KULT
A Rovatból
hirdetés

Mi vagyunk a rosszak, ha nem tetszik – ilyen volt az X-Faktor 3. válogatója

Sértődős versenyzők, értetlen zsűri, cuki rapper és egy nagy visszatérő. Íme, az X-Faktor harmadik selejtezője.

Link másolása

Isten őrizzen attól, hogy X-Faktor szakértőnek mondjam magam. De egyszerűen nem értem, mire gondol az, aki rappel indul az énekes tehetségkutatókban. Már említettem, hogy néhány évad kimaradt nekem az X –Faktorból, lehet, hogy azóta valami koncepcióváltás volt...? Legutoljára az volt az élő show lényege, hogy a versenyzőknek a legkülönfélébb műfajokban kellett bizonyítani, hogy milyen tehetséges, sokoldalú énekesek.

Az első fellépővel kapcsolatban persze mindez csak elméleti dilemma, hiszen Lakatos Attila („a barátoknak csak Black Felon!”) a Nyugdíjas Amatőr Rapperek Országos Biennáléján sem jutna túl az Őszikék szeretetotthonban rendezett kerületi selejtezőn.

Barátoknak csak Black Felon akkora arccal érkezett a műsorba, hogy elmehetne moainak a Húsvét-szigetekre.

Előadta, hogy amit ő csinál, az a rap egyik válfaja, a trap, és a mentorok közül egyedül a Gáspár Laci véleménye érdekli, mert a többiek úgysem értenek hozzá.

Nem tudom, megfigyeltétek-e, de a nagyarcúak sosem jók. Én legalábbis még nem láttam olyan meghallgatást, hogy valaki elmondta a kamerába, hogy ő milyen rég énekel, mekkora sikerei vannak és mennyire fasza csaj vagy csávó, és kiderült volna, hogy tényleg. Valószínűleg az a helyzet, hogy a nagy popsztárok előbb tehetségesek, és a tehetséggel elért sikerek hatására válnak nagyképűvé. Fordítva nem működik a képlet.

Nem csigázlak tovább titeket, kiderült, hogy Attila nem tud sem rapelni, sem trapelni, Bye Alex viszont ért a traphez. Amint persze Felon azonnal megkérdőjelezett. Puskás Peti viszont kijelentette, hogy ő nem ért a traphez, csak simán nem jött be a dolog, és ezzel körülbelül elmondta azt is, amit én tudnék a kérdéshez fűzni. Black Felon anyázás közepette távozott.

Bye Alex szájából ekkor elhangzott egy kulcsmondat: „Rossz, megkeseredett emberek, akiknek nem volt az életében siker. De ez nem véletlen”.

Mégis, valamiért az X-Faktor előválogatást végző kollégái imádják az ilyeneket összeszedni...

Ezután egy duó jött, a Public Smokers. Az énekes azt ígérte, hogy jó zenét játszanak, de nem. Bye Alex leállította őket, az énekes jól kioktatta a zsűrit. Többek között megtudhattuk, hogy a duó másik tagja más számaikban olyan szépen szólózik, hogy a pillangók hanyatt esnek.

Attól tartok, sosem derül fény a rejtélyre, hogy akkor miért nem azt játszották.

A mentorok ezután azon lamentáltak, miért van az, hogy az emberek visszaszólnak és megsértődnek, ha kritikát kapnak. Pedig a helyzet csak egyre rosszabb lett. Kiss Ramónának jutott az a kellemetlen – ámbár ki tudja – feladat, hogy meghallgassa, mekkora bunkók a mentorok.

Az erdőkertesi Vörös Renató Michael Jacksont gyilkolta – már ha nem képzavar ez ismerve a tényeket.

Gáspár Laciról még nem sikerült eldöntenem, hogy tudatosan ekkora troll, vagy őstehetség, mindenesetre kevesen tudnak olyan kedvesen és udvariasan tőrt mártani a jelöltek szívébe, mint ő:

„Az van, hogy ez egy nagyon nehéz dal, és ha sokkal könnyebb lett volna ez a dal, akkor se tudtad volna elénekelni.”

Aggot Hajnalka arra vágyott, hogy Gabriel két karjában hamvadjon el, és hát mi is. Gáspár Laci arcán ekkor már olyan végtelen szomorúság ült, hogy résmentesen beillett volna bármely görög sorstragédiába. A kollektív szenvedésnek Alex vetett véget, aki egyébként kezdek kimondottan megkedvelni. Hajnalka persze megsértődött, és közölte a zsűritagokkal, hogy elfelejtették, honnan jöttek. Laci ismét kiborult, és ekkor hangzott el tőle a címül választott mondat is.

Ezután következett a műsor egyik fénypontja, bár nem zenei szempontból.

Megérkezett D. Nagy Lajos állítólagos eltitkolt gyermeke.

Örülnék, ha én találtam volna ki ezt a poént, de ezt a versenyző, Martosi Balázs állította saját magáról, sőt, „édesapja” dalát hozta: Részegen ki visz majd haza. Szerintem így akart bosszút állni a csélcsap atyán, feltéve de meg nem engedve, hogy igaz, amit mond. Mielőtt énekelt volna... Pardon, mielőtt zenére hangokat adott volna ki, még hosszasan elmesélte, hogy tavaly Győrben biztonsági őrként nem ismerte fel Bye Alexet, aki klipet forgatott, majd közölte, hogy ő azóta elmélyült Alex művészetében, és ő az egyetlen, aki maradandót alkotott a mentorok közül. Amilyen hosszan beszélt, olyan rossz volt, igaz, már a felvezető kisfilmben leszögezte: "Tehetségem a zenéhez nincsen, de érkezésem van hozzá".

Ezúttal több mint félórányi műsoridőt plusz egy reklámblokkot kellett kibírni, hogy zenét hallhassunk. Balogh Janó meglehetősen eszköztelenül állt ki a mentorok elé. A mind megjelenésében, mind szóbőségében szerény srác aztán úgy elénekelte Stevie Wondertől a Very Superstitioust, hogy csodálkoztam, miért nem kap arany gombot. (Aztán a családom elmondta, hogy az nem ebben a műsorban van.) Gáspár Laci szerint egyenesen ez volt az idei legjobb produkció, amely a világon bárhol megállná a helyét. Bye Alex pedig annak a véleményének adott hangot, hogy az országban talán két-három ember, ha van, aki tud ezen a szinten énekelni. Nem lehetett kérdés a boldogító négy igen.

A következő reklámszünet után valami egészen szürreális dolog következett. Esterházy Péter írta az Utazás a tizenhatos mélyére című könyvében, hogy utálja az esztétákat, akik az eredménytől függetlenül tudják a szépséget élvezni. Ő persze a fociról beszélt, mégis eszembe jutott ez az idézet, mert a mentorok pont az ellenkezőjét művelték: a szépségtől függetlenül tudták élvezni az eredményt.

Beck Szabolcs bútorasztalos állítólag komoly táncos múlttal rendelkezik, és felvállaltan a 90-es éveket akarja felidézni. Kedvenc zenéje a Hip Hop Boys. Oké, én tisztelem az efféle másságot, de amikor az is kiderült, hogy az X-Faktor az első nyilvános éneklési kísérlete, már gyanítottam, hogy nem az idei széria nyertese áll velem szemben. Igazam lett. A zsűri ennek ellenére nem állította le, talán mert Szabolcs így is jó bulit csinált.

Sőt, Gáspár Laci és Puskás Pesti kipattant a színpadra és háttértáncosként növelték a produkció színvonalát.

Gáspár Laci érthetetlen módon igen mondott, majd Gigi is egy lelkes igent kurjantott. Bye Alex hozzám hasonlóan értetlenül csóválta a fejét, és nemet mondott. Puskás Petin állt vagy bukott a továbbjutás. Az arcáról azt olvastam le, hogy zavarban van: látott egy nyilvánvalóan rossz produkciót, de két becses, elvileg hozzáértő kollégája igent mondott. Hogy van ez? Végül igent mondott, így: „Megérdemelsz még egy esélyt, igen!”

És most jött a szürreális fordulat: a mentortársak leszúrták Petit, amiért tovább juttatta a táncoslábú asztalost. Alex igen helyesen rámutatott, hogy ezt a trollkodást Laci kezdte, mire a következő rendkívül megfontolt, profi válasz érkezett: „Én csak bulit akartam és táncot, és cserébe odaadtam az igenemet. De az csak egy igen!”

Igen. Gáspár Laci igent adott azért, mert abban bízott, hogy a többiek majd úgyis kiejtik a versenyzőt. Az a Gáspár Laci, aki előtte azon kesergett, hogy a versenyzők miért is nem tisztelik a mentorokat.

Ezt még vagy háromszor eljátszották, így továbbjutott Hatvanyné Erzsó, akiben az Országos Nyugdíjas Ki Mit Tud győztesét tisztelhetjük, illetve a srác, aki sem énekelni, sem táncolni nem tud. (A jegyzőkönyv kedvéért: Alex nemmel szavazott.)

Kitartó olvasóim emlékezhetnek, hogy a műsors elején rácsodálkoztam, miért indulnak raperek egy énekes tehetségkutatón.

Ennél csak egy érthetetlenebb van. Hogy a mentorok miért engedik tovább őket.

Ugyanis ez történt az Ózdról érkezett Szalontai „Szali” Dáviddal. Szalinak az éneklésben a szív a lényeg. Igen, jól értitek. Nem a hang. De a zsűrinek bejött, mert tovább engedték.

Az utolsó műsorrészben jöttek aztán végre az énekelni tudó, vagy legalább az eddigiekhez képest jobban tudó jelöltek. Például az a Nagy Krisztián, aki a tavalyi évadban már szerepelt, be is jutott az élő show-ba, de az utolsó pillanatban meggondolta magát és kiszállt a műsorból. Mint kiderült, idegösszeroppanást kapott és kórházba is került. De most már jól van, és bizonyítani akar. Egyelőre ez sikerült is neki: Michael Bublétől énekelte a Cry Me a Rivert – amiről Gigi némi nehezteléssel megállapította, hogy az lett volna Krisztián első élő shows dala.

Ezután megkaptunk még összemixelve három továbbjutó zenekart, akik biztos remekek voltak, de így összekeverve annyira nem lehetett eldönteni. A hernádi Stolen Beat nevű tiniduó egyébként Bye Alex Senki se című nótáját adta elő. Ennek ellenére továbbjutott.

Nagy Aporkával Puskás Peti kicsit kikezdett, de csak pont annyira, hogy ne legyen belőle #metoo pillanat – Aporka amúgy Jessie J Price Tagjét énekelte –, majd a zsűri elájult a Szlovákiából érkezett Klaudia Radiczvától, aki Whitney Hustontól elég jól eltolta az I have Nothingot. „Kérlek, Istenem, úgy örülnék, ha ez jó lenne” - fohászkodott Laci az előadás előtt, és meghallgattatott, mert hát jó volt. Perszer Whitney Huston olyan, mint Freddie Mercury: olyan jó senki nem tud lenni. De ha már valaki nem született Whitneynek – vagy legalább Tóth Verának –, akkor Klaudia ésszerű választás.

Az előzetes alapján a következő műsorban a föld energiája kerül a műsor középpontjába – csak merem remélni, hogy laposföld hívők nem lesznek.

Itt vannak a részletek a 2. válogatóról, olvasd el!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
20 éve halt meg Hofi Géza – Összegyűjtöttük kedvenc idézeteinket a nagy nevettetőtől
20 idézet a magyar kabaré történetének egyik leghíresebb és legtöbbet emlegetett alakjától.
Forrás: Wikipédia, Címkép: Fortepan/Szalay Zoltán - szmo.hu
2022. április 10.


Link másolása

Húsz évvel ezelőtt, 2002. április 10-én halt meg Hofi Géza, Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas magyar humorista, előadóművész, színművész, a magyar kabaré történetének egyik leghíresebb és legtöbbet emlegetett alakja.

Halálának évfordulója alkalmából most összegyűjtöttük a 20 kedvenc idézetünket a nagy nevettetőtől:

1. "A világon az emberi ész van a legjobban szétosztva. Mindenki meg van győződve róla, hogy neki egy kicsivel több jutott."

2. "A lét határozza meg a tudatot. Ha megisszuk a lét, a tudat elszáll..."

3. "Az életszínvonal olyan, mint a léghajó. Ha azt akarod, hogy emelkedjen, ki kell belőle dobálni mindent, és amikor a legmagasabban vagy, akkor jössz rá hogy nem maradt semmid. Többit számold ki!"

4. "Hidd el nekem, itt hármat foghatsz: A Kossuthot, a Szabad Európát meg a pofádat."

5. "Magyarországon az egy főre jutó bunkók száma: kettő."

6. "A korrupció az, amiből mi kimaradunk."

7. "Mindennek van határa, kivéve az emberi hülyeségnek és a Szovjetuniónak."

8. "Mielőtt bármi véleményed van, egyeztess!"

9. "...a barát olyan, mint az esőkabát az előszobában. Amikor nincs szükség rá, »csendesen« meglapul a polcon, de amikor esik, a sötétben is megtalálom, hiszen OTT VAN!"

10. "Soha nem elég annyit nyújtani, amennyit a közönség elvár. Sikert annyival is el lehet érni, csak éppen nem biztos, hogy legközelebb is kíváncsiak lesznek az emberek. Ezért kell a többi."

11. "A rohadt kommunizmust megúsztam, aztán most a polgári demokrácia visz el."

12. "Nem vagy hülye, csak nincsen szerencséd amikor gondolkozol."

13. "Az igazságból elveszett az »i«."

14. "A fociban a lényeg, hogy amikor megkapod a labdát, baromi gyorsan olyannak kell passzolni, akinek a meze ugyanolyan színű, mint a tied! Ja, és futni kell. A vízilabdában ezt már megoldották, aki nem úszik, megfullad."

15.

Videó: Hofi Géza Orbán Viktorról

16. "– Te képzeld, a feleségem krumplipürét akart csinálni a rántott húshoz, de amikor kiment a kamrába krumpliért, összeesett, és meghalt.

– S’te, mit csináltál?

– Há’ rizst."

17. "A temetőre az van kiírva: FELTÁMADUNK! Akkó má' jobb a kocsma, me' oda meg az, hogy SOSE HALUNK MEG."

18. "Van egy öreg orvos haverom, azt mondja: „Tudod, Géza, az a fontos, hogy egészség legyen...meg beteg"

19. "– Művész úr, régen láttam!

– Ja, régen én is."

20. "Anyósom fekszik az ágyon:

– Jaaaaj...Meghalok...Egy pók mászik a plafonon...

– Anyuka! Egyszerre csak egy dologgal tessék foglalkozni!"

Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
Szakács Gergő új klipjétől mindenkinek utazni támad majd kedve
Ahogy ő fogalmazott, a Nincsen út című szerzemény spiripop stílusú dal, amely egy a több mint tízévnyi zenei- és érzelmi evolúció állomásaiból.

Link másolása

Újabb dalt mutat be a hamarosan érkező nagylemezéről Szakács Gergő, ráadásul olyan klippel, amelytől mindenkinek utazni támad majd kedve.

Fantasztikus környezetben forgatta le profi csapattal friss videóját az énekes, aki április 28-án az Akvárium színpadán mutatja be Evolúció című új albumát. Ahogy fogalmazott, a

Nincsen út című szerzemény egy spiripop stílusú dal, amely egy a több mint tíz évnyi zenei–és érzelmi evolúció állomásaiból, amiket a lemezen mutat majd be.

A magával ragadó klip ötlete Gergő egyik utazása során született meg benne: „Piran az egyik kedvenc kocsival is elérhető helyem, úgyhogy januárban kiutaztam oda pár napra, hogy adjak egy utolsó lökést a lemez befejezéséhez. Egyik reggel néztem a tengert, és egyszer csak jönni kezdtek a Nincsen út első versszakának szavai.

Mivel elég vizuális típus vagyok, így a klip is egyből elkezdett pörögni a fejemben: egy dzsungelt láttam magam előtt.”

Annyira beégett az előadó fejébe a dzsungel képe, hogy aztán az egész lemez vizualitását is meghatározza a motívum – ezt nemsokára láthatja is a közönség.

Gergő elárulta, hogyan is forgott a klip, amelynek izgalmas munkálataira Nagy Bence, Lévai-Hangyássy Bence, valamint László Péter drónpilóta tartott vele. „Tavaly nyáron egy barátom mesélt Madeiráról, és beugrott, talán arra is alkalmas lehet ez a hely, hogy ott készítsük el a klipet. Rákerestem a képekre, és pont azt láttam, amit szerettem volna. Végül négy napig tartott a forgatás: a hegyekben 3 fok volt, az óceánparton pedig 24. Rövidnadrágban, átázott cipőben jártuk be az egész szigetet. Az időjárás is mellénk szegődött: amikor ködre volt szükségünk, köd volt, de amikor napsütésben nézett volna ki a legjobban az adott helyszín, akkor ragyogott a nap. Az egész sziget olyan volt, mintha egy giga stáb bevilágította és berendezte volna előre, csak nekünk.”

Az énekes hozzátette, a legjobb helyszínekért sokszor le kellett térniük az útról, és felkapaszkodni a hegyekre, vagy éppen egy vízesés alá bemászni. Pont ezek a kitérők adták meg a forgatás vezérelvét: „Amerre mennék, nincsen út.”

VIDEÓ: Szakács Gergő - Nincsen út


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
28 év után új számmal jött ki a Pink Floyd, a dalt Ukrajnának ajánlották
A Hey Hey Rise Up című dalt az ukrán Boombox zenekar énekese, Andrij Hlivnyuk vokáljaival vették fel.

Link másolása

A Pink Floyd 28 év után új számot adott ki, a dalt Ukrajnának ajánlják. A Pitchfork azt írja, hogy a dal klipjében Andrij Hlivnyuk (az ukrán Boombox együttes tagja) is vokálozik.

Az ukrán énekes amerikai turnén volt épp a zenekarával, amikor Oroszország megtámadta Ukrajnát. Hlivnyuk azonnal visszatért Kijevbe, hogy beálljon katonának, az ukrán főváros főterén vette fel az „Ó, a vörös kányabangiták a réten” című hazafias dalt.

Ezeket a részleteket emelte át a Pink Floyd a Hey Hey Rise Up című új számába, amit tegnap publikáltak.

A zenekar lényegében 1994 óta nem adott ki új felvételt, az azóta megjelent lemezeiken korábbi feldolgozások és remasterelt számok hallhatóak.

A mostani felállásban David Gilmour és Nick Mason eredeti tagok mellett Guy Pratt basszusgitáros és Nitin Sawhney billentyűs játszik.

A szám bevételeit az Ukrajnai Humanitárius Alapnak ajánlották fel, Gilmour elmondta: azt reméli, hogy a zenéjükkel minél nagyobb nyilvánosságot és támogatást tudnak szerezni az ukránok ügyéhez:

„Pénzt szeretnénk gyűjteni humanitárius szervezetek számára, és erősíteni a morált. Szeretnénk kifejezni támogatásunkat Ukrajnának, megmutatni, hogy a világ nagy része elítéli, ha egy szuperhatalom megtámadja azt a független demokratikus országot, amellyé Ukrajna vált.”

A klipben felvételek vannak az orosz tankokkal szemben fegyvertelenül kiálló ukránokról a kijevi függetlenségi szoborról, a harcokról, a romokról és az ukrajnai menekültekről is.

A Pink Floyd már márciusban is tett egy gesztust Ukrajnának: azt közölték, hogy minden, 1987 után kiadott szerzeményüket elérhetetlenné teszik digitálisan Oroszországban és Fehéroroszországban.

Íme, az új Pink Floyd-szám:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
Madártestű emberevő, papucsvitorlás és a kalapos gyíkszörny a Szépművészetiben
Hieronymus Bosch különös festményeiből nyílt nagyszabású kiállítás. Nézd meg velünk a legbizarrabb képeket!
Orosz Emese cikke - szmo.hu
2022. április 09.


Link másolása

"Menny és pokol között. Hieronymus Bosch rejtélyes világa" címmel nyílt nagyszabású tárlat a Szépművészeti Múzeumban. Ez kétség kívül az év legmenőbb kiállítása Magyarországon, emellett pedig az elmúlt fél évszázad egyik legjelentősebb Bosch kiállítása nemzetközi szinten is.

Nagyon vártam már a megnyitót, mert mindig lenyűgöztek Bosch képei. Amikor állok egy-egy festménye előtt, és azt hinném, mindent részletet jól megnéztem, mindig észreveszek egy újabb érdekességet. Ráadásul ez általában valami meghökkentően bizarr dolog. Hogy is szól a vicces meghatározás? "Ha egy festményen rengeteg apró emberi alakot látsz, de egyáltalán nem tűnik normálisnak, mert furcsa helyeken furcsa dolgokat csinálnak, akkor Hieronymus Bosch a festő."

A tárlaton 10 eredeti Bosch festményt nézhetsz meg, ami a mester teljes életművének közel fele.

Ennek megszervezése hatalmas teljesítmény a Szépmű részéről. A sajtóbejáráson a főigazgató, Baán László elmondta, szinte lehetetlen vállalkozásnak tűnt a kiállítás megszervezése, amikor belevágtak. Féltve őrzött festményeiket végül olyan múzeumok adták kölcsön, mint a Louvre, a Rijksmuseum, a Prado, a New York-i Metropolitan Museum vagy a londoni The National Gallery.

Az eredeti Bosch remekművek mellett hét szekcióban közel 90 alkotást csodálhatsz meg, amik a németalföldi mester művészetéhez kapcsolódnak. A kiállításon megelevenedik Bosch világa, megismerheted, miként látta Bosch saját társadalmát, hogyan ábrázolta az emberi gyengeségeket és bűnöket.

Jó példa erre a kiállítás egyik szenzációja, a Bolondok hajója. Bosch hajójának utasai az élőfa-árbóc körül mulatoznak, az egyik tébolyult vízben hűtött bőrtömlőt szorongat, egy másik a kifogott hal közvetlen közelében okád.

A kiállított alkotásokon keresztül bepillanthattunk a késő középkor emberének gondolkodásmódjába is. Úgy hitték, a hívő lelkének túlvilági sorsa saját döntésein múlik, az egyén szabad akarata révén választhat jó és rossz, erény és bűn között. Bosch művészete ehhez nyújtott elgondolkodtató, hol fenyegető, hol humoros kapaszkodót.

A Túlvilági látomások táblaképeken egyértelműen megfesti, mely két lehetőség vár a hívőkre. Az üdvözültek mennybemenetelén az őrangyalok a fény felé emelik a lelkeket. A Pokolba vezető folyón azonban démoni szörnyalakokkal körülvéve sodródnak a kárhozottak.

Bosch alkotásainak egyediségét rémítő és bizarr túlvilági ábrázolásai adják.

Kivételes tehetségével hátborzongatóan különös démoni lényeket teremtett meg. Az utolsó ítélet című festményt vizsgálva láttunk például madártestű emberevőt, papucsvitorlást, és kalapos gyíkszörnyet is.

A kiállítás bemutatja azt is, honnan eredeztethető ez a különös világ. Biztos te is belefutottál már olyan mémekbe, amik abszurd középkori illusztrációkat parodizálnak. Ezek jutottak eszembe, amikor a festmények mellett kiállított irodalmi, teológiai műveket, miniatúrákat nézegettem. Nos, ezekből meríthetett Bosch is.

Érdekesség, hogy a kiállított alkotások témájának hangulatát a szekciók falszíne is leköveti. A túlvilági utazás sötét tónusai után világosabb terekbe léphettünk át, és megismerhettük, miként állította Bosch követendő példának a szentek és Krisztus életét.

Bosch minden bizonnyal jól ismerte a szentek történetét, kompozícióit azonban szokatlan részletekkel egészítette ki. Szent Kristóf vándorbotjára például véres halat festett. A Királyok imádása festményen pedig az idilli jelenet hátterében lócsontvázat fedeztünk fel.

Ezek a részletek nem csak számunkra hatnak nyugtalanítóan. A mester célja az elbizonytalanítás volt.

Bosch a baljós szimbólumokkal hívta fel a figyelmet arra, hogy a gonosz mindenhol jelen van, így éberséggel kell élni a mindennapokat.

Bosch legnyugtalanítóbb, legelgondolkodtatóbb és egyben legismertebb alkotása, a Földi gyönyörök kertje–triptichon. A táblaképegyüttes középső elemén színes és érzéki világban fiatal nők és férfiak hódolnak különféle testi élvezeteknek. Körülöttük túlméretezett madarak, gyümölcsök és egzotikus virágok teszik még különösebbé a látványt.

A sokrétű műalkotás üzenetét a mai napig sem tudták teljes egészében megfejteni. Van olyan teória, amely szerint a fiatal III. Nassaui Henrik és a vele együtt nevelkedő Szép Fülöp számára készült, akiket az emberi ösztönök féken tartására intett.

A Gyönyörök kertje rendkívüli hírét és hatását jelzi, hogy már a 16. században is több másolat készült róla.

Eredetijét sajnos nem láthattuk, de a kiállítás ezt a remekművet is megidézi az egyik legkvalitásosabb korabeli másolattal, illetve egy lenyűgöző arany- és ezüstszálakkal átszőtt falikárpittal.

A kiállításra mindenképp sok időt szánj, mert ezeken az alkotásokon annyi érdekes részlet van, hogy egy-egy képet órákig is nézegethet az ember. Ha kifejezetten az eredeti Bosch festmények érdekelnek, viszonylag könnyen megtalálhatod őket a tárlaton, mert mindegyiket kordon vagy üvegbúra védi.

Legtöbb esetben kisméretű alkotásról van szó, ami megnehezíti a bogarászást. Ötletes segítség ehhez, hogy a tárlat végén lévő vetítés kilenc Bosch alkotást is bemutat "nagyító alatt".

A kiállítást július 17-ig nézheted meg. Részletek és jegyvásárlás a Szépművészeti múzeum honlapján.

Link másolása
KÖVESS MINKET: