KULT
A Rovatból
hirdetés

Megmutatjuk, milyen remekművekkel találkozhatsz a Cezanne-tól Malevicsig kiállításon

A kiállítás érdekessége, hogy képpárokon figyelhetjük meg Cezanne és az őt követő avantgárd művészgeneráció közti kapcsolatot.

Link másolása

Kilenc év után a Szépművészeti Múzeum újra Cezanne kiállításnak ad otthont. A tárlat ez alkalommal nem a nagy elődöket vizsgálja, hanem Cezanne és az utána következő művészgeneráció kapcsolódási pontjait mutatja be. A kiállítás egyik érdekessége, hogy képpárokon figyelhetjük meg a kapcsolatot Cezanne és az avantgárd művészek között.

Megnéztük a Cezanne-tól Malevicsig. Árkádiától az absztakcióig című tárlatot. Mutatjuk, milyen remekművekkel találkozhatsz!

Paul Cezanne: Sétány Chantillyban, 1888

A kiállítótérbe lépve szerteszét ágazó infografikával találtuk szembe magunkat, ami a huszadik század eleji avantgárd izmusok szövevényes kapcsolatát mutatja be. Már ebből tudni lehetett, hogy bár Paul Cezanne-é a főszerep, a tárlaton a 20. századi új művészeti törekvések is nagy hangsúlyt kapnak.

Nem hatástörténeti kiállítás

Írhatnám, hogy a kiállítás Cezanne hatásáról szól az avantgárd művészekre. A tárlat leírásában azonban hangsúlyosan kikelnek ez ellen. Az új művészettörténeti szemlélet szerint a "hatással" szemben a helyes nézőpont az, hogy az új generáció hogyan használta fel Cezanne művészetét. A tárlat tehát nem hatást mutat be, hanem "kapcsolódási pontokat keres".

A kiállítás első szakaszában megismerhettük Cezanne kapcsolatát az impresszionistákkal. Baráti köréhez tartozott Pissarro, Monet és Renoir, akiktől szintén láthattunk remekműveket a kiállításon. Egyébként meglepő volt szembesülni azzal, hogy e nagy festőktől milyen sok alkotás van a Szépmű birtokában, hiszen ezekkel nem találkozhatunk az állandó kiállításokon.

Cezanne barátai közé tartozott Émile Zola író is, akivel iskolatársak voltak. Szoros barátságuknak az iró Mestermű című regénye vetett véget. Cezanne magára ismert a sikertelenségre ítélt főhősben, és ezen nagyon megbántódott.

Számomra a legérdekesebb szekció az volt, ami Cezanne fürdőzők témájú festményeit mutatta be. Ezekkel a képekkel azóta akartam találkozni, hogy olvastam Zola könyvét, mert a Cezanne-ról mintázott főhős valami nagyon ezekhez hasonlót fest a regény elején. Cezanne egyébként több mint kétszáz fürdőzők témájú képet készített, de soha nem modell után. Festészete jól láthatóan nélkülözi a részletezést, alakjai sűrítettek, mintegy összefoglalják a lényeget.

Paul Cezanne: Fürdőzők, 1890 körül

Cezanne 1886-ban vette feleségül Hortense Fiquet-t, aki végtelen türelemmel ült modellt lassan dolgozó férjének. A tárlaton mi is megcsodálhattuk egyik vörös ruhás portréját, amiből négyet is készített a festő.

Paul Cezanne: Madame Cezanne vörös ruhában, 1888–1890

Cezanne nagyon büszke volt e szín használatára. Barátjának, Pissarronak azt írta:

“Én vagyok az egyetlen aki képes igazi vörössel festeni.”
Cezanne, ékezet nélkül

A kiállításon a korábbi írásmóddal szakítva - az idézetek és a hivatkozások kivételével - ékezet nélkül olvasható a festő neve. Ennek oka, hogy maga a művész is ékezet nélkül használta a nevét, amikor levelet írt alá vagy képet szignált. Az ékezetes „Cézanne” írásmódot csak felesége és fia kezdte használni az 1890‐es évektől, valószínűleg azért, hogy egyértelművé tegyék a név helyes kiejtését.

A festményeken mi is megfigyelhettük, hogy Cezanne elkülönített ecsetvonásokkal dolgozott. Kompozícióin a függőlegesek, vízszintesek és átlók fontos szerepet játszottak. Formái, szerkezetei, színei és az, ahogy a valóságot megragadta óriási hatással volt a következő nemzedékre. A 20. század kimagasló művészei őt tekintették példaképüknek.

Nagyon tetszett a koncepció, hogy Cezanne és a rajta inspirálódott alkotók műveiből képpárokat állítottak össze.

A képpárokat mindenhol kísérőszövegek értelmezik, így laikus múzeumlátogatóként is megtaláltuk Cezanne és az avantgárd művészek közti kapcsolódási pontokat. Igaz, ezeket néhol erőltetettnek éreztük.

A Kártyázók című festményén Cezanne alakjainak kiegyensúlyozottságát a színválasztással és a kompozíció függőlegesekkel és vízszintesekkel tagolt harmóniájával is hangsúlyozta. Huszár Vilmos a De Stijl csoport tagjaként elutasította a "finomságot" és a "hangulatot". A világosság, pontosság és egyensúly megteremtése volt a hitvallása. Amikor Huszár Cezanne kártyázók témájú képeinek kompozícióit tanulmányozta, nem parafrázist festett, megoldásaiban nincs semmilyen szubjektív élményszerűség. Huszár képén a játékosokat mintha prizmán keresztül látnánk. A festmény készültekor a magyar származású művészt már a figuratív és az absztrakt ábrázolás kombinálása foglalkoztatta.

Paul Cezanne: Kártyázók, 1893–1896 körül

Huszár Vilmos: Bakkarajáték, 1928–1929 körül

A objektivizálás jellemzi a De Stilj csoport tagjaival megismerkedő Bortnyik Sándor festményét, a Mértani formák a térben című remekművet is, ami Cezanne Táláló című alkotásából indul ki. Ha a két képét nem egymás mellett látjuk, eszünkbe sem jutott volna a hasonlóság. Holott jobban megfigyelve egyértelművé válik, hogy az egyszerű mértani formákból építkező képen ugyanazokat az arányokat, keménységet és színharmóniát látjuk, mint Cezanne-nál.

Paul Cezanne: A tálaló, 1877–1879

Bortnyik Sándor: Mértani formák a térben, 1924

Érdekes volt egymás mellett látni Cezanne kékek és zöldek finom összhangjával festett fenyőjét és Piet Mondrian Virágzó almafáját is. Cezanne párhuzamos ecsetvonásokkal mélységet adott művének, és ezzel élővé tette azt. Mondrian képén megfigyelhettük, hogy a mester beépítette művészetébe az impresszionizmus és a kubizmus eredményeit: képén az ágak közt kavargó fényt és a ritmust ábrázolta. Ugyanakkor a formák leegyszerűsítésére és a kompozíció mélységének teljes redukálására törekedett.

Paul Cezanne: A nagy fenyő, 1887–1889

Piet Mondrian: Virágzó almafa, 1912

A kubizmus első irányzata Cezanne ajánlását követi:

“A természetet henger, gömb és kúp formákban kell megragadni.”

Pablo Picasso egyszerre alkalmazta festészetében Cezanne, az afrikai maszkok és a primitív művészetek hatását. Geometrizálta a formákat és elhagyta a részleteket. A kiállításon ezt megcsodálhattuk szerelme, Fernande Olivier leegyszerűsített, mértani formákból álló arcképén.

Pablo Picasso: Fernande Olivier portréja, 1909

A kiállítást bátran ajánljuk a Cezanne rajongóknak. Ha csak a mester képei miatt mennél, akkor is megéri jegyet váltan: Cezanne nemcsak húzónév, hanem tényleg nagyon sok festményt láthatsz tőle. Illetve meglepően sok külföldi “sztárfestő” képével is találkozhatsz.

A tárlat ugyanakkor brutálisan tömény. Minden kép mellett kísérőszöveg segít értelmezni a kapcsolódási pontokat, és ha mindent el akarsz olvasni, és mindent meg akarsz érteni, akkor bizony jó sok időt szánj a termek bejárására.

A kiállításon mintegy százhúsz alkotást nézhetsz meg, amik a múzeum saját anyaga mellé olyan nagy múzeumokból érkeztek, mint a párizsi Musée d’Orsay, a New York-i The Metropolitan Museum of Art, a londoni The National Gallery, a bécsi Albertina vagy a moszkvai Puskin Múzeum, hogy csak egy párat említsünk.

Cezanne-tól Malevicsig. Árkádiától az absztakcióig című kiállítást 2022. február 13-ig nézheted meg a Szépművészeti Múzeumban. Részletek a múzeum honlapján.

Paul Cezanne: A Montagne Sainte-Victoire látképe Les Lauves-ból, 1904–1906

Paul Cezanne: A Maison de Bellevue, 1890 körül

Moholy-Nagy László: E IV (Konstrukció VII), 1922

Paul Klee: Az Ígéret földje, 1932

Bortnyik Sándor: Sárga-zöld tájkép, 1919

Kazimir Malevics: Misztikus szuprematizmus (Vörös kereszt fekete körön), 1920–1922

Friedrich Vordemberge-Gildewart: 212-es kompozíció, 1959–1960

Fotók forrása: Szépművészeti Múzeum

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
20 éve halt meg Hofi Géza – Összegyűjtöttük kedvenc idézeteinket a nagy nevettetőtől
20 idézet a magyar kabaré történetének egyik leghíresebb és legtöbbet emlegetett alakjától.
Forrás: Wikipédia, Címkép: Fortepan/Szalay Zoltán - szmo.hu
2022. április 10.


Link másolása

Húsz évvel ezelőtt, 2002. április 10-én halt meg Hofi Géza, Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas magyar humorista, előadóművész, színművész, a magyar kabaré történetének egyik leghíresebb és legtöbbet emlegetett alakja.

Halálának évfordulója alkalmából most összegyűjtöttük a 20 kedvenc idézetünket a nagy nevettetőtől:

1. "A világon az emberi ész van a legjobban szétosztva. Mindenki meg van győződve róla, hogy neki egy kicsivel több jutott."

2. "A lét határozza meg a tudatot. Ha megisszuk a lét, a tudat elszáll..."

3. "Az életszínvonal olyan, mint a léghajó. Ha azt akarod, hogy emelkedjen, ki kell belőle dobálni mindent, és amikor a legmagasabban vagy, akkor jössz rá hogy nem maradt semmid. Többit számold ki!"

4. "Hidd el nekem, itt hármat foghatsz: A Kossuthot, a Szabad Európát meg a pofádat."

5. "Magyarországon az egy főre jutó bunkók száma: kettő."

6. "A korrupció az, amiből mi kimaradunk."

7. "Mindennek van határa, kivéve az emberi hülyeségnek és a Szovjetuniónak."

8. "Mielőtt bármi véleményed van, egyeztess!"

9. "...a barát olyan, mint az esőkabát az előszobában. Amikor nincs szükség rá, »csendesen« meglapul a polcon, de amikor esik, a sötétben is megtalálom, hiszen OTT VAN!"

10. "Soha nem elég annyit nyújtani, amennyit a közönség elvár. Sikert annyival is el lehet érni, csak éppen nem biztos, hogy legközelebb is kíváncsiak lesznek az emberek. Ezért kell a többi."

11. "A rohadt kommunizmust megúsztam, aztán most a polgári demokrácia visz el."

12. "Nem vagy hülye, csak nincsen szerencséd amikor gondolkozol."

13. "Az igazságból elveszett az »i«."

14. "A fociban a lényeg, hogy amikor megkapod a labdát, baromi gyorsan olyannak kell passzolni, akinek a meze ugyanolyan színű, mint a tied! Ja, és futni kell. A vízilabdában ezt már megoldották, aki nem úszik, megfullad."

15.

Videó: Hofi Géza Orbán Viktorról

16. "– Te képzeld, a feleségem krumplipürét akart csinálni a rántott húshoz, de amikor kiment a kamrába krumpliért, összeesett, és meghalt.

– S’te, mit csináltál?

– Há’ rizst."

17. "A temetőre az van kiírva: FELTÁMADUNK! Akkó má' jobb a kocsma, me' oda meg az, hogy SOSE HALUNK MEG."

18. "Van egy öreg orvos haverom, azt mondja: „Tudod, Géza, az a fontos, hogy egészség legyen...meg beteg"

19. "– Művész úr, régen láttam!

– Ja, régen én is."

20. "Anyósom fekszik az ágyon:

– Jaaaaj...Meghalok...Egy pók mászik a plafonon...

– Anyuka! Egyszerre csak egy dologgal tessék foglalkozni!"

Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
Szakács Gergő új klipjétől mindenkinek utazni támad majd kedve
Ahogy ő fogalmazott, a Nincsen út című szerzemény spiripop stílusú dal, amely egy a több mint tízévnyi zenei- és érzelmi evolúció állomásaiból.

Link másolása

Újabb dalt mutat be a hamarosan érkező nagylemezéről Szakács Gergő, ráadásul olyan klippel, amelytől mindenkinek utazni támad majd kedve.

Fantasztikus környezetben forgatta le profi csapattal friss videóját az énekes, aki április 28-án az Akvárium színpadán mutatja be Evolúció című új albumát. Ahogy fogalmazott, a

Nincsen út című szerzemény egy spiripop stílusú dal, amely egy a több mint tíz évnyi zenei–és érzelmi evolúció állomásaiból, amiket a lemezen mutat majd be.

A magával ragadó klip ötlete Gergő egyik utazása során született meg benne: „Piran az egyik kedvenc kocsival is elérhető helyem, úgyhogy januárban kiutaztam oda pár napra, hogy adjak egy utolsó lökést a lemez befejezéséhez. Egyik reggel néztem a tengert, és egyszer csak jönni kezdtek a Nincsen út első versszakának szavai.

Mivel elég vizuális típus vagyok, így a klip is egyből elkezdett pörögni a fejemben: egy dzsungelt láttam magam előtt.”

Annyira beégett az előadó fejébe a dzsungel képe, hogy aztán az egész lemez vizualitását is meghatározza a motívum – ezt nemsokára láthatja is a közönség.

Gergő elárulta, hogyan is forgott a klip, amelynek izgalmas munkálataira Nagy Bence, Lévai-Hangyássy Bence, valamint László Péter drónpilóta tartott vele. „Tavaly nyáron egy barátom mesélt Madeiráról, és beugrott, talán arra is alkalmas lehet ez a hely, hogy ott készítsük el a klipet. Rákerestem a képekre, és pont azt láttam, amit szerettem volna. Végül négy napig tartott a forgatás: a hegyekben 3 fok volt, az óceánparton pedig 24. Rövidnadrágban, átázott cipőben jártuk be az egész szigetet. Az időjárás is mellénk szegődött: amikor ködre volt szükségünk, köd volt, de amikor napsütésben nézett volna ki a legjobban az adott helyszín, akkor ragyogott a nap. Az egész sziget olyan volt, mintha egy giga stáb bevilágította és berendezte volna előre, csak nekünk.”

Az énekes hozzátette, a legjobb helyszínekért sokszor le kellett térniük az útról, és felkapaszkodni a hegyekre, vagy éppen egy vízesés alá bemászni. Pont ezek a kitérők adták meg a forgatás vezérelvét: „Amerre mennék, nincsen út.”

VIDEÓ: Szakács Gergő - Nincsen út


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
28 év után új számmal jött ki a Pink Floyd, a dalt Ukrajnának ajánlották
A Hey Hey Rise Up című dalt az ukrán Boombox zenekar énekese, Andrij Hlivnyuk vokáljaival vették fel.

Link másolása

A Pink Floyd 28 év után új számot adott ki, a dalt Ukrajnának ajánlják. A Pitchfork azt írja, hogy a dal klipjében Andrij Hlivnyuk (az ukrán Boombox együttes tagja) is vokálozik.

Az ukrán énekes amerikai turnén volt épp a zenekarával, amikor Oroszország megtámadta Ukrajnát. Hlivnyuk azonnal visszatért Kijevbe, hogy beálljon katonának, az ukrán főváros főterén vette fel az „Ó, a vörös kányabangiták a réten” című hazafias dalt.

Ezeket a részleteket emelte át a Pink Floyd a Hey Hey Rise Up című új számába, amit tegnap publikáltak.

A zenekar lényegében 1994 óta nem adott ki új felvételt, az azóta megjelent lemezeiken korábbi feldolgozások és remasterelt számok hallhatóak.

A mostani felállásban David Gilmour és Nick Mason eredeti tagok mellett Guy Pratt basszusgitáros és Nitin Sawhney billentyűs játszik.

A szám bevételeit az Ukrajnai Humanitárius Alapnak ajánlották fel, Gilmour elmondta: azt reméli, hogy a zenéjükkel minél nagyobb nyilvánosságot és támogatást tudnak szerezni az ukránok ügyéhez:

„Pénzt szeretnénk gyűjteni humanitárius szervezetek számára, és erősíteni a morált. Szeretnénk kifejezni támogatásunkat Ukrajnának, megmutatni, hogy a világ nagy része elítéli, ha egy szuperhatalom megtámadja azt a független demokratikus országot, amellyé Ukrajna vált.”

A klipben felvételek vannak az orosz tankokkal szemben fegyvertelenül kiálló ukránokról a kijevi függetlenségi szoborról, a harcokról, a romokról és az ukrajnai menekültekről is.

A Pink Floyd már márciusban is tett egy gesztust Ukrajnának: azt közölték, hogy minden, 1987 után kiadott szerzeményüket elérhetetlenné teszik digitálisan Oroszországban és Fehéroroszországban.

Íme, az új Pink Floyd-szám:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
Madártestű emberevő, papucsvitorlás és a kalapos gyíkszörny a Szépművészetiben
Hieronymus Bosch különös festményeiből nyílt nagyszabású kiállítás. Nézd meg velünk a legbizarrabb képeket!
Orosz Emese cikke - szmo.hu
2022. április 09.


Link másolása

"Menny és pokol között. Hieronymus Bosch rejtélyes világa" címmel nyílt nagyszabású tárlat a Szépművészeti Múzeumban. Ez kétség kívül az év legmenőbb kiállítása Magyarországon, emellett pedig az elmúlt fél évszázad egyik legjelentősebb Bosch kiállítása nemzetközi szinten is.

Nagyon vártam már a megnyitót, mert mindig lenyűgöztek Bosch képei. Amikor állok egy-egy festménye előtt, és azt hinném, mindent részletet jól megnéztem, mindig észreveszek egy újabb érdekességet. Ráadásul ez általában valami meghökkentően bizarr dolog. Hogy is szól a vicces meghatározás? "Ha egy festményen rengeteg apró emberi alakot látsz, de egyáltalán nem tűnik normálisnak, mert furcsa helyeken furcsa dolgokat csinálnak, akkor Hieronymus Bosch a festő."

A tárlaton 10 eredeti Bosch festményt nézhetsz meg, ami a mester teljes életművének közel fele.

Ennek megszervezése hatalmas teljesítmény a Szépmű részéről. A sajtóbejáráson a főigazgató, Baán László elmondta, szinte lehetetlen vállalkozásnak tűnt a kiállítás megszervezése, amikor belevágtak. Féltve őrzött festményeiket végül olyan múzeumok adták kölcsön, mint a Louvre, a Rijksmuseum, a Prado, a New York-i Metropolitan Museum vagy a londoni The National Gallery.

Az eredeti Bosch remekművek mellett hét szekcióban közel 90 alkotást csodálhatsz meg, amik a németalföldi mester művészetéhez kapcsolódnak. A kiállításon megelevenedik Bosch világa, megismerheted, miként látta Bosch saját társadalmát, hogyan ábrázolta az emberi gyengeségeket és bűnöket.

Jó példa erre a kiállítás egyik szenzációja, a Bolondok hajója. Bosch hajójának utasai az élőfa-árbóc körül mulatoznak, az egyik tébolyult vízben hűtött bőrtömlőt szorongat, egy másik a kifogott hal közvetlen közelében okád.

A kiállított alkotásokon keresztül bepillanthattunk a késő középkor emberének gondolkodásmódjába is. Úgy hitték, a hívő lelkének túlvilági sorsa saját döntésein múlik, az egyén szabad akarata révén választhat jó és rossz, erény és bűn között. Bosch művészete ehhez nyújtott elgondolkodtató, hol fenyegető, hol humoros kapaszkodót.

A Túlvilági látomások táblaképeken egyértelműen megfesti, mely két lehetőség vár a hívőkre. Az üdvözültek mennybemenetelén az őrangyalok a fény felé emelik a lelkeket. A Pokolba vezető folyón azonban démoni szörnyalakokkal körülvéve sodródnak a kárhozottak.

Bosch alkotásainak egyediségét rémítő és bizarr túlvilági ábrázolásai adják.

Kivételes tehetségével hátborzongatóan különös démoni lényeket teremtett meg. Az utolsó ítélet című festményt vizsgálva láttunk például madártestű emberevőt, papucsvitorlást, és kalapos gyíkszörnyet is.

A kiállítás bemutatja azt is, honnan eredeztethető ez a különös világ. Biztos te is belefutottál már olyan mémekbe, amik abszurd középkori illusztrációkat parodizálnak. Ezek jutottak eszembe, amikor a festmények mellett kiállított irodalmi, teológiai műveket, miniatúrákat nézegettem. Nos, ezekből meríthetett Bosch is.

Érdekesség, hogy a kiállított alkotások témájának hangulatát a szekciók falszíne is leköveti. A túlvilági utazás sötét tónusai után világosabb terekbe léphettünk át, és megismerhettük, miként állította Bosch követendő példának a szentek és Krisztus életét.

Bosch minden bizonnyal jól ismerte a szentek történetét, kompozícióit azonban szokatlan részletekkel egészítette ki. Szent Kristóf vándorbotjára például véres halat festett. A Királyok imádása festményen pedig az idilli jelenet hátterében lócsontvázat fedeztünk fel.

Ezek a részletek nem csak számunkra hatnak nyugtalanítóan. A mester célja az elbizonytalanítás volt.

Bosch a baljós szimbólumokkal hívta fel a figyelmet arra, hogy a gonosz mindenhol jelen van, így éberséggel kell élni a mindennapokat.

Bosch legnyugtalanítóbb, legelgondolkodtatóbb és egyben legismertebb alkotása, a Földi gyönyörök kertje–triptichon. A táblaképegyüttes középső elemén színes és érzéki világban fiatal nők és férfiak hódolnak különféle testi élvezeteknek. Körülöttük túlméretezett madarak, gyümölcsök és egzotikus virágok teszik még különösebbé a látványt.

A sokrétű műalkotás üzenetét a mai napig sem tudták teljes egészében megfejteni. Van olyan teória, amely szerint a fiatal III. Nassaui Henrik és a vele együtt nevelkedő Szép Fülöp számára készült, akiket az emberi ösztönök féken tartására intett.

A Gyönyörök kertje rendkívüli hírét és hatását jelzi, hogy már a 16. században is több másolat készült róla.

Eredetijét sajnos nem láthattuk, de a kiállítás ezt a remekművet is megidézi az egyik legkvalitásosabb korabeli másolattal, illetve egy lenyűgöző arany- és ezüstszálakkal átszőtt falikárpittal.

A kiállításra mindenképp sok időt szánj, mert ezeken az alkotásokon annyi érdekes részlet van, hogy egy-egy képet órákig is nézegethet az ember. Ha kifejezetten az eredeti Bosch festmények érdekelnek, viszonylag könnyen megtalálhatod őket a tárlaton, mert mindegyiket kordon vagy üvegbúra védi.

Legtöbb esetben kisméretű alkotásról van szó, ami megnehezíti a bogarászást. Ötletes segítség ehhez, hogy a tárlat végén lévő vetítés kilenc Bosch alkotást is bemutat "nagyító alatt".

A kiállítást július 17-ig nézheted meg. Részletek és jegyvásárlás a Szépművészeti múzeum honlapján.

Link másolása
KÖVESS MINKET: