 SW-t alacsony, dinamikus sziluett és ütős dizájn jellemzi, mely a sportos eleganciát sikeresen ötvözi a praktikus szempontokkal.
Az ötven évvel ezelőtt gyártott PEUGEOT 504-es óta a kombik tervezésekor a márka mindig az adott modell limuzin változatából indul ki. Ennek megfelelően az új PEUGEOT 508 SW is magán viseli a limuzin stílusjegyeit, így például a különleges formájú orrészt is. A full LED-es fényszórók és a nappali menetfényt biztosító, függőlegesen futó fénydiódasor egyedi megjelenést biztosít a kombinak, melyet a hűtőmaszk közepén trónoló oroszlán és a motorháztető orrát díszítő „508” felirat még tovább erősít. A hátsó részt vízszintesen fényes fekete sáv szeli ketté, amelyet a limuzinból már ismerős, full LED-es 3D fényszórók foglalnak keretbe. A két krómozott kipufogóvég biztonságot sugároz és tovább erősíti az autó dinamikus jellegét.
hirdetés

Az autó majdnem ugyanolyan alacsony, mint a limuzin: alig 1,42 méter, amellyel a kategória legalacsonyabb modellje címet is elhódítja. (Ez egyébként közel 6 centiméterrel kevesebb az előző generációhoz hasonlítva.) Ami pedig még fontosabb, hogy a szegmensben elvárt hátsó fejtér megőrzése mellett ez a magasság az elődhöz képest még jobb aerodinamikai jellemzőket eredményezett.
A 4,78 m hosszú (a limuzinnál mindössze 3 cm-rel hosszabb, az előző változatnál pedig 5 cm-rel rövidebb) kombi feszesen ívelő, áramvonalas profilját hosszan elnyújtott alacsony tetővonal teszi teljessé, amely oldalnézetből – kupésan csapott fenekének köszönhetően – igencsak látványos.
Egyedülálló megoldás a kategóriában, hogy az ajtók keret nélküliek. Ennek akad azonban hátránya is, amely a hideg téli éjszakákat követő reggeleken érzékelhető, ugyanis az ablakok könnyen befagynak, és mivel ajtónyitáshoz először az ablakoknak kell lehúzódniuk pár millimétert, fagyás esetén csak komoly küzdelmek árán, hátulról vagy az anyúsülés felől bemászva jutunk el a vezetőülésbe.

A limuzinhoz hasonlóan az új Peugeot 508 SW is a PEUGEOT i-Cockpit® legújabb változatát kínálja, az utastérben a gondosan kidolgozott részletek, a pontos illesztések és a felhasznált anyagok magas minőséget hangsúlyoznak. Tekintélyes díszbetéteket kapott a kocsi műszerfala, a középkonzol és az ajtók, amelyek – felszereltségi szinttől függően – karbon hatású vagy természetes fabevonatú is lehet. Elsőre fura, később kifejezetten élvezetes a kisméretű bőrkormány fogása, egyedi az automataváltó kapcsolója. Az utastér helykínálata akár öt utassal is élhető, ráadásul feltűnően sok tarolóhelyet találunk a fedélzeten.
Az első utasokat AGR minősítéssel rendelkező ergonomikus ülések várják, amelyeket akár többpontos, öt különböző programú masszázsrendszerrel is rendelhetünk. A hátsó üléspad háttámlája az utasok nagyobb kényelme érdekében 27°-ban döntött. A belmagasság meglepő módon 4 cm-rel nagyobb, mint a limuzin esetében. A csomagtartó egyszerű formáival jól kihasználható, és a kalaptartó alatt 530 liternyi helyet kínál, amely 30 literrel elmarad az elődtől. Persze a helykínálat így is kombisan nagy, és az üléseket ledöntve akár 1780 litert is megpakolhatunk hátul.

Az 508 SW jelenleg egy 180 és egy 225 lóerős benzinmotorral, valamint egy 130, egy 160 és egy 180 lóerős dízellel kapható, 2019 második felétől pedig már plug-in hibrid verzióban is elérhető.
Tesztautónkban a benzines, 1.6-os, 225 lóerős erőforrás dolgozott, amely 300 Nm nyomatékával dinamikus autózást ígér, s alapvetően ezt hozza is a hétköznapokban. Ez a változat 7,4 másodperc alatt gyorsítja a kocsit 100-ra, csúcssebessége 248 kilométer/óra. A modell városi fogyasztása 10 liter fölötti télen, vegyes használatban azonban 7-8 literrel is beéri. Az 1.5-ös, 130 lóerős dízel motoron kívül mindegyik motor a nyolcfokozatú EAT8 automata sebességváltóval érkezik, de a modell sajnos egyelőre összkerékhajtással nem érhető el. Ez jelentős hátrány a konkurensekkel szemben.

Számos vezetéssegítő funkcióval szerelhető fel az 508 SW is. Az erdős, vadveszélyt rejtő szakaszokon kifejezetten hasznos az éjjellátó rendszer, amely infravörös kamerát használva 200 méteres hatótávolsággal érzékeli a gépkocsi előtt tartózkodó élőlényeket. Az infravörös kép a vezető látóterében, a digitális műszeregységen jelenik meg abban az esetben, ha a kocsi vészhelyzetet érzékel, vagy saját magunk is bekapcsolhatjuk ezt a nézetet sötétedés után. Rendelhetünk adaptív tempomatot, sávtartó asszisztens (amely a tesztautónkban nem, vagy csak néha működött rendesen), parkoló asszisztenst, amely már a beparkolás mellett a kiállásban is segíti a sofőrt. Konfigurálhatunk statikus kanyarfény funkcióval kiegészülő full LED-es fényszórókat, vagy éjjel-nappal világító, változó fényerejű hátsó lámpákat.
A PEUGEOT 508 SW a legkisebb dízelmotorral 9,9 millió forintról indul, a nálunk járt, kizárólag GT felszereltséggel kapható, nagy benzines 14,8 millió forintért vihető el legolcsóbban a kereskedéskből.