hirdetés

MÚLT
A Rovatból
hirdetés

Ötven éve szállt le az első TU-154-es repülő Magyarországon

A Nagyvas becenevű gép fedélzetén annak idején Kádár János és Göncz Árpád is utazott. Megnéztük a budapesti Aeroparkban kiállított egyik példányt.
Markovics Z. Kristóf - szmo.hu
2021. január 01.

hirdetés

2020 őszén volt kereken fél évszázada, hogy az ikonikus TU-154-es repülőgép, becenevén „Nagyvas” először érintette az akkori Ferihegyi Repülőtér betonját. Ennek apropóján látogatást tettünk az egyik kiállított példánynál az Aeroparkban, és ha már ott voltunk, vetettünk egy pillantást a TU-134-es „Kistuskó” gépre is, ami december 22-én ünnepelte 48 évvel ezelőtti első magyar leszállását.

Az Aeropark ügyvezető-helyettese, egyben a múzeum széles körben ismert videós tartalmainak felelős szerkesztője, Kránitz Balázs kalauzolt bennünket körbe.

A TU-154-es repülőgép 1970. november 13-án szállt le először Magyarországon. A Malévnek szánt első utasszállító, az Aeroparkban is megtalálható HA-LCA lajstromjelű gép pedig 1973. szeptember 5-én érkezett Budapestre. A gép a Malév színeiben 2001. március 31-ig közlekedett, és érdekesség, hogy az oroszoknál is az ötvenes szám lett végül a nyerő: ez év őszén nyugdíjazták ugyanis ezt a géptípust 50 (!) levegőben töltött év után.

A gép története amiatt is speciális, hogy más, Tupoljev gyártású társaival ellentétben neki nem volt katonai elődje. Ez azt jelentette, hogy a Tupoljev szovjet tervezőiroda akkoriban ezt a típust a szovjet államvezetés megbízásából a teljes alapoktól kezdte el tervezni, kifejezetten utasszállító célokra, míg az összes többi, szintén polgári repülésben üzemelő társát katonai gépekből fejlesztették ki. A TU-114-es utasszállítót például a TU-95-ös vadászgépből alakították át polgári célokra.

Repülési hatótávolsága 5-6 óra volt, ez egy Boeing 737-es repülőgép hatótávjának felel meg – távolsági összehasonlításban hazánkból számítva a Kanári-szigetek, Dubai rádiuszt fedi le.

De a TU-154-es teljesített különjáratokat, kormányjáratokat is, köztük Kádár Jánossal vagy Göncz Árpáddal a fedélzeten: a gép megfordult Indiában, Vietnámban, Indonéziában, sőt, Japánban is. Fent említett paraméterei folytán ezen távolabbi régiókat így természetesen csak útmegszakításokkal érte el.

A TU-154-es repülőgép különlegességét az adta, hogy viszonylag sok utast (légitársaságtól függően 140-170-et) rövid idő alatt tudott elvinni rendkívül erős hajtóműveivel, amiknek jelentős zajosságát is köszönhette. Ezeket a hajtóműveket olyan szinten túltervezték, hogy sok pilóta szerint más típusokkal a légitársaságok bizonyos útvonalakat nem tudtak megcsinálni akkoriban, amire viszont a TU-154-es nagyon is képes volt.

hirdetés

Ezért hajtóműveinek is köszönheti a gép a Nagyvas becenevet. Ha már hajtómű: a TU-154-esnek többek között a Kairó-Budapest útvonalon nyaranta mindig napfelkelte előtt kellett felszállnia az egyiptomi fővárosból, mert az afrikai időjárás és az ottani kifutópálya sajátosságai miatt később, a túl magas hőmérséklet miatt már nem tudta volna időben elhagyni a futópályát.

Több különleges esemény is történt a típus gépeivel, köztük a TU-154 HA-LCA-val: 1982. november 27-én például Varsóban egy fegyveres katona a Leningrádból érkező és Budapestre tartó a repülőgépet Nyugat-Berlinbe akarta eltéríteni, de kísérletet még a földön meghiúsították a lengyelek.

Fura volt az Aeroparkban a gépek között úgy barangolni, hogy nem lepte el ezeket a csodás monstrumokat se gyerekzsivaj, se az eddig megszokott látogatók sokasága: bár a múzeum ajándékboltja továbbra is üzemel, Kránitz Balázsék azonnal készek kinyitni a teljes parkot, amint a vírussal kapcsolatos közösségi intézkedések ismét lazulni fognak.

(Információk forrása: Aeropark)


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk