Dízelmotor egy kisautóba? Vajon jó választás?
Egészen 1976-ig nyúlik vissza a Ford Fiesta története, a Ford Motor Company ebben az esztendőben kezdte meg a kiskategóriás autó gyártását, mely az azóta eltelt 42 év során igencsak népszerűnek bizonyult az európai, japán, ausztrál, amerikai vásárlók körében, ugyanis ez idáig összesen 12 millió példányt értékesítettek belőle. Tette ezt a modell abban a mezőnyben, amely rengeteg konkurenssel bír, például a Volkswagen Polo, a SEAT Ibiza, a Toyota Yaris, a Peugeot 208 és a Citroën C3 is ebben a kategóriában teper.
A hetedik generációs példány 2017-ben jelent meg, mely nagyobb és tágasabb lett az elődhöz képest, ráadásul új variációkkal is kapható a piacon: a fordos luxust jelentő Vignale felszereltségű modell már most elérhető, de hamarosan crossover változatot is megvásárolhatunk. Az új Fiesta az előd padlólemezére épült, így a méretbeli adottságok csak pár milliméternyit változtak, hosszra rövidült, azonban a tengelytávolság, a magasság, a szélesség nőtt. De tényleg csak minimálisan, szinte észrevehetetlen a különbség.
Formailag az új orrész és a hátsó tér el feltűnően a hatodik sorozattól, míg a farrész lágyabb, s picit konformista lett, addig a front sportosabb, és igazán kifejező, köszönhetően a méretes hűtőrácsnak és a hosszúra nyújtott első lámpatestnek. A nálunk járt ST-Line esetében hátsó spoiler, méhsejt rácsos hűtőrács, könnyűfém felni is díszítette a kocsit. Az utastérben kisautós a helykínálat, magyarán az elől utazók kényelmesen elférnek, hátul két felnőttnek, kis lábtérrel relatíve kényelmes a hely, a csomagtartó pedig közel 300 literes, ami nagyjából két felnőtt nyaralós holmijára elég.
A Fiesta összesen öt felszereltségi szinten kapható, amelynek a Trend Technology az alja, a Vignale pedig a csúcsa, az ST-Line ez utóbbi alatt helyezkedik el a listán. A belső kialakítása minőségileg érezhetően feljebb lépett, picit kár, hogy az analóg műszerfalhoz nem nyúltak hozzá a Ford mérnökei. Azért is kár, mert az új középkonzol viszont szépre sikerült, tesztautónkban például 8 colos, érintőképernyős navi ékeskedett a tetején, amin rengeteg funkciót állíthatunk, így alatta már csak a fűtésszabályozó kapott helyett. A Fiesta kezelhetőségből jeles, semmi sincs értelmetlenül túlbonyolítva. Jó fogású az ST-Linehoz járó bőrkormány, az alumínium betétes váltógomb, s igazán vagányak és sportosak az acél sportpedálok.
Három benzinmotor és egy dízel található a Fiesta kínálatában, előbbiek 85, 100 vagy 125, utóbbi pedig 85 lóerős. Tesztautónkban egyébként ez az erőforrás dolgozott, ami alapvetően szokatlan választás egy ilyen pici autóhoz. Hamisnak találom az új dízelek támadását, tehát nem ez az alapja a véleményemnek, hanem jóval inkább az a tény, hogy ehhez az autóhoz egy benzinmotor passzol leginkább. Városi használatban mindenképp, már csak azért is, mert budapesti autózásaim során nem volt olyan hosszú táv, ami alatt üzemi hőmérsékletűre melegedett volna a motor, ami hosszútávon nem biztos, hogy kedvező hatást fejt ki az erőforrásra. Fogyasztásban persze szép eredményeket hozott, 6 liter körüli volt a kocsi étvágya, de nyugodt vezetéssel egy kis benzinessel csak minimálisan lennék e fölött.
Tulajdonságait tekintve jó karakterisztikájú a 215 Nm-es nyomatékú, 1.5-ös TDCi, amihez egy remek, hatfokozatú váltó kapcsolódik. Ez ugyanis nagyot dob a vezetési élményen, mivel a váltó jól vezetett, kellemesen sportosan kapcsolható.
A Ford Fiesta minimálisan 4 millió forint fölött indul, ami a konkurensekhez képest magasnak számít, ugyanis a Yaris, a Fabia és a C3 már 3 millióért, a 208 3,4 millióért, míg a Polo 3,5 millióért elhozható. De rövid időn belül biztosan érkezik ennél a modellnél is az árkedvezmény, s akkor már árban is versenyképes lesz a kocsi, nem csak a belbecs tekintetében. Abban ugyanis teljesen rendben van az autó.
Adatok
Hengerűrtartalom: 1499 cm3
Teljesítmény: 85 LE/3750
Nyomaték: 215 Nm/1750-2500
Széndioxid kibocsátás: 89 g/km
Gyorsulás 0-100 km/h: 12,5 s
Végsebesség: 175 km/h
Tesztfogyasztás: 6,2 l/100 km
Modell alapára: 4.030.000 Ft