KULT
A Rovatból

Oscar-tippjeink: ki nyer ma, a férfibosszuló lány, a siket dobos vagy a nomád?

Éjjel adják át a díjakat, mi is érintettek vagyunk. Történelmi Oscar: egy csomó filmet még streamingen is megnézhetsz!

Link másolása

Vasárnapról hétfőre virradó éjjel adját át az Oscar-díjakat Los Angelesben, mi is nézhetjük a ceremóniát magyar közvetítéssel: a Moziverzum csatorna vetíti 00:30-tól a vörös szőnyeges bevonulást, majd hajnali 2 órától körülbelül háromnegyed 6-ig tart a díjátadó.

A koronavírus járványnak érdekes következménye lett az Oscar-díjakra és jelölésekre nézve: mivel a mozibezárásokkal és a nagy mozis filmbemutatók eltolódásával/elmaradásával kiestek a spektrumból a nagyszabású blockbusterek, idén sok, kifejezetten streamingre készült filmet jelöltek, tehát mi is úgy drukkolhatunk, hogy jó párat meg tudtunk már nézni. Hétfőtől az itthon elérhető, fontos nyertes filmekről külön ajánlókat is írunk majd.

Az Oscar tehát idén mindenképp izgalmas lesz, mert az idei filmek nem a tipikus, klasszikus Oscar-mozik: inkább különleges és egytől egyig nagyon eredeti alkotások.

Többjük marginális témákat dolgoz fel. Ezért is történetett meg, hogy a jelöléseknél nem volt kiugróan sokra jelölt mozi - mondjuk nem volt, amit 11 díjra jelöltek - viszont jó pár remek alkotást 6-6 jelöléssel látott el az Akadémia. Lássuk, mi mit tippelünk, és mi kinek adnánk a díjakat:

Legjobb film

Nyerhet: A nomádok földje. Ismerve az Akadémia döntési mechanizmusát, szinte borítékolható ez a díj. Nem arról van szó, hogy nem ez a film érdemli meg a díjat, hanem ritkán vállalnak kockázatot a legjobb filmnek járó díj esetében. Ebben pedig semmi kockázat nincs, a díjat pedig valóban megérdemli, hiszen tényleg az év egyik legjobb, legszebb, legfilozofikusabb, legmélyebb, legemberibb mozija. A Chloé Zhao rendezésében és Frances McDormand főszereplésével készült film azokat az embereket mutatja be, akik Amerikában kénytelenek elhagyni az otthonukat, majd a nomád életmódot választják: egy lakóautóval folyamatosan úton vannak.

Mi ennek ellenére A metál csendjének adnánk a díjat. Ez ugyanis legeredetibb film az idei felhozatalban. Hihetetlen szuggesztív színészi alakítással, az ember napokig nem tudja kiverni a fejéből. Mintha egy korai Aronofsky-filmet néznénk. Egy hallását elvesztő dobos drámai története, aki képtelen elfogadni a sorsát.

Legjobb rendezés

Nyerhet: A nomádok földje. Chloé Zhao producere is volt a filmnek, így megvan az esélye, hogy egy női alkotó először kapjon egyszerre produceri és rendezői díjat is. Rendezői bravúrt látunk, hiszen a színészi jelenlétet és atmoszféráját tekintve tényleg olyan, mintha egy dokumentumfilmet néznénk, amit a rendező úgy ért el, hogy civileket castingolt a színészek közé. Ezt a díjat tényleg szerintünk is A nomádok földje rendezője, Chloé Zhao érdemli.

Rendezésileg ez a volt az egyik legkülönlegesebb alkotás 2020-ban, olyan egységes a világa a filmnek, mind vizuálisan, mind a színészek játékában.

Harmónia, életszeretet, emberi drámák - mindez csodásan belesimul a földdel, a természettel való organikus egybeolvadással.

Legjobb férfi főszereplő

Nyerhet: Riz Ahmed. Eddig Chadwick Boseman volt a legbiztosabban vehető befutó (aki tavaly augusztusban elhunyt, ő kapta a Golden Globe-ot is), de amióta átadták pár napja az Independent Spirit Awards díjait és Ahmed ezt megkapta A metál csendje főszereplőjeként, azóta inkább ő lett a legesélyesebb, hiszen ez a díjátadó tekinthető leginkább az Oscar előszobájának a Golden Globe-on kívül.

Mi is neki adnánk. Ahmed annyira szuggesztíven játszik, hogy szinte beleég az arca a szemünkbe.

Alakítása a korai De Niro-filmeket idézi fel, például a Taxisofőr Travis Bickle-je juthat eszünkbe .

Legjobb női főszereplő

Nyerhet: Carey Muligan (Ígéretes fiatal nő). Az Independent Spirit Awards díját is ő megkapta a múlt héten, és élete alakítását nyújtja a bántalmazó férfiakon bosszúálló, szétesett fiatal nő szerepében. 

Mi megosztva adnánk neki és Frances McDormandnek a díjat. Igaz, utóbbi már kapott két Oscart, de a legösszetettebb és legletisztultabb színészi játékot láthattunk tőle A nomádok földjében, mintha egy dokumentumfilm főszereplőjét néznénk. Ilyen hatású játékot legutóbb Casey Afflecktől láthattunk A régi városban.

Ugyanakkor ne feledkezzünk meg a magyar vonatkozásról sem: simán lehet, hogy Vanessa Kirby viszi el a szobrot Mundruczó Kornél Pieces of a Woman című filmjének főszereplőjeként, és meg is érdemelné: ilyen drámai és hiteles szülést játékfilmen még nem láttunk, s ez Kirby érdeme is. Gyönyörűen ábrázolta a gyászfolyamatot is, melyet egy anya gyermeke születése is hirtelen halála után átél.

Legjobb eredeti forgatókönyv

Nyerhet: Ígéretes fiatal nő. Emerald Fennell volt az év egyik nagy felfedezése, ugyanis elsőfilmes rendezőként olyan filmet írt és rendezett, amire a szakma és a közönség egyöntetűen kapta fel a fejét. A legjobb filmnek járó díjat az eddigiek alapján nem merné odaadni neki az Akadémia, mert az már túl bevállalós lenne, pedig akár azt is megérdemelhetné.

Mi is neki adnánk az Oscart. A film annyira összetett, hogy nézőként alig tudjuk tartani vele a lépést. Az első fél órában csak kapkodjuk a fejünket.

Ez az összetettség jellemzi a forgatókönyvét, ami bravúrosan eredeti jelenetek és fordulatok sorát tartalmazza, bátor dramaturgiai fordulatokkal. 

Legjobb férfi mellékszereplő

Azt szokás mondani, hogy a mellékszereplői kategóriákban sokszor jobban meg tudják mutatni a színészek tehetségük kiemelkedő oldalát, mivel sokszor kevésbé klasszik, inkább extrém kisebb szerepekben zsenialitásuk jobban előbújhat. Az idei felhozatalból mi Daniel Kaluuyára tippelünk nyertesként, aki a Judas and the Black Messiah főszereplőjeként hátborzongatóan szuggesztív alakítást nyújt. Mi is szívesen átnyújtanánk neki a díjat, de ugyanígy Sacha Baron Cohennek is. Őt érdekes módon, ugyanazon történelmi pillanatot feldolgozó filmért jelöltek. A chicagói hetek tárgyalásában játszott nagyon vagányan és magas szinten szintén polgárjogi forradalmárt.

Legjobb női mellékszereplő

A Minarit szintén hat kategóriában jelölték, mint több társát idén az Oscaron, ezek közül az egyik kiemelkedő teljesítmény Youn Yuh-Jungé, aki a koreai nagymamát alakítja csodásan a filmben. Arra tippelünk, hogy neki ítélik majd a díjat, de közben ott van a Vidéki ballada az amerikai álomról is - a Netflixen megtekinthető -, amiben pedig Glenn Close nyújt felejthetetlen alakítást, és nem mellékes, hogy generációjának egyik legfantasztikusabb színésznőjét eddig elkerülte a szobor, holott már nyolcszor (!) jelölték. Mi épp ezért is neki adnánk, meg azért is, mert tényleg megérdemelné.

Legjobb adaptált forgatókönyv

A nyertes lehet: The Father. Az idei év egyik nagy meglepetése volt számunkra ez a kamaradráma-szerű, csavaros, megdöbbentő és katartikus mozi. Épp ezért mi is neki adnánk a díjat. Nehéz úgy beszélni róla, hogy ne spoilereznénk, de egyvalami tény: érezni, hogy valódi drámaíró tollából született. A forgatókönyvet Christopher Hampton írta, aki a Veszedelmes viszonyokért már egyszer részesült Oscar-díjban. Társírója Florian Zeller volt. Az eredeti színdarab szerzője is maga Zeller.

Legjobb dokumentumfilm (egész estés)

Tippünk szerint a Kollektíva (HBO GO) fog nyerni, mert egy komoly történelmi pillanatot, egy ország drámáját és egy egészségügyi rendszer krízispontját mutatja be. Ráadásul, ami ritka, a legjobb külföldi film kategóriájában is jelölték. Mellbevágó alkotás.

A

Mi imádtuk a Tanítóm, a polipot (Netflix) is, ami pedig egy igazi dokumentumfilmes különlegesség, valójában egy filmes varázslat. Egy dokumentumfilmes és egy polip különleges kapcsolatát mutatja be.

Legjobb idegen nyelvű film

Thomas Vinterberg zseniális filmje, A még egy kört mindenkinek egyértelmű esélyes és mi is rá szavaznánk. Egyszerre igazi high concept mozi és allegória az emberi élet értelmetlenségéről és ezzel egyszerre felvillanó értelméről.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Azért forgatta egyszerre az Avatar folytatásait James Cameron, hogy elkerülje a „Stranger Things-hatást”
Még a koronavírus-járvány alatt is kapott különleges engedélyt az új-zélandi kormánytól, hogy hat hónap után folytathassák a forgatást, még mielőtt túl sokat nőttek volna a gyerekszínészek.

Link másolása

James Cameron azt nyilatkozta, hogy azért forgatta egyszerre az Avatar folytatásait, hogy elkerülje a Stranger Things-hatást, azaz hogy túl sokat nőjenek a gyerekszínészek két film között - mondta a rendező az Entertainment Weeklynek.

A víz útja ugyanis több gyerekkaraktert is bemutat: Trinity Jo-Li Bliss 7 évesen kapta meg Tuk szerepét, most pedig már 13, a most 18 éves Jack Championt pedig 12 évesen castingolták. Mivel a gyerekek "úgy nőttek, mint a gomba", a második és harmadik részt, valamint a negyedik első jeleneteit egyszerre forgatták le. Volt, hogy délelőtt a második film jeleneteit vették fel, délután pedig már a harmadikon dolgoztak.

Szerencsére a koronavírus-járvány miatt sem kellett több hónapra leállniuk, Cameron ugyanis különleges engedélyt kapott Új-Zéland kormányától, hogy pár kulcsszereplővel (köztük Championnal) hat hónap után újra dolgozni tudjanak, még mielőtt túl sokat nőne.

"Hiába szeretem, a Stranger Things-hatás része, hogy bár még középiskolásokat játszanak, mindenki 27 évesnek néz ki" - nyilatkozta a sorozatról.

A film egyik 14 éves na'viját viszont a 73 éves Sigourney Weaver játssza: a színésznő sem tudta elsőre elképzelni, hogyan fog ez működni. Az idejét főként a gyerekszínészekkel töltötte.

"Elhatároztam, hogy mindenben utolérem a gyerekeket, akik tele vannak végtelen energiával és rugalmasággal. Nagyon örülök, hogy kialakult a mi saját bandánk" - nyilatkozta Weaver.

A harmadik Avatar-film várhatóan 2024-ben kerül a mozikba, a negyedik 2026-ban, az ötödik 2028-ban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
Meghalt Kertész Ákos
A Kanadában élő Kossuth- és József Attila-díjas író 90 éves volt.
Fotó: Facebook/KMHírlap - szmo.hu
2022. december 22.


Link másolása

Meghalt Kertész Ákos, Kossuth-díjas magyar író - közölte a Kanadai Magyar Hírlap Facebook-oldalán.

Kertész Ákos 1966–1992 között a Mafilm dramaturgja, forgatókönyv- és dialógusírója volt, ahonnan 60 évesen vonult nyugdíjba. 1994 és 1997 között az Élet és Irodalom című hetilap szerkesztője és főmunkatársa volt.

2012. február 29-én Kanadába költözött, menekültstátuszt kért, mivel elmondása szerint az Amerikai Népszavában 2011. augusztus 29-én közölt cikke megjelenése óta állandóan zaklatták és megfenyegették Magyarországon.

Kertész kisregényei és elbeszélései a hatvanas évektől fogva jelentek meg, első regénye, a Sikátor pedig rögtön átütő siker lett, amit csak fokozott az 1971-es Makra, máig talán legismertebb műve.

Kertész számos díjat, kitüntetést vehetett át pályája során.

A József Attila-díjat megkapta 1972-ben és 1974-ben is, a Magyar Érdemrend tisztikeresztjét 1992-ben ítélték neki oda. Később megkapta a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztjét is, 2008-ban pedig Kossuth-díjas lett

- foglalta össze a Magyar Hang.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Cigányozik, buzizik, de „érzékenyít” is a A Nagy Fehér Főnök, az RTL+ saját gyártású produkciója
A dramedy műfajának megfelelően egyszerre szórakoztat és ad át mélyebb mondanivalót a produkció, amiben a legnagyobb sztárok minden szinten odateszik magukat. Kritika.
Malinovszki András - szmo.hu
2022. december 20.


Link másolása

Azt már egy korábbi cikkünkben megénekeltük, hogy legyen akármilyen megosztó Zámbó Jimmy személye és a művészete is, A Király című sorozat nagy feladatot vállalt magára. Egyszerre egyfajta sors- és szociodráma, életrajzi-fikciós alkotás, és a 80-as, 90-es évek vadszocialista, majd -kapitalista Magyarországának hiteles bemutatója. És ezt a lécet ráadásul meg is ugorja! (Cikkünk megjelenése óta ráadásul még tovább emelte a tétet.)

Nos, az RTL másik saját gyártású, fizetős platformra szánt nagyszabású sorozata, A Nagy Fehér Főnök hasonlóan merész. A dramedy műfaj egyszerre fajsúlyos és vicces volta ellenére szeretné megmutatni a XXI. századi magyar kisvárosi lét nehéz, nyomorúsággal és főleg előítéletekkel teli világát úgy, hogy megoldási javaslatot is kínál arra, hogyan lehet ezt a létállapotot túlélni – akár még jól is érezni magunkat benne.

Az alapsztori szerint Csikós Nándit (Lengyel Tamás), az élet rossz végén álló vidéki kisembert éppen kirúgják a munkahelyéről – szerinte rasszista megjegyzés miatt, valójában mert egy tróger. Ezután nem sokkal meghívják Nádai Anikó talk-showjába (gyönyörű RTL-es cameo), ahol szembesül vele, hogy öccse, Ottó immár a húga, Brigi (Rujder Vivien). (Eközben látjuk a fél falut, ahogyan a showt nézik kora este, ami miatt a filmbeli csatornát valószínűleg jól megbüntetik oda nem illő tartalom miatt, de ez mellékes, a sorozat sem tér ki rá, csak gondoltam, megemlítem, hol élünk.)

A sokk hatására hősünk a kamerák előtt veri meg testvérét válogatottan durva (hálistennek kellően és hitelesen szókimondó) szitkozódás közepette, majd még jobban kitagadja, mint amennyire addig tette. Briginek viszont eltökélt szándéka, hogy visszatér szülőhelyére, azaz együtt fog lakni bátyjával, innentől pedig futószalagon jöhetnek a konfliktusok. Főleg mivel kettejük mellett ott van Nándi fia, a sokkal elfogadóbb (bár nagy lelki hullámvasutat megjáró) Botond, és volt felesége, a talán még kirekesztőbb Rita. Emellett Nándi tartozik a helyi maffiózónak és bandájának, erre pedig már csak finom ráadás a válogatott kocsmatöltelék csapat, a főhős egyetlen kvázi menedéke nem épp polgári élete elől. (A további főbb szerepekben olyan színészeket látunk – a teljesség igénye nélkül –, mint Ötvös András, Fekete Zsolt, Pápai Rómeó, Gáspár Tibor és Farkas Franciska.)

Adott volna minden, hogy egy bugyuta sitcommá silányítsák az alaphelyzetet, de szerencsére a Tasnádi István fémjelezte írói csapatnak ennél több volt a gondolata.

Aprólékosan összeszedték, mennyi valódi problémát lehet bemutatni ezeken a szituáción és az adott karaktereken keresztül, és a sorozat több mint fele után úgy tűnik, elhatározták, hogy ezt következetes szocioábrázolással végig is viszik. Amilyen társadalmi sajátosságokat és problémákat egy mai magyar falu/kisváros életén keresztül be lehet mutatni, azt a történet igyekszik maradéktalanul megtenni. Romák, melegek, munkanélküliek, a társadalom perifériáján lévők – A Nagy Fehér Főnök az összes ziccert nagyon szépen előkészíti, és a legtöbb gólt be is rúgja. Finom bónuszként olyan társadalmi csoportok „kisebbségivé” válásának lehetőségét is felvillantja, mint az értelmiség vagy a toleráns liberálisok.

Gyorsan hozzá kell tenni, hogy nem tudná ezt megtenni, ha nem lenne hozzá egy remek színészgárdája, élén a manapság egyik legfoglalkoztatottabb, és minden szerepében brillírozni képes Lengyel Tamással. A nagyobb hangú, mint amennyire éles eszű, félig a periférián tengődő „egyszerű” srác karaktere persze ismerős lehet korábbi pályafutásából, de sem a forgatókönyv, sem maga Lengyel nem engedi meg, hogy itt is A mi kis falunk karikatúraszerű Gyuriját kapjuk. Helyette Nándi egy hús-vér figura, emberi gyengeségekkel, vállalhatatlan beszólásokkal, de részről-részre kibontakozó, ügyesen felépített karakterfejlődéssel. (Talán nem spoiler elárulni, hogy arra nem lehet egy komplett, nyolcrészes sorozatot felhúzni, hogy a szalonnáci karakter minden epizódban bucira veri nővé operált testvérét – még ha sajnos a magyar valóságban el is tudunk képzelni hasonló élethelyzetet.)

Rujder Vivien szépen alakítja a nagyon is nőies, de tökéletesen határozott (a sorozat egy pontján mókás öndefiníciója szerint: „tökös”) transznemű testvért. Az nem az ő hibája, hogy a forgatókönyv néha kicsit „elszáll”, és a bizonytalan, a nőiességével még mindig sokszor csak ismerkedő karakter bizonyos szituációkban indokolatlanul kiemeli, olykor kicsit ki is használja új testi adottságait. Itt, és még néhány szituációban (pl. Botond néha követhetetlenül gyors színeváltozásaiban vagy a közösség papjának látványosan semmitmondó karakterében), a sorozat kissé felszínes és elnagyolt tud lenni, de az ezeknél sokkal finomabb karakterábrázolások kárpótolnak.

Olyan dolgokra gondolok itt, mint például az „integrálódott” roma karakter, aki – olykor bizony szomorú és megható módon – rezignáltan azonosul, sőt: ért egyet a társak rasszista megnyilvánulásaival. (Azt sem az „arcunkba tolják”, hanem igyekeznek finoman érzékeltetni, hogy Zoli egyszersmind az egyetlen igazán életképes és magával leginkább rendben lévő figura a „többségi” környezetben.) De A Nagy Fehér Főnökig kellett várni arra is, hogy egy sorozat értelmesen és hitelesen tudja bemutatni, a pezsgő nagyvárosba felkerülő vidéki figuráját. A kínzóan rossz TV2-s Bödörék után végre nem Stohl András Szeszélyes évszakokba is kevés, kínos eszetlenkedését látjuk, hanem az első részben Lengyel Tamás nagyon finom, apró mozdulatokban megmutatkozó óvatosságát, bizonytalanságát az addigi életterétől merőben szokatlan környezetben. A néha harsány vígjátéki elemek mellett ezek szolgáltatják a dramedy drámai részét és meglehetősen erős szocioábrázolását.

A sorozat színvonalának említésekor az sem elhanyagolható, hogy (A Királlyal együtt) végre eljött a magyar sorozatokban is a „lassulás” korszaka. Azaz amikor a készítők egy jelenetet nem csak ötlettelenül az orrunk elé dobnak, hanem – olykor kifejezetten szép és érzéketes képeken keresztül – tisztességesen fel is építik, ezáltal adva súlyt a mondanivalónak. Az ilyen megoldások akár öntudatlanul és belénk ivódnak, és sokat tesznek hozzá a befogadáshoz – nem mellékesen értelmes, felnőtt emberként kezelik a nézőt, ami hálás dolog a mai tévés kínálatban.

Az már a nyolcrészes sorozat felén túl is látható, hogy A Nagy Fehér Főnök nem szűkölködik drámában és mélyebb gondolatokban, de ha hinni lehet az itt-ott elcsípett készítői félmondatoknak, ennél komolyabb fordulatok is jönnek. Ez a sorozat nem ajánlott annak, aki azt gondolja, hogy „végre jól megkapják a cigányok/buzik/zsidók/libsik” egy magyar produkcióban, de azoknak sem feltétlenül, akik arra várnak, hogy a nyolcadik rész végére minden, egykor szélsőséges és gyűlölettel teli figura belép a TASZ-ba (vagy akár a Roma Komába). De aki fajsúlyos témákat nézne jó magyar mozgóképes alkotásban, és eközben akár még időnként röhögne is egyet a különféle társadalmi rétegek csetlés-botlásain, bátran vágjon bele A Nagy Fehér Főnökbe – meg fogja hálálni a sorozat.

A Lengyel Tamással készült interjúnkat itt tudjátok elolvasni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
Agatha Christie is csettintene egyet, annyira csavaros lett a Tőrbe ejtve folytatása
Daniel Craig habókos, de zseniális Benoit Blanc-ja végérvényesen bevonult a filmtörténelem nagy detektívjei közé, Az üveghagyma pedig éppolyan jó, mint az első rész. Spoilermentes kritika.

Link másolása

Az már biztos, hogy Rian Johnsonnál manapság senki nem érzi jobban a klasszikus értelemben vett krimizsánert, a gyilkos kilétét megfejtős fajtát.

A 2019-es Tőrbe ejtve folytatását, Az üveghagymát látva legalábbis könnyedén megfogalmazódhat bennünk, hogy ilyen körmönfont sztorikat a krimi nagyasszonya tudott csak letenni anno az asztalra.

Így méltó örökösre talált a műfaj rajongóbázisa Johnson személyében, aki egyébként mindig szeretett játszani a műfajokkal. Első filmje, a 2005-ös Beépülve például a noirt ötvözte az iskolában játszódó tinifilmekkel, a 2008-as Szélhámos fivéreket pedig nem is nagyon lehet hova besorolni, hiszen egyszerre volt vígjáték, krimi, dráma, valamint romantikus és akciófilm. A 2012-es Looper – A jövő gyilkosában már az időutazós science fiction zsánerébe vegyítette bele a krimit, eddigi legmegosztóbb és legnagyobb szabású filmjével, a 2017-es Star Wars – Az utolsó Jedikkel pedig egy kellemeset reformált az addig hasonló panelekből építkező messzi-messzi galaxison.

S vajon hova lehet még építkezni egy Star Wars-film megrendezése után? Nos, 2019-ben a Tőrbe ejtvével Johnson megmutatta, hova. A sztárparádés „whodunit”-, avagy „kitette”-film többek között Daniel Craig, Ana de Armas, Chris Evans, Jamie Lee Curtis, Don Johnson, Toni Collette, Michael Shannon és Christopher Plummer segedelmével mutatta meg, hogy 20 évvel az ezredforduló után is van még kraft ebben a loporolnivaló műfajban, amennyiben egy körmönfont és kiismerhetetlen forgatókönyv áll rendelkezésre.

Márpedig Rian Johnson piszok jó író. Oscarra is jelölték a szkriptjét 2020-ban (az Akadémia szerint azonban az Élősködőké jobban sikerült…).

Nem mellesleg a 40 millió dolláros költségeire összeszedett a világ mozijaiból 312,8 milliót még pont a Covid kirobbanása előtt, szóval a kasszasikerlét sem maradt el.

S hogy a második részt, Az üveghagymát miért nem a mozikban láthatjuk? Nos, a gyártó stúdió, a Lionsgate fejesei a Tőrbe ejtve meglepő népszerűsége ellenére úgy döntöttek, nem ők fejik tovább Johnson remekét, hanem piacra dobják a franchise-t: így került a legtöbbet ígérő Netflixhez potom 450 millió dollárért. Ők viszont kapásból két folytatást kezdtek el fejleszteni Johnsonnal, így Benoit Banc biztosan kap még minimum egy epizódot, amelyben kedvére nyomozhat. Néhány országban (Németország, Spanyolország, Nagy-Britannia, Írország, USA) mozis premiert is kapott a film, magyarországi forgalmazóval sajnos azonban nem született megállapodás, ezért nekünk nélkülöznünk kell a nagyvásznat.

Persze ez nem von le semmit Az üveghagyma értékéből, a tévében is rendkívül hatásos, noha nyilvánvalóan a látványra is kellőképp odafigyeltek az alkotók.

Mintha ezúttal több pénz állt volna rendelkezésre (pedig a hivatalos adatok szerint épp annyi, mint az első résznél: 40 millió dollár).

A sztori szerint Benoit Blanc (Craig) kap egy rejtélyes dobozt, ami egy meghívót rejt az excentrikus milliárdos Miles Bron (Edward Norton kellemesen tenyérbemászó) egzotikus görög magánszigetére egy jó kis gyilkos játékra. A többi vendég Bron baráti köréből kerül ki: akad itt exmodell divattervező (Kate Hudson) és az asszisztense (Jessica Henwick), YouTube-sztár (Dave Bautista) és a szexi barátnője (Madelyn Cline), egy Milesnak dolgozó tudós (Leslie Odom Jr.), Connecticut kormányzója (Kathryn Hahn), valamint egy titokzatos nő (Janelle Monáe), akinek nem is kellene ott lennie.

Csodabogarak találkozója lett tehát a gyilkos hétvége, ami természetesen nem úgy alakul, ahogy Miles szerette volna. Ennél többet elárulni a cselekményről azonban vétek lenne, hiszen Rian Johnson forgatókönyve folyamatosan átver minket.

Le a kalappal hát azelőtt, aki a nagy leleplezések előtt összerakja magában a hogyanokat és miérteket.

Az üveghagyma más hangulatot áraszt magából, mint az első rész: a borongós massachusettsi kúria után ezúttal a napfényes tengerparton zajlanak az események, a látvány viszont ezúttal is pazar. Miles Bron modern villája láttán legalábbis nem csodálkoznánk, ha a production designer Rick Heinrichsnek is kijárna egy Oscar-jelölés. Tökéletes terep egy jó kis gyilkossághoz. Mert annyit azért elárulhatunk, hogy gyilkosság történik, még jó hogy, hiszen egy Tőrbe ejtve-filmről beszélünk.

Az első rész egyik nagy erénye volt a remek szereposztás, ez pedig Az üveghagymára is érvényes, hiszen ezúttal is egy kiváló sztárgárda gondoskodik a szórakoztatásunkról.

Közülük is kitűnik a csodás Janelle Monáe (most az ő karaktere kapta azt a kitüntető figyelmet, mint amit Ana de Armasé az első részben), valamint Daniel Craig, aki talán most még jobb, mint amilyennek három éve láthattuk. Ráadásul magáról Benoit Blanc-ról is sokkal többet tudunk meg, közelebb kerülünk hozzá, többek között egy kiváló cameónak hála, amikkel egyébként nem fukarkodik a film: érdemes figyelni, milyen nagy nevek tűnnek fel apróbb szerepekben (az egyikük épp egy magyarországi forgatásról ruccant át egy napra a stábhoz). De Kate Hudsont és a ritkán filmező Edward Nortont is öröm nézni.

Természetesen adódik az összehasonlítgatás az első résszel: jobb vagy rosszabb Az üveghagyma? Meg lehet ismételni azt a zsenialitást, amivel a Tőrbe ejtve varázsolta el a „kitette” szubzsáner megszállottjait? Nos, igen is meg nem is, de nem ez a lényeg. Az üveghagyma a saját jogán, a saját erejéből jó film, nincs szüksége az előzményekre. Épp ezért legyen elég annyi, hogy a maga nemében mindkét alkotás egészen kiváló, és mindkettőtől megkapjuk azt, amiért a krimit imádni lehet: ütős, fordulatos sztori, hús-vér karakterek, érthető és átélhető motivációk, kifogástalan kiállítás. Az év egyik legjobb filmélménye, ennyi.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk