hirdetés

KULT
A Rovatból
hirdetés

X-Faktor: „Iszonyatosan különleges csapatod van” – szenvedés lett Laci mentorházas köréből

X-Faktor, Mentorház, 2. rész. A 22+-os kategória leszerepelt, Peti viszont nagyon erős csapattal várhatja az élő show-t. Vélemény.

Link másolása

hirdetés

Engedtessék meg nekem, hogy azzal kezdjem: megmondtam! Az első Tábor-adás után rosszallásomat fejeztem ki, amiért Laci hazaküldte Annát, a hangtállal zenélő természetgyógyászt. Anna egyetlen hibája az volt, hogy mindig hasonló dolgot csinált, azt viszont hibátlanul.

Ám mivel nagyon szép hangja volt, simán megérdemelte volna, hogy megmutathassa, tud-e mást is – ehhez elég lett volna, ha a mentorok jelzik neki, hogy ezt várják tőle.

Mindezt annak fényében írom, hogy mekkora szenvedés lett Laci mentorházas köréből.

Sorra elvéreztek Laci favoritjai, annak ellenére, hogy a mentor az adás elején még arról beszélt: szerinte az ő kategóriája a legerősebb.

A 22 éven felüliek közül elsőként a mentorok elé lépő Fazekas Eszter nem énekelt rosszul, főleg a későbbiek tükrében, Alex ennek ellenére esküvőn érezte magát. Sőt, megkérdezte: „ő hogy került ide?”

Laci szerint sem volt átütő, de biztató kezdetnek tartotta. Szegény, még nem sejtette, hogy jó ideig nem hall ennél jobb éneklést.

hirdetés

Mohácsi Anett következett, aki elmesélte, hogy az exférje még most is terrorizálja és bírálja az X-Faktoros szereplése miatt.

Ezúttal a Jackson Five Who’s Loving You című dalával érkezett. A mentorok rossznak értékelték a produkcióját. Laci szemmel láthatóan megrendült a csalódástól. Utólag Anett is bevallotta Dávidnak, hogy érzi, nem sikerült jól.

Elismerve, hogy Anett most alulteljesített, nem értettem egyet a mentorokkal, akik egyenesen odáig mentek, hogy tévedés volt olyan sokat belelátni a versenyzőbe.

„Őt nem inspirálta ez, beszart tőle” mondta Laci.

Imi Plaza következett. Imi nem titkoltan az egyik favoritom, mert nagyon szerethető figura, bár tény, hogy az énekteljesítménye hullámzó.

Imi a tőle megszokott túlburjánzó önbizalommal ezt monda, amikor a gyengébben sikerült székes produkciójáról kérdezték:

„Ha valaki azt gondolja, hogy most megreccsenek, téved!”

Rózsaszín rövidnadrágos öltönyétől kiégett a szemem, egy barátom szerint Elton Johnnak öltözött. Ha ez is volt a titkolt cél, sajnos Sir Elton belső erényeit nem sikerült a ruhával együtt magára öltenie. A Pet Shop Boys It’s a Sin című számát énekelte átdolgozva.

Alapjában véve akár érdekes és izgalmas is lehetett volna, hogy a pörgős szintipop nótából lassú számot csinált, de nem így. Egyetlen pozitívum, hogy legalább a dal címéhez hű maradt:

valóban, It’s a Sin – vagyis ez bűn.

Mohamed Tesznim előttem leszerepelt. Nem az éneklésével, bár az sem volt jó. Hanem azzal, amit a versenyzőtársaival művelt. Laci ugyanis elárulta Teszának, amikor színpadra lépett, hogy ez a nap eddig csalódás neki. Tesza nem mulasztotta el, hogy később ezt visszamondja a többieknek, és kecses lábikójával beléjük rúgjon picit.

Egyébként a fiatal (a 22+-os kategóriába éppen becsusszanó) lány nem kezdte rosszul a dalt, de amikor jött volna az a rész, ahol nagyot kell énekelni, elvérzett.

Egy valami vigasztalhatja a versenytől búcsúzó lányt: ezzel a teljesítménnyel a sokkal erősebb lány csapatból is repült volna, sőt, ott talán a Mentorházig sem jut el.

Mardoll nem hazudtolta meg önmagát. Most sem öltözött túl, és ugyanolyan őrült volt a színpadon, mint bármikor – habár Alex szerint ebben az őrültségben most volt nem kevés mesterkéltség, kiszámítottság is.

Számomra nehéz Mardollt hová tenni. Az biztos, hogy nagyon extravagáns jelenség, figyelemfelkeltő, van helye a színpadon, de hogy milyen minőségben, azt nem tudnám megmondani.

Leginkább performansz művészt látok benne.

Alex egyenesen cikinek nevezte. Lacinak tetszett, de mentortársai igazi jó barátokként elkenték a száját.

Paulina volt az egyetlen Laci csapatából, aki azt hozta, amit várni lehetett tőle. George Michael és Mary J. Blige „As” című számával készült. Imivel ellentétben az ő feldolgozása nagyon ült, nem utolsó sorban azért, mert Paulina el tudta énekelni úgy, ahogy kell.

Dávid igazi Sherlock Holmesként meg is állapította: „Akkor feltételezem, hogy ez nem egy saját szám, hiszen nem te vagy George Michael.”

Köszönjük, Dávid.

Lacinak nem azért volt nehéz dolga, hogy a sok jó közül kit ejtsen ki, hanem hogy a rosszak közül kit vigyen mégis tovább.

Paulina továbbjutása nem lehetett kérdés, különösen ebből a csapatból. Esztert és Teszát a mentor hazaküldte. Mardollt és Anettet mentortársaira bízta. Nem meglepő módon ők végül Mardollt választották.

Kicsit szomorú voltam emiatt. Szerintem olyan nincs, hogy valaki jó hang és tehetség nélkül úgy el tudja énekelni az It’s a Man’s Man’s Worldöt, ahogy Anett énekelte a Táborban. Ráadásul ő fontos üzenetet is képviselt.

Bár az üzenetek idén nem muzsikálnak túl jól, hiszen tegnap Patrik sem jutott be az élő showba.

De az is igaz, hogy Mardoll sokkal jobban eladható médiatermék. Talán az egész mezőnyben nincs még egy versenyző, akiről már most ennyi bulvárhír található. Szerepelt valóságshowban, van New Yorkban készült videóklipje, meztelenjógázott a „free nipples” azaz a szabadítsuk fel a mellbimbókat mozgalom jegyében, ráadásul még az anyukája is celeb.

Mindebből kiszámolható, hogy a másik biztos továbbjutó hely a csapat egyetlen férfi tagjának, Imi Plazának jutott. Laci azt mondta, amikor eljutott odáig gondolatban, hogy Imit kiejti, rájött, hogy hiányozna.

Ezt viszont el tudom fogadni. Nekem is hiányozna.

Puskás Peti sajátosan próbálta vigasztalni a még mindig csalódottnak tűnő Gáspár Lacit:

„Iszonyatosan különleges csapatod van”

Következtek a lányok, Puskás Peti kategóriája. Egészen másképp indult, mint a 22+-osok bemutatkozása. Kovács Harmat nagyon magasra tette a lécet.

Ami jó hír Petinek, az rossz hír Hegyi Hannának: Harmat után még egyértelműbbé vált, hogy a rapper lány – bármennyire aranyos – nincs még X-Faktor szinten.

Tabatabai Flóra is remekül énekelte Calum Scottól a Dancing On My Ownt. Mégis összeszólalkoztak utána a mentorok, akik úgy vélték, Harmat és Flóra nagyon hasonló, de Alex például ennek ellenére mindkettejüket vitte volna élő show-ba.

Nem csoda talán, hogy a végén Peti Harmatot és Flórát bízta a mentortársakra.

Ferenczi Kamilla tűnt eddig a verseny egyik legstabilabb versenyzőjének. Most azonban nem tetszett a mentoroknak. Pontosabban Adélnak nagyon bejött, de Laci és Peti szerint „megoldotta” a feladatot, sőt még Alex sem volt lenyűgözve.

Nekem Badár Tomi jutott eszembe. Egyszer kérdeztem tőle, mi van, ha elront egy bűvésztrükköt. Tomi nemes egyszerűséggel azt felelte:

Általában, ha el is rontom a trükköt, azt csak én tudom, a közönség nem veszi észre.

Nekem ilyen volt Kamilla is. Miután a mentorok szétcincálták, persze én is érteni vélem, mi volt a bajuk, de magamtól biztos nem tűnt volna fel.

Szakács Erika produkciója olyan volt, amilyen, de ami nekem a leginkább feltűnt, Adél reakciója, aki hevesen bizonygatta, hogy ő aztán már a Táborban sem támogatta Erika továbbjuttatását.

Én másként emlékeztem erre, ezért nem voltam rest visszanézni a megfelelő részt.

Erika meghallgatása után a következőket mondta Adél: „Ki ne mondd, hogy nem adsz neki széket” és „Kérlek Peti, ne már!”

Igaz, hogy az RTL furfangos szerkesztői, vágói és rendezői ármányai miatt Erika produkcióját és értékelését összevágták Szabó Kamilla Lillával. Ezért simán lehet, hogy Adél ezeket (az amúgy végül a Táborból kieső) Kamillára mondta, de ezt már sosem tudjuk meg. Az tény, hogy nem láttuk tiltakozni Erika leültetése ellen.

Nézzétek meg. Ti mit gondoltok?

Hátra volt még Nagy Regina, aki bevallom, nekem még kicsit rejtély. Pontosabban az, hogy a mentorok miért vannak ennyire elájulva tőle. Van egyfajta személyisége, ez tény, és jó hangja is van, de az, hogy valaki 2021-ben Szécsi Pál-slágereket énekel, annyira nem nagy truváj szerintem – mondom ezt úgy, hogy én is hallgatok néha Szécsi Pált.

Ráadásul az Adaggio még a Szécsi Pál-slágerek között is talán a legnyálasabb, pedig erős a mezőny.

Peti végül Reginát és Kamillát vitte egyenesen az élő showba. Hannát és Erikát azonnal hazaküldte, és mint már írtam, Flórát és Harmatot bízta a mentorokra. Alexék bajban voltak, mert mindhárman egyetértettek abban, hogy a két lány nagyon hasonló stílust képvisel, és tudásban, tehetségben is egyformán erősek.

Ezúttal Adél lett a mérleg nyelve, aki Flóra mellett tette le a voksát. Így Harmat mehetett haza, amit a magam részéről sajnálok, én inkább őt választottam volna.

Sőt, ha lehetővé tennék a szabályok, Laci csapatából Mardollt, de még talán Imi Plazát is lecserélném rá.

Ja igen, azt hiszem, ha már kritika, azt hiszem, illene említést tennem Gáspár Laci kézcsókjairól. A lányok csapatában ugyanis következetesen kezet csókolt azoknak, akik nagy hatással voltak rá. (Harmat, Flóra és Regina).

Végeredményben egy efféle gesztus nálam belefér, de majd az internet bugyrainak mindentudói megvitatják, manapság mennyire comme il faut az ilyesmi, mint ahogy mostanra biztosan megírták azt is, hogy kezet csókolni (állítólag) nem így kell.

Jövő héten már kezdődnek az élő show-k, lehet fogadásokat kötni, ki lesz az első kieső.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
KULT
Retteghetnek az unokázós csalók – Megnéztük Az unokát
A Mindenkiért Oscar-díjat nyert Deák Kristóf első mozifilmjében egy nyugdíjasokra leselkedő rém üti fel a fejét, avagy ilyen egy magyar bosszúdráma.

Link másolása

hirdetés

Csörög a telefon egy idős férfi vagy nő lakásában. Egy magát általában rendőrnek vagy más hivatalos személynek kiadó hang azt mondja, a hívott unokája közúti balesetet okozott, a sértett pedig hajlandó elállni a feljelentéstől egy bizonyos összeg fejében. Az aggódó nagyszülő azonnal magához kapja minden összekuporgatott pénzét (gyakran milliókat), amit készséggel átnyújt a nem sokkal később lakásához érő „kollégának”. Aztán kiderül, hogy az unoka jól van, és semmi nem volt igaz az egészből, az illető pedig futhat a pénze után. Csúnyán átverték.

Ez nem egy film sztorija, ez sajnos a valóság – az „unokázós” csalók jó ideje ténykednek Magyarországon is, és noha több ilyen szervezetet sikerült már kézre keríteni, továbbra is sokan próbálnak így pénzt kicsikarni a naiv és beteg idős emberekből.

A pénz természetesen sosem kerül elő, ami marad, az csupán a szégyenérzet, amiért bedőltek a csalóknak.

Deák Kristóf író-rendező sajnos első kézből tapasztalta meg mindezt, hiszen az ő nagyszüleit is átverték e módszerrel, az alkotóban munkáló düh pedig arra sarkallta őt, hogy első mozis nagyjátékfilmje e témát járja körül. Így született meg Az unoka című bosszúsztori.

A történet szerint az unokázós csalók Rudi (Blahó Gergely) nagyapját (Jordán Tamás) pécézik ki, aki rengeteg pénzt, sőt, még régi, nagy becsben tartott karóráját is odaadja a lakásához érkező álrendőrnőnek. Papus (így hívja őt Rudi) persze összeomlik, miután kiderül az igazság, Rudi pedig elhatározza, ha törik, ha szakad, visszaszerzi nagyapja óráját. Miután a rendőrségre nem igazán számíthat (hiszen számtalan ilyen esettel kell megbirkózniuk), civilként nyomozásba kezd, hogy kézre kerítse az idős embereket kihasználó gazokat.

Kiváló alap egy izgalmas, akciókkal is felturbózott krimihez, Deák pedig a film első felében valóban brillírozik. Dühítő és drámai jelenetek sorjáznak a remek felütésben – amikor például Jordán Tamás hosszú perceken keresztül, kvázi sokkos állapotban próbál minden otthon található értéket összegyűjteni, az nehezen felejthető, ám annál inkább átélhető.

hirdetés
Ez is volt a film célja: az érzékenyítés. Hogy figyeljünk oda szüleinkre, nagyszüleinkre, és értessük meg velük, mit kell tenniük hasonló helyzetben.

A tanulságot nem a film végén kapjuk meg, erről már az első 10-20 percben megbizonyosodhatunk. A történet további része pedig inkább a nyomozásról szól. Egy nagyapját tiszta szívből szerető, szelíd huszonéves férfi egyre elkeseredettebb küzdelméről, amelynek során megtalálja magában a bátorságot és az elszántságot.

Sajnos ez a szakasz a nagyon is valóságos alapot már egyre hihetetlenebb szituációkkal taszítja az olcsóbb, hollywoodias krimik birodalmába, a nagyon is átélhető és valódi drámát sugárzó nyitányból így később egy szimpla, kevésbé markáns bosszúsztori kerekedik. Persze mindez nem feledteti el a nézőkkel az eredeti célt: Az unoka megnézése után talán másképp tekintünk majd idős ismerőseinkre, rokonainkra.

A színészek tekintetében nincs okunk panaszra, hiszen a filmben számos remek hazai művész feltűnik. Jordán Tamás például egészen elképesztő alakítást nyújt a szégyennel szembesülő Papus szerepében, és Pogány Judit is kiváló a főkolompos csaló mit sem sejtő édesanyjaként, az „átvert nyugdíjasok klubjának” tagjai közt pedig olyan magyar legendákat találhatunk, mint pl. Papp János, Mikó István, Hámori Ildikó, Tordai Teri, Kertész Péter vagy Baranyi László.

A fiatalabb generációból egyértelműen a Domát alakító Jászberényi Gábor viszi a pálmát, akivel Deák egy hazai filmekben ritkán látható filmes archetípust, az úgynevezett „villaint”, avagy főgonoszt hozta be a képletbe.

Az egyébként kifejezetten tehetséges Döbrösi Laura (Félvilág, Aranyélet) talán most kevésbé tudott fogást találni a karakterén, és a főhős Blahó Gergely sem kapott egy kellően rétegzett karaktert, így főként aggodalmaskodó arckifejezéssel nyomozza végig a filmet, noha az kétségtelen, hogy szimpatikus, és lehet neki drukkolni.

Az unoka nem tipikus magyar film, erősen érződik rajta a nyugati hatás (persze a műfajiság nem ördögtől való), a hazai miliő és atmoszféra mégis kézzel tapintható, így magunkénak érezhetjük mindazt, ami a vásznon zajlik. Kár, hogy az egyre irreálisabb fordulatokon és a nehézkes finálén végül megcsúszik a mű, mindenesetre az is valami, hogy végül talpon marad.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
KULT
Az elveszett lány - Dakota Johnson szenved az anyaszerepben, és nincs ezzel egyedül
A felelősség terhe és az emlékek súlya alatt Olivia Colman is összeroppan Az elveszett lányban.

Link másolása

hirdetés

Maggie Gyllenhaalt ha máskor nem, A titkárnő című film főszereplőjeként ismerhettük meg színésznőként még 2002-ben, miután 2001-ben testvérével, Jake Gyllenhaallal a címszerepben emlékezetes mellék-karakterként jelent meg a Donnie Darkóban. Egy mondatban csak két merész kultfilm, így indult a két testvér karrierje, akik azóta is hűek önmagukhoz. Bár mindketten tűntek fel szuperhősös franchise-ban, de leginkább kiváló ízlésükről és szofisztikált, érzékeny játékukról ismertek (és szerintem alulértékeltek, már ami az Oscar-díjat illeti, de még azt is el tudom róluk képzelni, nem zavarja őket, hogy "csak" jelölésük van).

Maggie Gyllenhaal első nagyjátékfilm-rendezése 2021 utolsó napján került fel a Netflixre, ez az Elena Ferrante regénye alapján készült Az elveszett lány (The Lost Daughter, nem simán lányt, hanem valakinek a lányát jelzi), és elég magasra tette a lécet. Nemcsak azért, mert jó a film, sok jó függetlenfilm készül. Hanem azért is, mert

tabudöngető. Persze, nem először láttuk filmben, milyen nehéz anyának lenni, de ilyen mélységekbe kevésnek sikerült lemenni úgy, hogy közben más szempontból is eredeti és provokatív.

Leda (Olivia Colman), a 48 éves főiskolai professzor egy görögországi üdülőhelyre érkezik a film jelenben játszódó idősíkjában. Egyedül utazik oda, láthatóan várakozással teli, ám egyszerre folyamatos emlékbetörései lesznek, melyeket diszkrét, finom montázsokkal mutat be felvillanó képekként a film. Vagy: konkrét flashbackekkel, melyben a fiatal anya Lédát (Jessie Buckley ismét fantasztikus, akárcsak mindig, amióta a Csernobilban beleszerettünk) látjuk, aki finoman szólva is küzd az anyasággal.

Két kislány édesanyja, de fiatal irodalomtudósként szüntelenül azért harcol, hogy dolgozhasson, mert szenvedélyesen érdekli a szakterülete. A férjével sem tökéletes a kapcsolata, többnyire Leda van a kislányokkal, és ebben az időben próbál valamire jutni a munkájával. Türelmetlen, sokszor alig képes kontrollálni az indulatait, szenved. Sokunknak ismerős.

hirdetés
Aztán egyszer elutazik egy konferenciára, ahol találkozik egy elismert professzorral (Gyllenhaal remek castingja saját férje, Peter Sarsgaard), akivel intellektuálisan, érzelmileg és érzékileg is egymásra kattannak.

S hogy mit keresnek ezek az emlékek a napfényes görögországi nyaraláson? Egy, az üdülőhelyre érkező család egyik tagja, egy fiatal anya (Dakota Johnson) triggereli Leda fejében a régről hordozott, súlyos traumát, bűntudatot és mindenféle kavargó érzelmeket, melyeket láthatóan még mindig nem tett rendbe magában. Johnson karaktere egy egyszerű lány, aki ugyanúgy tehernek érzi sokszor a rajta "lógó" gyermeket, ahogy Leda egykor a saját, szeretett lányaival kapcsolatban érezte.

A film zsigerien átadja, hogy mennyire fájdalmas az az érzés, amikor egy nő nem "született ősanya", hanem másfelé is jár a feje, mást is szeretne, másra is vágyna, mert nemcsak az anyaszerepben tud kiteljesedni - másra viszont nincs lehetősége a körülményei miatt.

A színészek csodásak, a lehengerlő Colman és Johnson mellett Ed Harris is, akit mindig üdítő látni, látszik, hogy olyasvalaki vezette őket, akinek ez a vérében van.

A lányom karácsonyra ajándékba kapott egy gyermek-Bibliát, amit olvasunk. Azt kérdezte tőlem az Ószövetség első negyede tájékán, miért szerepel olyan kevés nő a képeken, és miért nincsenek fontos női szereplők. Megnyugtató választ kapott - hiszen vannak -, de elgondolkodtatott, hogy miért merült fel egy  gyermekben ez a kérdés. Amikor már a női jogokról beszéltünk az ő nyelvén, eszembe jutott, hogy ennek a komplex kérdéskörnek a része a film világa is.

Legtöbbször szép vagy vonzó nőkkel kell azonosulnunk. Vagy legalábbis szép lelkűekkel.

Ezt a fajta karakterbéli komplexitást azonban, amit Gyllenhaal bevállalt Colmanével, kevés film teszi. Egy nő, akit néha értünk, néha sajnálunk, néha határozottan taszítónak érezzük, aki elveszett - mert ő is egy elveszett lány, ha úgy tetszik, Isten elveszett lánya - , aki nem találja a kiutat az élete és maga által teremtett örvényből, s aki tud szeretni, de nehezen tud adni, mert akinek nincs miből, mert talán magát sem szereti önmaga teljességében, mert talán őt sem szerették eléggé, az miből adjon...

Ilyen összetett női alakokat nem elégszer látunk. Összetett, de szerethető férfiakat, bűnös férfiakat annál régebb óta: kövér maffiózókat, akiket szeretünk, bukott férfiakat, akik visszatalálnak a jó útra, vicces, groteszk figurákat, akiket legszívesebben átölelnénk.

Én Leda figuráját is legszívesebben átölelném, mert nem arról van szó, hogy nem szereti a gyermekeit, hanem mert képtelennek érzi magát a boldogságra, és vagy afelé, vagy afelől szalad, de nem találja a helyét. Forgatókönyvíróként, filmkritikusként és nőként kevés ennél fontosabb női problémát látok, aminek talán egyre szélesebb rés nyílik, hogy megmutatkozzon: a női gyengeséget, sokféleséget, esendőséget, az ősanyaság ellentétének bátor felvállalását, a női összeomlást, a nehézségeket, hogy nem mindig vagyunk szépek s szuperwomenek.

És azt is gondolom, a férfi gyengeségeket, a férfiak szülőséggel kapcsolatos jelenlegi nehézségeit, a családok válságait is kevés film ábrázolja mélységeiben. Van még hová fejlődni, és Az elveszett lány, minden hibájával és olykori - főleg vizuális - esetlenségével együtt ezt az utat tapossa ki éppen, amiért nagy taps jár neki.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
KULT
Óriási rekordot döntött a Ne nézz fel!, Leonardo Dicaprio és Jennifer Lawrence új filmje a Netflixen
Még sosem néztek egy hét alatt annyian egy filmet, mint ezt.

Link másolása

hirdetés

Új csúcsot ért el a Ne nézz fel! című film a Netflixen: még soha nem néztek egyetlen filmet annyian egy hét alatt, mint Adam McKay szatíráját - írja a Deadline.

December 27. és január 2. között összesen 152,29 millió órát néztek a felhasználók a filmből globálisan, ilyen magas számra pedig korábban még nem volt példa egyetlen produkciónál sem.

Sőt, Leonardo DiCaprio és Jennifer Lawrence új filmje már minden idők harmadik legnézettebb filmje lett a Netflixen a Sandra Bullock-féle Madarak a dobozban (Bird Box) és a Dwayne Johson, Gal Gadot és Ryan Reynolds főszereplésével készült, szintén új Különösen veszélyes bűnözők (Red Notice) mögött. A Deadline szerint azonban a Ne nézz fel! olyan népszerű, hogy hamarosan simán beelőzheti mindkét "riválist", és ezzel újabb rekordot tudhat magáénak.

A film egy szatíra, amelyben a két főszereplő, Leonardo DiCaprio és Jennifer Lawrence két csillagászt alakít, akik megpróbálják figyelmeztetni a világot arra, hogy egy olyan üstökös közelít, amely képes elpusztítani a bolygót. Csakhogy meglepetésükre az emberek nem igazán akarnak hinni nekik. Ez tulajdonképpen egy szándékos allegóriája a klímaválság elleni küzdelemnek: hiába figyelmeztetnek folyamatosan a tudósok arra, hogy egyre jobban pusztul a Föld, az emberiség nagy része nem veszi ezt komolyan, és nem akarnak tenni ellene.

Míg számos filmkritikus erősen bírálta a filmet, a klímatudósok és -aktivisták nem győzik dicsérni. Szerintük ugyanis ez a film képes lehet felnyitni az emberek szemét arra, hogy mi zajlik jelenleg a világban a klímaválság kapcsán.

Kritikánkat itt olvashatod el:

hirdetés


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
KULT
A Rovatból
hirdetés
„Végre megkaptam azt, amire már több mint egy évtizede vágytam” – Visszatérés Roxfortba
Az első Harry Potter-film 20. évfordulóján a Warner úgy döntött, újra összehozza az alkotókat, és készítenek egy jó kis dokumentumfilmet.

Link másolása

hirdetés

Nem fogok pártatlan szemlélőként írni, mert nem tudok. Én a Harry Potter-filmekkel és a Gyűrűk Ura-filmekkel nőttem fel. Mindkét filmes univerzum hatalmas hatással volt rám, de amíg Tolkien könyveit csak nagyon nehezen tudtam fiatal fejjel elolvasni,

a Harry Potter-könyveket faltam,

magyarul és angolul is többször végigolvastam őket.

Fiatalkorom meghatározó eleme volt a varázsvilág, szinte a szereplőkkel együtt nőttem fel, a Harry Pottert játszó Daniel Radcliffe csak egy hónappal fiatalabb nálam.

Amikor véget ért a sorozat, nagy űrt hagyott maga után,

bár imádtam az utolsó részeket is, igazi rajongóként még több Harry Potter-tartalomra vágytam volna. Ezt a stúdió is pontosan tudta, mármint azt, hogy mekkora igény van még újabb történetekre J.K. Rowling világából, de sajnos az első próbálkozások felemásra sikeredtek.

A Legendás állatok és megfigyelésük közepesen indult, és aztán borzalmasan folytatódott,

a számítógépes játékok gyengék voltak, az új könyvet nem is olvastam, viszont ez a dokumentumfilm számomra telitalálat lett.

hirdetés

Rajongóként végre megkaptam azt, amire már több mint egy évtizede vágytam. Visszatértem a gyerekkoromba, még ha csak 90 percre is. A filmben megismerhetünk izgalmas háttérinformációkat, érdekességeket a színészek viszonyairól, megtudhatjuk, hogyan élték meg a sikert és a forgatásokat.

Természetesen mindent próbálnak nosztalgia-szemüvegen keresztül mutatni.

Egyértelműen átjön az érzés, hogy milyen lehetett 100 gyerekkel együtt dolgozni: kifejezetten nehéz. Megtudhatunk rengeteg extra információt a szereplőkről, a karakterekről, a színészek kiválasztásáról, és sok archív felvételt is láthatunk, köztük interjúkat a fiatal Daniel Radcliffe-fel, Emma Watsonnal és Rupert Grinttel. Gyakorlatilag ők viszik a hátukon a filmet,

Harry és barátai vannak a fókuszban,

ők interjúvolnak egy-egy színészt, emlékeznek vissza, milyen is volt a brit filmművészet krémjével együtt dolgozni. Megemlékeznek színészekről, akik nem lehetnek már velünk, kiemelve Alan Rickmant, Helen McCroryt és Richard Harrist. Igazi érzelmi hullámvasút egy rajongó számára.

Azoknak, akik nem ebben nőttek fel, nem tudom mit adhat a Visszatérés Roxfortba. Talán tényleg érdekes kulisszatitkokat a filmkészítésről, interjúkat olyan híres brit színészekkel, mint Robbie Coltrane, Helena Bonham Carter, Ralph Fiennes vagy Gary Oldman.

Megszólaltatták az összes film rendezőjét,

Chris Columbust, az azóta Oscar díjas Alfonso Cuarónt, Mike Newellt és David Yates-t. Az ő oldalukról is lebilincselő részleteket tudhattunk meg a forgatásokról, szórakoztató látni, melyik rendező hol kapcsolódott be a sorozatba, és hogy kezelte a fiatalokat. Míg Columbus gyerekként ismerte meg őket, addig Mike Newell elmeséli, hogyan törte el az egyik Weasley-iker a bordáját egy szerencsétlenül sikerült verekedési jelenet próbáján.

Nekem nagyon sokat jelent ez a kis összeröffenés, elmondhatatlan öröm volt számomra, hogy ismét láthattam a csapatot együtt, ahogy visszavittek a varázslatokkal teli múltba.

Minőségi munka, rengeteg utalással, odaillő jelenetek bevágásával.

Minden passzolt. Valószínűleg a Warnernek nagyon sok pénzbe került, de még így se szólaltattak meg sokakat. Gondolom, ebben közrejátszik a rengeteg időpont-egyeztetés, a járványidőszak, sokak már koruknál fogva nem tudnak forgatásokra utazni. Például nagyon hiányoltam Maggie Smith-t, de már ő is 87 éves.

Természetesen a 90 perces hossz is behatárolta az interjúk mennyiségét,

de McGalagony professzor mellett Michael Gambon, David Thewlis és, J.K. Rowling is hiányzott - utóbbi még érthető is a jelenlegi médiabalhéi miatt. Ő csak archív felvételeken szólalt meg, ugyanakkor meghallgattam volna, milyen lehetett átvenni Dumbledore szerepét egy színészlegendától Michael Gambonnak.

Jó volt, de jobb lett volna még több. Jól összerakott, iparos munka

a Visszatérés Roxfortba, rajongóként elképesztő élmény volt

újra együtt látni gyerekkorom egyik meghatározó színészgárdáját. Köszönjük, hogy láthattuk. A dokumentumfilm elérhető az HBO Go kínálatában.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: