KULT
A Rovatból
hirdetés

Szász Attila: Jöhet egy magyar horrorfilm?

A Félvilág rendezőjével legújabb filmjéről beszéltünk. Még egy magyar szuperhősös filmet is el tudna képzelni.

Link másolása

A 2. Magyar Filmhét egyik nagy sikere egy századeleji bűnügyi történetet feldolgozó tévéfilm lett. A Félvilág rendezőjével, Szász Attilával beszélgettünk.

- A Filmhéten 4 díjat kapott a Félvilág, köztük a legjobb operatőr, a legjobb férfi mellékszereplő, a legjobb forgatókönyvíró, valamint a legjobb tv-játékfilm díját. Hogyan élted meg ezt a fogadtatást?

- Bizonyos mértékig meglepett minket, hogy ilyen nagy sikere lett a Félvilágnak. Hasonló élményt éltünk át A berni követ idején is 2014-ben, amikor a kritika, a közönség és a szakma is keblére ölelte a filmet, de úgy voltunk vele, hogy ezt a sikert nehéz lesz megismételni vagy felülmúlni. Ráadásul az új film készítése közben úgy éreztük, hogy ez egy jóval megosztóbb darab lesz. Nem voltunk biztosak benne, hogy a Félvilág is olyan széles közönséget érdekel majd, mint A berni követ, ezért is volt meglepetés, hogy végül ilyen fogadtatásban részesült.

- Miért gondoltátok, hogy megosztóbb lesz a Félvilág? Talán mert műfajilag kevésbé beskatulyázható?

- Úgy képzeltük, hogy a nézők hasonlót várnak majd tőlünk, mint amit A berni követ esetében kaptak, a Félvilág készítésekor mégis sokkal kísérletezőbbek voltunk. Más is lett a két film, A berni követ pergő, feszes, akciódús film volt, az új filmünk pedig egy jóval lassabb, komótosan hömpölygő történet. Nem játszottunk biztonsági játékot, de mivel ez is tévéfilmnek készült, úgy gondoltam, hol máshol lehet kísérletezgetni vagy rizikót vállalni, ha nem egy ilyen viszonylag tét nélküli terepen.

IMG_1538

- Úgy érted, hogy a mozifilmekhez képest tét nélküli egy tévéfilm elkészítése? A "garantált" nézőszám vagy az alacsonyabb költségvetés miatt mondod ezt?

- Inkább azért, mert egy tévéfilmmel szemben jelentősen kisebb elvárásokat támasztanak a nézők. Tévéfilmes költségvetésből senki nem várhatja azt, hogy mozifilmes minőség szülessen. Aztán persze kiderült, hogy ez sem teljesen igaz, hiszen az első teaser megjelenése után azzal kellett szembesülnünk, hogy nagyon is sokan várják a Félvilágot. Azonnal elkezdtek cikkezni róla, mi pedig ekkor értettük meg, hogy A berni követ óta van egy saját közönségünk, akik kíváncsiak arra, hogy mit csinálunk.

"
Az viszont nagyon ledöbbentett minket, amikor rögtön az egyik első kritika a Liza meg a Saul mellett az év egyik legjobb magyar filmjeként emlegette a Félvilágot. Ilyen alkotások mellé kerülni egy tévéfilmmel fantasztikus élmény.

- Pedig a magyar filmekkel szemben különösen kritikusak tudnak lenni a nézők. Mit gondolsz, a ti filmjeitek mivel tűnnek ki?

- Sok oka lehet ennek, talán az a legfontosabb, hogy Köbli Norbert [forgatókönyvíró] és én is amerikai filmeken nőttünk fel, így egyáltalán nem vetjük meg a „mainstream” ízlésvilágot, a közönségbarát filmeket. Ráadásul mindketten azzal az igénnyel készítünk filmeket, hogy a közönséget szólítsuk meg vele, a nézők pedig érzik, hogy nekik szól a film, és nagyon hálásak is ezért.

"
Ezek a filmek élvezetesek, de nem mennek le kutyába, nincsenek lebutítva. Nagyon komplex történeteket és szereplőket ír a Norbi.

- A berni követ és a Félvilág is történelmi környezetben játszódik, ráadásul valós eseményeken alapszanak, mégis eléggé univerzálisak ezek a történetek. Miért vonzódtok így a múlthoz?

- Ez a Norbi felől jött. Amikor A vizsgát írta, nagyon beleásta magát ebbe a korszakba, és olyan sztorikat talált, amiket mindenképp meg akart írni. És közben rájött arra, hogy ez az a kor, ahol még lehet magyar hősöket találni. 1956 után már nem nagyon találhatunk egyértelmű megítélésű hősöket, pedig a nézők ilyeneket keresnek a filmekben. Valószínűleg nekünk a történelemben kell keresnünk a hőseinket.

- Mi fogott meg a Mágnás Elza-gyilkosságban? A filmetek csak nagy vonalakban követi a valós eseményeket. Azért változtattátok meg a részleteket, hogy jobban működjön a történet?

- Mire hozzám került a könyv, addigra már ebben a formában létezett a történet. Kiestek fontos személyek, bekerültek fiktív szereplők, és valóban azért, mert így sokkal jobb lett a történet dinamikája. A karakterek közti komplex rendszer egész más így, mintha benne lett volna például a péksegéd, a Rózsi szeretője. Vele kisiklott volna a történet, nem működött volna jól. Most ki sem írtuk a film elején, hogy valós események alapján készült. Ezt felszabadítónak éreztem.

IMG_2546

- Magyarországon nincs nagy hagyománya a műfaji filmnek, mivel az 1960-as évektől kezdve egyre inkább a szerzői, művészfilmes megközelítésű alkotásokat támogatták. De te azt mondtad, hogy inkább külföldi művészeket tekintettél példaképnek.

- Valóban nincs igazán magyar gyökere annak a fajta történetmesélésnek, amit mi szeretünk. Nem arról van szó, hogy nem születtek jó magyar műfaji filmek, de mi nem ezekhez nyúltunk vissza. Emlékszem, hogy a Norbit a Kánikulai délután ihlette A berni követ forgatókönyvének megírására, nekem pedig a München ugrott be, amikor elolvastam. De részünkről ez nem igazán küldetéstudat, nem direkt akarunk műfaji filmeket csinálni, egyszerűen arról van szó, hogy nagyon szeretjük ezt a fajta feszültséggel teli történetmesélést.

"
Szeretünk sírni, izgulni, félni egy film alatt, és úgy vagyok vele, hogy ha én szeretem nézni, akkor remélhetőleg a közönség is.

Persze a titok mindig a forgatókönyv. Tűpontosnak kell lennie minden mondatnak. Ha a motivációk vagy a történet hitelessége meginog, akkor elbukik az egész. Akkor akár a Spielberg is rendezheti, ha a könyv nem áll meg a lábán, kudarc lesz a kész film is.

- Ezt a nézetet a Filmalap is osztja, a részükről is teljesen forgatókönyv-központú megközelítést láthatunk.

- Bizonyos fokig egyetértek a forgatókönyv alapú támogatási rendszerrel. Az, hogy ez az elképzelés hogyan ültethető át a valóságba, nyilván más kérdés. Van azonban valami, ami nem nagyon fejlődik, ez pedig a filmek marketingje.

"
Soha nem mennek el a nézők a magyar filmekre, ha a szakma nem foglalkozik a reklámkampánnyal.

Sok magyar film azért nem jut el a nézőkhöz, mert a magyar filmesek nem szánnak időt és energiát a marketingre. Ezt kéne elsősorban átgondolni, amikor a magyar film népszerűsítése lebeg a szemünk előtt.

- Mi a véleményed a Víkendről? Olvastam egy interjút Mátyássy Áronnal, a film rendezőjével, amiben arról beszélt, hogy a magyar filmesek teljesen lenézik a hollywoodi és a műfaji filmet, illetve meg sem tanítják nekik, hogyan kell ezeket elkészíteni.

- Én nagyon szeretem Áron munkáit és azt gondolom, hogy annak a filmnek a megvalósításával nem sok probléma volt. Talán a forgatókönyv egy csöppet valóban túl volt tekerve, de ezt Áronék is elismerték azóta. Ennek ellenére sokkal több nézőt érdemelt volna – akárcsak a Veszettek. De nagy drukkere vagyok az összes kortársamnak, különösen azoknak, akik műfaji filmben gondolkoznak, nem akarok rosszat nyilatkozni róluk. Ami az oktatás felelősségét illeti, egyelőre nem a Filmművészeti Egyetemen fogják megtanulni az emberek, hogy milyen műfaji panelekből lehet felépíteni egy szórakoztató filmet.

"
Én azt gondolom, hogy nagyon jó dolog egy műfaji filmbe is egyéni látásmódot vinni, de azért nem egy autós üldözés forgatása közben kell feltalálni a spanyolviaszt.

Egyébként is csak véges számú történetet lehet elmesélni, minden egyes új sztori egy már elmesélt történetnek egy új verziója, ezt képletekkel is levezették. Tarantino is végiglopta a filmtörténetet, de egy saját hangnemmel csomagolta újra. Hitchcock Eisensteintől lopott, Hitchcocktól Brian De Palma, De Palmától sokan mások. Mindig jön egy új generáció, ami szétlopja az előzőt, de ad a filmekhez egy saját hangvételt. Ez nem szégyen, szinte minden művészeti ágban ez történik. Egy autós üldözésnél az ember még mindig előveheti a Francia kapcsolatot meg a San Franciscó-i zsarut (Bullitt), ezeknek a hatásmechanizmusát pedig meg lehet tanulni.

- Mit gondolsz, a Saul fia sikere milyen hatással lehet a magyar filmgyártásra?

- Én bizakodó vagyok: azt gondolom, egy Oscar-díj felteszi a magyar filmgyártást a térképre. A román újhullám abból tudott elindulni, hogy Cannes-ban nyert a 4 hónap, 3 hét, 2 nap, majd jött néhány hasonló román film, amire rá lehetett rakni ezt a címkét. Én abban reménykedem, hogy most majd jön még néhány olyan magyar film, amivel elindulhat valami hasonló.

"
De a magyar film biztosan nagyobb figyelmet fog kapni a nemzetközi színtéren.

IMG_4092

- Eddig két nagyjátékfilmet készítettél, valamint egy rövidfilmet még 2004-ben. Ha jól tudom 2002-ig voltál a VOX Magazin főszerkesztője. Mit csinálsz, amikor nem játékfilmet forgatsz?

- Legalább tíz évig voltam filmkritikus, illetve volt egy forgalmazó cégem is néhány évig. Miután felhagytam a filmkritikusi pályával, 2001-2002-től reklámfilmeket kezdtem rendezni. Ez nagyon jó iskolának bizonyult, gyakorlatilag fizetésért tudtam tanulni: drága felszereléssel, nagy stábbal dolgozhattam, ráadásul egy nagyon gyártásbarát szemléletet is ki tudtam alakítani, amit nagyon jól tudtam aztán kamatoztatni a tévéfilmeknél. 15 év reklámfilmezés után az ember nem vesz fel felesleges dolgokat.

Aztán elkészítettem a rövidfilmemet, és azt gondoltam, innen egyenes út vezet a nagyjátékfilmekhez. Volt 3-4 tervünk is, de az MMK, az akkori pénzosztó szerv túl műfajinak találta az ötleteinket. A leghosszabb ideig egy nemzetközi koprodukción dolgoztunk, ez 5-6 évet vett el az életemből, majd az MMK megszűnésével a filmtervnek is végeszakadt. Ezután jutottam el arra a pontra, hogy már nem akartam saját magam írni a filmjeimet. És ekkor lépett be a képbe Norbi egy tévéfilm forgatókönyvével.

- A következő filmedről mit lehet tudni?

- A napokban dönt arról a Filmalap, hogy elkezdhetjük-e előkészíteni. Ha minden jól megy, akár már idén elkezdhetjük forgatni, vagy legrosszabb esetben jövő év első felében. Ugyanaz a csapat csinálná, mint a két tévéfilmet. Ez is történelmi témájú film, 1945-ben játszódik, annyi az újdonság, hogy most nem valós eseményből indultunk ki.

- Szintén bűnügyi film?

- Ez egy romantikus thriller, amit a szinopszistól kezdve együtt fejlesztettünk a Norbival. A fejlesztési szakasz nagyon gyors és sima volt. A Filmalap is nagyon szerette, így gyorsan megszületett a végleges változat. Azt hiszem, ez Norbi eddigi legjobb könyve. Nagyon izgatottak vagyunk.

- Milyen műfajok érdekelnek a jövőben? Valahol azt olvastam, hogy a horrorfilmeket is szereted. El tudsz képzelni egy magyar horrorfilmet?

- Igen. Leginkább a természetfeletti témák állnak közel hozzám, bár úgy gondolom, az utóbbi években kicsit túltolta ezt a műfajt a filmvilág. De azért van egy-két ilyen ötletünk, ami főleg a cronenbergi/Stephen King-i vonulathoz kapcsolódna. És folyamatosan gondolkodunk más műfajokban is amik, nincsenek Magyarországon.

"
A szuperhősfilm is érdekel, illetve annak egy egyedi, függetlenfilmes válfaja.

De én például egy musicalt is bírnék, amit angol nyelven tudnék elképzelni. Persze mindig az aktuális filmterv a legfontosabb, most ennek drukkolunk. A két tévéfilmünk sikere után szeretnénk addig ütni a vasat, amíg meleg.

IMG_3420

Ha tetszett az interjú, nyomj egy lájkot!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
20 éve halt meg Hofi Géza – Összegyűjtöttük kedvenc idézeteinket a nagy nevettetőtől
20 idézet a magyar kabaré történetének egyik leghíresebb és legtöbbet emlegetett alakjától.
Forrás: Wikipédia, Címkép: Fortepan/Szalay Zoltán - szmo.hu
2022. április 10.


Link másolása

Húsz évvel ezelőtt, 2002. április 10-én halt meg Hofi Géza, Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas magyar humorista, előadóművész, színművész, a magyar kabaré történetének egyik leghíresebb és legtöbbet emlegetett alakja.

Halálának évfordulója alkalmából most összegyűjtöttük a 20 kedvenc idézetünket a nagy nevettetőtől:

1. "A világon az emberi ész van a legjobban szétosztva. Mindenki meg van győződve róla, hogy neki egy kicsivel több jutott."

2. "A lét határozza meg a tudatot. Ha megisszuk a lét, a tudat elszáll..."

3. "Az életszínvonal olyan, mint a léghajó. Ha azt akarod, hogy emelkedjen, ki kell belőle dobálni mindent, és amikor a legmagasabban vagy, akkor jössz rá hogy nem maradt semmid. Többit számold ki!"

4. "Hidd el nekem, itt hármat foghatsz: A Kossuthot, a Szabad Európát meg a pofádat."

5. "Magyarországon az egy főre jutó bunkók száma: kettő."

6. "A korrupció az, amiből mi kimaradunk."

7. "Mindennek van határa, kivéve az emberi hülyeségnek és a Szovjetuniónak."

8. "Mielőtt bármi véleményed van, egyeztess!"

9. "...a barát olyan, mint az esőkabát az előszobában. Amikor nincs szükség rá, »csendesen« meglapul a polcon, de amikor esik, a sötétben is megtalálom, hiszen OTT VAN!"

10. "Soha nem elég annyit nyújtani, amennyit a közönség elvár. Sikert annyival is el lehet érni, csak éppen nem biztos, hogy legközelebb is kíváncsiak lesznek az emberek. Ezért kell a többi."

11. "A rohadt kommunizmust megúsztam, aztán most a polgári demokrácia visz el."

12. "Nem vagy hülye, csak nincsen szerencséd amikor gondolkozol."

13. "Az igazságból elveszett az »i«."

14. "A fociban a lényeg, hogy amikor megkapod a labdát, baromi gyorsan olyannak kell passzolni, akinek a meze ugyanolyan színű, mint a tied! Ja, és futni kell. A vízilabdában ezt már megoldották, aki nem úszik, megfullad."

15.

Videó: Hofi Géza Orbán Viktorról

16. "– Te képzeld, a feleségem krumplipürét akart csinálni a rántott húshoz, de amikor kiment a kamrába krumpliért, összeesett, és meghalt.

– S’te, mit csináltál?

– Há’ rizst."

17. "A temetőre az van kiírva: FELTÁMADUNK! Akkó má' jobb a kocsma, me' oda meg az, hogy SOSE HALUNK MEG."

18. "Van egy öreg orvos haverom, azt mondja: „Tudod, Géza, az a fontos, hogy egészség legyen...meg beteg"

19. "– Művész úr, régen láttam!

– Ja, régen én is."

20. "Anyósom fekszik az ágyon:

– Jaaaaj...Meghalok...Egy pók mászik a plafonon...

– Anyuka! Egyszerre csak egy dologgal tessék foglalkozni!"

Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
Szakács Gergő új klipjétől mindenkinek utazni támad majd kedve
Ahogy ő fogalmazott, a Nincsen út című szerzemény spiripop stílusú dal, amely egy a több mint tízévnyi zenei- és érzelmi evolúció állomásaiból.

Link másolása

Újabb dalt mutat be a hamarosan érkező nagylemezéről Szakács Gergő, ráadásul olyan klippel, amelytől mindenkinek utazni támad majd kedve.

Fantasztikus környezetben forgatta le profi csapattal friss videóját az énekes, aki április 28-án az Akvárium színpadán mutatja be Evolúció című új albumát. Ahogy fogalmazott, a

Nincsen út című szerzemény egy spiripop stílusú dal, amely egy a több mint tíz évnyi zenei–és érzelmi evolúció állomásaiból, amiket a lemezen mutat majd be.

A magával ragadó klip ötlete Gergő egyik utazása során született meg benne: „Piran az egyik kedvenc kocsival is elérhető helyem, úgyhogy januárban kiutaztam oda pár napra, hogy adjak egy utolsó lökést a lemez befejezéséhez. Egyik reggel néztem a tengert, és egyszer csak jönni kezdtek a Nincsen út első versszakának szavai.

Mivel elég vizuális típus vagyok, így a klip is egyből elkezdett pörögni a fejemben: egy dzsungelt láttam magam előtt.”

Annyira beégett az előadó fejébe a dzsungel képe, hogy aztán az egész lemez vizualitását is meghatározza a motívum – ezt nemsokára láthatja is a közönség.

Gergő elárulta, hogyan is forgott a klip, amelynek izgalmas munkálataira Nagy Bence, Lévai-Hangyássy Bence, valamint László Péter drónpilóta tartott vele. „Tavaly nyáron egy barátom mesélt Madeiráról, és beugrott, talán arra is alkalmas lehet ez a hely, hogy ott készítsük el a klipet. Rákerestem a képekre, és pont azt láttam, amit szerettem volna. Végül négy napig tartott a forgatás: a hegyekben 3 fok volt, az óceánparton pedig 24. Rövidnadrágban, átázott cipőben jártuk be az egész szigetet. Az időjárás is mellénk szegődött: amikor ködre volt szükségünk, köd volt, de amikor napsütésben nézett volna ki a legjobban az adott helyszín, akkor ragyogott a nap. Az egész sziget olyan volt, mintha egy giga stáb bevilágította és berendezte volna előre, csak nekünk.”

Az énekes hozzátette, a legjobb helyszínekért sokszor le kellett térniük az útról, és felkapaszkodni a hegyekre, vagy éppen egy vízesés alá bemászni. Pont ezek a kitérők adták meg a forgatás vezérelvét: „Amerre mennék, nincsen út.”

VIDEÓ: Szakács Gergő - Nincsen út


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
28 év után új számmal jött ki a Pink Floyd, a dalt Ukrajnának ajánlották
A Hey Hey Rise Up című dalt az ukrán Boombox zenekar énekese, Andrij Hlivnyuk vokáljaival vették fel.

Link másolása

A Pink Floyd 28 év után új számot adott ki, a dalt Ukrajnának ajánlják. A Pitchfork azt írja, hogy a dal klipjében Andrij Hlivnyuk (az ukrán Boombox együttes tagja) is vokálozik.

Az ukrán énekes amerikai turnén volt épp a zenekarával, amikor Oroszország megtámadta Ukrajnát. Hlivnyuk azonnal visszatért Kijevbe, hogy beálljon katonának, az ukrán főváros főterén vette fel az „Ó, a vörös kányabangiták a réten” című hazafias dalt.

Ezeket a részleteket emelte át a Pink Floyd a Hey Hey Rise Up című új számába, amit tegnap publikáltak.

A zenekar lényegében 1994 óta nem adott ki új felvételt, az azóta megjelent lemezeiken korábbi feldolgozások és remasterelt számok hallhatóak.

A mostani felállásban David Gilmour és Nick Mason eredeti tagok mellett Guy Pratt basszusgitáros és Nitin Sawhney billentyűs játszik.

A szám bevételeit az Ukrajnai Humanitárius Alapnak ajánlották fel, Gilmour elmondta: azt reméli, hogy a zenéjükkel minél nagyobb nyilvánosságot és támogatást tudnak szerezni az ukránok ügyéhez:

„Pénzt szeretnénk gyűjteni humanitárius szervezetek számára, és erősíteni a morált. Szeretnénk kifejezni támogatásunkat Ukrajnának, megmutatni, hogy a világ nagy része elítéli, ha egy szuperhatalom megtámadja azt a független demokratikus országot, amellyé Ukrajna vált.”

A klipben felvételek vannak az orosz tankokkal szemben fegyvertelenül kiálló ukránokról a kijevi függetlenségi szoborról, a harcokról, a romokról és az ukrajnai menekültekről is.

A Pink Floyd már márciusban is tett egy gesztust Ukrajnának: azt közölték, hogy minden, 1987 után kiadott szerzeményüket elérhetetlenné teszik digitálisan Oroszországban és Fehéroroszországban.

Íme, az új Pink Floyd-szám:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
Madártestű emberevő, papucsvitorlás és a kalapos gyíkszörny a Szépművészetiben
Hieronymus Bosch különös festményeiből nyílt nagyszabású kiállítás. Nézd meg velünk a legbizarrabb képeket!
Orosz Emese cikke - szmo.hu
2022. április 09.


Link másolása

"Menny és pokol között. Hieronymus Bosch rejtélyes világa" címmel nyílt nagyszabású tárlat a Szépművészeti Múzeumban. Ez kétség kívül az év legmenőbb kiállítása Magyarországon, emellett pedig az elmúlt fél évszázad egyik legjelentősebb Bosch kiállítása nemzetközi szinten is.

Nagyon vártam már a megnyitót, mert mindig lenyűgöztek Bosch képei. Amikor állok egy-egy festménye előtt, és azt hinném, mindent részletet jól megnéztem, mindig észreveszek egy újabb érdekességet. Ráadásul ez általában valami meghökkentően bizarr dolog. Hogy is szól a vicces meghatározás? "Ha egy festményen rengeteg apró emberi alakot látsz, de egyáltalán nem tűnik normálisnak, mert furcsa helyeken furcsa dolgokat csinálnak, akkor Hieronymus Bosch a festő."

A tárlaton 10 eredeti Bosch festményt nézhetsz meg, ami a mester teljes életművének közel fele.

Ennek megszervezése hatalmas teljesítmény a Szépmű részéről. A sajtóbejáráson a főigazgató, Baán László elmondta, szinte lehetetlen vállalkozásnak tűnt a kiállítás megszervezése, amikor belevágtak. Féltve őrzött festményeiket végül olyan múzeumok adták kölcsön, mint a Louvre, a Rijksmuseum, a Prado, a New York-i Metropolitan Museum vagy a londoni The National Gallery.

Az eredeti Bosch remekművek mellett hét szekcióban közel 90 alkotást csodálhatsz meg, amik a németalföldi mester művészetéhez kapcsolódnak. A kiállításon megelevenedik Bosch világa, megismerheted, miként látta Bosch saját társadalmát, hogyan ábrázolta az emberi gyengeségeket és bűnöket.

Jó példa erre a kiállítás egyik szenzációja, a Bolondok hajója. Bosch hajójának utasai az élőfa-árbóc körül mulatoznak, az egyik tébolyult vízben hűtött bőrtömlőt szorongat, egy másik a kifogott hal közvetlen közelében okád.

A kiállított alkotásokon keresztül bepillanthattunk a késő középkor emberének gondolkodásmódjába is. Úgy hitték, a hívő lelkének túlvilági sorsa saját döntésein múlik, az egyén szabad akarata révén választhat jó és rossz, erény és bűn között. Bosch művészete ehhez nyújtott elgondolkodtató, hol fenyegető, hol humoros kapaszkodót.

A Túlvilági látomások táblaképeken egyértelműen megfesti, mely két lehetőség vár a hívőkre. Az üdvözültek mennybemenetelén az őrangyalok a fény felé emelik a lelkeket. A Pokolba vezető folyón azonban démoni szörnyalakokkal körülvéve sodródnak a kárhozottak.

Bosch alkotásainak egyediségét rémítő és bizarr túlvilági ábrázolásai adják.

Kivételes tehetségével hátborzongatóan különös démoni lényeket teremtett meg. Az utolsó ítélet című festményt vizsgálva láttunk például madártestű emberevőt, papucsvitorlást, és kalapos gyíkszörnyet is.

A kiállítás bemutatja azt is, honnan eredeztethető ez a különös világ. Biztos te is belefutottál már olyan mémekbe, amik abszurd középkori illusztrációkat parodizálnak. Ezek jutottak eszembe, amikor a festmények mellett kiállított irodalmi, teológiai műveket, miniatúrákat nézegettem. Nos, ezekből meríthetett Bosch is.

Érdekesség, hogy a kiállított alkotások témájának hangulatát a szekciók falszíne is leköveti. A túlvilági utazás sötét tónusai után világosabb terekbe léphettünk át, és megismerhettük, miként állította Bosch követendő példának a szentek és Krisztus életét.

Bosch minden bizonnyal jól ismerte a szentek történetét, kompozícióit azonban szokatlan részletekkel egészítette ki. Szent Kristóf vándorbotjára például véres halat festett. A Királyok imádása festményen pedig az idilli jelenet hátterében lócsontvázat fedeztünk fel.

Ezek a részletek nem csak számunkra hatnak nyugtalanítóan. A mester célja az elbizonytalanítás volt.

Bosch a baljós szimbólumokkal hívta fel a figyelmet arra, hogy a gonosz mindenhol jelen van, így éberséggel kell élni a mindennapokat.

Bosch legnyugtalanítóbb, legelgondolkodtatóbb és egyben legismertebb alkotása, a Földi gyönyörök kertje–triptichon. A táblaképegyüttes középső elemén színes és érzéki világban fiatal nők és férfiak hódolnak különféle testi élvezeteknek. Körülöttük túlméretezett madarak, gyümölcsök és egzotikus virágok teszik még különösebbé a látványt.

A sokrétű műalkotás üzenetét a mai napig sem tudták teljes egészében megfejteni. Van olyan teória, amely szerint a fiatal III. Nassaui Henrik és a vele együtt nevelkedő Szép Fülöp számára készült, akiket az emberi ösztönök féken tartására intett.

A Gyönyörök kertje rendkívüli hírét és hatását jelzi, hogy már a 16. században is több másolat készült róla.

Eredetijét sajnos nem láthattuk, de a kiállítás ezt a remekművet is megidézi az egyik legkvalitásosabb korabeli másolattal, illetve egy lenyűgöző arany- és ezüstszálakkal átszőtt falikárpittal.

A kiállításra mindenképp sok időt szánj, mert ezeken az alkotásokon annyi érdekes részlet van, hogy egy-egy képet órákig is nézegethet az ember. Ha kifejezetten az eredeti Bosch festmények érdekelnek, viszonylag könnyen megtalálhatod őket a tárlaton, mert mindegyiket kordon vagy üvegbúra védi.

Legtöbb esetben kisméretű alkotásról van szó, ami megnehezíti a bogarászást. Ötletes segítség ehhez, hogy a tárlat végén lévő vetítés kilenc Bosch alkotást is bemutat "nagyító alatt".

A kiállítást július 17-ig nézheted meg. Részletek és jegyvásárlás a Szépművészeti múzeum honlapján.

Link másolása
KÖVESS MINKET: