KULT
A Rovatból
hirdetés

Világhírű metálzenekarnak is készített klipet Gróf Balázs

Tizenöt éve ismerte meg a nevét az ország, és ma is ő a legnépszerűbb magyar képregényrajzoló-grafikusok egyike.

Link másolása

Gróf Balázs neve sok helyről ismerős lehet: a legtöbben talán az elmúlt negyed század legnépszerűbb ingyenes programmagazinjában, az Est Lapokban találkoztak munkáival, ahova több, mint tíz éven át rajzolt hasonló, közéleti témájú képregényeket, mint amilyeneket jelenleg a 24.hu hírportál számára készít.

Emellett animációkat is gyártott tévéműsorokba, és rajzfilmes videoklipeket is készített olyan zenekaroknak, mint a Heaven Street Seven, a Magashegyi Underground, vagy mint a Blind Myself (utóbbit a 10 legjobb magyar klip közé is beválasztottuk). Legutóbbi felkérését pedig a legendás amerikai metálcsapattól, az Obituary-tól kapta. Természetesen ez is szóba kerül az alábbi interjúban, de szakmájának más részleteiről is beszélgettünk.

– Mikor és hogyan kezdtél el érdeklődni a rajzolás iránt?

– Gyerekként már azelőtt hatalmas film- és képregényőrült voltam, hogy megtanultam olvasni. 5-6 éves koromtól rendszeresen jártam moziba a szüleimmel, és a Pif Gadget című francia képregényújságot is elkezdték venni nekem (a Kockás ennek a lapnak volt a magyar kivonata). Nem számított, hogy milyen nyelvű, hiszen olvasni még magyarul se tudtam, de annyi azért lejött, hogy történeteket mesélnek el benne képekkel, és ez nagyon megtetszett. Ennek, illetve például a Csillagok háborújának a hatására egy idő után én is elkezdtem figurákat és történeteket rajzolni.

Később, általános iskolában nagy kedvencem lett az Indul a bakterház, nem is elsősorban a film, inkább az eredeti regény. Emlékeim szerint ez volt az első könyv, amit elolvastam. Kilenc-tízéves korom környékén pedig elhatároztam, hogy megcsinálom a saját képregényverziómat belőle. Egy egész nyarat töltöttem ezzel, és rendkívül élveztem. Középiskolában aztán kicsit háttérbe szorult a rajzolás, bár ez alatt is részt vettem egy iskolaújság készítésében, aminek a szerzői később megalapították az Est lapok első pécsi mutációját. Így kerültem be oda.

grofb2

Névjegy

Gróf Balázs 1976-ban született Pécsen, máig ott él. A Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karán, rajz-vizuális nevelés szakon végzett. Első komolyabb képregényei 1996-ban jelentek meg, azóta is folyamatosan publikál, művei összesen már sok millió példányban láttak napvilágot.

A karikatúrákon és a képregényeken túl animációs rövidfilmek, illetve videoklipek készítésével is foglalkozik. Eddig nyolc klip kötődik a nevéhez, emellett 2012 óta ő felel a Rockmaraton fesztivál beharangozó kisfilmjeiért. Utóbbiak kapcsán alkotta meg Rockfater és Bőr Gyula figuráját, az azonos nevű pécsi rockerek alapján. Pólógrafikákat, illetve és könyv- és lemezborítókat is tervez.

– Tizenévesen zenéltél is, ez azóta teljesen kikopott az életedből?

– Komolyabb terveim sosem voltak vele. Elsős gimis koromban kaptam egy akusztikus gitárt a szüleimtől, és egy hónapig eljártam tanárhoz, de hamar azt éreztem, hogy nincs meg a kellő tehetségem és kitartásom. A legegyszerűbb akkordokat megtanultam, annyira viszont nem kötött le a dolog, hogy komolyabban elmélyedjek benne. Utána még próbálkoztam basszusgitárral is, mivel az egyszerűbbnek tűnt, ekkor csináltuk meg Babarci Bulcsúval (a TükeZoo frontembere, interjúnkért KATT IDE - a szerk.) a Gyurmaklub zenekart. Pár hónap után viszont itt is átadtam a terepet a nálam ügyesebbeknek.

Végül belekóstoltam a dobolásba, és ez az, amivel ha nagyon ritkán is, de a mai napig foglalkozom. Felléptem afféle session-zenészként a káoszban és performanszban utazó legendás punkzenekarral, a Burzsoá Nyugdíjasokkal. Néhány éve pedig hatalmas élmény és óriási megtiszteltetés volt, amikor az Európa Kiadó gitárosával, Kirschner Péterrel jammelhettem kicsit a próbatermükben. Péter a színpadon a magyar alternatív rock egyik legnagyobb szólógitárosa, civilben pedig egy nagyon kedves ember, aki egyszer úgy tíz éve rám írt, hogy megköszönje az Európa Kiadóról készített rajzomat, ami a Szigeten volt kirakva egy óriásplakáton. Addig csak a rajongója voltam, de remélem, azóta már a haverja is!

Részlet az említett jammelésből:

– Térjünk vissza a rajzoláshoz: mik voltak az első komolyabb megjelenési felületeid, és hogyan jött sorban utána a többi?

– Az Est Lapoknak először csak a pécsi verziójába rajzoltam, majd lassan egyéb megyeszékhelyeken megjelenőkbe is. Volt, ahol ugyanaz jelent meg, de gyakran kértek tőlem önálló sorozatokat az egyes mutációk szerkesztői. Ez még a 90-es évek végén volt, majd 2000-ben a Pesti Est akkori főszerkesztője, Galambos Attila is megkeresett. Akadtak felkéréseim, pl. zsűrizés egy könyvkiadó képregénypályázatán, vagy animációs munka Bozsik Yvette és Vajdai Vilmos színdarabjához, amit ennek a felületnek köszönhettem.

– Hogy néz ki egy átlagos napod?

– Ez nagyon változó, attól függ, mi a feladatom épp. Legutóbb például, amikor az Obituary-klipet készítettem, öt-hat hónapon át majdnem minden nap foglalkoztam vele valamennyit, a finisben már akár napi 10-12 órákat is. Az egész hetes alvásmegvonás és feszített tempó ugyanúgy megvan, mint a napokon át tartó pihenés.

wd

05x_fb

Pólógrafika a Belga zenekarnak

– Hogy jött a karikatúrák és a képregények mellé a klipkészítés?

– Zenész haverjaim, vagyis a szigetvári Persona Non Grata tagjai kerestek meg először 2001-ben, hogy csinálhatnék nekik egy animációs klipet. Nagyon megtetszett az ötlet, csak az volt a gond, hogy akkor semmilyen eszköz nem volt a közelemben ehhez. Csináltam már egy gyurmafilmet Super 8-as kamerával évekkel korábban, de az is egy nehezen hozzáférhető kölcsön-stúdióban történt.

Saját számítógépem sem volt, éppen amiatt is vettem egyet végül, hogy elkészíthessem ezt a klipet. Nem fizettek érte semmit, de úgy gondoltam, hogy ezzel nincs is baj: legyen ez egy kísérlet számomra, ami által beletanulhatok a műfajba.

Talán nem sült el rosszul a dolog, ha végül ez a klip lehetett a diplomamunkám is az egyetemen. Ezután jött a Heaven Street Seven Dél-Amerikája. A basszusgitáros Németh Robival az egykori Wanted magazin idejéből való a barátságunk, ő zenéről írt, én pedig képregényeket rajzoltam ennek a zenei lapnak. A 2003-ban elkészült HS7-klip már jóval nagyobb reflektorfényt kapott, mint az elődje, a zenetévé is sokáig játszotta.

A Persona Non Grata – Minimal és a HS7 – Dél-Amerika klipje:

– Mennyivel több a munka egy klippel, mint a képregényekkel?

– Iszonyúan sok idő, főleg ha egyedül csinálja az ember, mint én. A korai klipjeim átlagosan egy év alatt készültek el, plusz-mínusz pár hónap. Most az Obituary-t próbáltam minél gyorsabban összehozni, ez fél év alatt megvolt, igaz, maga a szám is rövidebb. Közben persze más munkáim is mindig vannak, de ilyenkor azért ezzel foglalkozom legtöbbet.

– Úgy vettem észre, hogy inkább a keményebb zenét játszó együttesek keresnek meg téged, vegyük akár az Obituary-t, akár a Blind Myselfet, vagy a Junkiest. Jól összefér az animáció a punk-rock-metál műfajokkal?

– Ez érdekes kérdés, hazai értelemben vett popelőadónak még valóban sose csináltam klipet. Talán ByeAlexet kezdetben annak szánta a média, de neki is egy rockos számához csináltam egy dalszöveg-videót. Viszont most már az is meglepne, ha hazai rock/metál zenekartól jönne még felkérés. 2015-ben már mindenki a YouTube-ra gyárt klipeket, akár nulla forintból, telefonnal. A nagy többségnek se pénze, se ideje nincs arra, hogy befektessen egy rendesen kidolgozott, klasszikus animációból álló klipbe.

A magyar mainstream zenekarok többségének pedig – akik megengedhetnék maguknak anyagilag – nincs igényük kísérletezni animációval.

A mai legmenőbb előadók milliós nézettségű videói leginkább imidzsklipek, amikben a sztárok kifogástalanul, jól fésülten jelennek meg, gyönyörűen fényképezve. Nekik biztosan nincs szükségük egy elvont, absztrakt képre, amit egy animációs klip mutatna róluk.

Talán a rajongóik se értékelnék az ilyesmit. Amikor kijött a Blind Myself első animációs videója, még a Slipknot angol nyelvű fórumain is ment a hiszti amiatt, hogy egy ismeretlen magyar zenekar tréfálkozni merészelt a hatalmas Slipknottal – egy rajzfilmben.

Az említett Blind Myself-klip, amiben a Slipknot is megjelenik:

– Hogy született az Obituary-klip?

– 2008-ban készült el az előbb említett Blind-videó, amely az amerikai MTV Headbangers Ball című metálműsorának az év végi „legjobb klipek” listáján is elég jó helyezést ért el, pl. megelőztük vele a Motörhead és a Judas Priest akkori klipjeit. Ezt megelőzően már váltottam pár emailt John Tardy-val, az Obituary énekesével, aki nagyon jó arc, a rajongók leveleire ő maga szokott válaszolni. Elküldtem neki a Blind Myself-klipet, és legnagyobb meglepetésemre egyből megkérdezte, hogy mennyiért vállalnék egy ilyen videót nekik. Aztán végül a közös munka csak 2014-ben realizálódott, amikor öt év szünet után új albuma jött ki a zenekarnak, így egy ezen megjelenő új számhoz csináltuk meg a rajzfilmet.

A Violence című szám klipjét tényleg nyugodtan nevezhetjük rajzfilmnek, hiszen egy vicces, kerek sztorit, egy gyerekek által is nézhető mesét mond el, aminek a zenekar a főszereplője, és ők maguk is találták ki a történetet. Én csak pár poént raktam a storyline-hoz. A kész klip június 15-én jött ki YouTube-on, két héttel később Facebookon, és nem egészen három hónap alatt egymillió lejátszása lett. Ez, azt hiszem, egész jónak számít egy animációs kliptől, és olyan zenekartól, ami még metál mércével is extrém zenét játszik.

– Milyen visszajelzéseket kaptatok rá?

– A zenei és filmes szaklapok, blogok világszerte nagyon hízelgő szavakkal üdvözölték a művünket, legalább egy tucat különböző nyelven adtak róla hírt.

Nemrég egy hirtelen ötlettől vezérelve elküldtem a horror egyik legnagyobb (Wes Craven halála óta pedig talán az egyetlen) élő mesterének, John Carpenter amerikai filmrendezőnek. Egyáltalán nem számítottam válaszra, de ő mégis visszaírt, hogy a klip „nagyon vicces és szép munka”.

Nehéz megfogalmazni, mit éreztem, amikor megláttam a választ egy akkora királytól, mint Carpenter, még ha csak pár szót is váltottunk Facebook-chaten. Több filmjét is elő szoktam venni rendszeresen gyerekkorom óta, ilyen pl. A dolog, a Menekülés New Yorkból vagy A köd, de a Halloweent viszont tényleg minden évben legalább egyszer megnézem itthon, amióta kijött DVD-n, sőt, tavaly moziban is sikerült. Az Obituary-klipet pár hete válogatták be a bukaresti Anim’est Nemzetközi Animációs Filmfesztivál versenyébe, és tudom, ez naivan hangzik, de ha John Carpenternek tetszett a rajzfilmem, az nálam felér egy díjjal.

081110

A függőségekről...

–  Hol publikálsz képregényeket mostanában?

– Egy éve jelennek meg rajzaim és képregényeim a 24.hu (korábbi nevén Hír24) oldalon. Izgalmas dolog az online publikálás, főleg egy ilyen nagyon látogatott hírportál esetében. Bár a kommentek átfutását inkább nevezném szomorú, mint izgalmas élménynek.

Sok olvasó tévesen közelít a karikatúra műfajához: azt gondolják, hogy ha a Charlie Hebdo megrajzolja a vízbe fúlt menekült kisfiút, akkor magán a gyereken vagy a menekülteken gúnyolódik a lap. Fel se merül bennük, hogy

"
egy karikatúra nem feltétlenül akar kinevetni valamit – vagy ha mégis, akkor talán olyasmit akar kinevetni, ami nem is látható az adott rajzon, és a rajz csak utal egy mögöttes dologra.

080825

– Milyen kihívásokat látsz magad előtt, vannak-e esetleg álommelóid, például zenekari klipek terén?

– Legutóbb egy olyan világhírű zenekartól kaptam megbízást, aminek nagyon régi rajongója vagyok. Amikor elsős gimis voltam, három Obituary-poszter is kint volt a falamon, szóval a nekik gyártott klipet nevezhetjük olyan melónak, amiről nagyon sokáig csak álmodni mertem volna. Amúgy nem vagyok egy ábrándozó alkat: minden felkérésnek örülök, és amikor valaki elmeséli, hogy mekkora sikert aratott családi körben a rokonáról rendelt karikatúra, az pont ugyanakkora öröm nekem, mint amikor azok az amerikai zenészek nyilatkoznak elismerően a munkámról egy interjúban, akiknek az autogramjáért álltam sorba tizenhat évesen a Petőfi Csarnokban.

(Balázs hivatalos honlapját ITT TALÁLJÁTOK.)

Ha tetszett az interjú, oszd meg!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
20 éve halt meg Hofi Géza – Összegyűjtöttük kedvenc idézeteinket a nagy nevettetőtől
20 idézet a magyar kabaré történetének egyik leghíresebb és legtöbbet emlegetett alakjától.
Forrás: Wikipédia, Címkép: Fortepan/Szalay Zoltán - szmo.hu
2022. április 10.


Link másolása

Húsz évvel ezelőtt, 2002. április 10-én halt meg Hofi Géza, Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas magyar humorista, előadóművész, színművész, a magyar kabaré történetének egyik leghíresebb és legtöbbet emlegetett alakja.

Halálának évfordulója alkalmából most összegyűjtöttük a 20 kedvenc idézetünket a nagy nevettetőtől:

1. "A világon az emberi ész van a legjobban szétosztva. Mindenki meg van győződve róla, hogy neki egy kicsivel több jutott."

2. "A lét határozza meg a tudatot. Ha megisszuk a lét, a tudat elszáll..."

3. "Az életszínvonal olyan, mint a léghajó. Ha azt akarod, hogy emelkedjen, ki kell belőle dobálni mindent, és amikor a legmagasabban vagy, akkor jössz rá hogy nem maradt semmid. Többit számold ki!"

4. "Hidd el nekem, itt hármat foghatsz: A Kossuthot, a Szabad Európát meg a pofádat."

5. "Magyarországon az egy főre jutó bunkók száma: kettő."

6. "A korrupció az, amiből mi kimaradunk."

7. "Mindennek van határa, kivéve az emberi hülyeségnek és a Szovjetuniónak."

8. "Mielőtt bármi véleményed van, egyeztess!"

9. "...a barát olyan, mint az esőkabát az előszobában. Amikor nincs szükség rá, »csendesen« meglapul a polcon, de amikor esik, a sötétben is megtalálom, hiszen OTT VAN!"

10. "Soha nem elég annyit nyújtani, amennyit a közönség elvár. Sikert annyival is el lehet érni, csak éppen nem biztos, hogy legközelebb is kíváncsiak lesznek az emberek. Ezért kell a többi."

11. "A rohadt kommunizmust megúsztam, aztán most a polgári demokrácia visz el."

12. "Nem vagy hülye, csak nincsen szerencséd amikor gondolkozol."

13. "Az igazságból elveszett az »i«."

14. "A fociban a lényeg, hogy amikor megkapod a labdát, baromi gyorsan olyannak kell passzolni, akinek a meze ugyanolyan színű, mint a tied! Ja, és futni kell. A vízilabdában ezt már megoldották, aki nem úszik, megfullad."

15.

Videó: Hofi Géza Orbán Viktorról

16. "– Te képzeld, a feleségem krumplipürét akart csinálni a rántott húshoz, de amikor kiment a kamrába krumpliért, összeesett, és meghalt.

– S’te, mit csináltál?

– Há’ rizst."

17. "A temetőre az van kiírva: FELTÁMADUNK! Akkó má' jobb a kocsma, me' oda meg az, hogy SOSE HALUNK MEG."

18. "Van egy öreg orvos haverom, azt mondja: „Tudod, Géza, az a fontos, hogy egészség legyen...meg beteg"

19. "– Művész úr, régen láttam!

– Ja, régen én is."

20. "Anyósom fekszik az ágyon:

– Jaaaaj...Meghalok...Egy pók mászik a plafonon...

– Anyuka! Egyszerre csak egy dologgal tessék foglalkozni!"

Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
Szakács Gergő új klipjétől mindenkinek utazni támad majd kedve
Ahogy ő fogalmazott, a Nincsen út című szerzemény spiripop stílusú dal, amely egy a több mint tízévnyi zenei- és érzelmi evolúció állomásaiból.

Link másolása

Újabb dalt mutat be a hamarosan érkező nagylemezéről Szakács Gergő, ráadásul olyan klippel, amelytől mindenkinek utazni támad majd kedve.

Fantasztikus környezetben forgatta le profi csapattal friss videóját az énekes, aki április 28-án az Akvárium színpadán mutatja be Evolúció című új albumát. Ahogy fogalmazott, a

Nincsen út című szerzemény egy spiripop stílusú dal, amely egy a több mint tíz évnyi zenei–és érzelmi evolúció állomásaiból, amiket a lemezen mutat majd be.

A magával ragadó klip ötlete Gergő egyik utazása során született meg benne: „Piran az egyik kedvenc kocsival is elérhető helyem, úgyhogy januárban kiutaztam oda pár napra, hogy adjak egy utolsó lökést a lemez befejezéséhez. Egyik reggel néztem a tengert, és egyszer csak jönni kezdtek a Nincsen út első versszakának szavai.

Mivel elég vizuális típus vagyok, így a klip is egyből elkezdett pörögni a fejemben: egy dzsungelt láttam magam előtt.”

Annyira beégett az előadó fejébe a dzsungel képe, hogy aztán az egész lemez vizualitását is meghatározza a motívum – ezt nemsokára láthatja is a közönség.

Gergő elárulta, hogyan is forgott a klip, amelynek izgalmas munkálataira Nagy Bence, Lévai-Hangyássy Bence, valamint László Péter drónpilóta tartott vele. „Tavaly nyáron egy barátom mesélt Madeiráról, és beugrott, talán arra is alkalmas lehet ez a hely, hogy ott készítsük el a klipet. Rákerestem a képekre, és pont azt láttam, amit szerettem volna. Végül négy napig tartott a forgatás: a hegyekben 3 fok volt, az óceánparton pedig 24. Rövidnadrágban, átázott cipőben jártuk be az egész szigetet. Az időjárás is mellénk szegődött: amikor ködre volt szükségünk, köd volt, de amikor napsütésben nézett volna ki a legjobban az adott helyszín, akkor ragyogott a nap. Az egész sziget olyan volt, mintha egy giga stáb bevilágította és berendezte volna előre, csak nekünk.”

Az énekes hozzátette, a legjobb helyszínekért sokszor le kellett térniük az útról, és felkapaszkodni a hegyekre, vagy éppen egy vízesés alá bemászni. Pont ezek a kitérők adták meg a forgatás vezérelvét: „Amerre mennék, nincsen út.”

VIDEÓ: Szakács Gergő - Nincsen út


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
28 év után új számmal jött ki a Pink Floyd, a dalt Ukrajnának ajánlották
A Hey Hey Rise Up című dalt az ukrán Boombox zenekar énekese, Andrij Hlivnyuk vokáljaival vették fel.

Link másolása

A Pink Floyd 28 év után új számot adott ki, a dalt Ukrajnának ajánlják. A Pitchfork azt írja, hogy a dal klipjében Andrij Hlivnyuk (az ukrán Boombox együttes tagja) is vokálozik.

Az ukrán énekes amerikai turnén volt épp a zenekarával, amikor Oroszország megtámadta Ukrajnát. Hlivnyuk azonnal visszatért Kijevbe, hogy beálljon katonának, az ukrán főváros főterén vette fel az „Ó, a vörös kányabangiták a réten” című hazafias dalt.

Ezeket a részleteket emelte át a Pink Floyd a Hey Hey Rise Up című új számába, amit tegnap publikáltak.

A zenekar lényegében 1994 óta nem adott ki új felvételt, az azóta megjelent lemezeiken korábbi feldolgozások és remasterelt számok hallhatóak.

A mostani felállásban David Gilmour és Nick Mason eredeti tagok mellett Guy Pratt basszusgitáros és Nitin Sawhney billentyűs játszik.

A szám bevételeit az Ukrajnai Humanitárius Alapnak ajánlották fel, Gilmour elmondta: azt reméli, hogy a zenéjükkel minél nagyobb nyilvánosságot és támogatást tudnak szerezni az ukránok ügyéhez:

„Pénzt szeretnénk gyűjteni humanitárius szervezetek számára, és erősíteni a morált. Szeretnénk kifejezni támogatásunkat Ukrajnának, megmutatni, hogy a világ nagy része elítéli, ha egy szuperhatalom megtámadja azt a független demokratikus országot, amellyé Ukrajna vált.”

A klipben felvételek vannak az orosz tankokkal szemben fegyvertelenül kiálló ukránokról a kijevi függetlenségi szoborról, a harcokról, a romokról és az ukrajnai menekültekről is.

A Pink Floyd már márciusban is tett egy gesztust Ukrajnának: azt közölték, hogy minden, 1987 után kiadott szerzeményüket elérhetetlenné teszik digitálisan Oroszországban és Fehéroroszországban.

Íme, az új Pink Floyd-szám:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
Madártestű emberevő, papucsvitorlás és a kalapos gyíkszörny a Szépművészetiben
Hieronymus Bosch különös festményeiből nyílt nagyszabású kiállítás. Nézd meg velünk a legbizarrabb képeket!
Orosz Emese cikke - szmo.hu
2022. április 09.


Link másolása

"Menny és pokol között. Hieronymus Bosch rejtélyes világa" címmel nyílt nagyszabású tárlat a Szépművészeti Múzeumban. Ez kétség kívül az év legmenőbb kiállítása Magyarországon, emellett pedig az elmúlt fél évszázad egyik legjelentősebb Bosch kiállítása nemzetközi szinten is.

Nagyon vártam már a megnyitót, mert mindig lenyűgöztek Bosch képei. Amikor állok egy-egy festménye előtt, és azt hinném, mindent részletet jól megnéztem, mindig észreveszek egy újabb érdekességet. Ráadásul ez általában valami meghökkentően bizarr dolog. Hogy is szól a vicces meghatározás? "Ha egy festményen rengeteg apró emberi alakot látsz, de egyáltalán nem tűnik normálisnak, mert furcsa helyeken furcsa dolgokat csinálnak, akkor Hieronymus Bosch a festő."

A tárlaton 10 eredeti Bosch festményt nézhetsz meg, ami a mester teljes életművének közel fele.

Ennek megszervezése hatalmas teljesítmény a Szépmű részéről. A sajtóbejáráson a főigazgató, Baán László elmondta, szinte lehetetlen vállalkozásnak tűnt a kiállítás megszervezése, amikor belevágtak. Féltve őrzött festményeiket végül olyan múzeumok adták kölcsön, mint a Louvre, a Rijksmuseum, a Prado, a New York-i Metropolitan Museum vagy a londoni The National Gallery.

Az eredeti Bosch remekművek mellett hét szekcióban közel 90 alkotást csodálhatsz meg, amik a németalföldi mester művészetéhez kapcsolódnak. A kiállításon megelevenedik Bosch világa, megismerheted, miként látta Bosch saját társadalmát, hogyan ábrázolta az emberi gyengeségeket és bűnöket.

Jó példa erre a kiállítás egyik szenzációja, a Bolondok hajója. Bosch hajójának utasai az élőfa-árbóc körül mulatoznak, az egyik tébolyult vízben hűtött bőrtömlőt szorongat, egy másik a kifogott hal közvetlen közelében okád.

A kiállított alkotásokon keresztül bepillanthattunk a késő középkor emberének gondolkodásmódjába is. Úgy hitték, a hívő lelkének túlvilági sorsa saját döntésein múlik, az egyén szabad akarata révén választhat jó és rossz, erény és bűn között. Bosch művészete ehhez nyújtott elgondolkodtató, hol fenyegető, hol humoros kapaszkodót.

A Túlvilági látomások táblaképeken egyértelműen megfesti, mely két lehetőség vár a hívőkre. Az üdvözültek mennybemenetelén az őrangyalok a fény felé emelik a lelkeket. A Pokolba vezető folyón azonban démoni szörnyalakokkal körülvéve sodródnak a kárhozottak.

Bosch alkotásainak egyediségét rémítő és bizarr túlvilági ábrázolásai adják.

Kivételes tehetségével hátborzongatóan különös démoni lényeket teremtett meg. Az utolsó ítélet című festményt vizsgálva láttunk például madártestű emberevőt, papucsvitorlást, és kalapos gyíkszörnyet is.

A kiállítás bemutatja azt is, honnan eredeztethető ez a különös világ. Biztos te is belefutottál már olyan mémekbe, amik abszurd középkori illusztrációkat parodizálnak. Ezek jutottak eszembe, amikor a festmények mellett kiállított irodalmi, teológiai műveket, miniatúrákat nézegettem. Nos, ezekből meríthetett Bosch is.

Érdekesség, hogy a kiállított alkotások témájának hangulatát a szekciók falszíne is leköveti. A túlvilági utazás sötét tónusai után világosabb terekbe léphettünk át, és megismerhettük, miként állította Bosch követendő példának a szentek és Krisztus életét.

Bosch minden bizonnyal jól ismerte a szentek történetét, kompozícióit azonban szokatlan részletekkel egészítette ki. Szent Kristóf vándorbotjára például véres halat festett. A Királyok imádása festményen pedig az idilli jelenet hátterében lócsontvázat fedeztünk fel.

Ezek a részletek nem csak számunkra hatnak nyugtalanítóan. A mester célja az elbizonytalanítás volt.

Bosch a baljós szimbólumokkal hívta fel a figyelmet arra, hogy a gonosz mindenhol jelen van, így éberséggel kell élni a mindennapokat.

Bosch legnyugtalanítóbb, legelgondolkodtatóbb és egyben legismertebb alkotása, a Földi gyönyörök kertje–triptichon. A táblaképegyüttes középső elemén színes és érzéki világban fiatal nők és férfiak hódolnak különféle testi élvezeteknek. Körülöttük túlméretezett madarak, gyümölcsök és egzotikus virágok teszik még különösebbé a látványt.

A sokrétű műalkotás üzenetét a mai napig sem tudták teljes egészében megfejteni. Van olyan teória, amely szerint a fiatal III. Nassaui Henrik és a vele együtt nevelkedő Szép Fülöp számára készült, akiket az emberi ösztönök féken tartására intett.

A Gyönyörök kertje rendkívüli hírét és hatását jelzi, hogy már a 16. században is több másolat készült róla.

Eredetijét sajnos nem láthattuk, de a kiállítás ezt a remekművet is megidézi az egyik legkvalitásosabb korabeli másolattal, illetve egy lenyűgöző arany- és ezüstszálakkal átszőtt falikárpittal.

A kiállításra mindenképp sok időt szánj, mert ezeken az alkotásokon annyi érdekes részlet van, hogy egy-egy képet órákig is nézegethet az ember. Ha kifejezetten az eredeti Bosch festmények érdekelnek, viszonylag könnyen megtalálhatod őket a tárlaton, mert mindegyiket kordon vagy üvegbúra védi.

Legtöbb esetben kisméretű alkotásról van szó, ami megnehezíti a bogarászást. Ötletes segítség ehhez, hogy a tárlat végén lévő vetítés kilenc Bosch alkotást is bemutat "nagyító alatt".

A kiállítást július 17-ig nézheted meg. Részletek és jegyvásárlás a Szépművészeti múzeum honlapján.

Link másolása
KÖVESS MINKET: