KULT
A Rovatból
hirdetés

Tarján Zsófi: Nem bántam meg, hogy megpróbáltam az X-Faktort, de azt sem, hogy kiestem

Pályafutása legnagyobb dobására készül a Honeybeast zenekar. Az együttes énekesnőjét, Tarján Zsófit kérdeztük a SympHoney koncertről, meg arról, hogy miért lett sikeresebb zenekarral mint szólóban, és hogy miért félnek tőle a férfiak.

Link másolása

Érdekes, hogy az X-faktorban végül nem sikerült bejutnod a legjobb 25 közé, A Dalban viszont nyernetek sem kellett, egycsapásra ismertek lettetek. Pedig a kettő között nem telt el olyan sok idő, talán 2 év. Ennyit fejlődtél a kettő között, vagy a mentorok „benézték”? Hogy látod ezt utólag?

Zenekaros arc vagyok. Úgy tudok a színpadon komfortosan működni, ha van mögöttem egy zenekar, és ha élő zene van. Igaz, A Dalban pont félplaybackes produkciók vannak, de akkor is lehetett tudni, hogy ezzel a csapattal tovább fogunk menni, és a jövőben élőzenét játszunk majd. Valószínűleg ezt érezték, meg azt a 10 évet, ami a zenekar és az egyes tagok háta mögött volt már zenélés terén.

Egyébként mi úgy működünk, mint egy család. Az egész produkció egy gömb. Valószínűleg ez is érezhető volt rajtunk.

Arról nem is beszélve, hogy A legnagyobb hős és Bencsik-Kovács Zoltán többi dala is önmagáért beszél, elvégre A Dal a dalok versenye. Sokat számított, hogy egy erős dallal rukkoltunk elő, amit nagyon sokan a magukénak érezték.

Utólag visszanézve úgy érzem, lehet, hogy jobban jártál így. Még a tehetségkutató győztesek közül sem tudott mindenki olyan szinten befutni, mint te.

Szerintem is sokkal jobban jártam. Beleugrottam a versenybe, nem jött össze... Nagyon sokan megpróbálják, kevesen jutnak csak tovább, még kevesebben tudnak fennmaradni az show-k után. Nekem sem ez volt a pályám, de örülök, hogy végül is így alakult. Nem bántam meg, hogy megpróbáltam az X-faktort, de azt sem, hogy kiestem. Azóta amúgy a Honeybeast egyszer extra produkcióként is szerepelt a műsorban.

Az egészen biztos, hogy a Honeybeast és Tarján Zsófi találkozása valami egészen egyedi vegyületet hozott létre, hiszen bár mindannyian régebb óta próbálkoztok, együtt sikerült igazán betörni a köztudatba. Gondolkoztál már azon, mitől működik ilyen jól ez a kombináció?

Persze, sokat agyaltunk ezen. A Honeybeast repertoárját Bencsik-Kovács Zoltán írja, én pedig előadom. Zolival nagyon hasonló az értékrendünk, és sok szempontból hasonlóan látjuk a világot. Épp ezért a gondolatait nagyon hitelesen tudom átadni mind a társadalomkritikus, mind a párkapcsolati témákat érintő dalok esetében.

Zoli nagyon empatikus ember és szerző egyaránt. Férfi aggyal simán tud olyan nótákat írni, melyek női szerepre íródtak, és hitelesen lehet őket előadni.

Ezzel kicsit megválaszoltad a következő kérdésemet. Nyár elején beszélgettem Bencsik-Kovács Zoltánnal az Élet a Marson megjelenéséről, és úgy fogalmazott, hogy csodákat látnak a stúdióban, amikor felénekled a dalokat, és hozzáteszed a saját előadói értelmezésedet. Meg akartam kérdezni, hogy neked milyen élmény Zoli dalait énekelni?

Ez egy nagyon szerencsés találkozás. A Honeybeast egy empatikus, mégis nagyon realista formáció. Mondjuk főleg a fiúk realisták, én azért néha szeretek elrugaszkodni a szilárd talajról az álmok felé.

A magam részéről azért is szeretem a Honeybeastet, mert ahhoz képest, hogy egy könnyedebb stílust képviseltek, nagyon is életszerű témáitok és szövegeitek vannak.

Realista popzenét játszunk. Egyébként nagyon sokféle stílust szeretünk. Zoli például a jazztől a klasszikus zenén át a drum and bassig mindent hallgat. Pont most láttam egy posztot tőle, hogy a kedvesével egy koncerten meghallgatták Mozart Requiemjét.

Nem véletlen, hogy a SympHoney koncerteken ő is vezényli a zenekart.

Zoli szerteágazó és nagyon nagy zenei tudással rendelkezik. Vagy tíz hangszeren boldogul, emellett komolyzenei tanulmányokat végzett. Tehát a kották és a partitúrák világában is jól tájékozódik.

Úgy érzem, hogy az esetedben nem csak arról van szó, hogy elénekelsz szépen bizonyos dalokat, hanem ezeken a dalokon keresztül, hiába nem te írtad őket, mégis ki tudod fejezni önmagadat is.

Szinte mindegyik dalhoz tudok kapcsolni valami személyes élményt. Ki tudom fejezni magamat a dalokon keresztül.

De emellett a zenekar vizuális megjelenéséért is én vagyok a felelős, például a CD-borítókat én tervezem. Vagy ha van egy nagyobb koncert, ahol látványelemeket szeretnénk magunk mögé, akkor én vagyok, aki először megálmodja a koncepciót.

Az én elképzeléseim alapján alkotják meg a művészek, akikkel dolgozunk, miközben mindenki hozzárakja a saját kreativitását is az egészhez.

Annak idején a Balkan Fanatikhoz is egy grafikus munka kapcsán kerültél.

Igen. Az édesapám, Tarján Pál operaénekes dolgozott velük. Volt egy crossover projektjük, úgy hívták, hogy Paul and the Mechanics. Ennek terveztem logót és borítót, és így lettem a Balkan Fanatikban rapper. Nem tudom milyen alapon, de megkérdezték, volna-e kedvem kipróbálni. Mondtam, hogy persze.

Mennyire szólsz bele a dalokba? Volt olyan, hogy azt mondtad, ezt így nem énekeled el?

Szövegen szoktam változtatni, de azt is nagyon ritkán. Négy lemezt készítettünk eddig, és összesen két dalnál fordult elő, hogy kértem változtatást a szövegen. De Zoli volt olyan jó fej, hogy átírta.

Azt meg lehet kérdezni, hogy...

Nem.

Akkor ezt már sosem tudjuk meg. A dalok közül melyik áll a legközelebb a személyiségedhez?

Mindig más. Egyébként nem is a személyiségemhez mérem őket, hanem az adott hangulatomhoz. Az egyik örök kedvenc Honeybeast dalom például a Hova ez a rohanás, amit nem játszottak a rádiók, és valószínűleg már nem is fognak. Koncerteken sem hangzik el. De ha az idei nyarat nézzük, akkor nekem A legkedvesebb tévedésem az emblematikus dal.

Nyár elején jelent meg az Élet a Marson című lemez. Milyen volt a fogadtatás?

Nagyon jó! Amikor másfél hete volt kint a Youtube-on az Élet a Marson lemez teljes anyaga, éppen Erdélyben turnéztunk, körülbelül 800 km-re voltunk Budapesttől. Zuhogó esőben és szélben játszottunk a Hargitai nyár kellős közepén. Ott várt miket több ezer ember, akik kívülről énekelték az Idevaló című dalunkat. Könnyekig meghatódtunk.

Nyilatkoztad korábban, hogy most már örülnél egy tartós kapcsolatnak. Nagyon nehéz ismert nőként ismerkedni?

Borzalmas. Ott van édesanyám, aki ismertebb nálam, és mindketten egyedül vagyunk. Néha összeülünk, átbeszéljük a világ dolgait, nevetünk, és megpróbáljuk mindennek a jó oldalát nézni. Nehéz ismerkedni, a férfiak félnek. Tisztelet a kivételnek!

Félnek?

Igen. Félnek a sikeresebb nőktől, a vélt sikertől is. Sokszor túldimenzionálják a helyzetet.

Nagyon sokan nem tudják elképzelni, hogy az amúgy ismertebb ember is normális életet él, dolgozik, munka előtt vagy után mos, főz, takarít, kutyát sétáltat, aztán ha eljön az idő, ő is lehuppan a fotelbe.

Egy dolog van, ami viszont más, és sokszor eltér a hétköznapi élettől: az időbeosztás. Hétvégén dolgozom, hét közben vagyok itthon, délelőtt, amikor más dolgozik. Így kevesebb esély jut ismerkedésre, és valójában ez egy 0-24-es munkakör... Ha épp nem koncertezem, akkor ötletelek, vagy edzek, gyakorlok, vagy énekórán vagyok, vagy légtornász edzésen...

Ezt sokan nem látják, nem is baj. Ez a műhelymunka! Ha ilyen körülmények köze bejön egy kapcsolat, érzelmileg és pszichésen is alkalmazkodni kell mindkét félnek. Lehet, hogy a férfiaknak nehezebb. A színpadi hivatás szerintem férfias szakma. Igaz, hogy most már ugyanannyi énekesnő van, mint férfi, de azért ez egy maszkulin világ, és valamilyen szinten megcserélődnek a szerepek, ha a nő megy el turnézni. Úgy gondolom, agy kell és kellő empátia mindkét oldalon, hogy lehessen kezelni ezt a helyzetet. Ez a neheze.

November 21-én a Papp László Aréna. Mit tudhatunk erről?

SympHoney előadás lesz, tehát szimfonikus Honeybeast koncert. Még soha nem álltunk fel ekkora apparátussal. Teljes szimfonikus zenekarral játszunk, minden eddiginél komolyabb fénytechnikát és hangzást viszünk a koncertre. Ugyanúgy három fejezetre bontjuk a műsort, mint a korábbi SympHoney koncerteknél.

Azért mertük idén bevállalni az Arénát, mert úgy látjuk, hogy nagyon érdekli az embereket ez a fajta világ.

2016-ban egy hónapra előre eladtuk az összes jegyet az Erkel Színházba, tavaly meg csináltunk egy teltházas országos turnét. Idén annyiban fog változni a műsor, hogy most az Élet a Marson lemez dalait is belevesszük a műsorba. Bátran mondhatom, hogy ez a Honeybeast életében eddig a legnagyobb esemény.

Mennyire más szimfonikus zenekarral énekelni, mint popzenekarral?

A fesztiválkoncerteken van némi szabad mozgás, egy szimfonikus koncerten az elejétől a végéig minden le van programozva, mindent tudunk előre. Hangzásvilágában annyiban más, hogy a szimfonikus zenekarral árnyaltabb, ha kell sokkal vastagabb, máskor meg finomabb hangzást is kapunk. Tágabb zenei eszköztár áll rendelkezésre, hogy megformálódjon a dalok világa. Habár ez ülős koncert lesz, azért igyekszünk majd itt-ott becsempészi egy kis fesztiválhangulatot is.

Szólólemezről nem álmodsz? Logikus következő lépés lenne.

A Honeybeastben nagyon jól érzem magam. Otthon jazzes hangvételű dalokat szoktam írni. A jövőben talán meg is valósítom őket, akár a Honeybeast mellett, nem gondolom, hogy a saját dalaim között lehetnek slágerek. Talán egyszer, ha eljön az ideje. Egyelőre még nem érzem úgy.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
20 éve halt meg Hofi Géza – Összegyűjtöttük kedvenc idézeteinket a nagy nevettetőtől
20 idézet a magyar kabaré történetének egyik leghíresebb és legtöbbet emlegetett alakjától.
Forrás: Wikipédia, Címkép: Fortepan/Szalay Zoltán - szmo.hu
2022. április 10.


Link másolása

Húsz évvel ezelőtt, 2002. április 10-én halt meg Hofi Géza, Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas magyar humorista, előadóművész, színművész, a magyar kabaré történetének egyik leghíresebb és legtöbbet emlegetett alakja.

Halálának évfordulója alkalmából most összegyűjtöttük a 20 kedvenc idézetünket a nagy nevettetőtől:

1. "A világon az emberi ész van a legjobban szétosztva. Mindenki meg van győződve róla, hogy neki egy kicsivel több jutott."

2. "A lét határozza meg a tudatot. Ha megisszuk a lét, a tudat elszáll..."

3. "Az életszínvonal olyan, mint a léghajó. Ha azt akarod, hogy emelkedjen, ki kell belőle dobálni mindent, és amikor a legmagasabban vagy, akkor jössz rá hogy nem maradt semmid. Többit számold ki!"

4. "Hidd el nekem, itt hármat foghatsz: A Kossuthot, a Szabad Európát meg a pofádat."

5. "Magyarországon az egy főre jutó bunkók száma: kettő."

6. "A korrupció az, amiből mi kimaradunk."

7. "Mindennek van határa, kivéve az emberi hülyeségnek és a Szovjetuniónak."

8. "Mielőtt bármi véleményed van, egyeztess!"

9. "...a barát olyan, mint az esőkabát az előszobában. Amikor nincs szükség rá, »csendesen« meglapul a polcon, de amikor esik, a sötétben is megtalálom, hiszen OTT VAN!"

10. "Soha nem elég annyit nyújtani, amennyit a közönség elvár. Sikert annyival is el lehet érni, csak éppen nem biztos, hogy legközelebb is kíváncsiak lesznek az emberek. Ezért kell a többi."

11. "A rohadt kommunizmust megúsztam, aztán most a polgári demokrácia visz el."

12. "Nem vagy hülye, csak nincsen szerencséd amikor gondolkozol."

13. "Az igazságból elveszett az »i«."

14. "A fociban a lényeg, hogy amikor megkapod a labdát, baromi gyorsan olyannak kell passzolni, akinek a meze ugyanolyan színű, mint a tied! Ja, és futni kell. A vízilabdában ezt már megoldották, aki nem úszik, megfullad."

15.

Videó: Hofi Géza Orbán Viktorról

16. "– Te képzeld, a feleségem krumplipürét akart csinálni a rántott húshoz, de amikor kiment a kamrába krumpliért, összeesett, és meghalt.

– S’te, mit csináltál?

– Há’ rizst."

17. "A temetőre az van kiírva: FELTÁMADUNK! Akkó má' jobb a kocsma, me' oda meg az, hogy SOSE HALUNK MEG."

18. "Van egy öreg orvos haverom, azt mondja: „Tudod, Géza, az a fontos, hogy egészség legyen...meg beteg"

19. "– Művész úr, régen láttam!

– Ja, régen én is."

20. "Anyósom fekszik az ágyon:

– Jaaaaj...Meghalok...Egy pók mászik a plafonon...

– Anyuka! Egyszerre csak egy dologgal tessék foglalkozni!"

Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
Szakács Gergő új klipjétől mindenkinek utazni támad majd kedve
Ahogy ő fogalmazott, a Nincsen út című szerzemény spiripop stílusú dal, amely egy a több mint tízévnyi zenei- és érzelmi evolúció állomásaiból.

Link másolása

Újabb dalt mutat be a hamarosan érkező nagylemezéről Szakács Gergő, ráadásul olyan klippel, amelytől mindenkinek utazni támad majd kedve.

Fantasztikus környezetben forgatta le profi csapattal friss videóját az énekes, aki április 28-án az Akvárium színpadán mutatja be Evolúció című új albumát. Ahogy fogalmazott, a

Nincsen út című szerzemény egy spiripop stílusú dal, amely egy a több mint tíz évnyi zenei–és érzelmi evolúció állomásaiból, amiket a lemezen mutat majd be.

A magával ragadó klip ötlete Gergő egyik utazása során született meg benne: „Piran az egyik kedvenc kocsival is elérhető helyem, úgyhogy januárban kiutaztam oda pár napra, hogy adjak egy utolsó lökést a lemez befejezéséhez. Egyik reggel néztem a tengert, és egyszer csak jönni kezdtek a Nincsen út első versszakának szavai.

Mivel elég vizuális típus vagyok, így a klip is egyből elkezdett pörögni a fejemben: egy dzsungelt láttam magam előtt.”

Annyira beégett az előadó fejébe a dzsungel képe, hogy aztán az egész lemez vizualitását is meghatározza a motívum – ezt nemsokára láthatja is a közönség.

Gergő elárulta, hogyan is forgott a klip, amelynek izgalmas munkálataira Nagy Bence, Lévai-Hangyássy Bence, valamint László Péter drónpilóta tartott vele. „Tavaly nyáron egy barátom mesélt Madeiráról, és beugrott, talán arra is alkalmas lehet ez a hely, hogy ott készítsük el a klipet. Rákerestem a képekre, és pont azt láttam, amit szerettem volna. Végül négy napig tartott a forgatás: a hegyekben 3 fok volt, az óceánparton pedig 24. Rövidnadrágban, átázott cipőben jártuk be az egész szigetet. Az időjárás is mellénk szegődött: amikor ködre volt szükségünk, köd volt, de amikor napsütésben nézett volna ki a legjobban az adott helyszín, akkor ragyogott a nap. Az egész sziget olyan volt, mintha egy giga stáb bevilágította és berendezte volna előre, csak nekünk.”

Az énekes hozzátette, a legjobb helyszínekért sokszor le kellett térniük az útról, és felkapaszkodni a hegyekre, vagy éppen egy vízesés alá bemászni. Pont ezek a kitérők adták meg a forgatás vezérelvét: „Amerre mennék, nincsen út.”

VIDEÓ: Szakács Gergő - Nincsen út


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
28 év után új számmal jött ki a Pink Floyd, a dalt Ukrajnának ajánlották
A Hey Hey Rise Up című dalt az ukrán Boombox zenekar énekese, Andrij Hlivnyuk vokáljaival vették fel.

Link másolása

A Pink Floyd 28 év után új számot adott ki, a dalt Ukrajnának ajánlják. A Pitchfork azt írja, hogy a dal klipjében Andrij Hlivnyuk (az ukrán Boombox együttes tagja) is vokálozik.

Az ukrán énekes amerikai turnén volt épp a zenekarával, amikor Oroszország megtámadta Ukrajnát. Hlivnyuk azonnal visszatért Kijevbe, hogy beálljon katonának, az ukrán főváros főterén vette fel az „Ó, a vörös kányabangiták a réten” című hazafias dalt.

Ezeket a részleteket emelte át a Pink Floyd a Hey Hey Rise Up című új számába, amit tegnap publikáltak.

A zenekar lényegében 1994 óta nem adott ki új felvételt, az azóta megjelent lemezeiken korábbi feldolgozások és remasterelt számok hallhatóak.

A mostani felállásban David Gilmour és Nick Mason eredeti tagok mellett Guy Pratt basszusgitáros és Nitin Sawhney billentyűs játszik.

A szám bevételeit az Ukrajnai Humanitárius Alapnak ajánlották fel, Gilmour elmondta: azt reméli, hogy a zenéjükkel minél nagyobb nyilvánosságot és támogatást tudnak szerezni az ukránok ügyéhez:

„Pénzt szeretnénk gyűjteni humanitárius szervezetek számára, és erősíteni a morált. Szeretnénk kifejezni támogatásunkat Ukrajnának, megmutatni, hogy a világ nagy része elítéli, ha egy szuperhatalom megtámadja azt a független demokratikus országot, amellyé Ukrajna vált.”

A klipben felvételek vannak az orosz tankokkal szemben fegyvertelenül kiálló ukránokról a kijevi függetlenségi szoborról, a harcokról, a romokról és az ukrajnai menekültekről is.

A Pink Floyd már márciusban is tett egy gesztust Ukrajnának: azt közölték, hogy minden, 1987 után kiadott szerzeményüket elérhetetlenné teszik digitálisan Oroszországban és Fehéroroszországban.

Íme, az új Pink Floyd-szám:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
Madártestű emberevő, papucsvitorlás és a kalapos gyíkszörny a Szépművészetiben
Hieronymus Bosch különös festményeiből nyílt nagyszabású kiállítás. Nézd meg velünk a legbizarrabb képeket!
Orosz Emese cikke - szmo.hu
2022. április 09.


Link másolása

"Menny és pokol között. Hieronymus Bosch rejtélyes világa" címmel nyílt nagyszabású tárlat a Szépművészeti Múzeumban. Ez kétség kívül az év legmenőbb kiállítása Magyarországon, emellett pedig az elmúlt fél évszázad egyik legjelentősebb Bosch kiállítása nemzetközi szinten is.

Nagyon vártam már a megnyitót, mert mindig lenyűgöztek Bosch képei. Amikor állok egy-egy festménye előtt, és azt hinném, mindent részletet jól megnéztem, mindig észreveszek egy újabb érdekességet. Ráadásul ez általában valami meghökkentően bizarr dolog. Hogy is szól a vicces meghatározás? "Ha egy festményen rengeteg apró emberi alakot látsz, de egyáltalán nem tűnik normálisnak, mert furcsa helyeken furcsa dolgokat csinálnak, akkor Hieronymus Bosch a festő."

A tárlaton 10 eredeti Bosch festményt nézhetsz meg, ami a mester teljes életművének közel fele.

Ennek megszervezése hatalmas teljesítmény a Szépmű részéről. A sajtóbejáráson a főigazgató, Baán László elmondta, szinte lehetetlen vállalkozásnak tűnt a kiállítás megszervezése, amikor belevágtak. Féltve őrzött festményeiket végül olyan múzeumok adták kölcsön, mint a Louvre, a Rijksmuseum, a Prado, a New York-i Metropolitan Museum vagy a londoni The National Gallery.

Az eredeti Bosch remekművek mellett hét szekcióban közel 90 alkotást csodálhatsz meg, amik a németalföldi mester művészetéhez kapcsolódnak. A kiállításon megelevenedik Bosch világa, megismerheted, miként látta Bosch saját társadalmát, hogyan ábrázolta az emberi gyengeségeket és bűnöket.

Jó példa erre a kiállítás egyik szenzációja, a Bolondok hajója. Bosch hajójának utasai az élőfa-árbóc körül mulatoznak, az egyik tébolyult vízben hűtött bőrtömlőt szorongat, egy másik a kifogott hal közvetlen közelében okád.

A kiállított alkotásokon keresztül bepillanthattunk a késő középkor emberének gondolkodásmódjába is. Úgy hitték, a hívő lelkének túlvilági sorsa saját döntésein múlik, az egyén szabad akarata révén választhat jó és rossz, erény és bűn között. Bosch művészete ehhez nyújtott elgondolkodtató, hol fenyegető, hol humoros kapaszkodót.

A Túlvilági látomások táblaképeken egyértelműen megfesti, mely két lehetőség vár a hívőkre. Az üdvözültek mennybemenetelén az őrangyalok a fény felé emelik a lelkeket. A Pokolba vezető folyón azonban démoni szörnyalakokkal körülvéve sodródnak a kárhozottak.

Bosch alkotásainak egyediségét rémítő és bizarr túlvilági ábrázolásai adják.

Kivételes tehetségével hátborzongatóan különös démoni lényeket teremtett meg. Az utolsó ítélet című festményt vizsgálva láttunk például madártestű emberevőt, papucsvitorlást, és kalapos gyíkszörnyet is.

A kiállítás bemutatja azt is, honnan eredeztethető ez a különös világ. Biztos te is belefutottál már olyan mémekbe, amik abszurd középkori illusztrációkat parodizálnak. Ezek jutottak eszembe, amikor a festmények mellett kiállított irodalmi, teológiai műveket, miniatúrákat nézegettem. Nos, ezekből meríthetett Bosch is.

Érdekesség, hogy a kiállított alkotások témájának hangulatát a szekciók falszíne is leköveti. A túlvilági utazás sötét tónusai után világosabb terekbe léphettünk át, és megismerhettük, miként állította Bosch követendő példának a szentek és Krisztus életét.

Bosch minden bizonnyal jól ismerte a szentek történetét, kompozícióit azonban szokatlan részletekkel egészítette ki. Szent Kristóf vándorbotjára például véres halat festett. A Királyok imádása festményen pedig az idilli jelenet hátterében lócsontvázat fedeztünk fel.

Ezek a részletek nem csak számunkra hatnak nyugtalanítóan. A mester célja az elbizonytalanítás volt.

Bosch a baljós szimbólumokkal hívta fel a figyelmet arra, hogy a gonosz mindenhol jelen van, így éberséggel kell élni a mindennapokat.

Bosch legnyugtalanítóbb, legelgondolkodtatóbb és egyben legismertebb alkotása, a Földi gyönyörök kertje–triptichon. A táblaképegyüttes középső elemén színes és érzéki világban fiatal nők és férfiak hódolnak különféle testi élvezeteknek. Körülöttük túlméretezett madarak, gyümölcsök és egzotikus virágok teszik még különösebbé a látványt.

A sokrétű műalkotás üzenetét a mai napig sem tudták teljes egészében megfejteni. Van olyan teória, amely szerint a fiatal III. Nassaui Henrik és a vele együtt nevelkedő Szép Fülöp számára készült, akiket az emberi ösztönök féken tartására intett.

A Gyönyörök kertje rendkívüli hírét és hatását jelzi, hogy már a 16. században is több másolat készült róla.

Eredetijét sajnos nem láthattuk, de a kiállítás ezt a remekművet is megidézi az egyik legkvalitásosabb korabeli másolattal, illetve egy lenyűgöző arany- és ezüstszálakkal átszőtt falikárpittal.

A kiállításra mindenképp sok időt szánj, mert ezeken az alkotásokon annyi érdekes részlet van, hogy egy-egy képet órákig is nézegethet az ember. Ha kifejezetten az eredeti Bosch festmények érdekelnek, viszonylag könnyen megtalálhatod őket a tárlaton, mert mindegyiket kordon vagy üvegbúra védi.

Legtöbb esetben kisméretű alkotásról van szó, ami megnehezíti a bogarászást. Ötletes segítség ehhez, hogy a tárlat végén lévő vetítés kilenc Bosch alkotást is bemutat "nagyító alatt".

A kiállítást július 17-ig nézheted meg. Részletek és jegyvásárlás a Szépművészeti múzeum honlapján.

Link másolása
KÖVESS MINKET: