KULT
A Rovatból
hirdetés

Szűcs Édua: a humornak az kell, hogy hagyják élni

Magyarország egyik legkiválóbb karikaturistája örül, ha elsőre nem jönnek rá, hogy ő nő.

Link másolása

- Mi volt az első rajzolással kapcsolatos emléked?

- Az valójában a szüleim emléke volt: amikor másfél éves voltam, kifestették a lakást. Amikor levették a kárpitot a rácsos ágy mögött, a kárpit alatt gyönyörűen telerajzoltam, ügyelve arra, hogy a kárpit alól még véletlenül se lógjon ki semmi.

"
Állandóan rajzoltam, megszállottan. Végigkísérte a gyermekkoromat,

de hát ez nem véletlen, a szüleim festőművészek voltak, a lakást az ő képei is díszítik. Látták, hogy szeretek rajzolni, imádom csinálni, mindent odatettek elém, de soha nem tanítottak.

- Ezek szerint nem magyarázták el az alapokat, nem irányítottak.

- Nem, azt mondták, ezt mindenkinek magának kell megtanulni, nekem kell rájönnöm mindenre. Ezért még bizonyos manírokat sem magyaráztak el. Az elméletet tudtam, de hogy hogyan keverjük a színeket, hogyan tesszük rá, hogy lesz kifejező egy rajz, egy mozdulat – erre mind magamnak kellett rájönnöm.

Névjegy

Szegeden született 1959-ben. Édesapja Szűcs Árpád restaurátor, édesanyja Kováts Margit festőművész.

"Szüleim, (édesanyám szürrealista, édesapám konstruktivista-pointilista) "nyugatmajmoló festői stílusuk" miatt a 60-as 70-es években nem nyertek felvételt a Művészeti Alapba. Az ő tiszteletükre semmilyen művészeti szakmai szervezetnek sem vagyok tagja."

1985 óta él Budapesten. Férje Föld S. Péter újságíró, gyermekei: Ádám (1986), Noémi (1988) és Tamás (1991).

Biológia-rajz szakos tanári diplomát szerzett, tanulmányai befejezése után a Pannónia Filmstúdió kecskeméti műtermében rajzolóként dolgozott. Közreműködött többek között a Vízipók-csodapók, a Mátyás király meséi, a Kérem a következőt!, illetve a Magyar népmesék című sorozatok készítésében.

1986 óta készít illusztrációkat és karikatúrákat magazinoknak, újságoknak – sokan a Vekerdy Tamás Nők Lapjában megjelent cikkeihez rajzolt illusztrációkról tudják beazonosítani Szűcs Éduát. Számos gyermek- és nyelvkönyvet illusztrált.

edua4

image001

a_csalad_szegyene

- Korábban mi volt a kedvenc műfajod?

- Már hétéves koromban készítettem egyfajta szituációs karikatúrákat: ákombákom figurák beszélgettek egymással, és egy hétéves gyerek szintjén vicces dolgokat írtam alá. Mindig a humor körül jártam.

- Ebből az iskolában nem volt gond?

- De igen. A legrázósabb eset az volt, amikor az érettségi alatt késtek a tételek, és a kiosztott vázlatpapírra kezdtem el rajzolni. Egy karika, még egy karika, és egy béka lett belőle. Utána én erre rendesen ráírtam, de be kellett adni a papírt. Amikor másnap mentünk a tanárnőhöz, megkérdezni az eredményt, a legnagyobb döbbenetemre azt mondta, fel kell mennem az igazgatóiba. Az igazgató elkezdett velem üvölteni, hogy róla rajzoltam vagy a tanárnőről? És ezért nem lehettem ötös magyarból.

A főiskolán viszont karikatúrákat rajzoltunk. Volt olyan a tanárom, aki nemhogy összeszidott volna érte, de azzal büszkélkedett, amikor kiállítás-megnyitóra jött Szegeden, hogy neki eredeti Édua-karikatúrája van, még a kezdeti időkből.

- Miért végezted el a főiskolát?

- Szüleim azt kérték, hogy legyen valamilyen felsőfokú végzettségem is, nem mertek egyetlen úton elindítani, hogy ha valaha más irányba fordulnék, legyen egy másik szakmám. Engem a rajzoláson kívül egyedül az állatok, a növények, a biológia érdekelt. Bábtervező szerettem volna lenni, és Prágában akartam tanulni, de miután oda nem vettek fel, a biológia-rajz szak mellett döntöttem. Soha nem akartam tanár lenni, bár nagyon szeretek gyerekekkel foglalkozni. Nem tudtam volna egyszerre harminc gyerekkel mit kezdeni, ahhoz túl érzékeny vagyok.

edua

- A mindennapi dolgok, amiket magad körül látsz, befolyásolják a karikatúráid témáját?

- Tőlem időnként megkérdezik, ha valaki hasra esik, hogy "akkor ebből jó karikatúra lesz, igaz?"

"
Az én karikatúráim nem a helyzetkomikumra épülnek,

mélyebbek annál. Viszont ez a figura belém ivódik. Inkább a jelenségek érzelmi része fog meg nagyon, akár pozitív, akár negatív érzelemről van szó.

- Tele van a net grafikákkal, karikatúrákkal – ezek igen változó minőségűek.

- Ez egy jelenség, és ez nem baj. Régen az emberek faragtak, hímeztek, szőttek. Azt szoktam mondani, mindenki csinálja, amihez kedve van, akár fest, akár szobrászkodik, akár kézimunkázik, csak csinálja, mert akkor megy le alfa állapotba. Nem véletlen, hogy telente ilyesmivel foglalatoskodtak régen a parasztemberek, a lelkük akkor épült.

A Photoshoppal készített mém például a humornak egy olyan új fajtája, amiért teljesen odavagyok. A technika már ott tart, hogy akik nem tudnak rajzolni, azok is képesek valamit létrehozni. Anyukám tanított arra, hogy ha valami változik, érdeklődéssel figyeljem. Régen is meghökkentek azokon, akik új, szokatlan stílusban alkottak.

"
Nem az a lényeg, hogy valaki tökéletesen tudjon rajzolni, hanem az, hogy egyedi legyen.

Akár gondolataiban, akár vizuálisan, a látványában. Én gondolatilag szeretnék más lenni.

- Néhány karikatúrád, mint Az utolsó poén, elég kemény kritikát hordoz. Gyakran félremagyarázzák őket?

- Persze, erre szoktam elmesélni, hogy amikor megjelent az első könyvem, egy stúdióban a technikus belenézett, és azt mondta, fantasztikus, hogy te a szexet hogyan ábrázolod. Utána az egyik ismerősünk férje, aki nyomozó, mondta: „Hú, hogy téged mennyire foglalkoztat a bűn!” Aztán egy professzor azt mondta, hogy Édua, ennek a rajznak négy vetülete van! Pedig nekem is csak három volt meg belőle.

Rájöttem, hogy

"
mindenki saját magán folyatja át a rajzokat. Amit meglát benne, az tulajdonképpen önmaga.

Már volt, hogy úgy jártam, mint Arany János, hogy gondolta a fene… Aminek nagyon örülök, hogy sokan nem tudják, női karikaturista vagyok, az Éduáról nem tudják, hogy női név. Leesik az álluk, amikor megtudják, hogy nő vagyok, mert annyira nem nőiesek a rajzaim, hanem általánosságban a világról alkotok véleményt.

az_utolso_poen

- Hátrány nőként érvényesülni?

- Ha valaki nem óvónő akar lenni, akkor igen. A humor műfaja sem nőies. Az, hogy a humorban meg tudtam maradni, annak köszönhető, hogy nagyon elfogadó, nagyon támogató, nagyon más közegben nőttem fel. A lányokat általában szabályozzák, a fiúkat meg hagyják élni. A humornak éppen az kell, hogy ne nyesegessék állandóan.

A neveltetésből adódóan a szabályokkal pont azt a fajta szabadságot nyirbálják meg a lányok esetében, amely az agynak is fontos. Ha egy férfi 30 évesen még nem nősült meg, akkor legyintenek rá, de ha egy nő még nem ment férjhez 30 évesen, vannak helyek, ahol az egész család lélekben gyászruhát ölt. A női teendők, illetve az, amiket elvárnak egy nőtől, az mind akadálya annak, hogy a nő szabadon építse önmagát és a karrierjét.

- Nektek három gyermek mellett ez hogyan ment?

- Péternek, a férjemnek még nem volt olyan értelemben kötött a munkája a Ludas Matyinál, mint akinek reggeltől estig benn kell ülnie. Nagyon anyaszívű apa volt, az első perctől fogva véd- és dacszövetség alakult ki a gyermekekkel. Én pedig körülbelül két évtizedig nem aludtam ki magam, mert éjjel dolgoztam. Nálunk úgy lett kialakítva a gyerekek helye, hogy a galériáról lefekvés után láthattak. De este, fürdés után fel kellett menni, és hagyni anyát dolgozni.

Fárasztó volt, mert megpróbáltam a munkámat is száz százalékosan csinálni. A gyerekekkel való foglalkozás kb. 90 százalékosan sikerült, mert Vekerdy Tamástól tudjuk, hogy azt nem lehet 100 százalékosan csinálni.

edua3

edua2

- A gyerekeid inspiráltak vagy kritikusaid voltak?

- Segítettek eldönteni, hogy egy rajz jó lett-e. Ha a szituációt el tudták mondani, akkor jól rajzoltam meg. Ha nem értették, akkor tudtam, hogy újra kell rajzolnom. De most már felnőttek, a maguk útját járják, úgy hogy nem kerül ilyesmire sor. Döbbenetesen jó volt velük, mert egyfelől mind a háromnak baromi jó a humorérzéke, valószínűleg genetikailag hozták magukkal, vagy ebben a szabad közegben alakult ki.

apas

- Mi a legnehezebb? Könyvhöz, cikkhez illusztrációt készíteni vagy egy karikatúrát megrajzolni?

- A legnehezebbek a karikatúráim, mert ott nem tudom, merre fogok elindulni. Például kint összeütközött két autó, itt bent meg az öreg néni sepreget. Mindegyikről eszembe jut valami. Hosszú folyamat, mert a továbbiakban is eszembe jut erről valami. Így alakulnak ki a karikatúrák. A cikknél és a könyvillusztrációnál viszont kapaszkodó, a kész szöveg, egy gondolat, ami aztán elindít bennem valamit.

- Milyennek látod ma a karikatúrát Magyarországon?

- Kétféle karikatúra van: a művészi és a napi karikatúra. A napi karikatúra ugyanolyan színvonalú, mint régen. Olcsó, könnyen fogyasztható, erre is van igény. A művészi karikatúra szövegmentes, önmagában is jelent valamit, igényességre törekszik a megjelenésében. Lehet ez egy pár vonalas rajz is, amin az értő szem értő szem észreveszi, hogy nem véletlenül kerültek oda azok a vonalak.

- Mit választanál, ha más irányba mehetnél?

- Nem tudnék más irányba menni. Valahogy mindig a karikatúránál lyukadnék ki.

edua1

Ha érdekes volt az interjú, ajánld másoknak is!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
20 éve halt meg Hofi Géza – Összegyűjtöttük kedvenc idézeteinket a nagy nevettetőtől
20 idézet a magyar kabaré történetének egyik leghíresebb és legtöbbet emlegetett alakjától.
Forrás: Wikipédia, Címkép: Fortepan/Szalay Zoltán - szmo.hu
2022. április 10.


Link másolása

Húsz évvel ezelőtt, 2002. április 10-én halt meg Hofi Géza, Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas magyar humorista, előadóművész, színművész, a magyar kabaré történetének egyik leghíresebb és legtöbbet emlegetett alakja.

Halálának évfordulója alkalmából most összegyűjtöttük a 20 kedvenc idézetünket a nagy nevettetőtől:

1. "A világon az emberi ész van a legjobban szétosztva. Mindenki meg van győződve róla, hogy neki egy kicsivel több jutott."

2. "A lét határozza meg a tudatot. Ha megisszuk a lét, a tudat elszáll..."

3. "Az életszínvonal olyan, mint a léghajó. Ha azt akarod, hogy emelkedjen, ki kell belőle dobálni mindent, és amikor a legmagasabban vagy, akkor jössz rá hogy nem maradt semmid. Többit számold ki!"

4. "Hidd el nekem, itt hármat foghatsz: A Kossuthot, a Szabad Európát meg a pofádat."

5. "Magyarországon az egy főre jutó bunkók száma: kettő."

6. "A korrupció az, amiből mi kimaradunk."

7. "Mindennek van határa, kivéve az emberi hülyeségnek és a Szovjetuniónak."

8. "Mielőtt bármi véleményed van, egyeztess!"

9. "...a barát olyan, mint az esőkabát az előszobában. Amikor nincs szükség rá, »csendesen« meglapul a polcon, de amikor esik, a sötétben is megtalálom, hiszen OTT VAN!"

10. "Soha nem elég annyit nyújtani, amennyit a közönség elvár. Sikert annyival is el lehet érni, csak éppen nem biztos, hogy legközelebb is kíváncsiak lesznek az emberek. Ezért kell a többi."

11. "A rohadt kommunizmust megúsztam, aztán most a polgári demokrácia visz el."

12. "Nem vagy hülye, csak nincsen szerencséd amikor gondolkozol."

13. "Az igazságból elveszett az »i«."

14. "A fociban a lényeg, hogy amikor megkapod a labdát, baromi gyorsan olyannak kell passzolni, akinek a meze ugyanolyan színű, mint a tied! Ja, és futni kell. A vízilabdában ezt már megoldották, aki nem úszik, megfullad."

15.

Videó: Hofi Géza Orbán Viktorról

16. "– Te képzeld, a feleségem krumplipürét akart csinálni a rántott húshoz, de amikor kiment a kamrába krumpliért, összeesett, és meghalt.

– S’te, mit csináltál?

– Há’ rizst."

17. "A temetőre az van kiírva: FELTÁMADUNK! Akkó má' jobb a kocsma, me' oda meg az, hogy SOSE HALUNK MEG."

18. "Van egy öreg orvos haverom, azt mondja: „Tudod, Géza, az a fontos, hogy egészség legyen...meg beteg"

19. "– Művész úr, régen láttam!

– Ja, régen én is."

20. "Anyósom fekszik az ágyon:

– Jaaaaj...Meghalok...Egy pók mászik a plafonon...

– Anyuka! Egyszerre csak egy dologgal tessék foglalkozni!"

Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
Szakács Gergő új klipjétől mindenkinek utazni támad majd kedve
Ahogy ő fogalmazott, a Nincsen út című szerzemény spiripop stílusú dal, amely egy a több mint tízévnyi zenei- és érzelmi evolúció állomásaiból.

Link másolása

Újabb dalt mutat be a hamarosan érkező nagylemezéről Szakács Gergő, ráadásul olyan klippel, amelytől mindenkinek utazni támad majd kedve.

Fantasztikus környezetben forgatta le profi csapattal friss videóját az énekes, aki április 28-án az Akvárium színpadán mutatja be Evolúció című új albumát. Ahogy fogalmazott, a

Nincsen út című szerzemény egy spiripop stílusú dal, amely egy a több mint tíz évnyi zenei–és érzelmi evolúció állomásaiból, amiket a lemezen mutat majd be.

A magával ragadó klip ötlete Gergő egyik utazása során született meg benne: „Piran az egyik kedvenc kocsival is elérhető helyem, úgyhogy januárban kiutaztam oda pár napra, hogy adjak egy utolsó lökést a lemez befejezéséhez. Egyik reggel néztem a tengert, és egyszer csak jönni kezdtek a Nincsen út első versszakának szavai.

Mivel elég vizuális típus vagyok, így a klip is egyből elkezdett pörögni a fejemben: egy dzsungelt láttam magam előtt.”

Annyira beégett az előadó fejébe a dzsungel képe, hogy aztán az egész lemez vizualitását is meghatározza a motívum – ezt nemsokára láthatja is a közönség.

Gergő elárulta, hogyan is forgott a klip, amelynek izgalmas munkálataira Nagy Bence, Lévai-Hangyássy Bence, valamint László Péter drónpilóta tartott vele. „Tavaly nyáron egy barátom mesélt Madeiráról, és beugrott, talán arra is alkalmas lehet ez a hely, hogy ott készítsük el a klipet. Rákerestem a képekre, és pont azt láttam, amit szerettem volna. Végül négy napig tartott a forgatás: a hegyekben 3 fok volt, az óceánparton pedig 24. Rövidnadrágban, átázott cipőben jártuk be az egész szigetet. Az időjárás is mellénk szegődött: amikor ködre volt szükségünk, köd volt, de amikor napsütésben nézett volna ki a legjobban az adott helyszín, akkor ragyogott a nap. Az egész sziget olyan volt, mintha egy giga stáb bevilágította és berendezte volna előre, csak nekünk.”

Az énekes hozzátette, a legjobb helyszínekért sokszor le kellett térniük az útról, és felkapaszkodni a hegyekre, vagy éppen egy vízesés alá bemászni. Pont ezek a kitérők adták meg a forgatás vezérelvét: „Amerre mennék, nincsen út.”

VIDEÓ: Szakács Gergő - Nincsen út


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
28 év után új számmal jött ki a Pink Floyd, a dalt Ukrajnának ajánlották
A Hey Hey Rise Up című dalt az ukrán Boombox zenekar énekese, Andrij Hlivnyuk vokáljaival vették fel.

Link másolása

A Pink Floyd 28 év után új számot adott ki, a dalt Ukrajnának ajánlják. A Pitchfork azt írja, hogy a dal klipjében Andrij Hlivnyuk (az ukrán Boombox együttes tagja) is vokálozik.

Az ukrán énekes amerikai turnén volt épp a zenekarával, amikor Oroszország megtámadta Ukrajnát. Hlivnyuk azonnal visszatért Kijevbe, hogy beálljon katonának, az ukrán főváros főterén vette fel az „Ó, a vörös kányabangiták a réten” című hazafias dalt.

Ezeket a részleteket emelte át a Pink Floyd a Hey Hey Rise Up című új számába, amit tegnap publikáltak.

A zenekar lényegében 1994 óta nem adott ki új felvételt, az azóta megjelent lemezeiken korábbi feldolgozások és remasterelt számok hallhatóak.

A mostani felállásban David Gilmour és Nick Mason eredeti tagok mellett Guy Pratt basszusgitáros és Nitin Sawhney billentyűs játszik.

A szám bevételeit az Ukrajnai Humanitárius Alapnak ajánlották fel, Gilmour elmondta: azt reméli, hogy a zenéjükkel minél nagyobb nyilvánosságot és támogatást tudnak szerezni az ukránok ügyéhez:

„Pénzt szeretnénk gyűjteni humanitárius szervezetek számára, és erősíteni a morált. Szeretnénk kifejezni támogatásunkat Ukrajnának, megmutatni, hogy a világ nagy része elítéli, ha egy szuperhatalom megtámadja azt a független demokratikus országot, amellyé Ukrajna vált.”

A klipben felvételek vannak az orosz tankokkal szemben fegyvertelenül kiálló ukránokról a kijevi függetlenségi szoborról, a harcokról, a romokról és az ukrajnai menekültekről is.

A Pink Floyd már márciusban is tett egy gesztust Ukrajnának: azt közölték, hogy minden, 1987 után kiadott szerzeményüket elérhetetlenné teszik digitálisan Oroszországban és Fehéroroszországban.

Íme, az új Pink Floyd-szám:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
Madártestű emberevő, papucsvitorlás és a kalapos gyíkszörny a Szépművészetiben
Hieronymus Bosch különös festményeiből nyílt nagyszabású kiállítás. Nézd meg velünk a legbizarrabb képeket!
Orosz Emese cikke - szmo.hu
2022. április 09.


Link másolása

"Menny és pokol között. Hieronymus Bosch rejtélyes világa" címmel nyílt nagyszabású tárlat a Szépművészeti Múzeumban. Ez kétség kívül az év legmenőbb kiállítása Magyarországon, emellett pedig az elmúlt fél évszázad egyik legjelentősebb Bosch kiállítása nemzetközi szinten is.

Nagyon vártam már a megnyitót, mert mindig lenyűgöztek Bosch képei. Amikor állok egy-egy festménye előtt, és azt hinném, mindent részletet jól megnéztem, mindig észreveszek egy újabb érdekességet. Ráadásul ez általában valami meghökkentően bizarr dolog. Hogy is szól a vicces meghatározás? "Ha egy festményen rengeteg apró emberi alakot látsz, de egyáltalán nem tűnik normálisnak, mert furcsa helyeken furcsa dolgokat csinálnak, akkor Hieronymus Bosch a festő."

A tárlaton 10 eredeti Bosch festményt nézhetsz meg, ami a mester teljes életművének közel fele.

Ennek megszervezése hatalmas teljesítmény a Szépmű részéről. A sajtóbejáráson a főigazgató, Baán László elmondta, szinte lehetetlen vállalkozásnak tűnt a kiállítás megszervezése, amikor belevágtak. Féltve őrzött festményeiket végül olyan múzeumok adták kölcsön, mint a Louvre, a Rijksmuseum, a Prado, a New York-i Metropolitan Museum vagy a londoni The National Gallery.

Az eredeti Bosch remekművek mellett hét szekcióban közel 90 alkotást csodálhatsz meg, amik a németalföldi mester művészetéhez kapcsolódnak. A kiállításon megelevenedik Bosch világa, megismerheted, miként látta Bosch saját társadalmát, hogyan ábrázolta az emberi gyengeségeket és bűnöket.

Jó példa erre a kiállítás egyik szenzációja, a Bolondok hajója. Bosch hajójának utasai az élőfa-árbóc körül mulatoznak, az egyik tébolyult vízben hűtött bőrtömlőt szorongat, egy másik a kifogott hal közvetlen közelében okád.

A kiállított alkotásokon keresztül bepillanthattunk a késő középkor emberének gondolkodásmódjába is. Úgy hitték, a hívő lelkének túlvilági sorsa saját döntésein múlik, az egyén szabad akarata révén választhat jó és rossz, erény és bűn között. Bosch művészete ehhez nyújtott elgondolkodtató, hol fenyegető, hol humoros kapaszkodót.

A Túlvilági látomások táblaképeken egyértelműen megfesti, mely két lehetőség vár a hívőkre. Az üdvözültek mennybemenetelén az őrangyalok a fény felé emelik a lelkeket. A Pokolba vezető folyón azonban démoni szörnyalakokkal körülvéve sodródnak a kárhozottak.

Bosch alkotásainak egyediségét rémítő és bizarr túlvilági ábrázolásai adják.

Kivételes tehetségével hátborzongatóan különös démoni lényeket teremtett meg. Az utolsó ítélet című festményt vizsgálva láttunk például madártestű emberevőt, papucsvitorlást, és kalapos gyíkszörnyet is.

A kiállítás bemutatja azt is, honnan eredeztethető ez a különös világ. Biztos te is belefutottál már olyan mémekbe, amik abszurd középkori illusztrációkat parodizálnak. Ezek jutottak eszembe, amikor a festmények mellett kiállított irodalmi, teológiai műveket, miniatúrákat nézegettem. Nos, ezekből meríthetett Bosch is.

Érdekesség, hogy a kiállított alkotások témájának hangulatát a szekciók falszíne is leköveti. A túlvilági utazás sötét tónusai után világosabb terekbe léphettünk át, és megismerhettük, miként állította Bosch követendő példának a szentek és Krisztus életét.

Bosch minden bizonnyal jól ismerte a szentek történetét, kompozícióit azonban szokatlan részletekkel egészítette ki. Szent Kristóf vándorbotjára például véres halat festett. A Királyok imádása festményen pedig az idilli jelenet hátterében lócsontvázat fedeztünk fel.

Ezek a részletek nem csak számunkra hatnak nyugtalanítóan. A mester célja az elbizonytalanítás volt.

Bosch a baljós szimbólumokkal hívta fel a figyelmet arra, hogy a gonosz mindenhol jelen van, így éberséggel kell élni a mindennapokat.

Bosch legnyugtalanítóbb, legelgondolkodtatóbb és egyben legismertebb alkotása, a Földi gyönyörök kertje–triptichon. A táblaképegyüttes középső elemén színes és érzéki világban fiatal nők és férfiak hódolnak különféle testi élvezeteknek. Körülöttük túlméretezett madarak, gyümölcsök és egzotikus virágok teszik még különösebbé a látványt.

A sokrétű műalkotás üzenetét a mai napig sem tudták teljes egészében megfejteni. Van olyan teória, amely szerint a fiatal III. Nassaui Henrik és a vele együtt nevelkedő Szép Fülöp számára készült, akiket az emberi ösztönök féken tartására intett.

A Gyönyörök kertje rendkívüli hírét és hatását jelzi, hogy már a 16. században is több másolat készült róla.

Eredetijét sajnos nem láthattuk, de a kiállítás ezt a remekművet is megidézi az egyik legkvalitásosabb korabeli másolattal, illetve egy lenyűgöző arany- és ezüstszálakkal átszőtt falikárpittal.

A kiállításra mindenképp sok időt szánj, mert ezeken az alkotásokon annyi érdekes részlet van, hogy egy-egy képet órákig is nézegethet az ember. Ha kifejezetten az eredeti Bosch festmények érdekelnek, viszonylag könnyen megtalálhatod őket a tárlaton, mert mindegyiket kordon vagy üvegbúra védi.

Legtöbb esetben kisméretű alkotásról van szó, ami megnehezíti a bogarászást. Ötletes segítség ehhez, hogy a tárlat végén lévő vetítés kilenc Bosch alkotást is bemutat "nagyító alatt".

A kiállítást július 17-ig nézheted meg. Részletek és jegyvásárlás a Szépművészeti múzeum honlapján.

Link másolása
KÖVESS MINKET: