KULT
A Rovatból

Fekete Ernő: „A nagyon könnyen készülő dolgok nem szoktak sikerülni”

A Katona József Színház színésze arról is mesélt, miben nem ért egyet Gregor Bernadettel, és miért nehéz színházi színészként filmben szerepelni.

Link másolása

Fekete Ernővel Így vagy tökéletes című filmje sajtóvetítése után beszélgettünk. A filmről készült kritikánk ITT olvasható.

FIGYELEM, A CIKKBEN KISEBB SPOILEREK VANNAK!

– Egy kicsit messzebbről indítanék, ha nem baj. Nagyon kedves színházi emlékem kötődik hozzád. Először a főiskolán láttalak, a Különórában. Emlékezetes osztály volt a Tiétek, nagyon sokan neves színészek lettek közületek. Hogy emlékszel vissza azokra az időkre?

– Én az osztályból azok közé tartozom, akiknek az életében ez volt az egyik legcsodálatosabb négy év. Nem mindenki van így vele. Például Gregor Berni osztálytársam nagyon negatívan szokott nyilatkozni róla, hogy őt mennyire begörcsöltette és tönkretette az a fajta metódus, amivel minket tanítottak.

Nekem is nehéz és küzdelmes volt, de valamelyest felkészített arra a még nehezebb életre, ami aztán jött.

Nagyszerű osztálytársaim voltak, és ha megnézzük a sok éves szórást, tényleg sokan a pályán maradtak. Ha nem is azon a szegmensén a színészetnek, amire annak idején felesküdtünk.

A Külön óra az első komoly színházi feladatom volt. Ascher Tamás rendezte, akivel már találkoztam gimnazistaként, a zalaszentgróti színházi táborban. Abban, hogy a főiskola után az ajánlatok közül a Katona József Színházat választottam, meghatározó volt Ascher Tamás személye és a Különóra próbáinak élménye.

Arra pedig nagyon büszke vagyok, hogy végzősként megkaptam a legjobb alakítás díját a tanár szerepéért.

– A mai napig a Katona tagja vagy. Sosem merült fel 25 év alatt, hogy válts?

– Igazán komolyan nem. Olyan persze előfordult, hogy úgy éreztem, jó lenne más épületbe bejárni, újabb kollégákkal találkozni. De ezeket a kisebb mélypontokat szerencsére mindig megoldotta a színház. Vagy jöttek új emberek, vagy elmentem vendégnek például a Vígszínházba, Nemzeti Színházba, Radnótiba...Mindig értek olyan benyomások, amik helyre tették a Katonában felmerült esetleges hiányérzeteimet. Hűséges típus vagyok.

Az mondjuk egy új dolog, hogy másfél évre szünetelni kényszerültünk a járvány miatt.

Úgyhogy nagyon kíváncsi vagyok, milyen lesz visszamenni évad elején.

– Igaz ami igaz, elég nagyot fordult a világ azóta, hogy befejeztétek ezt a filmet.

– A filmet 2019 augusztusában és kora szeptemberében forgattuk, és 2020 decemberben lett volna a bemutató, ami aztán mostanra csúszott.

– Nemrég láttam egy beszélgetést Bill Nighyval, aki azt mondta, sosem nézi vissza a filmjeit. Ezek szerint Te másképp vagy ezzel, mert láttam, hogy bent ültél a vetítés alatt.

– Egyébként nem nagyon szoktam. Mivel most van ez a sajtó esemény, könnyebb úgy válaszolni a kérdésekre, hogy én is frissen láttam a filmet. De szívem szerint inkább távol maradtam volna. Bár kétségtelen, hogy olyasmik is feltűntek, amik korábban nem. Talán az segít, ha többször megnézed, sokadszor megbocsátóbb vagy magaddal szemben.

Az így vagy tökéletest eddig kétszer láttam. Még nem vagyok mindennel elégedett, de a harmadik nézéssel azért még várok.

– Olyan akkor nem lehetséges, hogy a saját filmedet csak nézőként lásd?

– Úgy, mint egy egyszerű néző, úgy soha. Az a szerencse, hogy ebben a filmben is vannak olyan részek, amikben nem szerepelek. Például a közepe felé van egy húsz-huszonöt perces részlet, Thuróczy Szabolcsék jelenetével.

Emlékszem, ott már az első nézéskor is megkönnyebbülten hátradőltem, hogy most egy ideig nyugodtan nézhetem.

– Van olyan kollégád, aki azt mondja, minden filmszerepet el kell vállalni, mert Magyarországon kevés film készül ahhoz, hogy válogatni lehessen. Egy másik kollégád viszont azt nyilatkozta nekem, hogy ő igenis megválogatja, mire mond igent. Te népszerű színész vagy, van egy előzetes érték-, vagy szempontrendszered, ami alapján elfogadsz vagy elutasítasz egy ilyen felkérést?

– Annyira azért nem vagyok népszerű. Inkább a színházba járók ismernek. Azzal a kollégával értek egyet, aki azt mondta, hogy

Magyarországon ha egy színészt megkeresnek egy filmszereppel, akkor nagyon örül, és drukkol azért, hogy jó legyen a forgatókönyv és a belőle készülő film is.

Olyan volt, hogy valahogy nem jött össze egy munka, mert nem értem rá, vagy nem adott ki a színház arra az időre, és miután elkészült a film, azt mondtam, lehet, nem is baj, mert kínosan éreztem volna magam, ha benne vagyok. De az még sosem fordult elő, hogy én utasítottam volna el valamit, mert nem tetszik, és remélem, nem is kerülök ilyen helyzetbe.

Az Így vagy tökéletesnek szerencsére a forgatókönyve is tetszett. Bár bizonyos mondatokat átírtunk a forgatáson, és Csaba, a forgatókönyvíró és Péter, a rendező is nyitottak voltak minden jó és kevésbé jó színészi javaslatra. Meghallgatták az esetleges panaszainkat, és sokszor módosítottak a kedvünkért.

– Nagyon más egy filmforgatás, mint egy színházi szerepre felkészülni, és abban játszani?

– Teljesen más. Én színházban szocializálódtam, nekem a film a szokatlan közeg. A színház alapos, elnyúló, elmélyülő munka két hónapon keresztül, sőt, még az előadások alatt is készül tulajdonképpen. A tizedik előadásig mindenképp, de igazán kiforrottá a harmincadik előadás körül válik. Ráadásul valahogy időrendben történik a dolog. Megismerkedünk, elmélyülünk, kipróbálunk valamit... Ha valami nem sikerül, ki lehet javítani, vagy ha új gondolatom támad a szereppel kapcsolatban, akkor kipróbálhatom.

A film egészen más. Ott értelemszerűen az kerül a filmbe, ami akkor és ott a legjobb felvétel lett. Utána már nem lehet mit csinálni, el kell fogadni. És egyáltalán nem kronologikus. Például most, hogy újra néztem, eszembe jutott, hogy a vége felé lévő nagy jelenet, amit a Pesti Magyar Színház előtt forgattunk, az a 27 forgatási napomból a harmadikon forgott.

Az első napon azt vettük fel, amikor a könyvesboltban lelökdösöm a könyveket. Az még nem volt nehéz. De már a második napon el kellett mondania Mártának a nagymonológot a rákos betegéről, amikor a kórházi emlékeinket elevenítjük fel.

Ez nekem, aki a színházhoz szoktam, hogy úgy mondjam nem otthonos.

– Nem tudsz folyamatában megérkezni arra a lélektani pontra...

– Igen, és lehet, hogy az a 25 nap forgatás kellett volna előtte, hogy meglegyen valami fáradt letisztultság. De sajnos ez ilyen, a helyszínegyeztetések döntik el a felvétel sorrendjét, semmi köze a történet kronológiájához, meg a színészek állapotához.

– Mit szeretsz? Ha egy szerep olyan, mintha rád írták volna? Vagy jobban vonz a kihívás, amikor teljesen át kell alakulnod?

– Amikor az ember elolvas valamit, és úgy érzi, hogy na, ez olyan, mintha én lennék, akkor megörül. Nem is kell sok mindent csinálni, csak adom magam. De én már többször tapasztaltam, hogy ez csapda.

A nagyon könnyen készülő dolgok nem szoktak sikerülni. Ha úgy érzed valamiről, hogy az a tied, akkor is muszáj keresni benne a feladatokat, a munkát bele kell tenni.

Ugyanakkor ritkán kap az ember olyan szerepet színházban vagy filmben, ami nagyon más, mint a személyisége. Az a fajta pedagógiai szereposztás, hogy nézzük meg, milyen lenne az illető egészen más szerepkörben, előfordul, de nagyon ritka.

– Ha kicsit mégis megpróbálsz elvonatkoztatni a saját szereplésedtől, összességében tetszik a film?

– Igen, határozottan. Két-három olyan pont van, amire azt mondom, hogy talán máshogyan csináltam volna. Önmagammal persze rengeteg bajom van, de azt majd megoldom. Összességében elégedett vagyok. És őszintén ajánlom mindenkinek.

– Min dolgozol most, miben láthatunk a közeljövőben?

– Szeptember elején folytatjuk a Kamrában, amit tavaly elkezdtünk, Tarnóczi Jakab rendezésében az Isten, Haza, Család című produkciót, aminek decemberben lett volna a bemutatója. De az évad során több premierem is lesz a Katonában, többek között Ascher Tamás és Zsámbéki Gábor rendezéseiben.

Filmről most nem tudok, járok castingokra, és bízom benne, ahogy ennél a filmnél is annak idején, megkapom a szerepet.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Azért forgatta egyszerre az Avatar folytatásait James Cameron, hogy elkerülje a „Stranger Things-hatást”
Még a koronavírus-járvány alatt is kapott különleges engedélyt az új-zélandi kormánytól, hogy hat hónap után folytathassák a forgatást, még mielőtt túl sokat nőttek volna a gyerekszínészek.

Link másolása

James Cameron azt nyilatkozta, hogy azért forgatta egyszerre az Avatar folytatásait, hogy elkerülje a Stranger Things-hatást, azaz hogy túl sokat nőjenek a gyerekszínészek két film között - mondta a rendező az Entertainment Weeklynek.

A víz útja ugyanis több gyerekkaraktert is bemutat: Trinity Jo-Li Bliss 7 évesen kapta meg Tuk szerepét, most pedig már 13, a most 18 éves Jack Championt pedig 12 évesen castingolták. Mivel a gyerekek "úgy nőttek, mint a gomba", a második és harmadik részt, valamint a negyedik első jeleneteit egyszerre forgatták le. Volt, hogy délelőtt a második film jeleneteit vették fel, délután pedig már a harmadikon dolgoztak.

Szerencsére a koronavírus-járvány miatt sem kellett több hónapra leállniuk, Cameron ugyanis különleges engedélyt kapott Új-Zéland kormányától, hogy pár kulcsszereplővel (köztük Championnal) hat hónap után újra dolgozni tudjanak, még mielőtt túl sokat nőne.

"Hiába szeretem, a Stranger Things-hatás része, hogy bár még középiskolásokat játszanak, mindenki 27 évesnek néz ki" - nyilatkozta a sorozatról.

A film egyik 14 éves na'viját viszont a 73 éves Sigourney Weaver játssza: a színésznő sem tudta elsőre elképzelni, hogyan fog ez működni. Az idejét főként a gyerekszínészekkel töltötte.

"Elhatároztam, hogy mindenben utolérem a gyerekeket, akik tele vannak végtelen energiával és rugalmasággal. Nagyon örülök, hogy kialakult a mi saját bandánk" - nyilatkozta Weaver.

A harmadik Avatar-film várhatóan 2024-ben kerül a mozikba, a negyedik 2026-ban, az ötödik 2028-ban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
Meghalt Kertész Ákos
A Kanadában élő Kossuth- és József Attila-díjas író 90 éves volt.
Fotó: Facebook/KMHírlap - szmo.hu
2022. december 22.


Link másolása

Meghalt Kertész Ákos, Kossuth-díjas magyar író - közölte a Kanadai Magyar Hírlap Facebook-oldalán.

Kertész Ákos 1966–1992 között a Mafilm dramaturgja, forgatókönyv- és dialógusírója volt, ahonnan 60 évesen vonult nyugdíjba. 1994 és 1997 között az Élet és Irodalom című hetilap szerkesztője és főmunkatársa volt.

2012. február 29-én Kanadába költözött, menekültstátuszt kért, mivel elmondása szerint az Amerikai Népszavában 2011. augusztus 29-én közölt cikke megjelenése óta állandóan zaklatták és megfenyegették Magyarországon.

Kertész kisregényei és elbeszélései a hatvanas évektől fogva jelentek meg, első regénye, a Sikátor pedig rögtön átütő siker lett, amit csak fokozott az 1971-es Makra, máig talán legismertebb műve.

Kertész számos díjat, kitüntetést vehetett át pályája során.

A József Attila-díjat megkapta 1972-ben és 1974-ben is, a Magyar Érdemrend tisztikeresztjét 1992-ben ítélték neki oda. Később megkapta a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztjét is, 2008-ban pedig Kossuth-díjas lett

- foglalta össze a Magyar Hang.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Cigányozik, buzizik, de „érzékenyít” is a A Nagy Fehér Főnök, az RTL+ saját gyártású produkciója
A dramedy műfajának megfelelően egyszerre szórakoztat és ad át mélyebb mondanivalót a produkció, amiben a legnagyobb sztárok minden szinten odateszik magukat. Kritika.
Malinovszki András - szmo.hu
2022. december 20.


Link másolása

Azt már egy korábbi cikkünkben megénekeltük, hogy legyen akármilyen megosztó Zámbó Jimmy személye és a művészete is, A Király című sorozat nagy feladatot vállalt magára. Egyszerre egyfajta sors- és szociodráma, életrajzi-fikciós alkotás, és a 80-as, 90-es évek vadszocialista, majd -kapitalista Magyarországának hiteles bemutatója. És ezt a lécet ráadásul meg is ugorja! (Cikkünk megjelenése óta ráadásul még tovább emelte a tétet.)

Nos, az RTL másik saját gyártású, fizetős platformra szánt nagyszabású sorozata, A Nagy Fehér Főnök hasonlóan merész. A dramedy műfaj egyszerre fajsúlyos és vicces volta ellenére szeretné megmutatni a XXI. századi magyar kisvárosi lét nehéz, nyomorúsággal és főleg előítéletekkel teli világát úgy, hogy megoldási javaslatot is kínál arra, hogyan lehet ezt a létállapotot túlélni – akár még jól is érezni magunkat benne.

Az alapsztori szerint Csikós Nándit (Lengyel Tamás), az élet rossz végén álló vidéki kisembert éppen kirúgják a munkahelyéről – szerinte rasszista megjegyzés miatt, valójában mert egy tróger. Ezután nem sokkal meghívják Nádai Anikó talk-showjába (gyönyörű RTL-es cameo), ahol szembesül vele, hogy öccse, Ottó immár a húga, Brigi (Rujder Vivien). (Eközben látjuk a fél falut, ahogyan a showt nézik kora este, ami miatt a filmbeli csatornát valószínűleg jól megbüntetik oda nem illő tartalom miatt, de ez mellékes, a sorozat sem tér ki rá, csak gondoltam, megemlítem, hol élünk.)

A sokk hatására hősünk a kamerák előtt veri meg testvérét válogatottan durva (hálistennek kellően és hitelesen szókimondó) szitkozódás közepette, majd még jobban kitagadja, mint amennyire addig tette. Briginek viszont eltökélt szándéka, hogy visszatér szülőhelyére, azaz együtt fog lakni bátyjával, innentől pedig futószalagon jöhetnek a konfliktusok. Főleg mivel kettejük mellett ott van Nándi fia, a sokkal elfogadóbb (bár nagy lelki hullámvasutat megjáró) Botond, és volt felesége, a talán még kirekesztőbb Rita. Emellett Nándi tartozik a helyi maffiózónak és bandájának, erre pedig már csak finom ráadás a válogatott kocsmatöltelék csapat, a főhős egyetlen kvázi menedéke nem épp polgári élete elől. (A további főbb szerepekben olyan színészeket látunk – a teljesség igénye nélkül –, mint Ötvös András, Fekete Zsolt, Pápai Rómeó, Gáspár Tibor és Farkas Franciska.)

Adott volna minden, hogy egy bugyuta sitcommá silányítsák az alaphelyzetet, de szerencsére a Tasnádi István fémjelezte írói csapatnak ennél több volt a gondolata.

Aprólékosan összeszedték, mennyi valódi problémát lehet bemutatni ezeken a szituáción és az adott karaktereken keresztül, és a sorozat több mint fele után úgy tűnik, elhatározták, hogy ezt következetes szocioábrázolással végig is viszik. Amilyen társadalmi sajátosságokat és problémákat egy mai magyar falu/kisváros életén keresztül be lehet mutatni, azt a történet igyekszik maradéktalanul megtenni. Romák, melegek, munkanélküliek, a társadalom perifériáján lévők – A Nagy Fehér Főnök az összes ziccert nagyon szépen előkészíti, és a legtöbb gólt be is rúgja. Finom bónuszként olyan társadalmi csoportok „kisebbségivé” válásának lehetőségét is felvillantja, mint az értelmiség vagy a toleráns liberálisok.

Gyorsan hozzá kell tenni, hogy nem tudná ezt megtenni, ha nem lenne hozzá egy remek színészgárdája, élén a manapság egyik legfoglalkoztatottabb, és minden szerepében brillírozni képes Lengyel Tamással. A nagyobb hangú, mint amennyire éles eszű, félig a periférián tengődő „egyszerű” srác karaktere persze ismerős lehet korábbi pályafutásából, de sem a forgatókönyv, sem maga Lengyel nem engedi meg, hogy itt is A mi kis falunk karikatúraszerű Gyuriját kapjuk. Helyette Nándi egy hús-vér figura, emberi gyengeségekkel, vállalhatatlan beszólásokkal, de részről-részre kibontakozó, ügyesen felépített karakterfejlődéssel. (Talán nem spoiler elárulni, hogy arra nem lehet egy komplett, nyolcrészes sorozatot felhúzni, hogy a szalonnáci karakter minden epizódban bucira veri nővé operált testvérét – még ha sajnos a magyar valóságban el is tudunk képzelni hasonló élethelyzetet.)

Rujder Vivien szépen alakítja a nagyon is nőies, de tökéletesen határozott (a sorozat egy pontján mókás öndefiníciója szerint: „tökös”) transznemű testvért. Az nem az ő hibája, hogy a forgatókönyv néha kicsit „elszáll”, és a bizonytalan, a nőiességével még mindig sokszor csak ismerkedő karakter bizonyos szituációkban indokolatlanul kiemeli, olykor kicsit ki is használja új testi adottságait. Itt, és még néhány szituációban (pl. Botond néha követhetetlenül gyors színeváltozásaiban vagy a közösség papjának látványosan semmitmondó karakterében), a sorozat kissé felszínes és elnagyolt tud lenni, de az ezeknél sokkal finomabb karakterábrázolások kárpótolnak.

Olyan dolgokra gondolok itt, mint például az „integrálódott” roma karakter, aki – olykor bizony szomorú és megható módon – rezignáltan azonosul, sőt: ért egyet a társak rasszista megnyilvánulásaival. (Azt sem az „arcunkba tolják”, hanem igyekeznek finoman érzékeltetni, hogy Zoli egyszersmind az egyetlen igazán életképes és magával leginkább rendben lévő figura a „többségi” környezetben.) De A Nagy Fehér Főnökig kellett várni arra is, hogy egy sorozat értelmesen és hitelesen tudja bemutatni, a pezsgő nagyvárosba felkerülő vidéki figuráját. A kínzóan rossz TV2-s Bödörék után végre nem Stohl András Szeszélyes évszakokba is kevés, kínos eszetlenkedését látjuk, hanem az első részben Lengyel Tamás nagyon finom, apró mozdulatokban megmutatkozó óvatosságát, bizonytalanságát az addigi életterétől merőben szokatlan környezetben. A néha harsány vígjátéki elemek mellett ezek szolgáltatják a dramedy drámai részét és meglehetősen erős szocioábrázolását.

A sorozat színvonalának említésekor az sem elhanyagolható, hogy (A Királlyal együtt) végre eljött a magyar sorozatokban is a „lassulás” korszaka. Azaz amikor a készítők egy jelenetet nem csak ötlettelenül az orrunk elé dobnak, hanem – olykor kifejezetten szép és érzéketes képeken keresztül – tisztességesen fel is építik, ezáltal adva súlyt a mondanivalónak. Az ilyen megoldások akár öntudatlanul és belénk ivódnak, és sokat tesznek hozzá a befogadáshoz – nem mellékesen értelmes, felnőtt emberként kezelik a nézőt, ami hálás dolog a mai tévés kínálatban.

Az már a nyolcrészes sorozat felén túl is látható, hogy A Nagy Fehér Főnök nem szűkölködik drámában és mélyebb gondolatokban, de ha hinni lehet az itt-ott elcsípett készítői félmondatoknak, ennél komolyabb fordulatok is jönnek. Ez a sorozat nem ajánlott annak, aki azt gondolja, hogy „végre jól megkapják a cigányok/buzik/zsidók/libsik” egy magyar produkcióban, de azoknak sem feltétlenül, akik arra várnak, hogy a nyolcadik rész végére minden, egykor szélsőséges és gyűlölettel teli figura belép a TASZ-ba (vagy akár a Roma Komába). De aki fajsúlyos témákat nézne jó magyar mozgóképes alkotásban, és eközben akár még időnként röhögne is egyet a különféle társadalmi rétegek csetlés-botlásain, bátran vágjon bele A Nagy Fehér Főnökbe – meg fogja hálálni a sorozat.

A Lengyel Tamással készült interjúnkat itt tudjátok elolvasni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
Agatha Christie is csettintene egyet, annyira csavaros lett a Tőrbe ejtve folytatása
Daniel Craig habókos, de zseniális Benoit Blanc-ja végérvényesen bevonult a filmtörténelem nagy detektívjei közé, Az üveghagyma pedig éppolyan jó, mint az első rész. Spoilermentes kritika.

Link másolása

Az már biztos, hogy Rian Johnsonnál manapság senki nem érzi jobban a klasszikus értelemben vett krimizsánert, a gyilkos kilétét megfejtős fajtát.

A 2019-es Tőrbe ejtve folytatását, Az üveghagymát látva legalábbis könnyedén megfogalmazódhat bennünk, hogy ilyen körmönfont sztorikat a krimi nagyasszonya tudott csak letenni anno az asztalra.

Így méltó örökösre talált a műfaj rajongóbázisa Johnson személyében, aki egyébként mindig szeretett játszani a műfajokkal. Első filmje, a 2005-ös Beépülve például a noirt ötvözte az iskolában játszódó tinifilmekkel, a 2008-as Szélhámos fivéreket pedig nem is nagyon lehet hova besorolni, hiszen egyszerre volt vígjáték, krimi, dráma, valamint romantikus és akciófilm. A 2012-es Looper – A jövő gyilkosában már az időutazós science fiction zsánerébe vegyítette bele a krimit, eddigi legmegosztóbb és legnagyobb szabású filmjével, a 2017-es Star Wars – Az utolsó Jedikkel pedig egy kellemeset reformált az addig hasonló panelekből építkező messzi-messzi galaxison.

S vajon hova lehet még építkezni egy Star Wars-film megrendezése után? Nos, 2019-ben a Tőrbe ejtvével Johnson megmutatta, hova. A sztárparádés „whodunit”-, avagy „kitette”-film többek között Daniel Craig, Ana de Armas, Chris Evans, Jamie Lee Curtis, Don Johnson, Toni Collette, Michael Shannon és Christopher Plummer segedelmével mutatta meg, hogy 20 évvel az ezredforduló után is van még kraft ebben a loporolnivaló műfajban, amennyiben egy körmönfont és kiismerhetetlen forgatókönyv áll rendelkezésre.

Márpedig Rian Johnson piszok jó író. Oscarra is jelölték a szkriptjét 2020-ban (az Akadémia szerint azonban az Élősködőké jobban sikerült…).

Nem mellesleg a 40 millió dolláros költségeire összeszedett a világ mozijaiból 312,8 milliót még pont a Covid kirobbanása előtt, szóval a kasszasikerlét sem maradt el.

S hogy a második részt, Az üveghagymát miért nem a mozikban láthatjuk? Nos, a gyártó stúdió, a Lionsgate fejesei a Tőrbe ejtve meglepő népszerűsége ellenére úgy döntöttek, nem ők fejik tovább Johnson remekét, hanem piacra dobják a franchise-t: így került a legtöbbet ígérő Netflixhez potom 450 millió dollárért. Ők viszont kapásból két folytatást kezdtek el fejleszteni Johnsonnal, így Benoit Banc biztosan kap még minimum egy epizódot, amelyben kedvére nyomozhat. Néhány országban (Németország, Spanyolország, Nagy-Britannia, Írország, USA) mozis premiert is kapott a film, magyarországi forgalmazóval sajnos azonban nem született megállapodás, ezért nekünk nélkülöznünk kell a nagyvásznat.

Persze ez nem von le semmit Az üveghagyma értékéből, a tévében is rendkívül hatásos, noha nyilvánvalóan a látványra is kellőképp odafigyeltek az alkotók.

Mintha ezúttal több pénz állt volna rendelkezésre (pedig a hivatalos adatok szerint épp annyi, mint az első résznél: 40 millió dollár).

A sztori szerint Benoit Blanc (Craig) kap egy rejtélyes dobozt, ami egy meghívót rejt az excentrikus milliárdos Miles Bron (Edward Norton kellemesen tenyérbemászó) egzotikus görög magánszigetére egy jó kis gyilkos játékra. A többi vendég Bron baráti köréből kerül ki: akad itt exmodell divattervező (Kate Hudson) és az asszisztense (Jessica Henwick), YouTube-sztár (Dave Bautista) és a szexi barátnője (Madelyn Cline), egy Milesnak dolgozó tudós (Leslie Odom Jr.), Connecticut kormányzója (Kathryn Hahn), valamint egy titokzatos nő (Janelle Monáe), akinek nem is kellene ott lennie.

Csodabogarak találkozója lett tehát a gyilkos hétvége, ami természetesen nem úgy alakul, ahogy Miles szerette volna. Ennél többet elárulni a cselekményről azonban vétek lenne, hiszen Rian Johnson forgatókönyve folyamatosan átver minket.

Le a kalappal hát azelőtt, aki a nagy leleplezések előtt összerakja magában a hogyanokat és miérteket.

Az üveghagyma más hangulatot áraszt magából, mint az első rész: a borongós massachusettsi kúria után ezúttal a napfényes tengerparton zajlanak az események, a látvány viszont ezúttal is pazar. Miles Bron modern villája láttán legalábbis nem csodálkoznánk, ha a production designer Rick Heinrichsnek is kijárna egy Oscar-jelölés. Tökéletes terep egy jó kis gyilkossághoz. Mert annyit azért elárulhatunk, hogy gyilkosság történik, még jó hogy, hiszen egy Tőrbe ejtve-filmről beszélünk.

Az első rész egyik nagy erénye volt a remek szereposztás, ez pedig Az üveghagymára is érvényes, hiszen ezúttal is egy kiváló sztárgárda gondoskodik a szórakoztatásunkról.

Közülük is kitűnik a csodás Janelle Monáe (most az ő karaktere kapta azt a kitüntető figyelmet, mint amit Ana de Armasé az első részben), valamint Daniel Craig, aki talán most még jobb, mint amilyennek három éve láthattuk. Ráadásul magáról Benoit Blanc-ról is sokkal többet tudunk meg, közelebb kerülünk hozzá, többek között egy kiváló cameónak hála, amikkel egyébként nem fukarkodik a film: érdemes figyelni, milyen nagy nevek tűnnek fel apróbb szerepekben (az egyikük épp egy magyarországi forgatásról ruccant át egy napra a stábhoz). De Kate Hudsont és a ritkán filmező Edward Nortont is öröm nézni.

Természetesen adódik az összehasonlítgatás az első résszel: jobb vagy rosszabb Az üveghagyma? Meg lehet ismételni azt a zsenialitást, amivel a Tőrbe ejtve varázsolta el a „kitette” szubzsáner megszállottjait? Nos, igen is meg nem is, de nem ez a lényeg. Az üveghagyma a saját jogán, a saját erejéből jó film, nincs szüksége az előzményekre. Épp ezért legyen elég annyi, hogy a maga nemében mindkét alkotás egészen kiváló, és mindkettőtől megkapjuk azt, amiért a krimit imádni lehet: ütős, fordulatos sztori, hús-vér karakterek, érthető és átélhető motivációk, kifogástalan kiállítás. Az év egyik legjobb filmélménye, ennyi.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk