Aki átrepülte az óceánt
Igazságot Magyarországnak! - ez volt a neve annak a repülőgépnek, mellyel Endresz György átszelte az Atlanti-óceánt, 1931-ben. A pilóta 120 évvel ezelőtt, ezen a napon született az erdélyi Perjámosban. Szülei akkor még nem tudhatták, hogy fiúk lesz az első magyar pilóta, aki átrepüli az óceánt.
Lazáry Fanni írása
Endresz György és Magyar Sándor
Endresz György részt vett az első világháborúban, ahol több kitüntetést is kapott, mint hadipilóta. Azonban ez nem volt elég számára, és jelentkezett arra a hirdetésre, amin 10 000 dollárt ajánlottak fel annak a magyar pilótának, aki első ízben repül át New Yorkból Budapestre.
Az ötlet az az Egyesült Államokban élő magyarságtól származott, a jutalmat pedig Harold Sidney Harmswort Rothermere, az angol Daily Mail újságkonszern elnöke ajánlotta fel. Egy dollárért árultak levelezőlapokat az Amerikában élő magyarok, amiből mintegy 5000 dollár gyűlt össze a terv megvalósításához, ám ez kevésnek bizonyult. Még az a Magyarországon összegyűjtött plusz 45 dollár sem volt elég ahhoz, hogy a repülőgépet megrendeljék.
Ekkor jelentkezett Szalay Emil, az USA-ban korábban letelepedett magyar iparos, és több mint 25 ezer dollárt adományozott a nagy vállalkozás elindításához. A Magyarországról kiutazó Bánhidi Antal pedig vállalta a repülőgép átalakítási munkáinak tervezését és irányítását.
Balról jobbra: Endresz György, Szalay Emil, Magyar Sándor, Bánhidi Antal
Egy kétüléses, egyfedelű Lockheed Sirius repülőgépet vettek a táv teljesítéséhez - ez tűnt akkoriban a legjobb választásnak, és a táv első felén be is váltotta a hozzáfűzött reményeket. A "Justice for Hungary" 1931. július 15-én startolt az új-Fundlandi Harbour Grace repülőteréről Endresz György pilótával és Magyar Sándor navigátorral a fedélzetén. Rekordot döntöttek, 13 óra 50 perc alatt érték el az ír partokat.
Ám ekkor a rossz időjárásnak köszönhetően manőverezni és kerülgetni kellett a pilótának, ezért nem tudott Mátyásföldön landolni, ahol akkor már ezrek várták őket. Győr közelében a motor üzemanyag-ellátása akadozni kezdett, a benzinvezeték eldugult és a hajtómű leállt, úgyhogy kényszerleszállást kellett végrehajtaniuk, méghozzá egy kukoricatáblában, Bicske közelében, 1931. július 16-án.
A landolás után
A Harbour Grace-től Bicskéig megtett 5770 km-es utat a két magyar óceánrepülő pontosan 25 óra 20 perc alatt teljesítette, gyorsabban, mint addig bárki, óránként 250 kilométeres átlagsebességgel. Ma már valószínűleg ezt a távot egy Airbus A380-as, a világ legnagyobb utasszállító repülőgépével tennénk meg, aminek sebessége elérheti akár az 1000 km/h-t is.
VIDEÓ: A rekordereket százezrek ünnepelték a Millenniumi Emlékműnél (a mai Hősök terén).
Endresz György továbbra is pilótaként dolgozott, Magyar Sándor azonban még 1931-ben visszautazott Amerikába, hírnevének köszönhetően elhelyezkedett a repülőiparban.
Sajnos azonban nem tudta sokáig élvezni a hírnevet Endresz, mert majd' egy évvel később, egy repülőgép-szerencsétlenségben meghalt. Bitai István rádiótávírász navigátorral utazott Rómába, ahol az óceánrepülők világkongresszusát tartották. A páros repülővel érkezett, ám leszálláskor a gép átpördült és lezuhant. Olaszországban ünnepélyes külsőségek között elbúcsúztatták őket, ám a temetés már itthon történt, hatalmas tömeg részvételével.
A gépmadár, mellyel Rómába utazott
Endresz György emlékét a Kerepesi temetőben emeltetett fekete márványoszlop, a Bicske határában állított emlékoszlop, egy XIX. kerületi budapesti utca és egy sportrepülő egyesület őrzi. 2005-ben a felcsúti általános iskola felvette az Endresz György nevet, továbbá Egerben és Pécsett is elneveztek egy-egy utcát a hős pilótáról.
Ha tetszett a cikk, nyomj egy lájkot!