Világsztárok filmjein dolgozik a magyar grafikus
Steven Spielberg-ben, Angelina Jolie-ban és Anthony Hopkins-ban nem csak az a közös, hogy világsztárok, hanem az is, hogy egy magyar grafikus lánynak, Miklós Alexandrának köszönhetik filmjeik látványvilágát. Alexandrával a legelső kiállítása kapcsán találkoztam, ahol bemutatja eddigi munkáit, és akivel egy nagyon izgalmas beszélgetésbe kezdtünk a szakmáját illetően, ami szerintem érdekes lehet minden laikus számára is.
Bánhidi Dóra több mint három éve a fejébe vette, hogy minden olyan dolgot megismertet a világgal, ami egy kreatív ötletből született meg.
"Blogomon rengeteg hazai tervezőről, innovatív ötletről, helyről és designról írok, mert ezzel szeretném inspirálni az embereket arra, hogy megtalálják önmaguk „ajándékát”, vagyis azt, hogy ők miben a legkreatívabbak." - írja Dóra.
Mi pedig arra vállalkoztunk, hogy időről-időre bemutatunk valakit vagy valamit Dóra sikertörténeteiből
Mi is pontosan a szakmád?
A szakmám pontos elnevezése filmes grafikus. “Graphic Artist/Graphic Designer”. A díszletek grafikáinak tervezéséért és gyakran kivitelezéséért is felelek. Ehhez tartoznak különböző grafikai tárgyak, illetve kellékek, legyen ez egy térkép, plakát, utcatábla, névjegy, kirakattáblák, újság, neonreklám, kódex...stb. A munkám összefoglalva arról szól, hogy a néző minél jobban elhiggye, amit lát. Budapest már játszott sok helyszínt: Róma, Párizs, London, Moszkva, New York...
Mi a különbség a díszlettervező és közted?
A díszlettervező elképzelése alapján valósulnak meg a díszletek. Ő az, aki kitalálja a rendezővel együtt a stílust. Az én szerepem, a díszlettervező gondolait megfelelőképp interpretálni a díszlethez. A grafikus alkalmazkodik a forgatókönyvhöz, a rendezőhöz, színészi játékhoz is, és tulajdonképp mindenhez, ami elvárás.
Itthon ez miért hiányszakma? Hányan vagytok most?
Itthon nem is úgy nevezném, hogy hiányszakma, inkább ritkán van rá szükség. A magyar filmekben a pénz az sokszor igen meghatározó tényező, így ez a szerep kiesik a pixisből. Itthon a díszlettervező egymagában ez egész „Art department”. Általában a külföldi filmekben erre jobban van igény, mert ott minden grafikai elem előre kigondolt és megtervezett. Hányan vagyunk? Nehéz kérdés! Szakmailag, akik jók, szerintem négyen.
Milyen nagyobb filmekben, sorozatokban dolgoztál eddig?
München, Die Hard 5, Hellboy 2, 47 Ronin, Dracula, Houdini…stb.
Melyik volt a kedvenced és miért? Ki volt a kedvenc rendeződ, színészed?
A kedvenc filmjeim a Hellboy 2 és a Dracula, na meg a Houdini. A Hellboy 2-ben fantasztikus volt a csapatmunka. Egy misztikus fantázia világot kellett teljes egészében megvalósítanunk. Külön a helyszíneket is nagyon izgalmasan találta ki a lokációs osztály. Teljes grafikai szárnyalást jelentett, ami szerintem elég ritka, ha csak nem egy fantázia vagy mesefilmről van szó. Bárcsak lenne még több ilyen jellegű munka…
Kiemelni emiatt Guillermo del Torót tudnám, mint kedvenc rendezőt. De Steven Spielberg részletekbe menő profizmusa is lenyűgözött, vele a München című filmben dolgoztam.
A Hellboy 2. filmes grafikái
Ron Perlmant tudnám megemlíteni, mint olyan színészt, akivel nagyon jó volt együtt dolgozni. Akit pedig maximálisan ki tudnék emelni a sorból az nem más, mint Anthony Hopkins. Életemben nem találkoztam még olyan fantasztikus színésszel, mint Hopkins. Minden jelenetnél hihetetlen munkabírással, türelemmel és alázatos profizmusról tett tanúbizonyságot. Nagyon szeretett Budapesten dolgozni. Példaértékű, hogy egy színész ennyire közvetlen legyen és barátságos, mentes minden allűrtől.
Angelina Jolie-val mint rendezővel is kellemes csalódás volt a munka. Rendkívül higgadt, filmes profizmussal látott neki, azt hiszem, első filmes rendezéséhez Magyarországon. Mindenkihez kedves volt és türelmes.
Alexandra és Anthony Hopkins
Le tudnád írni egy munkafolyamatodat, onnantól, hogy felkértek rá? Csak hogy jobban el tudjuk képzelni…
A munka olvasással és gyűjtéssel kezdődik. Alapos munkával felkutatjuk az adott témát és a kor stílusát, utána jöhet a "brainstorming" és az egyeztetés a díszlettervezővel, vagy a rendezővel. Sokszor mindenki hozzászól egy picit, még a színészeknek is vannak ötleteik.
Bruce Willist vagy Adrien Brodyt például ide sorolnám. Aztán pedig következik a tervezés, az alapanyagok beszerzése, a kivitelezés, végül pedig a forgatás helyszínén beépítjük a díszletbe, vagy jelenetbe az elkészült grafikai elemeket.
Mik az előnyei és a hátrányai ennek a szakmának?
Az előnyei... Hát nagyon sok van, sorolhatnám reggelig… Adrenalin, csapatmunka, változatosság, kihívás. A filmek iránti elkötelezettségem határtalan szenvedély, mint a drog.
Persze vannak hosszú éjszakázások több hónapon keresztül is akár, de ez ebben a szakmában szokásos. Egy barátom azt szokta mondogatni, egy filmesnek két óriási problémája van az életben: "egyszer az, ha nincs film, vagy éppen ha van film…"
A 47 Ronin című filmben is sokat dolgozott Alexandra, ebben Keanu Reeves volt a főszereplő
Hátránya, a sok munka, kialvatlanság, és nyomás. Nem könnyű csinálni! Sajnos kevés idő marad a barátokra és a magánéletre. Az évek során megtanultunk együtt élni, mint egy nagy család.
Visszanézve a filmjeimet egyébként rájöttem arra, hogy rengeteg munkánk feleslegesen készül el. Be sem kerül a jelentbe, mert kivágják, vagy egyszerűen felvételkor kiesik a látótérből. Ez már a luxusfilmezés kategóriája, hiszen Steven Spielberg díszletei is 360 fokos körben tökéletesen ki voltak találva és be voltak rendezve, szabadteret adva a rendezőnek, de a végén maximum ha 40 százaléka látszódott csak a mozifilmben.
Hogyan bírod, hogy nincs szabadidőd? Hogy relaxálsz?
Én bírom. Gyerekkoromban is gyakran ott ragadtam a rajzasztal mellett, és észre sem vettem, hogy telik az idő. De ez soha nem jelentett gondot, hiszen mindig szerettem rajzolni csak ez foglalkoztatott. A szabadidőmet sportolással és a barátaimmal töltöm. Egy hosszú munkanap után egy esti séta is teljesen kikapcsol a budai várban vagy a budai hegyekben. Sokat úszom, futok, biciklizem és ahogy tehetem, világot látok.
Alexandra kiállítását május 30-ig, munkanapokon reggel 8-tól délután 18 óráig nézhetitek meg az Infopark D épületének I. emeletén. (Budapest, XI. Gábor Dénes utca 2.)
A kiállítást egyébként Szirtes János Munkácsy Mihály-díjas képzőművész nyitotta meg, beszédében méltatta a Miklós Alexandra elért eredményeit, aki évek óta Magyarországon forgatott nemzetközi filmek és sorozatok grafikáinak vezető tervezőjeként dolgozik.
Az oly sokszor látogatott filmes oldalon, az IMDb-n is megtaláljátok Alexandra filmjeit.
Ennyire szerelmes vagy a munkádba?
Igen azt hiszem, szerelmes vagyok a munkámba és szerencsésnek érzem magam, hogy mint grafikus ezt csinálhatom. Csak páran vagyunk itthon, de az egész világon is, akik ezt professzionálisan űzik. Ez egy jó érzés! Fontos az is, hogy az eddig tanultakat tökéletesen integrálni tudom a filmes munkáimba (tipográfia, fotó, rajztudás, eszközhasználat, színérzék...stb.) A tapasztalataimat maximálisan felhasználhatom.
Mit köszönhet Etyek neked?
Ott forgott a Hellboy2 New York-i utcarészlete. Az a díszlet teljesen a nulláról lett felhúzva, aminek a grafikai elemeit én és a kollégám terveztük meg. Ma már szinte semmi nem maradt meg a régi grafikákból. Az időjárás tönkretette vagy lecserélték különböző produkciókhoz. Egy párat nekem kellett utána lecserélnem, amit fájó szívvel tettem meg.
"Filmben a grafika" című kiállításodat nemrég nyitottad meg, mi volt a célod ezzel a galériával?
A kiállítás terve már régóta a fejemben volt csak időm nem volt rá kivitelezni. Januárban visszautasítottam egy nagy munkát, hogy végre foglalkozni tudjak saját projektekkel is, így jött létre a kiállításom, ami még megtekinthető a hónap végéig a DBH Irodagalériában.
A célom az, hogy az emberek megértsék, mivel foglalkozom. Ezen kívül szeretném megmutatni, hogy ilyen szakmai is létezik a világon, ami szerves része minden filmnek. Bár néha a háttérbe szorul, mégis van értelme, mert nélküle egy film üres és élettelen lenne.
Ha tetszenek Alexandra filmes munkái, nyomj egy lájkot!