Így utaztak és nyaraltak dédszüleink
Természetesnek tűnik, hogy nyáron kirándulunk, kikapcsolódunk, szabadságra megyünk és feltöltődünk? Nos, ez a korábbi évszázadokban nem volt ennyire magától értetődő. Kevesen engedhették meg maguknak az utazást és a pihenést.
Az utazgatással töltött szabadidő és a kirándulás a 19. század elején a magyarok többsége számára ismeretlen vagy elérhetetlen volt. Mai formájában nem is létezett. A technika fejlődése, ezzel együtt a közlekedés gépesítése, a munkásmozgalmak erősödése, az alapvető polgári jogok kiszélesítése és az életmód változásinak köszönhető, hogy a 19. század végre, 20. század elejére fellendült a turizmus.
Kellemesen telhetett az idő Abbáziában 1908 nyarán - Forrás: Fortepan.hu
Cholnoky Jenő későbbi feleségével, Fink Idával galambokat etet a Szent Márk téren, Velencében, 1911-ben - Forrás: Fortepan.hu
Csoportkép Karlovy Varyban 1931-ben - Forrás: Fortepan.hu
Dédszüleink, ükszüleink – amennyiben megtehették -, rendszerint lovaskocsin, postakocsin, hajón, a 19, század végétől, 20. század elejétől vonaton utaztak. A nemesség és a tehetős polgárság tagjai jelentős mennyiségű poggyásszal keltek útra; a csomagolást a cselédség végezte, és gyakran a háztartási alkalmazottak (inasok, szobalányok) munkaadóikkal tartottak, hogy végig zökkenőmentessé tegyék az utazást.
Az úti cél egy-egy európai, illetve hazai város vagy üdülőhely volt. Az Adriai-tenger partvidéke, Baden, Karlovy Vary, Velence, Róma stb. igen népszerű célpontnak számított. Az 1800-as évek végétől a Balaton partján létesült üdülőhelyekre és a hegyvidéki gyógyszállókba is szívesen utaztak eleink. Divatos volt a vasárnapi korzózás, séták a ligetekben, parkokban, illetve a kirándulás a környékre, egy-egy domb, illetve kilátóhely megmászása.
Postakocsi
Hajókirándulás az Adrián; Abbázia, 1913 - Forrás: Fortepan.hu
Kirándulás 1912-ben - Forrás: Fortepan.hu
Napfürdőzés a balatonalmádi strandon 1920-ban - Forrás: Fortepan.hu
1876-ban feltalálták a robbanómotort, 1886-ban megalkották az első gépkocsit, 1897-ben megszületett a pneumatikus gumiabroncs, 1896-ban pedig elkészült a világ első autóbusza.
A Wright fivéreknek köszönhető az első repülőgép (1903), Magyarországon Csonka János megépíti az első magyar autót (a Bánki-Csonka-féle benzinporlasztóval), 1910-ben pedig megszületik az első magyar autóbusz.
A 19. század során kiépülnek Európa legfontosabb vasútvonalai, a 20. század elejére jelentősen bővül az egyes országok vasúthálózata. A vasúti közlekedés az 1800-as évek közepétől az 1930-as évekig, a II. világháború közepéig élte fénykorát. Egyrészt a háború, másrészt a gazdasági világválság gyengítette, illetve a személyautók és autóbuszok elterjedése és a civil repülés szorította háttérbe.
Az autózás jelentős mértékben változtatott az utazási szokásokon. Lehetővé tette például, hogy rövidebb időre is kiruccanjon a család, mivel jóval gyorsabban értek bárhova, mint lovas kocsin. Nem kényszerültek kötött pályás közlekedésre (hajó, vonat). Elterjedté vált a kempingezés.
Ezzel párhuzamosan dédszüleink generációjának élete azzal is sokat változott, hogy 1937-ben húsz ország törvényhozása ismerte el a fizetett szabadsághoz való jogot. Miért fontos ez? Mert így az üdülés, szórakozás, pihenés szélesebb tömegek számára vált valósággá.
Kocsikázás a Városligetben 100 évvel ezelőtt - Forrás: Fortepan.hu
Ifj. Francsek Imre és Mercedes típusú túraautója az 1927-i Magyar Túraúton Parádfürdőn, az Erzsébet szálló előtt - Forrás: Fortepan.hu
A Duna strandfürdő az Újlaki rakparton a Sajka utcánál 1937-ben - Forrás: Fortepan.hu
Bár az 1930-as évektől repülőgéppel is lehetett utazni, ezt a közlekedési eszközt csak igen kevesen vették/vehették igénybe. A két világháború között belföldön, illetve Rómába és Berlinbe indultak rendszeres járatok. II. világháború után a kommunista diktatúra évei, majd a szocializmus évtizedei alatt erősen szabályozták a külföldre irányuló turizmust. Meghatározott valutakeret állt rendelkezésre – ez épp csak fedezte a szállás és étkezés költségeit. "Nyugati" (vagyis nem szocialista) országokba 3 évente lehetett utazni. Persze csak azoknak, akik nem kerültek rendszerellenességük miatt tiltólistára.
Nagy szó volt, amikor az 1960-as, hetvenes években nagypapa Finnországba vagy Olaszországba utazhatott – természetesen helyi termelőszövetkezet vagy baloldali szervezet meglátogatására; Leningrádba mehetett, vagy Moszkvába repülhetett. Dédszüleink, nagyszüleink büszkén mutogatták a lengyelországi Zakopanéban készült fotókat, remek ajándékokat hoztak a "jugó" tengerpartról.
Az első utasszállítógép 1935-ben a nyíregyházi repülőtéren, a MALÉRT Weiss Manfréd gyártmányú Fokker F.VIIIB típusú gépe - Forrás: Fortepan.hu
Rubik M-19 túrarepülőgép 1939-ben, a budaörsi repülőtéren - Forrás: Fortepan.hu
Mi változott mára? Többek között az útikönyvek helyett a Trip Advisort, a Lonely Planetet vagy a Google térképeket használjuk. Szinte mindennapossá vált a repülés vagy az autózás. Morgunk, ha a vonaton nincsen wifi. Sokkal kisebb csomagokkal utazunk, és valószínűleg sokkal többször, mint dédszüleink vagy nagyszüleink…
Ha érdekes volt a cikk, nyomj egy lájkot!